| 
               
                2008.07.25.  
              Halálfélelem és halálvágy 
              Szerencsés
              Károly: Ahogy rendeltetett és Koller Edit: Naplótöredelmek c.
              könyvéről. 
              
               Két könyv a Vadló Könyvkiadóból. Koller Edit naplója
              magánügyi írásmű, mégis különös és érdekes korképet ad
              egy világról, amelyik elmúlt. Megismerjük a magyar közélet
              szereplőit, és a festészet, a szobrászat zsenijeit. Nem különleges
              eszmefuttatások ezek, de összességében mégis képet adnak egy
              letűnt világról. Szerencsés Károly könyve, a regény már címéből
              ítélve is keresi az utat a transzcendenshez. Egy Amerikában élő,
              magyar származású, híres író, aki hallani sem akart
              Magyarországról, lelkiekben hogyan honosul vissza egy váratlan
              budapesti látogatás alkalmával őseinek világába, Magyarországra.
              Mielőtt e két könyvről néhány keresetlen szó papírra kerülne,
              szívesen foglalkozom a Vadló Kiadóval. Manapság könyvkiadással
              foglalkozni nem üzlet. Nem üzlet a kicsiknek, akik szívből
              szeretnének valamit nyújtani. Üzlet a nagyoknak, meg a
              szponzorok által támogatott óriásoknak. A Vadló Kiadó
              igazgatója Földesi Margit történész. Földesi Margitot történész
              körökben jól ismerik, tehetségét méltányolják, doktori
              rangot szerzett tudományában, történészként mégsem érvényesülhetett.
              A közvélemény az Echo tévéből ismeri meg a kiadó igazgatót.
              Talpraesett, keresetlen egyszerűséggel kérdező és vitatkozó
              riporter-műsorvezető a fiatal hölgy. Jó érzékkel csinálja műsorait,
              jó érzékkel választotta eddig is meghívott vendégeit. A
              hazai világ neuralgikus pontjáról bátran beszél. Aki eddig látta
              Földesi Margitot a képernyőn, mindenki dicsérően szólt munkájáról.
              Engem is ez tett kíváncsivá a két általa kiadott könyve iránt.
              Földesi Margit figyelemre méltó fiatal tehetsége a kultúrvilágnak,
              ezért olvastam el két könyvét. Kezdjük a Koller Edit-féle könyvvel. 
              
               Ki Koller Edit? 1928. június 9-én született a brassói származású
              Erdős Ida és a kecskeméti születésű Szabó Gyula első és
              egyetlen gyermekeként, szerelemgyerekként jön világra Kecskeméten.
              Anyja első férjével Bergenyei Soós Károllyal lépi át a román–magyar
              határt az 1910-es évek végén. Magyarországon telepednek le.
              Szabó Gyula magánzó, nagypolgári családból való. A későbbi
              Koller Edit amolyan házasságon kívül született gyermek, vér
              szerinti apja lesz a keresztszülője. Na ez így, ugye eléggé
              bonyolult? De hát ez a sorsa a gyönyörűségesen szép, rassz
              zsidó lánynak, Koller Editnek. A Koller név sem az övé, későbbi
              férje nevét vette fel. Koller Edit anyja először csak
              depressziós volt, majd megőrült. Nyolc éven keresztül
              bolondokházában élt, így írja róla a szép zsidó lány.
              Zsidó származása anyjától való. A mama a beteges rossz házasságból
              depresszióba, majd egy másik szerelembe menekül. A gyerek édesanyját
              vajmi keveset látja. Egész életében lelkében hordja a szülői
              örökséget. Koller Edit saját depressziójával, életuntságával,
              haláltól való félelmével és halálvágyával végig
              foglalkozik naplójában. A keresztapa édesapa élete féltett
              kincse. Leánya ápolja, félti és gondozza, valamint neveli a
              nevelhetetlen édesapát. Emiatt is rázúdul a depresszió. Fél
              apja betegségétől, és amikor megsimogatja az öreg fejét vagy
              kezét, utána rohan azonnal kezet mosni. Fél a haláltól. Aztán
              jön a nagy szerelem, Koller György, feleségül veszi a feltűnően
              szép Editet. Edit volt banktisztviselő, ORI-tagként előadóművész
              előadóesteken és televízióban, és Koller György kizárólagos
              tulajdonaként háziasszony is meg boltvezető is. Ki volt Koller
              György? Mert hogy az ő halálát is teljesen végigszenvedte
              Edit asszony. Koller György egy budapesti világfi volt. Galériát
              illetve galériákat szerzett és alapított. Mecénása volt pénzével
              és munkájával a magyar festőknek. A magyar festők kétségkívül
              szerették „Gyurit”. Koller György minden követ megmozgatott
              érdekükben, életükért és létükért, amit csak tehetett. A
              feleség naplótöredelmekbéli vallomása szerint a Gyuri fáradhatatlan
              volt. A házaspár mindenkivel barátságban volt, aki számított.
              Borsos Miklóstól kezdve Szőnyi Istvánig, Aczél Györgytől
              Honti Hannáig, mindenki baráti társaságához tartoztak. Nem
              tipikus, de jellemző szocializmusbeli összkép egy különös házaspár
              életéből. Jellemző, hogy Koller Editnek Aczél György csak
              per Gyuri. A zseni Borsos Miklós mellett M. C. P. is nagyon közel
              állt szívükhöz. A művészeket pártfogoló házaspár Koller
              Edit és Koller György szívbéli barátságban volt „magával”
              Honti Hannával is. A történet jellemző epizódja, hogy Honti
              Hanna annyira megszerette Kolleréket, hogy sebtiben nekik ajándékozott
              gyémánt-, vagy briliáns-, vagy a fene tudja milyen ékszerkollekciót.
              Na, ez nagy pénzt ért. Ebből Koller György újabb galériát vásárolt.
              Nem nagyon szokásos életmódot éltek a depresszió ellenére
              Kollerék. Egy héten kétszer-háromszor, talán négyszer is a
              Gundelban, a Fészekben és egyéb exkluzív helyeken vacsoráztak,
              nagy társaságok körítésével. Olvastam a naplót, és csak
              pislogtam. Micsoda élet. És mégis mennyi depresszió. A hölgy,
              Koller Edit, a napló szerzője a könyv megjelenésekor 80
              esztendős volt. Azt állítják róla – a kiadó, a szerkesztő
              és a munkatársak –, hogy ma is feltűnő szépség az
              ideggyengeséggel küszködő hölgy. Végül is örülök neki,
              hogy ezt a könyvet elolvastam, mert egy furcsa koalíciós időszak
              freskóját ismerhettem meg. Ez a koalíció volt az az időszak,
              amikor Aczél György együtt kártyázott egy magángaléria
              tulajdonossal, ami azért mégiscsak ritkaságszámba ment. Hálás
              vagyok a kiadónak azért, hogy ezzel az élményvilággal is
              megismerkedhettem. 
              
