vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.11. 

Az Egyház elsősorban a személyes tanúságtételben bízik

Az európai püspöki konferenciák főtitkárainak, titkárainak ez évi találkozóját az észak-spanyolországi Covadongában tartották június 26. és 30. között. Az eseményen magyar részről a közelmúltban nagybecskereki püspökké kinevezett, s ezért az MKPK titkári tisztségéről leköszönő Német László SVD, és a testület új titkára, Mohos Gábor vett részt.

Janka Ferenc, a CCEE főtitkár-helyettese a Vatikáni Rádiónak nyilatkozott az eseményről.

 Az összejövetel témája ez volt: „Az európai vallási helyzet: a szekularizációtól az értelem és a lelkiség kereséséig”. A részegyházak helyzetének rövid bemutatása után etikai, pasztorális és az ökumenéhez kapcsolódó témákat tárgyaltak részletesebben. Így szó esett az őssejtkutatásról, az eutanáziáról, az iskolai hitoktatással kapcsolatos európai kutatás anyagának közeli publikációjáról, az állandó diakonátussal kapcsolatos tapasztalatokról, a Szent Pál-évről, a sydney-iIfjúsági Világtalálkozóról, a nagyszebeni III. Európai Ökumenikus Nagygyűlésről és a decemberben megtartott első Katolikus-Ortodox Fórumról.

 Arra a kérdésre, hogy milyen képet nyújt jelenleg az európai társadalom és Európában a Katolikus Egyház, így válaszolt: Egy öregedő, fogyó társadalom képe látható, ahol a fogyasztás és a halál kultúrája tűnik meghatározónak. A Katolikus Egyház felelősséggel és tanúságtétellel próbál a kihívásoknak megfelelni.

 A törvényi szabályozás különböző fórumai előtti felelősség kérdését a „küzdelem a félkarú sorompóért” elvvel tudnám szemléltetni. Magyarországon súlyos balesetek igazolták, hogy nagyobb eséllyel lehet az utazók életét és biztonságát megvédeni, ha nem csak fénysorompók, hanem félkarú sorompók is vannak a vasúti átkelőhelyeken. Az európai törvényi szabályozás szisztematikus liberalizálása ennek az ellenkezőjét teszi. Lebont olyan törvényi kereteket, amelyek a társadalom erkölcsi egészségét és jövőjét hivatottak védeni.

 Az Egyház azonban nemcsak, sőt elsősorban nem a törvényi szabályozásban bízik, hanem a hitbeli meggyőződésen alapuló önkéntes tanúságtételben, az értékek szabad vállalásában.

 Radnóti „Kis nyelvtana” játékos egyszerűséggel tapint rá ennek lényegi mozzanatára: Én – én vagyok magamnak, / s neked én te vagyok. / Te én vagy magadnak, / két külön hatalom. Te meg én mi vagyunk, / de csak ha vállalom.

 A mai európai társadalomban sokszor azt halljuk: nem vállalom a felelősséget, a házasságot, a gyermeket, a beteget, az öreget, a haldoklót. „Te meg én, mi vagyunk, de csak ha vállalom”. A nehéz helyzetekben mindannyiunkra súlyos teherként nehezedik a személyes vállalás. Mégsem kell kétségbe esnünk. Mielőtt ugyanis mi bármit vállalnánk, rácsodálkozva fedezhetjük fel, hogy engem már vállaltak: emberek is, mert élek, s az Isten is, mert ő a teremtő szeretet.

 Európa és a világ minden problémája fáradtsága, lázadása vagy tehetetlensége ellenére is tudhatja, hogy Isten nemcsak kényszeredetten vállalja, hanem szereti és hívja. „Ha vállalsz, közösségre léphetsz velem, és vállalásaidhoz majd én adok erőt...”

 (Forrás: Vatikáni Rádió/Magyar Kurír )