| 
               
                2008.07.13.  
              Konfár Gyula születésnapjára 
              Nagy
              tisztelettel és szeretettel köszöntjük Konfár Gyula festőművészt,
              aki május 13-án töltötte be 75. életévét. Születésnapjára
              barátai kiállítást rendeztek műveiből a Csók Galériában
              – mi pedig e hasábokon keresztül kívánunk neki további jó
              egészséget és alkotó munkakedvet. Boldog születésnapot! Sok
              vagy kevés a 75 év? Attól függ, hogyan nézzük. Csak úgy általában,
              emberileg? Úgy mindenképp kevés, mert ha száz évet él az
              ember, az se sok. Ha a szakmai életutat nézzük, ami a 75-ből
              minimum 60 évet jelent rajz- és festőszerszámokkal a kézben,
              terpentin és lenolaj illatával a műteremben, vásznak és fatáblák,
              kartonpapírok és képkeretek méretével, formájával, anyagával
              bajlódva, nos, ha így nézzük, akkor sok a fél évszázad is.
              Főleg, ha a kultúrpolitika és a szakmai irigység nemegyszer
              megkeseríti az éveket. Konfár életútját meghatározó
              legjelentősebb tényezőket keresve elsősorban a tehetségét
              korán fölismerő, és őt nagy barátsággal tanító
              Domanovszky Endrét kell említenem, aki nem csak a Képzőművészeti
              Főiskolán, hanem már előtte évekkel is foglalkozott a tizenéves
              kamasszal. Azután a 60-as évek elején, nem is annyira a
              Velencei Biennálén való kiállítás lehetősége, sokkal inkább
              a Londonban eltöltött idő volt meghatározó a fiatal művész
              számára. A Grosvenor Galériának festett, melynek tulajdonosa,
              Eric Estoric úr két műtermet is biztosított számára.
              1964-ben képeiből nagyszabású kiállítást rendeztek
              Londonban. Majd jött a tokiói Gekozo Galériával való ismeretség
              és a távolkeleti gyűjtők igényes türelmetlensége az újabb
              és újabb képek iránt. A hazai művészeti életbe való tevékeny
              bekapcsolódás, a Kilencek nevű művészcsoport megalakítása,
              az 1968-as Munkácsy-díj után, a már érett művész mennyiségileg
              és minőségileg is kiválót alkotott a ’70-es és a ’80-as
              években. Ráadásul az 1990-es évek elején egy taivani magángalérián
              keresztül újabb érdeklődők és gyűjtők is jelentkeztek –
              Taipeiben két kiállítást is rendeztek neki (1993-ban és
              1994-ben), majd 1999- ben a Kaohsiung Museum of Fine Arts-ban állandó
              termet kapott, ahol félszáz művét láthatja azóta is a kínai
              közönség. Művei nagyobb számban találhatók még a
              nyugat-európai, amerikai, és magyarországi gyűjteményekben.
              Konfár művészetéről már sokszor írtam, annak művészettörténeti
              kapcsolatairól, a modern művészetben elfoglalt helyéről, aktuális
              és időtlenül fönnálló értékéről, alkotói módszeréről
              szinte mindent elmondtam. Csak arról nem írtam, hogy miért fest
              a festő? Valójában nem tudom a megfelelő, a kielégítő választ.
              Folytonosan izgató kérdés, honnan, miből táplálkozik az
              alkotó vágy, miért akar újabb és újabb műveket létrehozni
              az ember? Miért festi le a tájat, a munkát, az arcokat, a tárgyakat,
              a testek táncát, a tavasz üde atmoszféráját, miért érez vágyat
              arra, hogy az alaktalan festékkupacokat női aktokká, virágcsendéletekké,
              mitológiai jelenetekké komponálja? Többször kérdeztem Konfárt,
              hogy mit érez festés közben, rendszerint azt válaszolta, hogy
              örömet. Néztem, hogyan tartja az ecsetet, hogyan rakja föl a
              festéket, miként alakítja a figurákat, a foltokat, s láttam
              rajta, hogy nagy élvezettel alkot. Mert lelki élményeiből akar
              megmutatni valami szépet. Talán ez a jó válasz – engem mégsem
