| 
               
                2008.07.18.  
              Oroszország szétverése
              
               
              Alexandr
              Iszajevics Szolzsenyicin: A vörös kerék I–II. Tizennégy
              augusztusa
               A könyv,
              A vörös kerék tetrológia, terjedelmére nézve is hatalmas mű.
              Amit most olvastam, Tizennégy augusztusa, két kötet. 1973-ban
              írta Szolzsenyicin, majd ezt követi tíz évvel később 1917
              októbere. 1989-ben 1917. március és 1990-ben 1917. április. A
              vörös kerék félelmetes krónikája Oroszország történetének.
              Elég mocskosan indult ez a peresztrojka, nem a Gorbacsové, hanem
              Leniné. Még a Lenint megelőző időkben az anarchisták, a
              baloldali forradalmárok, a szabadkőművesek és a zsidók
              gerjesztették Oroszország belháborúját. 
              Azt
              olvasom a Tizennégy augusztusa című könyv első kötetében:
              ezek az urak úgy csinálták, hogy levelet írtak a gazdálkodóknak
              Oroszországba, így: „»Tisztelt Zahar Fjodorovics! Ön
              negyvenezret tartozik áldozni (volt, akitől ötvenezret követeltek)
              a forradalmi munka céljaira, különben azonnal meghal. A
              kommunista anarchisták.« És állításuk bizonyítására az
              első megtagadókat valóban legyilkolták egész családjukkal
              együtt.” A végrehajtás egyszerű volt. „Forradalom volt –
              ez 1905 és tájéka –, mindenki félt, a hatalom
              elbizonytalanodott. A társadalom művelt részének véleménye
              szerint pedig: a forradalom javára kötelességük áldozni.
              Szent kötelességük a kisemmizett néppel szemben (igen, ha a törvényes
              forradalom javára használnák, hogy megdöntsék a gyűlöletes
              cárt, arra lehetne is adni valamennyit). A gazdaságokat kirabolták,
              ott vannak a sztyeppen őrzés nélkül. És oda kellett menni
              hozzájuk tacsankán, egyszerű módon öltözve, hármasban.
              Roman, az intéző meg az irodista. Az apja nem ment velük, nem
              lett volna képes saját kezűleg odaadni a pénzt, már az első
              ezer után megszakadt volna a szíve. Azok Armavillből jöttek, könnyű
              hintón, egyáltalán nem szegényes, hanem gazdag öltözetben,
              az egyiken zsakett volt csokornyakkendővel. Nagyon udvariasan
              beszéltek, türelmesen megszámolták a bankjegyeket. És hárman
              voltak három ellenében. Valami oknál fogva egész Oroszország
              úgy gondolta, hogy ezeknek a pompás, félelmetes embereknek
              igazuk van. Roman azonban így sem volt képes odaadni mind a
              negyvenezret, makacskodott, alkudozott, és két és fél ezret
              sikerült lealkudnia. Azok még nevettek is rajta: milyen fösvények
              maguk gazdálkodók.” Az oroszországi hangulatkép a könyv
              elején jól mutatja, hogy milyen légkör is uralkodott akkor a
              hatalmas országban, a cárizmus utolsó évtizedeiben.
              Szolzsenyicin a kétkötetes Tizennégy augusztusában az első
              világháború egyetlen hónapját írja le. Hadtörténeti remekmű
              – noha ez regény –, abszolút pontos történelmi elemekkel.
              Valóságos és költött szereplők arca tűnik fel a regényben,
              ami kezdődik 1905 tájképével, eljutunk az első világháború
              első hónapjába, majd visszakanyarodunk a nagy tehetségű
              Sztolipin miniszterelnök meggyilkolásához. Szolzsenyicin különös
              pályafutású, nagy orosz próféta. 1918. december 11-én született
              Kiszlovodszkban, kozák értelmiségi családban. Alexandr
              Szolzsenyicin 90. születésnapját tehát ez évben ünnepeljük
              mi is, magyarok, meg az egész világ, aki kíváncsi erre a nagy
              tudású, kitartó, hűséges orosz hazafira, a világirodalom óriására.
