| 
               
                2008.07.18.  
              Márai Sándor: Válás Budán 
              (M’art Színház) 
              A
              Mamut Bevásárló- és Szórakoztató Központ hat éve, azaz
              2002-től rendezi meg nyaranta prózai és zenés művekből álló
              rendezvénysorozatát. Szerdánként az egyes előadásoknak az éjszakai
              bár, a Kaméleon Club ad otthont. 2008 áprilisáig Mamut Színház
              név alatt működtek, azóta viszont az M’art nevet vették
              fel. Az idén tovább bővítették kínálatukat: prózai, zenés
              és gyermekszínházi előadások, irodalmi estek, koncertek
              mellett kerekasztalbeszélgetések, könyv-és lemezdedikálások
              színesítik a programot. Július 2-án játszották Márai Sándor:
              Válás Budán című regényéből készült színpadi adaptációt.
              Márai (alsó képünkön) kevés színjátékot alkotott. Kaland
              című művét 1940-ben mutatták be a Nemzeti Kamaraszínházában,
              A kassai polgárok című drámáját pedig 1942-ben, a
              Nemzetiben. Mind a kettőt a méltatlanul elfeledett, a szovjet
              megszállás után vidékre száműzött színháztudós, Németh
              Antal rendezte. A rendszerváltásnak nevezett hatalmi átrendeződés
              óta valóságos Márai-reneszánszot élünk át. Nem csak itthon
              tűzik műsorukra Márai darabjait a teátrumok, hanem a tengeren
              túlon is, Európában pedig ő az egyik legünnepeltebb magyar
              szerző. Olaszországban – főképp Salernóban, ahol Márai
              hosszabb ideig lakott – valóságos Márai-kultusz alakult ki, műveit
              egymás után dobják piacra, drámáit sorra állítják színpadra.
              Miután nem írt sok színpadi művet, ezért dramatizálják regényeit.
              A gyertyák csonkig égnek című regényéből készült drámaváltozatot
              évekig tartotta műsorán a Pesti Magyar Színház. A Piccolo Színház
              is hosszú esztendőkön keresztül játszotta a Válás Budán című
              regényből készült színjátékot. Mindig nagy és rendezőt próbáló
              feladat olyan művet színpadra vinni, amit szerzője nem színpadi
              előadásra szánt. Más a műfaji követelménye a regénynek és
              más a drámának. Ami elgondolkodtat bennünket olvasás közben,
              ami meghatja és átjárja szívünket, lelkünket, megmozgatja képzelőerőnket,
              az nem biztos, hogy színpadon ugyanezt váltja ki belőlünk. Egy
              lassú sodrású, szélesen hömpölygő regény cselekménye nem
              garantálja az élvezetes, feszes és pergő előadást. Amíg a
              betűket olvassuk, aközben jut időnk elmélyülésre,
              gondolataink folytatására, elrendezésére. Amikor színházban
              ülünk, akkor kevesebb időnk marad gondolataink rendezésére,
              mindezeken felül a látvány is megköti fantáziánkat,
              tekintettel vagyunk a díszletre, a jelmezre, a színészi játékra,
              mindemellett a zene és hanghatások sokasága megosztja figyelmünket.
              
               
              Kőváry
              Katalin rendezi a Válás a Budánt, és egy felvonásban állítja
              színpadra. Kőmíves Kristóf bíró, a válóperek specialistája
              kényelmes otthonában másnapi tárgyalásának aktáit nézegeti.
              Késő estére jár az idő, de ő még mindig dolgozik,
              lelkiismeretesen készül feladatára, precízen eltervezi ezt a
              sima ügyet, imitt-amott nyugtalanító gondolatok jutnak eszébe,
              ilyenek például, hogy mi a bírói tevékenység értelme,
              feladata, felelőssége. Hivatás-e, vagy csak olyan munka, mint a
              többi, mint bármelyik más kenyérkereső foglalkozás? Szabad-e
              az egyik embernek ítélni embertársa fölött? Kitől kapjuk a bíráskodás
              jogát? Istentől? Embertől? Mindeközben fölidézi magában a
              holnapi per résztvevőit. A feleséggel, a dekoratív Annával évekkel
              ezelőtt tartózkodó, szívélyesen semmitmondó kapcsolatban állt,
              ami felszínes társalgásban, tétnélküli teniszmérkőzésekben
              merült ki. A férjre, Greiner Imre orvosra alig emlékszik, a külsejét
              sem tudja maga elé képzelni, habár ugyanabba a gimnáziumba jártak
              nyolc esztendeig, sőt egymás mögött ültek a padban. Mélázását
              egy váratlan látogató zavarja meg. Ez az éjfél körül szobájába
              toppanó vendég nem más, mint a holnapi ügy alperese: a férj,
              aki igen zaklatott, és gondolatait szeretné megosztani vele, gyötrő
              kérdéseire akar választ kapni. Kőmíves bíró mindvégig hűvös
              távolságtartással, elnéző szigorral bánik volt osztálytársával,
              még az a tény sem tudja kizökkenteni egykedvűségéből,
              leereszkedő atyáskodásából, hogy a csupán futó ismerősnek
              hitt, válófélben lévő asszony többet érzett iránta puszta
              sportbarátságnál. 
              
               
              Ez,
              a bő egy óráig tartó előadás olyan katartikus élményt nyújt,
              amit a néző elvár egy Márai-darabtól. Újfent bebizonyosodik,
              a kivétel erősíti a szabályt, ugyanis általában a jó regény
              nem biztosíték a jó előadásra, de itt a filozofikus
              eszmefuttatások, szellemi mélységek és tartalmak nem teszik
              vontatottá és unalmassá az előadást, mert megfelelő arányban
              keveredik egymással a cselekmény és a gondolatgazdagság.
              Schell Ádám olyan önmagába fordult, emberi kiválóságoknak híjával
              lévő férfinek ábrázolja Kőmíves Kristóf bírót, aki Gogol
              és Tolsztoj csinovnyikjainak hasonmása: félszeg, begyöpösödött
              és merev. Erről a jólfésült alakról minden eszünkbe jut,
              csak az nem, hogy hivatásának magaslatán álló, sziporkázó,
              elbűvölő jellem, akibe halálosan bele lehet szeretni. Ellinger
              Edina játssza Herthát, a bíró hitvesét, és Kecskés Karina
              pedig Annát, a válni készülő feleséget. Greiner Imre orvost
              Széles Tamás robbanásig feszülő indulatokkal formálja meg. A
              M’art Színház előadása méltó Márai Sándor szelleméhez.
              
               
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |