| 
               
                2008.01.11.  
              Jézus
              származásáról 
              A
              Havi Magyar Fórum 2007 júliusi számában megjelent cikkemmel
              kapcsolatos válasz főtisztelendő B. G. s. j. úr néhány észrevételére.
              
               
              „Néhány
              észrevétel” c. írását szeretném megköszönni, amellyel Végh
              Alpár Sándor cikkéhez írt hozzászólásomhoz Ön is megjegyzéseket
              kívánt tenni.
              
               
              Az
              alábbi cikk szerves folytatása a fent említett címen és időben
              megjelent írásnak. A cikk „laza” felépítése, az Ön kérdéseinek
              egyetlen föltevéséből adódott. Ez abból is következett,
              hogy e cikkben már nem csak Jézusról van szó, bár az új témák
              szorosan kapcsolódnak hozzá. Ismétlen, hogy a Jézus szerepével
              foglalkozó szerzőknek két évezred óta általában határozott
              koncepciójuk, céljuk van, ezért „csak” a céljainknak
              megfelelő forrásokat említik, illetve hallgatják agyon. Ez alól
              úgy látszik, sem Ön, sem én nem vagyunk kivételek. 
              
               
              Ön
              főképpen (Saul) Páltól idéz írásában. Pl. hogy „test
              szerint Dávid nemzetségéből született Jézus” (Pál. Rom.
              1:3.). Megemlíti, hogy a dávidi „leszármazás” legalább húszszor
              (?) szerepel az Újszövetségi Szentírásban. Itt viszont Ön már
              nem idéz számokat, hogy hol találhatók ezek. A Babiloni Talmud
              és az Ószövetség szerint egyaránt a Messiás csakis Dávid
              leszármazottja lehet (kétezer év alatt majd százévente
              jelentkeztek önjelölt Messiások, akik Dávid fiának vallották
              magukat). Az Újszövetségben említett koldusok, bénák, vakok,
              bélpoklosok, stb. a csodatételek tényei alapján tartották Jézust
              Messiásnak, Dávid fiának. Tehát a tömeg nevezte így Őt az
              Újszövetség szövegében számtalanszor. Ebben a kérdésben
              csak Jézus szavait vehetjük szó szerint irányadónak, aki
              kijelentette, hogy ő nem Dávid fia (Máté 22:41-45, Márk
              12:35-37, Lukács: 20:41-44, János 8:58). Ha visszaemlékezünk Jézus
              születésének körülményeire, a Dávid házából való József
              nem a vér szerinti apja Jézusnak, mert Máriát áldott állapotban
              fogadta magához. 
              
               
              Megemlítem,
              hogy Ön azt írja, „a zsidóknál csak Áron fiai, Lévi törzsének
              tagjai lehettek papok. Éppen ezért Jézus se volt, nem is
              lehetett pap, mivel ő Juda törzséből született”. Ezt ugyan
              Ön nem támasztja alá „idézettel”, de akkor hogyan értelmezhetjük
              (Saul) Pál (Zsid. 6:20) írását, kijelentését, miszerint:
              „…Jézus , aki örökké való főpap lett Melkizédek rendje
              szerint”. (Saul) Pál hivatkozik az Ószövetség Zsoltárok Könyvének
              110:4 részére, ott azonban Jézus nevével kifejezetten nem találkozunk,
              hanem csak „általánosan” Messiás nevével. Ilyen önjelölt
              Messiásokkal azonban az elmúlt két és félezer év alatt számtalanszor
              találkozhattunk.
              
               
              Ami
              Mária életével kapcsolatos forrásokat illeti (mert erről Ön
              semmi újat nem írt), a következő könyvet ajánlom:
              WEHRLI-FREY: „Jesat Nassar genannt Jesus Christus” (Drei
              Eichen Verlag, München, 1965.) Ami pedig Jézus „testvéreit”
              és Mária közeli rokonai illeti, idézem Lukács evangélista írását,
              az magyarul egyértelműnek látszik (Lukács 8:19-20): „Jövének
              hozzá az Ő anyja és atyjafiai”, …„A te anyád és atyádfia
              künn állnak, téged akarván látni”. A kereszténység
              (katolicizmus) „intenzív” bírálói az utóbbi száz év
              alatt többször is igyekeztek „megtalálni” Jézus és testvéreinek
              „csontládáit”, de sikertelenül, mert az eddig „többször”
              megtalált ásatási leletekről kiderült, hogy hamisítványok
              (lásd Magyar Nemzet Magazin 2002. nov. 9.). Mária származása máig
              kiderítetlen. Mivel az „írások” szerint Mária „nem
              ismert férfit”, ezért csak így érthető Jézus isteni származása.
              Minden más „elmélet”, pl. Dávidtól való származtatása,
              ha igaz volna, ezt vonná kétségbe. 
              
