| 
               
                2008.01.25.  
              Kiss
              József: Az angyalok nem sírnak 
              (Főnix Művészeti Műhely)
              
               
              Kiss
              József drámájának ősbemutatóját a Turay Ida Színház
              produkciójaként, a szerző rendezésében az 56-os Forradalom
              jubileumi évében, 2006. október 15-én tartották a pesterzsébeti
              Csiliben, majd a díszbemutatóját október 20-án az akkori nevén
              KUSZÁ-ban, a 
              mai Klauzál Gábor
              Művelődési Központban. Kiss József neve ismerősen csöng a
              színházat szeretők körében, játszik is, ugyanakkor rendez
              is, darabokat is ír, jelenleg a Szolnoki Szigligeti Színház művészeti
              vezetője. Nem ezzel a színművével debütált, jó tíz évvel
              ezelőtt, 1994-ben a Fantomok és rajongók című drámájával
              megnyerte a Tatabányai Jászai Mari Színház drámapályázatát.
              Az angyalok nem sírnak című drámáját, aminek a „Játék az
              élettel, 1956 emlékére” alcímet adta, 2005-ben, önmaga
              „gyönyörűségére” írta. Adatgyűjtés közben járta a könyvtárakat,
              így számtalan visszaemlékezést olvasott el, felkereste a még
              élő szabadságharcosokat, elbeszélgetett velük, és ezután állt
              össze a fejében ez a mű. Nem csak a Forradalomnak szeretett
              volna emléket állítani, hanem általános emberi viselkedésformákat,
              a győzelem és az együvé tartozás felemelő, boldog perceit,
              ugyanakkor a vereség, a rabság és a kiszolgáltatottság okozta
              jellembeli torzulásokat is akarta vizsgálni. A Forradalom 51. évfordulója
              tiszteletére, 2007 októberében egyidejűleg három teátrum is
              műsorára tűzte Kiss József ( alsó képünkön) alkotását: a
              szolnoki színház, ahol a rendezés feladatát is magára vállalta,
              a Főnix Művészeti Műhely, amelynek előadását Bicskei Kiss László
              rendezi és a Soproni Petőfi Színház, ahová a Turay Ida Színház
              produkcióját vitték el. A Főnix Művészeti Műhely társulata
              2006. október 24-én, a fővárosi Gutenberg Művelődési
              Otthonban tartotta Kiss József darabjának a premierjét, és
              2007 októberében három alkalommal újra eljátszották, egyszer
              Szentendrén és kétszer az R. S. Színházban, mivel nincs önálló
              épületük, ezért tartják előadásaikat más-más helyen. 
              
              
               
              
               Az
              angyalok nem sírnak története az 1956-os Forradalom fényes
              napjaihoz kötődik, cselekménye ugyanabban a térben, egy szép
              nagypolgári lakás tágas szobájában zajlik mégpedig két időpontban.
              Az egyik dátum – az első felvonásé – október vége, a
              diadalt arató forradalom bizakodással, reményekkel teli ideje,
              amikor a szabadságukat visszaszerző emberek öntudatosan,
              felemelt fejjel tekintenek a jövőbe, a második felvonás időszaka
              pedig december eleje, amikor már csak a legelszántabbak
              bizakodnak és hiszik el, hogy van még értelme a harcnak, a
              lakosság zöme azonban elvesztette minden reményét. Mayer Ernő,
              az ÁVH kötelékébe tartozó magas rangú tiszt az első részben
              menti az irháját, ezért csomagol pánikszerűen és semmisít
              meg iratokat. Ez az ember engedelmes, nem gondolkodó, hű szolgája
              a Rákosi-rendszernek, nem érzi magát bűnösnek, és csak a revánson
              jár az esze. A hozzá hasonlóan elbutított, 20 év körüli lánya,
              Ilona is a megbukott diktatúra feltétlen híve. Ennek a
              darabjaira hullott famíliának tagja még Mayer igencsak mutatós
              második felesége, Zsuzsa, aki ezt a velejéig romlott, hazug világot
              nem bírja elviselni, ezért az italozásba menekül. A családfő
              távozása után két felkelő toppan be: Hadközeg, aki a húszas
              éveit éppen csak elhagyta, és a még kiskorú Göndör. Kinézték
              ezt a lakást, mert az ablakból tökéletesen rálátnak a széles
              utcára, ahol a szovjet tankok jöhetnek, és ők molotovkoktéllal
              várják azokat. Két homlokegyenest más világ feszül egymásnak,
              és mégis, a két fiatal, Ilona és Hadközeg között szerelem
              szövődik. A második felvonásban már csak a forradalom utóvédharcai
              zajlanak, Mayer alezredes visszatért a hatalomba és a lakásába,
              fröcsög a gyűlölettől, sistereg benne az indulat és a bosszúvágytól
              liheg. Ilona lelki beteg, mert az orvlövészek a szeme láttára
              terítették le az ablakukban álló Göndört. Apja nem képes
              felfogni, hogy az „ő lánya” miként állhatott át az
              „ellenforradalmi csőcselék” oldalára, nem érti Ilona fájdalmát,
              női szeszélynek gondolja, ezért hol ráripakodik, hol meg
              babusgatja. A súlyosan sebesült Hadközeg Nyugatra akar szökni,
              visszajön Ilonáért, aki elmenne a fiúval, de Mayer nem engedi
              el a lányát, inkább mindkettejüket lelövi. Az angyalok nem sírnak
              elementáris erővel hat a nézőre, de ezt nem csupán tartalmával,
              hanem a színészek játékával éri el. Bicskei Kiss László
              elismerésre méltóan alakítja a fafejű, korlátolt Mayer Ernőt.
              Boldizsár Tünde személyesíti meg az iszákos Zsuzsát. Ilonát,
              az életét a szerelem hatására átértékelő egyetemistát
              Hartai Laura ( felső képünkön) nagyszerűen jeleníti meg. A két
              különböző korú felkelőt Makay Gábor, Farkas Zoltán viszi
              fel a színre. Kiss József drámája két napba sűríti bele a
              Forradalom történetét. Ez a kétszer 24 óra azonban mint
              cseppben a tenger, úgy mutatja be a szabadságharcot megelőző
              terrort, az „emelkedő nemzet” akaratnyilvánítását és a
              kommunisták kíméletlen megtorlását. Ezért nem lehet csodálkozni
              azon, hogy miért játsszák egyszerre három színházban is. 
              
               
              
               Dr. Petővári
              Ágnes  |