              Szolzsenyicin a rosztovi egyetemen matematikát és fizikát
              tanult, majd később irodalmat. A II. világháborúban katonaként
              vett részt, hősiességével kitűnt bajtársai közül. De rögtön
              1945-ben letartóztatták a szovjet hatóságok egy magánjellegű
              levele miatt, melyben magát Sztalint bírálta. Ezután 11 évet
              töltött börtönökben és munkatáborokban. A XX. kongresszus
              után rehabilitálták, 1956-ban. Na nem egészen, matematikát
              tanítani megengedték neki. De hamarosan írni kezdett. Az első,
              hatalmas visszhangot kiváltó kisregénye az Iván Gyenyiszovics
              egy napja. A történet a Gulágon játszódik. Az „Agyin deny
              Ivana Gyenyiszovicsa” Magyarországon is megjelent rögtön a
              moszkvai kiadás után, 1963 februárjában, a Nagyvilág című
              folyóiratunkban. A szovjet hatalom rossz néven vette ezt a művet.
              Azt mondták róla, hogy túlzottan pesszimista, meg bírálta a
              kommunizmust, úgyhogy 1963- tól már csak külföldön
              jelenhettek meg írásai. Nobel-díjat kapott, személyesen nem
              vehette át. Szolzsenyicin 1963-ban megírta a Gulág
              szigetcsoport című regényét, emiatt a szovjet legfelsőbb tanács
              megfosztotta szovjet állampolgárságától, és ki is utasították
              az országból. Jelzőkből kapott szép számmal Szolzsenyicin,
              kapitalistának, imperialistabarátnak, fasisztának, sovinisztának
              és népellenesnek mondták ki. 1973-tól 94-ig az Egyesült Államokban
              élt. 1990-ben kapta vissza állampolgárságát, és 1994-ben tért
              vissza Oroszországba. Szolzsenyicin belülről ismerte a
              kommunizmus világát, ezért írhatta le a következő sorokat:
              „A kommunistánál kártékonyabb és veszélyesebb embertípust
              még nem produkált a történelem. Cinizmusuk, szemtelenségük,
              hataloméhségük, gátlástalanságuk, rombolási hajlamuk, kultúra-
              és szellemellenességük elképzelhetetlen minden más, normális,
              azaz nem kommunista ember számára. A kommunista nem ismeri a szégyent,
              az emberi méltóságot, és fogalma sincs arról, amit a keresztény
              etika így nevez: lelkiismeret. A kommunista eltorzult lélek. Egészséges
              szellemű európai ember nem lehet kommunista. Nincs olyan vastag
              bőrt igénylő hazugság, amit egy kommunista szemrebbenés nélkül
              ki ne mondana, ha azt a mozgalom érdeke, vagy az elvtársak személyes
              boldogulása így kívánja.” 
              
               
               
              Menjünk
              ki a hadszíntérre 1914 augusztusában. A lengyel Ostrolenka városából,
              a lengyel vidékekről az orosz seregek Poroszország felé
              tartanak. Mit látott az orosz? „Poroszországban bementek az épületbe,
              a hűvösre. A méreteit tekintve kívülről szerény épületben
              az emeleten volt egy teremféle, falain gipsz címerekkel, három,
              egymással összekapcsolt ovális ablakkal, olyan tágas terem,
              hogy hihetetlennek tűnt, hogy elfér ebben az épületben. Itt
              volt megterítve számukra az asztal régi ezüstedénnyel és
              aranycímeres poharakkal, és csak az volt hátra, hogy keresztet
              vessenek és leüljenek ebédelni. Németek, a szálloda pincérei
              szolgáltak fel.” Így éltek, éldegéltek 1914 augusztusában
              az orosz tisztek a háborúban Poroszországban. Időközben tízezer
              és tízezer számra az orosz katonák meg céltalan meneteléssel
              próbálták megnyerni az első világháborút. A harmadik
              fronton meg dolgoztak a forradalmárok Pétervárott, Moszkvában
              meg szanaszét az országban. Azt olvasom az egyik helyen:
              „Ezekben a baloldali pártokban a 21 fős többségnek 22 fős
              kisebbsége volt.” Elképesztő pártszámítások voltak ezek.