               
              A
              korabeli Palesztinában (Galilea, Samaria, Judea) a köznép valóban
              nem görögül, vagy latinul beszélt, de nem is héberül vagy
              jiddisül, hanem arameus nyelven és Jézus is ezen a nyelven tanított
              a tömegeknek. A névszármazás dolgát pedig hagyjuk a nyelvészekre,
              a genealógusokra és a történelemkutatókra. 
              
               
              Ön
              nem jól idézi (Saul) Pált, aki Ön szerint Jézust zsidónak
              tartotta. Ő szó szerint ezt írta (Roma 15:8): „Mondom pedig,
              hogy Jézus Krisztus szolgája lett a körülmetélkedésnek az
              Isten igazságáért, hogy megerősítse az atyák ígéreteit”.
              
              
               
              Jeruzsálemben
              gyűlést tartottak az apostolok és a presbiterek, hogy döntést
              hozzanak, mert némely hívők a farizeusok szerzetéből valók a
              körülmetélkedés és a Mózes törvényeinek megtartását
              akarták kötelezővé tenni (Ap. Csel. 15:5). Szent Péter
              apostol az egybegyűlt apostoloknak és presbitereknek a heves vitát
              lezárva azt mondta (Ap. Csel. 15:7): „az Isten… kiválasztott
              engem …, hogy a pogányok az én számból hallják az evangéliumnak
              beszédét…”. „Most azért mit kísértetitek az Istent,
              hogy a tanítványok nyakába oly igát tegyetek, melyet sem a mi
              atyáink, sem mi el nem hordozhattunk?” (Ap. Csel. 15:10). Ez is
              bizonyítja a 11 apostol nem zsidó voltát.
              
               
              Jézus
              halála és a négy evangélista (akik nem egy időben éltek), az
              Apostolok Cselekedetei, valamint (Saul) Pál leveleinek lejegyzése
              között az egyháztörténészek szerint kb. 10-100 év telt el,
              talán ezért is jelentős különbségek vannak köztük (személyi,
              szellemi, stiláris, fordítási stb.) Említésre érdemes, hogy
              a négy evangélista mindig harmadik személyben ír a zsidókról,
              a farizeusokról, a főpapokról, az írástudókról, a főemberekről
              stb., mintha nem őközülük valók lennének, azaz nem többes
              szám első személyben (pl. Jézus társaival Jeruzsálembe ment,
              a zsidók ünnepét ünnepelni, tehát nem a sajátjukat, mert
              nyilván prozelita, felvett zsidó vallásúak voltak.) 
              
               
              Ami
              a „szemet-szemért” elvét illeti, nagyon meglep, hogy egy
              egyházi ember azt hangsúlyozza: „ez meglepő humánus törvényhozásról
              árulkodik: semmivel sem nagyobb büntetés, csak amennyi a kár!”
              Bizony a keresztény lelkület, az irgalmasság, a megbocsátás
              („hetvenhétszer”) szelleme nagyon-nagyon messze áll ettől.
              Bizonyítja ezt az Újszövetségben, fontossága miatt számtalan
              helyen idézett Jézus szavai: …„Szeressétek ellenségeiteket…”
              (Máté 5:44, 5:25, Lukács 6:28, 6:35), továbbá „Nem azért jöttem,
              hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket a megtérésre”
              (Lukács 5:32, Márk 2:17). A köztörvényes bűnözők elzárása
              nem bosszú és gyűlölet kérdése. Ahogy Ön mondja, az Ószövetség
              használatát XI. Pius pápa az 1800-as években). De ez a Jehova
              megmaradt a Talmudban. 
              
               
              Meg
              kell még említenem röviden, hogy a zsidó (izraelita) nép vallása
              Mózes öt törvényén (Tora) alapszik és ennek részletes „végrehajtási
              utasítása” a babiloni Talmudban található. A Talmudot már Jézus
              előtt több száz évvel elkezdték írni és folyamatosan számtalan
              rabbi véleménye foglaltatik benne Mózes törvényeiről és az
              élet minden területéről. Pl. a goj nem ember, hanem állat, a
              gyilkosság nem bűn, ha azt zsidó követi el nem zsidó ellen, a
              nem zsidóval való hitvestársi kapcsolat paráznaság, stb. A
              Talmud már Jézus idejében is megvolt és azóta a zsidó
              (izraelita) fiatalok a mai napig ezen nevelkednek. A Talmudon –
              ami a mindennapi életben irányt mutat – évszázadokon keresztül
              nem változtattak, a társadalmi változásokat nem követték a
              kiigazítások, a reformok. Próbáltak néha korrigálni rajta
              pl. 1603-ban a (zsidó) Frankfurti Zsinaton, de sikertelenül. Ezért
              írhatta 1939-ben Tábor Béla, a magyar zsidóság egyik képviselője:
              A zsidóság két útja c. könyvében, hogy „…A zsidóság az
              egyetlen jelentős nép a történelemben, amely az utolsó két
              és fél évezredben egyetlenegyszer sem vívta meg belső tisztító
              forradalmát, egyetlenegyszer sem kísérelte meg történeti méretekben,
              hogy szellemileg és erkölcsileg korrupt rétegeit kirekessze magából
              – s ezáltal passzív szolidaritást vállalt minden betegséggel,
              amely egészséges fejlődését gátolta.” Mindezekből az következik,
              amíg a Talmud bizonyos részletei nem lesznek korrigálva,
              megreformálva és a zsidó (izraelita) fiatalok nem korrigált,
              megreformált Talmudon fognak nevelkedni, addig nehéz lesz a világméretű
              megbékélést megvalósítani. Ezt látja Tábor Béla idézett könyvében
              is, hogy … „A gyűlöletet és idegenséget, amellyel a zsidóság
              – bármilyen okból is – találkozott, csak egyetlen
              fegyverrel győzhette volna (és győzhetné ma is) le: az áldozatkészséggel
              és szeretettel – az igazi zsidó szellem vállalásával”.
              
               
              A
              keresztény vallások azonban a két évezred folyamán a társadalmi
              változásoknak megfelelően az újabb és újabb zsinatokon vallási
              tanaikat hozzáigazították e változásokhoz. Így a legutolsó,
              második Vatikáni Zsinat előkészítését 1962. július 1-jén
              XXIII. János pápa nyitotta meg. Bevezető beszédéből fontossága
              miatt egy rövid kivonatot idézek:
              
               
              „A
              szemináriumainkban alig van ékesszólástan és a hívek kénytelen
              végig kínlódni az újpapok gyatra beszédeit és naiv pietózus
              meséit. Tele a fejük spekulatív dogmával és az Ó-szövetség
              idejétmúlt és megcáfolt antropomorfista nacionalizmusával, s
              beleizzadnak szegény elneveltek, hogy kihozhassák az isten
              egyetemes szeretetét, minden népeknek adott természeti jogokat
              és a Krisztusi-univerzalitást! Vagyis hamis és ókori nívón
              mozgunk ma is, amikor a pozitív tudományok és az archeológia
              és geológia, nem különben a megtalált Sumír Első-Biblia (Úr,
              1954. Dr. N. Kramer: Paralellel Biblia, 1956) is minden világosan
              feltártak és megmagyaráztak. 
              
               
              Senki
              nem érti ezt a maradi és már kimúlt ószövetségi fontosságot,
              ami nagyrészt egy összelopkodott és átírt ókori hagyománynak
              és letűnt népnek (sumír, akkád, káld, babiloni) megmásított
              történelme. Szóval, kötve vagyunk valami ósdi judaizmussal és
              nekünk nem elég Krisztus, az Isten Fia!…” (XXIII. János pápa
              ezt a beszédét 1962. július 1-jén mondta el a II. Ökumenikus
              Zsinat megkezdésekor és a római „Azione Cattolica Italiana”
              (Via Concilliazione 1. Roma) adta ki egy nyomtatott füzetben a következő
              címmel: „Novena Allo Spirito Santo” di GIOVANNI XXIII. I.”
              luglio 1962. per il Concilio Ecumenico Vaticano II.”
              
               
              Ehhez
              nem kell kommentár! Egyúttal állítom, hogy elolvasva a négy
              evangélista munkáját és (Saul) Pál nagyszámú leveleit (az
              Újszövetség több mint harmada), az összehasonlítás alapján
              bátran mondhatjuk, hogy a kereszténységben található, domináló
              judaizmus főképpen (Saul) Pál munkásságának eredménye.
              
               
              Úgy
              gondolom, hogy XXIII. János pápa e bevezető beszédével
              teljesen új irányt mutathatott volna a XX. és a XXI. század
              kereszténységének. Sajnálatos, hogy e beszéd után pár hónappal
              meghalt (véletlenül?) és VI. Pál pápa nem vállalta elődje
              korszakalkotó kezdeményezésének befejezését. Ez látható a
              zsinaton hozott határozatokon és a befejezésekor (1965.) közzétett
              írásban (lásd Marcell Lefebvre érsek: Nyílt levél a tanácstalan
              katolikusokhoz /Lettre ouverte aux catholiques perplexes Albin
              Michel 1985. Paris/)
              
               
              Azzal
              fejezem be írásomat, amivel biztosan egyetértünk Jézus szerepét
              illetően, amiről Ő maga így vallott: „Én vagyok az út, az
              igazság és az élet; senki sem jut az Atyához, másképp mint
              én általam” (János 14:6)
              
               
              
               dr. Horváth László
              
               
              
               (Forrás: Havi Magyar
              Fórum)  |