               Szerencsés Károly – Ahogy rendeltetett című – regénye
              jó könyv. Meg is kérdeztem a kiadótól, hányban született a
              fiatal szerző, hiszen Balzac szavai szerint harminc év alatt nem
              is létezik próza. Szerencsés Károly regénye vérbeli prózai
              alkotás. Szerencsés Károly 1960-ban született, és gazdag az
              élményvilága. Majd a könyvismertetés végén megírom, hogy
              miért. Ott kezdődik a furcsa regény, hogy az 1241-ben, a tatárdúlás
              idején Koid vezér 500 magyar élén szembeszáll a több tízezres
              tatársereggel, és a földig leverik őket. Igaz, Koid vezér és
              sok hős magyar életét áldozta Magyarország védelméért.
              Ahogy írja Szerencsés, „a magyar hősöket eltemették,
              kardjukkal és pajzsukkal, ahogy illett. Koidnak bent az egyházban
              készítettek méltó sírhelyet, ott a fal mellett, ahol meghalt.
              Öccse erős kardjával kis fülkét nyitott a falban, s egy
              kereszt mellett oda tette bátyja nyakából azt a bronz gömböt,
              amelyet apjától kapott, és amelyben egy kis arany nyelv együtt
              dobbant oly sokszor viselője szívével.” A könyv szerzője
              nagyon szépen ír. A könyv címe – Ahogy rendeltetett – egyértelműen
              arra utal, hogy Szerencsésnek köze van a transzcendentálishoz.
              Mi a történet? Amerikában él a híres író és publicista.
              Magyar származású. Egyszer csak levelet kap az Egyesült Államok
              külügyminisztériumától, amelyben felkérik magyarországi
              utazásra, közszereplésre, gyaníthatóan a Szent Korona
              visszaszolgáltatásának idején. A híres bostoni magyar származású
              író Budapesten az írószövetség vendégeként szerepel majd,
              és találkozik nagy magyar írókkal, politikai tényezőkkel,
              magával Kádár Jánossal is. (A találkozó végül nem jött össze.)
              A híres író talán a kényelmét félti, talán az idegenség
              zavarja, semmiképpen sem akar Magyarországra utazni. Nincs köze
              a magyarsághoz. Rokonai, ha vannak, nem érdeklik az amerikait.
              Magyarország még kevésbé. Nincs szüksége erre a messzi földre
              történő kiruccanásra. Egyszerűen a bostoni író kiborult a
              magyaroktól. Így adja át gondolatait Szerencsés Károly:
              „Reménytelen népség. Halott nép, kihalófélben lévő nép.
              Pusztuljon a nép. Űr a szív helyén nép. A bordáik közt
              csupa kő. Kemencébe bújó gyermek nép. Ott a folyónál szart
              eszik a magyar. Milyen szarevők a magyarok. Megrekedt nép,
              nyirkos lehelettel. Lucifer népe. Tolvaj nép. Most lopják a
              nyugalmát, a gondolatát, földjét; parazita nép, beköltöznek,
              mindig beköltöznek valahova; most a fejébe, elfoglalják a kamrákat,
              cellákat, kiszorítanak onnan minden mást, minden értéket, könnyű
              álmot, ringató jövőt. S marad a reménytelenség, a halál, a
              bűn, a szégyen, a rossz lelkiismeret, mosdatlan test és száj,
              marad a nyafogó halál.” Szép kép a magyarságról, ahogyan
              Amerikában gondolják. Aztán végül a híres bostoni író mégiscsak
              megérkezik Budapestre. A nagy fekete Volga beviszi a repülőtérről