              elégít ki, hiszen minden embernek vannak szép és igaz, jó és
              örömteli lelki élményei, mégsem érez olthatatlan vágyat
              arra, hogy azokat valamilyen anyagba formázza. A művészt éppen
              az különbözteti meg a többi embertől, hogy az alkotó vágy
              benne fölfokozottan erős és ösztönzi őt az anyag megmunkálására.
              Ez is jó válasznak tűnik, de inkább csak a fönnálló tény
              leírására alkalmas, elmondja, hogy mindez így van, ugyanakkor
              nem ad feleletet az alapkérdésre. Talán senki se tudja, hogy miért
              hoz létre az ember olyan tárgyakat, melyek semmi másra nem jók,
              csupán arra, hogy művészetként csodáljuk őket. Önmagában
              azért, mert a festmény szép, színes, díszíti a falat, a lakást,
              senki se adna kisebb vagyont a képért. Miként az sem igaz, hogy
              a kutat, nevel, szórakoztat, és hasonlók választ adhatnak arra
              a kérdésre, hogy miért fest képet a festő. Konfár alkotói módszerét
              elnézve és életművét ismerve leginkább azt mondhatom, hogy
              magának fest, mert kíváncsi, hogy milyen új, izgalmas, festői
              hatások alakíthatók ki a táblán. Nézi, gyönyörködik
              benne, nemegyszer lázasan átfesti a színes foltokat, keveri az
              árnyalatokat, erőteljes vonásokkal rajzolja meg figuráit –
              és közben maga lepődik meg legelőször az eredményen. Csodálatos
              dolog a művészet, amikor életre kel a forma és a szín, amikor
              elkülönül az olajfesték anyaga attól, amit belőle alakít a
              kéz, az ecset. Amikor elkülönülnek a testek és a tér, az
              atmoszféra és a ritmus, a hangulat és a tartalom, akkor először
              a művész csodálkozik a legjobban, hogy valójában mire képes,
              mit is tud az ember! Hogy a tegnapi csodák után ma egy újabb
              csodát, egy másféle, mégis különös, artisztikus művet tud
              létrehozni. És jönnek a látogatók, a barátok, a műgyűjtők,
              a kritikus szemek, és  annyian
              ugyanúgy elcsodálkoznak ezen, és gratulálnak a művésznek, és
              biztatják, és irigylik, és szeretik és örömteli büszkeség
              tölti el őket, hogy ismerik a mestert, hogy láthatják a sok
              csodálatos alkotást. Hatvan év a pályán nagy idő, rengeteg kép
              készült, rengeteg születésnapot, rengeteg barátot és látogatót
              fogadott a mester, akik ezerszer rácsodálkoztak már műveire,
              és ő ezerszer vagy tízezerszer fogadhatta a gratulációkat. Mi
              szeretnénk most a 75. születésnapján még egy különös okból
              is gratulálni és megdicsérni a mestert: egész eddigi életművének
              egyenletes kvalitása miatt. Ilyen magas színvonalú festészetet
              csak a legnagyobbak életművében láthatunk. Életkortól és társadalmi
              környezettől független, politikától, anyagi sikerektől, kitüntetésektől
              vagy éppen a mellőzöttségtől sem befolyásolt, egyenletesen
              magas értéket képviselő alkotó munkája miatt a legnagyobb örömmel,
              szeretettel és őszinte szívvel kívánjuk, hogy még soksok tevékeny
              évet és születésnapot éljen meg közöttünk. Kedves Konfár
              Gyula, nem tudjuk, hogy miért fest képet a festő (hiába tudunk
              sok minden mást), de boldogok vagyunk, ha szemet gyönyörködtető,
              szívet melengető, szép képeidet nézhetjük. Adjon a Jóisten
              erőt és egészséget, munkakedvet és minden más szükséges körülményt
              ahhoz, hogy a nyolcvanadik, vagy akár a századik születésnapodon
              is ugyanígy köszönthessünk – a Havi Magyar Fórum szerkesztői
              és olvasói nevében:
              
               
              Legéndy Péter
              
              
              |