| 
               
                2008.01.11.  
              Carlo
              Goldoni: A fogadósnő 
              (Vidám Színpad) 
              Puskás
              Tamás igazgatói kinevezése óta a Vidám Színpad teljes
              arculatváltáson ment át. Korábban, – a Bodrogi Gyula-féle
              vezetés – a link, alpári humorra építő röhögtetés jegyében
              választotta ki a darabokat, Puskás Tamás azonban a minőségi
              szórakoztatást tűzte ki céljául. Ennek értelmében például
              több Shakespeare-művet vettek fel repertoárjukba, de a világ
              és a magyar irodalom számos, értékes komédiáját is műsorukra
              tűzték. Együttműködési szerződést kötöttek a tatabányai
              Jászai Mari Színházzal, bizonyos produkcióknak nemcsak Pesten,
              hanem az előbb említett nagyvárosban is van premierjük, ami által
              ezek a közös színjátékok szélesebb nézőréteghez jutnak
              el. Közülük a legutóbbi Carlo Goldoni közismert vígjátéka,
              A fogadósnő, amit hazánkban idáig Mirandolinaként láthatott
              a publikum, de a nagy olasz író művének a címe Sediánszky Nóra
              új fordításában az eredetihez jobban hasonlít. A fogadósnő
              tavaly júliusban és augusztusban, a Keszthelyi Nyári Játékok
              alkalmával, a Festetics kastély parkjában került először a nézők
              elé, Tatabányán 2007. október 19-én mutatták be, a fővárosban
              pedig szűk egy hónapra rá, november 16-án.
              
               
              A
              hosszú életű, 1707-ben Velencében született és 1793-ban Párizsban
              elhunyt Goldoni a világirodalom egyik legtermékenyebb szerzője,
              250 színdarabot írt: tragédiákat, melodrámákat, operalibrettókat,
              intermezzókat – a nagyoperák szüneteiben előadásra kerülő
              rövid, komikus jeleneteket – valamint 150 vígjátékot,
              legmaradandóbb alkotásait. Goldoni szakítani mert a commedia
              dell’arte hagyományaival, a tipikus színpadi figurák rögtönzései
              helyett rögzített szövegű szerepeket bízott a színészekre.
              Kiküszöbölte az egyetlen szerepkörben mozgó komédiások ízetlen
              bohóckodásait, színpadra vitt figurái az életből vett hús-vér
              alakok voltak. Goldoni legsajátosabb műfaja a jellemábrázolásra
              és megfigyelésre fölépített polgári-népi vígjáték.
              Ezekben a műveiben kora társadalmáról, szokásairól és
              felfogásáról fest színesen rajzolt képeket. Az emberi hibákat,
              így a kíváncsi, a hazug, a fecsegő, a fösvény vagy a nagyzoló
              megszemélyesítőit bántó él nélkül, mintegy mosolygó, megértő
              elnézéssel ábrázolja. Hősei hétköznapi lények, akik esendőségükkel,
              emberi mozdulataikkal élővé varázsolják a színpadot, és közel
              hozzák a nézőkhöz korukat és világukat. Mindig olyan
              jellemhibákat, gyöngeségeket állít pellengérre, amelyek nem
              egy meghatározott kor sajátosságai, hanem magából az emberi
              természetből fakadnak, ezért vígjátékai ma is elevenek,
              hatnak ránk, felszabadultan nevetünk rajtuk. A fogadósnőt
              1753-ban írta, és még abban az évben, Velencében, a San Luca
              színházban vitték először színre.
              
               
              Goldoni
              darabjának nincs bonyolult cselekménye, mélylélektani
              mondanivalója, csupán nevettetni akar. Mirandolina, a szép és
              okos fogadósnő az ujja köré csavarja a teremtés koronáit.
              Mindegy, hogy lecsúszott őrgróf, vagy gazdagságával kérkedő
              gróf, netán az a mindenes fiú, akinek az apja odaígérte őt,
              mindnyájan úgy keringenek körülötte, mint láng körül a bódult
              lepkék. Bájainak csak a hírhedt nőgyűlölő és nyers modorú
              lovag áll ellen. Mirandolinát ez azonban módfelett bosszantja,
              sérti a hiúságát, ezért elhatározza, ráncba szedi ezt a
              goromba férfit. Fokozatosan magába bolondítja, a hódítás
              azonban túl jól sikerül, a kacér nőszemély is megperzselődik
              az önmaga által gerjesztett tűzben. Érdes szavú udvarlójának
              végül bevallja, csak azért csábította el, hogy rápirítson,
              esze ágában sincs feleségül menni hozzá, inkább a pincérfiúnak
              nyújtja a kezét. Mindenki megnyugszik, - leginkább a nézők, -
              mert helyreáll a rend, az otromba férfiú ráébred, az asszonyi
              praktikák ellen nincs annyira felvértezve, mint amennyire
              gondolta. A fogadósnő rendezője, Novák Eszter azonban nem elégszik
              meg ezzel a szimpla kis üzenettel, a darab mögé néz, aminek
              eredményeként megspékeli napjaink divatos, amolyan női
              magazinos tépelődéseivel, ilyenekkel például: meddig lehet büntetlenül
              játszadozni egymással? Szabad-e puszta sportból elcsavarni egy
              rendkívül önző, ám gyanútlan hímnemű egyed fejét?
              Etikus-e érzelmi slamasztikában hagyni egy utálatos és a
              megleckéztetést alaposan megérdemlő, nagyhangú frátert? Maga
              az előadás azonban roppantmód élvezetes, pergő, egy perc üresjárat
              nincs benne, és ez a színészeknek köszönhető. Cserhalmi György
              a faragatlan lovag szerepében felszabadultan komédiázik, olyan
              megnyugtató őt egy neki való szerepben látni! Mirandolinát Tóth
              Ildikó vadmácskásan alakítja, doromboló cica, aki időnként
              kiengedi a karmait. A sóher őrgrófot Magyar Attila a tőle
              megszokott humorral kelti életre, a vagyonával hencegő grófot
              Schlanger András viszi fel a színre. A sértődékeny pincért
              Mihályfi Balázs, a lóti-futi inast Kárász Zénó, a két könnyűvérű
              színésznőt Borbás Gabi és Kovács Vanda személyesíti meg.
              Megérte felújítani Goldoni vígjátékát, mert igazi kikapcsolódást
              jelentő, felhőtlen kacagással teli estét lehet eltölteni a
              Vidám Színpadon.
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
               
              |