              az írószövetségbe, és végigjárja a létező szocializmus különös,
              furcsa útjait, amúgy híres amerikai íróként. Meghallgatja az
              elvtársi beszédeket az írószövetségben, bujdokol különböző
              füstös pesti presszókban, ahol mindenféle írók társaságában
              unikumot és meleg sört isznak. Vidékre is elkeveredik, ahova
              természetesen és titokban elkísérik az elhárításbeliek. Vidékről
              még haza is kísérik őket, mert hát ez így szokás. Jó képet
              kap a létezett szocializmusról, és azon veszi észre magát,
              hogy elszakíthatatlanul magyar és itthon van. Ezt így leírni
              persze egyszerű, de ezt bámulatos technikával érzékelteti is
              Szerencsés Károly. Nagy metamorfózis, ahogy rendeltetett – szól
              a regény címe, és úgy rendeltetett, hogy bármennyire
              elszakadt a bostoni író őseitől, onnan szabadulni nem tud. Van
              a regény második felében egy fiú és egy lány. Különleges
              kapcsolat alakul ki a híres amerikai és a két budapesti fiatal
              között. Elszakadunk a földtől, a presszóktól, a meleg söröktől,
              és valahol a magasságos égben járunk. Azt írja Szerencsés Károly:
              „Majd ott, azon a félszigeten kapaszkodok föl a katedrálishoz,
              csakhogy fent legyek, a felhőkhöz közel, segítséget kérve
              szentektől, az Istentől, mert olyan nehéz a halál elől futni
              éveken át. Majd ott, a hegyen elvesztem a látásomat, mert már
              nem láthatnak úgy, ahogy eddig. Majd ott fenn a katedrálisnál
              elvesztem a hallásomat, mert már nem hallhatom a hangodat
              olyannak mint eddig. Majd ott fent madarak közt, nap ragyogásában
              elvesztem a szavaimat, mert már nem szólnak hozzád úgy, ahogy
              eddig. Mert már nem is érted őket, nem is hallasz engem, nem is
              látsz. És tehetetlenségemben csak sírok, könnyeim sója a
              tengerrel ölelkezik, özvegynek és árvának érzem majd magam
              az utolsó órán, amikor búcsúzom tőled. Majd akkor elindulok
              a kijelölt úton, hajón, egyedül mosolyogva, mindentől és
              mindenkitől elhagyatva, majd akkor elindulok az utolsó utazásra,
              tengeri országba. Ott áll majd a kikötőben az ellentengernagy,
              a boldogtalan király, a Csermanek főtitkár, és én szorongva nézem,
              ahogy felém intenek, magukhoz intenek. És menekülnék onnan is,
              tőlük is oda, ahol még egy kicsit nem fog rajtam a halál, de már
              nem lesz menedék.” A megélt élet jogán ír így Szerencsés
              Károly. Fiatal ember, 1960-ban született. Rengeteget küszködött
              az életéért, birkózott és birkózik a gyötrő betegséggel,
              és érti a halált. Talán nem is fél tőle, csak leírja. Mert
              a halál, amikor közeleg, összeomlik a keringési rendszer, az
              ember eszméletét veszíti, és semmit nem tud a világról,
              semmi nem fáj, csak az, ami előtte volt. Ez a keserves, gyönyörű
              élet, annak elvesztése. Szerencsés Károly jó könyvet írt.
              Ez az írásmű benn marad könyvtáramban. 
              
               Győri Béla
              
              
              |