              Innen hozta Lenin a „zseniális” módszertanát. Amikor
              kisebbségbe került az Oroszországi Szociáldemokrata Pártban,
              kilépett belőle, és így a pártjában többségbe került. Így
              alakult ki a bolsevik többség és mensevik kisebbség. Az egész
              persze nem így volt, csak így írja az SZKP története, több változatban
              is. Mondom, a második fronton, ott, ahol a katonák szolgáltak,
              nem volt elegendő szállítóeszköz, nem volt élelmiszer, nem
              voltak használható térképek, és az orosz vezérkar hajkurászta
              a katonákat hol jobbra, hol balra, elképzelésük szerint,
              idegen földön. Éltek a katonák úgy, ahogy tudtak.
              „Tenyeres- talpas katonák járkáltak ide-oda, mint otthon a
              faluban, jól ismerve a helyet, és tisztjeik nem kiáltottak rájuk,
              hogy közbeavatkozzanak. Egy hordó sört gurítottak. Baromfit is
              találtak a városban. És már kitépett, véres tollakat görgetett
              a szél az úttesten, és színes burkolópapírt, üres dobozokat
              sodort. A csizmák alatt recsegett, amit kiszórtak vagy kitörtek.
              Egy bezúzott ablakon át felforgatott lakás látszik, még nem
              tették teljesen tönkre a nemrég még oly kedves rendet, de a
              komódokat feldúlták, a padlón pedig abroszok, kalapok, fehérnemű
              hevert. Egy üzlet ajtajában a katonákat nem engedték be. A
              tisztek elől félrehúzódtak, és bement egy ismerős tiszt. Ruházati
              üzlet volt. Az elülső elárusítórészlegben a kirakatnál
              katonák járkáltak. Jaroszlav felismerte Kozeko legényét, a hátsó
              helyiségben tisztek öltöztek át, próbáltak – esőköpenyeket,
              kötött kabátokat meg alsóneműt, kamáslit, kesztyűt, mindezt
              lárma nélkül, tárgyszerűen, egymás mellett szorosan, székek
              és legényeik segítségével, időnként szőnyegeket, női kabátokat
              forgattak, nézegettek.” Majd magyarázatot is kapunk a
              poroszországi szabadrablásra: „Miért lenne ez szégyen,
              Haritonov? Gondoljuk csak végig: önnek és nekem nincs meleg
              holmink, és ugyan mikor fognak adni? Maga ismeri az orosz
              hadbiztosságot. És fázunk, és köpenyben alszunk a puszta földön,
              az éjszakák pedig egyre hidegebbek lesznek. Erre nekünk nem is
              személyesen van szükségünk, ez a hadsereg számára szükséges,
              jobban fogunk harcolni, vegyen egy kötött kabátot is.” Egy másik
              helyen katonák ücsörögtek valahol. „Nem, az arcok nem részeg
              rémületet tükröztek, hanem barátságot, áhítatot, jóindulatot.
              Meglátták a hadnagyukat, nem ijedtek meg, felélénkültek, megörültek,
              helyet csináltak neki. – Nagyságos uram!… Nagyságos uram,
              ide hozzánk, legyen szíves. Ketten a bögrékkel igyekeztek, az
              egyik kiöblítette, a másik nem, versenyezve telemerítették, a
              hadnagyhoz vitték, forrón és csurig, és az egyik húsvéti
              mosollyal azt mondta: Nagyságos uram, micsoda kakavó!!! Igyon
              kakavót, nagyságos uram! Hogy mivel nem erősíti magát az
              aljas németje!?” Ilyen „derűsen” zajlott az élet, amíg rögtön
              a háború első hónapjában be nem következett az első nagy
              orosz vereség Poroszországban. Augusztus 29-én a németek már
              majdnem befejezték a poroszországi orosz haderők bekerítését.
