| 
               
                2008.07.13.  
              Párizs, szeretlek! 
              (svájci-német-francia rövidfilm összeállítás) 
              Párizsról,
              a francia fővárosról számtalan film született. Mondják a fény,
              a szerelem, a divat városának is. Olyan játékfilmes munka
              azonban még nem készült, amelyik Párizs húsz kerületének
              mindegyikét bemutatta volna, ezért határozta el a két
              producer, Emmanuel Benbily és Claude Ossard, hogy felkérnek a
              világ minden tájáról 20 rendezőt, akik közös filmjükben
              elmesélhetik az általuk kiválasztott területhez kötődő történetüket.
              Végül 22-en vállalkoztak erre a nem mindennapi feladatra. Nem
              úti magazint vagy dokumentumfilmet akartak forgatni, hanem
              elmondani egy-egy sztorit, aminek a háttere, hangulati meghatározója
              az adott kerület. A producerek az összes kerületet végig akarták
              járni, de a már kész alkotásba azonban csak 18 rövidfilmet válogattak
              be, habár a 11. és a 15. kerületről szóló részeket is
              leforgatták, a végső változatba azonban nem tették bele. A
              rendezők között vannak Oscar-díjasok, például a Cohen testvérek,
              a színészek között is akad egy-két hollywoodi nagyágyú,
              mint Nick Nolte, Willem Dafoe, Natalie Portman, Elijah Wood, de
              szerepelnek francia sztárok is: Juliette Binoche, Fanny Ardant,
              Gerard Depardieu. A film jeleneteit 2006-ban vették fel, külföldön
              2007-től játsszák, hozzánk ebben az évben jutott el, április
              24-től vetítik az Art mozihálózatban. Egy-egy kisfilm cselekményideje
              5-7 perc, a 22 rendezőnek eme röpke idő alatt kell előrukkolnia
              valamiféle kerek, egész történettel, amik ugyan mind egy szálig
              különböznek egymástól, csak egy valamiben hasonlítanak, hogy
              a szerelem vezérmotívuma halad végig rajtuk. Természetszerűen
              nem lehet elvárni, hogy az összes történet filmes megfogalmazásmódja
              egyenletesen magas színvonalú legyen. Nem is az. A sztorik néha
              túl cukrozottak, meghökkentők, viszolyogtatók, komikusak,
              Murphy törvénykönyvébe illők, szociológiai ihletésűek.
              Tulajdonképpen magukba foglalják a férfi és a nő kapcsolatának,
              ennek a pokolba és a mennybe emelő, Madách Imre megfogalmazása
              szerint a világ abroncsát jelentő érzelemnek egész spektrumát,
              így a boldog szerelemtől a kínokat okozó egymás gyötrésén
              át az önfeladó hűségig. Fiatal lányok és fiúk, harmincas nők
              és férfiak, idős öregurak és érett asszonyok a szereplők. 
               
              
               
              Van
              két rész is, amiből hiányzik a szerelem. Az egyikben, a 16.
              kerületben az egyedülálló, spanyol ajkú Ana látható aki
              kora hajnalban óvodába viszi kisfiát, bölcsődallal ringatja
              álomba a síró csöppséget, majd bemetrózik a munkahelyére,
              ahol egy tehetős nő babájára kell vigyáznia. Ezt a csecsemőt
              is ugyanazzal a kedves dalocskával nyugtatja meg, mint amivel saját
              gyermekét. A másik, az utolsó rész, ami a 14. kerületbe viszi
              el a nézőket. Itt Carole, a Denverben lakó dundi postásnő élete
              álmát valósítja meg, amikor turistaként Párizsba érkezik.
              Egyedül, útikönyvvel a kezében fáradhatatlanul rója Párizs
              utcáit, keresi fel nevezetességeit, és tőmondatokra futó csekélyke
              francia nyelvtudásával írja be naplójába élményeit, aminek
              utolsó mondata a film címét is adja: Paris, je t’aime! A
              legborzongatóbb jelenet a 8. kerületi Madelaine városrészhez kötődik,
              ahol két vámpír esik szerelembe, és nagy érzelmi felbuzdulásukban
              felfalják egymást. Két, költőien szép rész is van, az egyik
              a 10. kerületben, a Faubourg Saint Danis-ben játszódik, amiben
              a vak fiú meséli el a mutatós amerikai színésznőjelölttel
              megélt szerelmét. A másik az 5. kerület, a Quais Seine, ahol a
              fejkendős, csinos lány elesik, Francios gavallérosan felsegíti,
              beszédbe elegyednek, a lány elmegy a mecsetbe, a fiú megvárja
              őt, és a leányzó apjának a felügyelete mellett hazakíséri.
              A túl édes sztori a 12. kerületben, a Bastille-ban csöpög,
              ahol a negyvenes férj éppen elhagyni készül feleségét, mert
              szenvedélyes kapcsolatot folytat egy tüzes légiutas-kísérővel,
              de kiderül, az asszony utolsó stádiumban lévő rákos.  A
              lelkiismeretére hallgató férfi azonnal szakít szeretőjével,
              hónapokon át gondosan ápolja haldokló asszonyát, és döbbenten
              tapasztalja, újra beleszeretett. A legmulatságosabb helyzetbe az
              a középkorú amerikai férfiturista bonyolódik, aki az 1. kerületi
              Tuileries metróállomás felirata alatt böngészi útikönyvét.
              Nem elég, hogy a szomszéd padon ülő kövér, szemtelen kissrác
              köpőcsőjéből időnként képébe fújja papírgalacsinjait,
              egyszer csak a szemben lévő peronon csókcsatát vívó fiatal pár
              hölgytagja átjön hozzá, és vele is heves nyelves puszit vált.
              Ez annyira feldühíti a lány hepciáskodó partnerét, hogy átviharzik,
              és alaposan helybenhagyja szegény amerikait. Kedves történet
              az, ami a 20. kerületben, a Pére Lachaise-ben látható. A
              versek elbűvölő szavaira vágyó újházas fiatalasszony temetői
              sétája alatt szakítani akar sótlan párjával. De Oscar Wilde
              segítségére siet a hivatalnokszerű férjnek, súg neki egy-két
              érzelmes idézetet, és az asszonyka eláll szándékától. A
              legérthetetlenebb jelenet a 9. kerületben, Párizs szimbólumának,
              a Tour Eiffelnek a tövében esik meg. Egy pantomimművész
              riogatja a torony környékén hömpölygő embereket, de a rendőrök
              elfogják, bezárják a dutyiba, ahol megtalálja a szintén
              letartóztatott pantomimes nőben élete szerelmét. Amikor
              kiszabadulnak, ketten hozzák a frászt a turistákra. Mindent
              egybevetve, érdemes megnézni a filmet, mert különleges élménnyel
              gazdagítja azokat, akik jártak már Párizsban, és azokat is,
              akik még ezután szeretnének odamenni. 
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |