vissza a főoldalra

 

 

 2008.07.11. 

Átverik az ügyfeleket a bankok

A legnagyobb romániai bankok átverik az ügyfeleiket – vonták le a következtetést az Országos Fogyasztóvédelmi Hatóság (ANPC) szakemberei egy nemrégiben kiértékelt ellenőrzési akció után, amelyben a top20 romániai bankot vették nagyító alá. Körülük tizennégyet meg is büntettek, egyenként 150 ezer lejre.

Legtöbbször a futamidő alatt megváltoztatott kamat okozza a problémát. “A módszer igen egyszerű: figyelemfelkeltő reklámokkal csábítják magukhoz az ügyfeleket, amelyekben alacsony kamatot ígérnek, de a kamat a futamidő alatt megváltozik a régi kliensek számára, az újaknak alacsony marad egy bizonyos ideig.” – magyarázta Dan Vlaicu, a hatóság vezetője.

 Hogy véget vethessenek az átveréseknek az ANPC egy törvénytervezetet készít elé, amely többek között kikötné, hogy egységes kamat legyen a teljes futamidő alatt, átláthatóbbá tennék a formanyomtatványokat és a kamatszámítási módszereket. A jelzáloghitel aláíratása előtt az új tervezet szerint lehetőségük lenne a klienseknek 10 napig tanulmányozni a szerződést.

  „A Romániában jelenleg érvényben lévő szabályozás sok hiányosságot tartalmaz, és a klienseket nem lehet megvédeni a visszaélésektől.” – nyilatkozta az hatóság elnöke egy sajtótájékoztató keretében. Szeretnék megszüntetni a változó kamatot, és az általuk előkészítet tervezetben már az szerepelne, hogy kamat az adott bank által alkalmazott alapkamatból vagy az Euribor mutatóból (az európai bankok közötti kapcsolatokban az euróban lévő kölcsönök esetében használt kamatok), árbevétel-arányos nyereséghányad és kockázati ráhagyás.

 Természetesen a bankok határoznák meg ezentúl is az alapkamatot, de meg szeretnék akadályozni azt, hogy a bankok a futamidő alatt megváltoztathassák a feltételek egy részét.

 Fontos része a készülő tervezetnek, hogy a késedelmes fizetők nem kerülnének fel azonnal a Kredit Iroda fekete listájára. A határidő lejárta után lehetőséget kapnak a harminc napos türelmi idő alatt befizetni az elmaradt részletet, s ha ezt követően sem fizeti be, a banknak írásban kell értesítenie arról ügyfelét, hogy felkerül az úgynevezett rossz fizetők listájára. 

 Az ellenőrzés ideje alatt az alábbi szabálytalanságokra bukkantak az hatóság szakemberei: nem értesítették az ügyfeleiket mielőtt a késedelmes fizetők listájára kerültek volna; néha akkor is a listára kerültek ügyfelek, ha nem is volt a bank felé tartozásuk; a futamidő alatt megváltoztatták a kamatot; nem vették figyelembe a futamidő lejárta előtti előtörlesztési összegeket

 (Forrás: erdon.ro)