              30-án reggel Lundendorff jelentette a főhadiszállásnak
              Berlinbe, hogy hatalmas átkaroló hadműveletet hajtottak végre,
              az orosz erőket bekerítették. Augusztus 31-én az orosz vezérkari
              iroda cáfolt így: „A német és az osztrák vezérkar a hadszíntéren
              kialakult helyzetről szóló jelentéseikben továbbra is a tőlük
              megszokott gyakorlatot követik: a Wolff hírügynökség távirati
              jelentései szerint a német hadsereg Kelet-Poroszországban döntő
              győzelmet aratott az orosz csapatok felett, és a határ vonalán
              túlra vetette azokat vissza. Az efféle közlemények igazságtartalma
              és értéke semminemű magyarázatot nem igényel.” Így cáfoltak
              az oroszok. Szolzsenyicin hihetetlen pontossággal követi a hadi
              eseményeket, és jellemzi az orosz vezérkart és tiszti állományt.
              Megállapítása szerint minél magasabb rangúak voltak a
              tisztek, annál bárgyúbbak. A vörös szőnyeg, a kitüntetés
              és a rang érdekelte őket, no meg az intrika. Meglehetősen
              demoralizált állapotban volt már a háború elején az egész
              orosz hadsereg, miközben a „forradalmi” erők a maguk hol nyílt,
              hol burkolt aknamunkáját folytatták. Azt hirdették, hogy a béke
              Oroszország ellensége, híg, folyó, visszataszító semmi. A háborút
              addig kell folytatni, amíg polgárháborúvá nem alakul át.
              Mindent el kell követni annak érdekében, hogy ez bekövetkezzék.
              Aztán Szolzsenyicin visszakanyarodik a Sztolipin-i reakcióig. Ez
              a háború előtti időszak, néhány évvel az első világháború
              előtt vagyunk. Sztolipin a miniszterelnök, nemzeti reformokat
              hirdet. A liberálisok, a szabadkőművesek, a zsidók gyűlölik
              ezt az embert. Aztán szeptember 14-én (Sztolipin életének
              utolsó évében) egy Bogrov nevű zsidó agyonlövi a
              miniszterelnököt Kijevben. Így írnak róla: „És áldott a
              neve ezért a tettéért. Nem lehetünk hálátlanok: hiszen a vérpadra
              ment, gigász módjára halt meg. Dobálózunk az emberekkel,
              pedig Oroszországban éppen emberből nincs sosem elég. Ez az
              ember a legnagyobb hőstettre szánta el magát, mi meg sietünk
              bemocskolni őt, csak mert hőstettét egyik párt sem vállalta
              magára. Bogrov neve kitörölhetetlenül belevésődött a modern
              történelembe. Az eljövendő szabad Oroszországban vissza fogják
              adni neki nevének becsületét. A szeretett népi hősök egyike
              lesz, emlékműveket emelnek majd neki az orosz tereken. A reakció
              már diadalt ült Oroszországban. Úgy látszott, mindent
              elfojtottak jó ezer évre. Ám ekkor rájuk szegeződött egy
              fekete Browning, és …” Ki volt ez a Bogrov? „Anyai nagyapja
              sokáig ugyancsak a szeszesitalszakmában dolgozott, de kiderült
              róla, hogy tehetséges irodalmár, Bogrov Egy zsidó feljegyzései
              című művét, amelyet Nyekraszov jelentetett meg, nagy együttérzéssel
              olvasták a 70-es években, zsidó részről viszont hevesen támadták,
              amiért kiteregette a köznapi lét visszatetsző vonatkozásait.
