| 
               
                2008.07.18.  
              Mária királyné kincsei nyomában 
              Július
              elején két napon át fürkészték egy speciális műszerrel az
              Esztergomnál lévő dunai vizeket a búvárrégészek, akik a mohácsi
              vészt követő időszakban itt elsüllyedt, a legenda szerint
              kincsekkel megrakott királyi flotta hajóit keresik. A kutatás
              pontos helye az önkéntes kincsvadászok miatt titkos, az első
              eredmények azonban biztatóak: a szonár több, olyan – egyelőre
              részletesen meg nem vizsgált – víz alatti tárgyat jelzett,
              amelyek az eddigi információkkal összevetve akár a királyi
              flotta hajói is lehetnek.   
              
               A magyar történelem egyik legviharosabb korszakának emlékeit,
              kincsekkel megrakott hajókat, felbecsülhetetlen régészeti
              leleteket rejthet a Duna mélye Esztergomnál. Egy búvárrégész
              csapat kétszer már megkísérelte felkutatni az értékes
              leletet, és az első, csak részsikereket hozó próbálkozás után
              most vissza tértek Esztergom partjaihoz. Céljuk megtalálni a
              mohácsi csata után Budáról menekülő Mária királyné elsüllyedt
              kincseit, és felszínre hozni a hullámsírba veszett hajókat. A
              szenzációgyanús hír még 2006. augusztus elején röppent fel
              a hazai médiában, akkor azt olvashattuk több helyen, hogy egy búvárrégész
              csoport megkísérli felkutatni az Esztergom és Pilismarót közötti
              Duna-szakaszon azokat a kincseket, melyek egy ötszáz éves
              legenda szerint errefelé süllyedtek el. 
              
               Tóth János Attila, a búvárrégészek vezetője az első
              expedíciók után csupán annyit tudott megállapítani, hogy
              nagyjából hol lehet az a hely, ahol keresniük kell a kincseket,
              megfelelő eszközök és anyagi lehetőségek híján azonban
              akkor nem tudtak továbblépni, ráadásul tovább nehezítették
              dolgukat a bulvárhírek nyomán a környékre érkező önjelölt
              kincsvadászok is. A kutatás folytatásához egy tapogató műszer,
              a szonár, a speciális régészeti munkához pedig engedély is
              kellett. Januári cikkünkben arról írtunk, hogy a búvárrégész
              csapat külföldi, egészen pontosan amerikai támogatást kapott
              a munka folytatására. A tengerentúli szponzor, a Hungarian
              Nostra Foundation of Los Angeles Incorporation nevű társaság,
              melyet egy Amerikában élő magyar alapított. Ez a kompánia
              figyelt fel az említett régész-team kutatásaira és az Örökségvédelmi
              Hivatal projektjére. Az amerikaiak segítsége nélkül jó ideig
              nem folytatódhatott volna kutatás, de így mégis sikerült a szükséges
              eszközöket és felszereléseket beszerezni. 
              
               A Duna esztergomi szakaszánál lévő víz alatti kutatásra
              két héttel ezelőtt kapta meg az engedélyt az Oktatási és
              Kulturális Minisztériumtól az esztergomi Balassa Múzeum. Az
              expedíció vezetőjétől, Tóth J. Attilától megtudtuk, hogy
              nemcsak az esztergomi intézmény, de a Magyar Régészeti és Művészettörténeti
              Társulat Búvárrégészeti Szakosztályának a szakmai pártfogását
              is élvezik a Mária királyné kincseit szállító hajók kutatói.
              A jogerős minisztériumi engedély felhatalmazza a csoportot,
              hogy a Duna Esztergom környéki, adott szakaszán vizsgálatot és
              merülést végezzen. Az engedély mellé rendkívül fontos volt
              annak a szonárnak a beszerzése, mely a kutatási munka egyik főszereplőjének
              is nevezhető. A kutatók a szonár megérkezése után egy már jól
              ismert helyen ki is próbálták a műszert: Győrnél vetették
              be elsőként a berendezést, ott, ahol már régóta tudták,
              hogy török kori falmaradványok találhatók a folyó mélyén.
              A külföldi kütyü jól vizsgázott, a szonár pontosan jelölte
              meg az amúgy már ismert történelmi falrészlet helyét, és
              mutatta meg a képernyőn annak alakját. 
              
