| 
               
                2008.01.25.  
              „Ez
              a két darab az operairodalom egyik csúcsa”
              
               
              Január
              19-én mutatták be Győrben az itáliai verizmus két remekművét.
              A momus. hu újságírója még a főpróbahét kezdetén a művekről
              és a győri operaéletről beszélgettünk Medveczky Ádámmal,
              az előadás dirigensével. 
              
               - Ahhoz képest, hogy ez a két opera rendkívül ismert és népszerű
              Magyarországon, a legutóbbi vidéki premier több mint tíz éve
              volt. Mi lehet ennek az oka?
              
               
              
               - Ez a két darab rendkívül igényes, a főszerepek
              technikailag és vokálisan komoly feladatot jelentenek, hatalmas
              kórust mozgat mind a kettő, dekoratív jelmez- és díszletigényük
              van, egyszóval rendkívül költséges vállalkozás a színrevitelük. 
              
               - Ment ez már Győrött?
              
               
              
               - Több mint két évtizede. A régiek emlékeznek rá. Azelőtt
              rendszeresen ment Debrecenben, Szegeden és Pécsett is. A
              legutolsó budapesti bemutatót én is vezényeltem, az a Galgóczy-féle
              színrevitel volt. De az azt megelőző Békés András-rendezést
              is dirigáltam, több mint harminc éve. Én még Házy Erzsébettel
              dolgoztam együtt, meg Karizs Bélával, Radnai Gyurival, Jámbor
              Lászlóval, Mátyás Máriával. Elmondhatom, szép és patinás
              előéletem van a Parasztbecsületből és a Bajazzókból. 
              
               -Mi a művek népszerűségének a titka?
              
               
              
               -Tény, ez a két darab az operairodalom egyik csúcsa.
              Alkotóikat gyakran éri az a vád, hogy egyműves szerzők. Bár
              mindkettőjüknek voltak egyéb operáik, elsősorban e műveik révén
              lettek halhatatlanok. És mindkét darab remek. Ez a két opera
              minden számszerűségből fakadó hiányt kárpótol. Tele vannak
              slágerrel, csodálatos drámai fordulatokkal, hangszerelésbeli
              csodákkal és a századforduló olasz színházi légkörének a
              hangjával. Amit Tonio megfogalmaz a Prológban is, melynek a szövegét
              egyébként Leoncavallo írta: itt a való érzések uralkodnak, a
              valódi játék. Az emberek a XIX. század közepén már megcsömörlöttek
              a gáncs nélküli lovagok, királyok, hadvezérek, hercegnők
              seregétől, ahol a köznép mintha nem is létezne. 
              
               -Nem ők voltak az első fecskék...
              
               
              
               -Irodalomban már korábban jelentkezett ez a váltás. Az
              első komponista, aki váltott, Bizet volt (bele is halt a bukásba),
              akinek operájában Mars isten és Radames fővezér helyett cigánylányok,
              koszos csempészek, bűnözők és dohánygyári munkások, egyszóval
              az utcanépe voltak a főszereplők. Az olasz verizmus (a 'vero'
              olaszul igazat jelent) nem ennyire sarkított, inkább a belső
              tartalom a fontos. Az őszinte érzések fogják meg a nézőt,
              ahogy a Bajazzókban is hirtelen leveti az álarcot Canio, mondván,
              itt már a valóságról van szó. A verizmus nem tévesztendő össze
              a naturalizmussal, irodalmi megfelelője inkább a realizmus. A
              verizmusnak egyébként tagadhatatlanul Puccini volt a legnagyobb
              mestere, ő bizony nem egyműves komponista. A verizmus határát
              két híres opera érte el, az egyik Puccini Toscája, a második
              felvonás kínzókamrás jelenetével. A másik Richard Strauss
              Saloméja, ahol Jochanaan lefejezését a nagybőgőn hallatszó
              üveghangok, "a nyiszálások" jelzik. 
              
               -Milyen színpadra állítást láthatunk Győrött? 
              
              
                
              
               - Káel Csabával már egy Trubadúrban remekül dolgoztunk
              együtt, azt gondolom, hogy rendezése most sem fog a zene rovására
              menni, akkor is, ha lesznek némiképp játékos és meglepő
              fordulatok. Például nem szamárkordéval, hanem kiselejtezett
              Barkasszal közlekednek a vándorkomédiások. De az aktualizálást
              nem viszi túlzásba, s ennyi a művek szellemiségétől sem
              idegen. A díszletek egy olasz kisvárost ábrázolnak, a cselekmény
              sem kerül idegen környezetbe. 
              
               -A Győri Nemzeti Színház a saját társulatával oldja meg a
              feladatot?
              
               
              
               - Zömében igen. Nem számítanak ide a tenorhősök,
              akiket vendégek alakítanak, Nyári Zoltán lesz Turiddu, Caniót
              pedig Soskó András alakítja, aki ezt a szerepet Pesten is többször
              énekelte sikerrel. A többi szólamot a színház törzsénekesei
              keltik életre, Lázin Beatrix lesz Santuzza, Bellai Eszter Nedda,
              a színház legendája, Bede Fazekas Csaba énekli Alfiót, és Győrgyfi
              József Toniót. S ne felejtsem el, remek énekkarunk van - az
              Otello és a Turandot után ezt joggal állíthatom. Én vendég
              vagyok Győrben, de a Győri Filharmonikus Zenekar vezető
              karmestereként számítanak rám, s vendég Kesselyák Gergely
              kollégám is, akivel egymást váltjuk az árokban. 
              
               -Az előadás magyar nyelvű lesz.
              
               
              
               -Igen, mert a közönségnek értenie kell a darabokat.
              Nagyképűség lenne elvárni a győri közönségtől, hogy
              pontosan értsék az olasz szöveget ilyen cselekményes operáknál.
              Játszottunk itt már olaszul az Otellót és a Turandotot is, de
              a visszajelzések nem voltak egyértelműen pozitívak. 
              
               -Sok helyen Damoklész kardja lebeg a vidéki operatársulatok fölött.
              Ez az évi egy premier a jövőben is meglesz Győrött?
              
               
              
               -Remélhetően igen, érezzük a fenntartó, az önkormányzat
              jóindulatát. Persze az igazi az lenne, ha visszatérne az az állapot,
              amikor Szegeden Vaszy Viktor, Debrecenben Rubányi Vilmos, két -
              valamiért vidékre szorult - zseniális dirigens irányíthatta a
              vidéki operaéletet, színházanként évi 5-6 darab folyamatos
              előadásával. 
               (Felső
              képünkön Medveczky Ádám, alsó képen a Húsvéti kar a győri
              Parasztbecsületből.) 
              
               (Forrás: momus.hu)
               
                |