              A nagyapa öreg korában kikeresztelkedett, hogy feleségül
              vehessen egy pravoszláv nőt, elhagyta első családját, és egy
              eldugott orosz faluban halt meg, még unokája születése előtt.
              Első házasságából származó fia, Gers Bogrov megmaradt zsidó
              hitében, anyai ágon sokat örökölt, befolyásos, milliós
              vagyonnal rendelkező ügyvéd, tulajdonosa egy többemeletes, jól
              jövedelmező háznak, a kijevi nemesi klub tekintélyes alapító
              tagjai közé tartozott, elnöke volt a Concordia klub vezetőségének,
              igen szerencsés játékos hírében állt, házában kártyaasztal
              mellett előkelő kijeviek jöttek össze.” Szóval
              szesznagykereskedő volt a nagypapa. Ez egy érdekes fejezete
              Oroszország történetének. Lenin a budapesti kiadású összegyűjtött
              műveinek harmadik kötetében, a Kapitalizmus Oroszországban című
              kötetben olvasom – megjelent 1903-ban –: Oroszországban
              ebben az évben még nem volt üvegipar, így a vodkát sem tölthették
              üvegekbe, a vodkakereskedelem mértékegysége a vödör volt.
              Egy orosz vödör 
              15 liter
              űrtartalmú. No, így kereskedtek a zsidók vodkával Oroszországban.
              Ezt csak a helyzet pontos ismertetése céljából írtam le. Aki
              nem hiszi, vegye elő a Lenin összes harmadik kötetét, és
              olvassa el. Visszatérve a meggyilkolt miniszterelnökhöz, azt írja
              róla Szolzsenyicin: „Okos volt, erős és határozott.
              Hajthatatlanul kitartott álláspontja mellett, így természetes
              célpontja lett a terrornak. Sztolipin túl tolakodón, túl
              leplezetlenül, túl kihívón hangoztatta az orosz nemzeti érdekeket,
              az orosz képviseletet a Dumában, az orosz államot. A Sztolipin-
              i fejlődés nem ígért felvirágzást a zsidóknak.” Útjában
              állt a zsidóknak, tehát lelőtték. A Bogrov-i történet vége:
              „Az egész várost, az egész színházat rendőrkordon zárta körül
              – csak éppen Sztolipin mellett nem volt egyetlen ember sem, és
              senki sem vette üldözőbe Bogrovot, senki sem ragadta meg vállánál
              vagy könyökénél fogva. Még négy lépés a csillaggal ékesített
              fehér ing mellé, és Bogrov elejtette, ledobta a műsorfüzetet,
              előhúzta a Browningot, akár egy ölébe hullott ajándékot,
              tett még egy lépést, és már szinte közvetlen közelről,
              amint meglátta Sztolipin mozdulatát, amely elárulta, hogy
              szembe készül szállni vele, belelőtt! Kétszer!! A testébe.”
              Bogrov egyébként az orosz rendőrség spiclije volt, és mint
              ilyen hajtotta végre a forradalmi tettet. Szolzsenyicin korabeli
              dokumentumokat is mellékel a Tizennégy augusztusában című könyvében.
              Maradjunk Sztolipin bűnénél. „Az viszont, hogy a zsidók
              egyenjogúságát biztosító törvény nem került elfogadásra,
              jó okot adott a Dumának arra, hogy útját állja a parasztok
              egyenjogúsításának: ha ti nem adjátok meg a zsidóknak, akkor
              mi nem adjuk meg a parasztoknak.” És ez volt az alapja a nagy
              orosz tragédiának, aminek a végeredménye Lenin és a
              Szovjetunió. Ne feledjük decemberben megünnepelni Alexandr
              Szolzsenyicint. 
              
               (Alexandr Szolzsenyicin: A vörös kerék I–II. Tizennégy
              augusztusa. Megjelent a Katalizátor kiadásában 2003-ban.) 
              
               Győri Béla
              
              
              |