               A tesztmérést követően az elmúlt hetekben az esztergomi
              dunai vizeken végeztek mérést Tóth J. Attiláék. Az
              esztergomi kutatási helyszín (melynek pontos adatait a kincskalózok
              miatt nem lenne tanácsos közzétenni) szép reményekkel
              kecsegteti történetünk hőseit, hiszen viszonylag nagyméretű
              testről, vagy testekről lévén szó hamar egyértelművé válhat
              a szonáros pásztázáskor, hogy megtalálták-e az egykori Mária
              királyné-féle flottát, illetve annak részeit. A kutatócsoport
              az elmúlt hetekben két alkalommal végzett méréseket itt, ez
              idő alatt 4–5 négyzetkilométernyi területet sikerült átvizsgálni.
              A pásztázások eredményeképpen kiderült, hogy a szonár képes
              elsüllyedt bóját, aljzatba temetődött villanyoszlopot is észlelni.
              A készülék természetes kibukkanásokat, például mederben lévő
              sziklákat is kimutatott. A kutatócsoport ezek mellett olyan
              alakzatokat is talált a szonár segítségével, melyek egyértelműen
              sem az előbb említett „modern”, sem a természetes kategóriába
              nem sorolhatók. Tóth J. Attila úgy véli, ezek azok a tárgyak,
              melyek nagy valószínűséggel régészeti leletek, és reménykeltő
              százalékban a célként megjelölt Mária királyné elsüllyesztett
              flottájának részei lehetnek. A mostani kutatás során két
              ilyen objektum is a kutatók látóterébe került, ezek
              elhelyezkedése, alakja, valamint a lelet helyéről előzetesen
              meglévő információk alapján arra lehet következtetni, hogy a
              kutatók jó nyomon vannak. A tereppont-koordináták megvannak, a
              búvárrégészek vezetője úgy gondolja, ezeken a pontokon
              mindenképpen merüléseket kell majd végezni, hogy testközelből
              is igazolni tudják a szonár által kimutatott eredményeket. A régész
              csoport célja, hogy a szonárral minél nagyobb, lehetőleg több
              tíz négyzetkilométeres területet átvizsgáljanak, illetve
              letapogassák azokat a zónákat, ahol a búvárfelszereléssel végzett
              felderítés idő- és munkaigényes lenne. 
              
               Tóth J. Attila kellemes tapasztalatairól számolt be
              lapunknak, amikor a Balassa Bálint Múzeummal, illetve annak
              vezetőjével, Horváth Istvánnal való kapcsolatáról
              faggattuk. Mint a búvárrégész szakembertől megtudtuk, az
              igazgató nagy lelkesedéssel pártolja az expedíciót, eddig
              minden segítséget felkínált a királyi flotta után kutatóknak.
              A majdani leletmentések eredményeit is minden valószínűség
              szerint a Balassa múzeumba kerülnek, itt áll rendelkezésre
              eszköz és raktár, ahol a „kincseket” a megfelelő régészeti
              körülmények között tarthatják. A szonárvizsgálatok után
              azonosító merüléseket és szondáztató ásatásokat kell végezni
              majd a folyó alján. A régészek ebben a fázisban tudnak meggyőződni
              arról, hogy tulajdonképpen mely korból származik az elsüllyedt
              hajó. Mint a vezető búvárrégész meséli, a tényleges ásatáskor
              kutatóhajóval érkeznek majd az esztergomi vizekre, akkor a szárazföldi
              ásatásokhoz némileg hasonlóan ki kell majd bójázni a vizsgált
              területet, kutatószelvényeket alakítanak ki, rétegenként végzik
              majd a munkát, mellyel párhuzamosan a teljes írásos, fényképes
              és mozgófilmes dokumentáció is elkészül. A szakember úgy
              gondolja, hogy az első víz alatti feltárást követően a hajó
              visszatemetésre kerül, a kisebb tárgyakat természetesen ekkor
              már nem hagyják a víz alatt, és azokat felszínre emelik. A
              visszatemetésre azért van szükség, mert a hajótestek kiemelése
              előtt minden tekintetben biztosítani kell a teljes lelet helyét,
              egy felszerelt műhelyt és a raktárakat, hiszen nem kis mennyiségű
              faanyagról és egyéb matériáról van szó. 
              
               Az elmúlt hetek esztergomi kutatásait a szonár meghibásodása
              akasztotta meg, a csoport emiatt kénytelen volt leállítani a
              vizsgálatot, Tóth J. Attila re ményei szerint a készüléket
              forgalmazó külföldön lévő cég három héten belül elkészül
              a javítással. Amikor a berendezés újra a régészek rendelkezésére
              áll, a szakemberek visszatérnek, hogy folytassák a kutatást.
              Ennek eredményeiről remélhetőleg elsők között, a Hídlap
              olvasói fognak értesülni. 
              
