| 
               
                2008.07.11.  
              Beaumarchais: Figaro házassága 
              (Vígszínház) 
              Beumarchais –
              azt jelenti, „szép üzlet”. Ezt a kissé furcsának tűnő
              nemesi nevet maga XV. Lajos francia király adta az 1732-ben Párizsban
              született és 1799-ben ugyanott elhunyt Pierre Augustin Caron-nak.
              A királyt mulattatta a fiatal Caron egyik ügyes földeladási üzleti
              fogása, ezért tüntette ki ezzel a névvel. Beumarchais – mint
              az édesapja – órásmester volt, lanton is művészi fokon játszott.
              A megnyerő modorú, jóvágású fiatalemberre akkor figyelt fel
              a király és fogadta kegyeibe, amikor a zenélő órákba egy
              olyan különleges szerkezetet talált fel, amitől azoknak sokkal
              teltebb lett a hangzásuk. Rábízta a királyi unokák zenei
              nevelését is, így már kiskorától fogva ismerte XVI. Lajost
              is, akinek titkos megbízatása alapján fegyvert szállított az
              észak-amerikai szabadságharcosoknak. A rossznyelvek szerint mind
              a két félnek, Washingtonnak és az angoloknak is kémkedett, sőt
              rabszolgákkal is kereskedett. Merész üzleti vállalkozásai, időnként
              zavaros bankügyletei, hol elvesztett, ahol megnyert perei meg a
              finom dámák és a kényes udvarhölgyek körében aratott hódításai
              miatt szívesen látták mindenhol, még a királyné, Marie
              Antoinette is pártfogásába vette. A forradalom elől Hamburgba
              menekült, és csak Napóleon első konzulsága idején, 1796-ban
              tért vissza Párizsba. Beaumarchais (alsó képünkön) kevés színművet
              alkotott, 1772-ben írta A sevillai borbély, avagy a hiábavaló
              elővigyázat című komédiáját, amit még abban az évben be
              is mutattak a Theatre Francaise-ben. Ezt a közepes színvonalú
              darabot a csúfos bukástól még a királyné kitüntető
              figyelme sem tudta megmenteni, ráadásul a következő évben be
              is tiltották, mert a szigorú cenzorok a tartalmát lázítónak
              ítélték, ugyanis a szolga, Figaro morális tekintetben sokkal különb
              az uránál, Almaviva grófnál.
               A végleges
              feledéstől Rossini 1816-ban Rómában előadott operájának
              mindent felülmúló sikere mentette meg. Beaumarchais 1781-ben átdolgozta
              A sevillai borbélyt, a címét is Figaro házasságára változtatta.
              A cenzúra miatt csak 1784-ben lehetett színre vinni. Ez a mű
              azonban zajos tetszést aratott, a párizsiak rajongtak érte, Napóleon
              is nagyra tartotta, véleményének a következő szavakkal adott
              hangot: „ez a darab robbantotta ki a francia forradalmat.”
              Mind a mai napig tovább öregbíti a Figaro házasságának jó hírét
              Mozart 1786-ban Bécsben bemutatott operája is. 
              Hazánkban is az
              Operaház repertoárjában megtalálható Rossini, vagy Mozart
              dalműve, de színházaink Beumarchais vígjátékát ritkábban tűzik
              műsorukra. A Figaro házasságának a Vígszínházban ez év április
              5-én volt a premierje Hamvai Kornél új fordításában, Eszenyi
              Enikő rendezésében. A rendezőtől már megszokhatta a közönség,
              hogy a klasszikusokhoz bátran nyúl, a mához szóló üzenetek
              kibontása ürügyén nem riad vissza a művek átértelmezésétől,
              bizonyos szálak felerősítésétől, bizonyosaknak meg az elvarrásától,
              sőt elferdítésétől. Most a jellemgyönge, nőcsábász úr és
              az erkölcsileg toronymagasan fölötte álló, talpraesett szolgája
              közötti különbségre Eszenyi Enikő nem fordít semmi
              figyelmet, viszont a férfi és a nő-kapcsolatot fokozottan
              kiemeli a komédiából. Négy párt mutat be: van az idősödő nő,
              Marcelina és a meglett korú férfi, Bartolo, akiknek már a
              gyermeke is felnőtt, de mégsem élnek a házasság szent kötelékében.
              Almaviva gróf és Rosina grófné esküvője óta már három éve
              telt el, de házasságuk kihűlt, a férj unalmasnak találja
              feleségét, ezért más szoknyák után fordul. A harmadik pár a
              gróf inasa, Figaro, aki a vőlegény és a grófné komornája,
              Susanna, aki Figaro menyasszonya. Ők szeretik egymást, de a gróf
              szemet vetett a csinos komornára, és az első éjszaka jogát
              akarja érvényesíteni. A negyedik pár a két tizenéves fiatal,
              a bohókás Querubin és a cserfes Dorita. Ők még csak
              ismerkednek egymással.  Természetszerűen
              a ravasz Figaro, az ügyes Susanna meg az okos Rosina túljár
              mindenki eszén, az élvhajhász Almaviva gróf hoppon marad, sőt
              visszatalál feleségéhez, Bartolo Marcelinát, Figaro pedig az
              ő Susanáját vezeti az oltár elé. A Vígszínház művészei
              pergő, jó ritmusú előadást hoznak létre, amit Rossini meg
              Mozart operájából mixelt és popzenével felturbózott egyveleg
              sem tud elrontani. Kamarás Iván a gróf szerepében kakaskodik,
              Hegyi Barbara Rosinája megfontolt asszony. Anger Zsolthoz nem
              illik Figaro karaktere, becsületesen megoldja, de csak ennyit
              tesz. Danis Lídia Susannája kedves, nagyszájú szobalány. Pap
              Vera és Iglódi István a koros szülőket jeleníti meg. Varju Kálmán
              a csélcsap Querubint, Tornyi Ildikó a kedves Doritát alakítja.
              Kisebb szerepekben Fesztbaum Béla, Reviczky Gábor és Pindroch
              Csaba látható. A Vígszínház Figarója kellemes estével ajándékozza
              meg a nézőket, mert nem akar mást, mint szórakoztatni, ezért
              nem erőltet bele semmi olyasmit, ami távol áll Beumarchais vígjátékától. 
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              
              |