               Kis magyar búvárrégész história 
              
               Kis túlzással vehetjük úgy, hogy 1052-ben indult a
              magyar búvárrégészet története, hiszen ez évben fúrta meg
              a víz alatt Zotmund Kund III. Henrik hajóit a Dunán. Búvár
              Kund persze nem archeológiai céllal süllyesztette el a királyi
              hajókat, de tény, hogy a hazai régészet egyik legnagyobb
              falatjának számító leletegyüttest „állította elő” akciójával.
              Már ha meglennének azok a bizonyos hajók. A víz alatti régészkedéshez
              persze nem elég Kund testvér módszere, az „egy nagy levegő”,
              a folyók és tavak mélyén végzett kutatásokhoz komoly
              ismeretekre van szükség, így a két szakma illetve annak története
              mindenképpen összefügg. A magyar búvárok története a múlt
              század elején, Hévízről indult, elsőként ekkor nehézbúvár
              felszerelésben geológiai és hidrológiai megfigyelések céljával
              merültek le 22 méteres mélységig.1924-ben a koppenhágai cserkész
              világtalálkozón Szemenyei László elsőként ér célba a búvárúszók
              között. 1944-ben, miután a németek felrobbantották a
              budapesti Margit hidat, Türr Ferec búvármester és Potári István
              búvár víz alatt vizsgálták a műszaki hiba miatti robbanás
              okait. Hazánkban az 1950-es évek elejétől kezdődött el a könnyűbúvárkodás,
              melynek köszönhetően számtalan véletlen, vagy tudatos régészeti
              kutatásra irányuló búvárakció indult. Ezekben a víz alatti
              munkákban még nem vettek részt szakemberek. Az első ilyen
              kutatásnak számító munka az Egri vár kútjának kitisztítása
              volt. Később, Rómer Flóris, a magyar régészet egyik
              kiemelkedő alakja a múlt század második felében a „szárazföldben”
              nyugvó kincseket rejtő területek mellett a Balatonban és a Dunában
              lévő romokat, régészeti szempontból fontos tárgyi emlékeket
              sem felejtette el. Feltérképezése során említést tett a fenékpusztai-
              és a tétényi romok vízbe nyúló részeiről is. 1964-ben
              jelent meg Rádai Ödön Ásatások a víz alatt című könyve,
              melyben a magyar könnyűbúvárkodás megalapítójaként, az első
              magyar békaember összegezte és lajstromba vette az akkor ismert
              víz alatti régészeti lelőhelyeket, megemlítve számos víz alól
              előkerült leletet. Szakmai berkekben többen úgy vélik, hogy Rádai
              Ödön aktív és gyakorlatias ember lévén könyve megjelenése
              utáni évtizedekben sokkal több információt szerzett a lelőhelyekről.
              Ezt támasztja alá az, hogy 1990-ben kiadott Régészek a víz
              alatt és a levegőben című könyvében számos, az első,
              harminc évvel korábban megjelentetett könyvben nem szereplő víz
              alatti helyszínre, eseményre, illetve leletre utal. 
              
               Mi is az a szonár? 
              
               A szonár egy olyan, ultrahanggal működő letapogató műszer,
              mely felméri a meder alját, a visszaverődő ultrahangok sebességéből
              és irányából pedig lehet tudni, hogy mi van a víz alatt. A készülék
              felülnézeti képben mutatja meg felhasználójának, hogy a
              meder földjéből milyen tárgyak állnak ki. A műszer hatékonyságára
              jellemző, hogy nemcsak a mederfenékből kikandikáló dolgokat,
              de elhelyezkedés esetén még azok árnyékát is kirajzolja a
              monitorra. A szonár egyetlen hátránya, hogy eltemetett, föld
              alatt lévő objektumokat nem észlel. 
              
               Búvárrégészek Magyarországon 
              
               Hazánk víz alatti kutatásokban részt vevő archeológusait
              a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat Búvárrégészeti
              Szakosztálya foglalja magába. A szervezet 1993-ban alakult, de közel
              tíz éven át nem volt túlzott az ilyen jellegű munka
              Magyarországon. S bár 2002-ben új lendületet kapott a hazai búvárrégészet,
              a meglehetősen ritka szakmában ma is csak négy-öt szakembert
              jegyeznek az országhatárokon belül. A búvárrégész nem
              egyszerűen archeológus és búvár, hanem egy sajátságos kutatási
              módszer ismerője, a víz alatti leletmentések, a szárazföldi
              viszonyoktól nagyban eltérő munka végzője. A tó- és folyómedrek
              alján kutakodó szakembereket közel húsz búvár is segíti, az
              önkéntesek a szakfeladatokban tüsténkedők nélkülözhetetlen
              munkatársai. 
              A
              kincsek históriájáról Horváth István, a Balassa múzeum régész
              igazgatója mesélt a Hídlapnak. A mohácsi vészt követő
              napokban Mária királyné hajókra rakatta a Budai Várban lévő
              királyi kincseket, hogy azokat Pozsonyba menekítse. Mindezt az
              akkori kancellár, Brodarics István jegyzeteiből tudjuk, aki a
              királyi udvar meneküléséről és a hajótörés részleteiről
              is beszámolt. A dokumentum szerint az Esztergomhoz érkező királyi
              hajókat, az akkori esztergomi várkapitány, Orbánczy András ágyúkkal
              kezdte lövetni. Orbánczy volt ekkor Szalkay érsek helyetteseként
              a várkapitány, de áruló, rabló szándéka miatt kibújt
              tisztsége alól, és a királynő ellen fordult. Eddig igazolt a
              történet, az pedig már a legenda része, hogy a tüzérségi támadás
              eredményeképpen egy vagy két, kincsekkel megrakott hajó itt süllyedt
              el. A titok megfejtése a régészekre vár. 
              
               
               
              (Forrás:
              hidlap.net)
              |