| 
               
                2008.07.25.  
              Hamvai Kornél: Vesztegzár a Grand Hotelben 
              (Nemzeti Színház Nagyszínpad) 
              Ez
              az utolsó darab, amit még Jordán Tamás igazgatósága alatt
              mutatott be 2008. április 6-án, a Nagyszínpadon a Nemzeti. Rejtő
              Jenő azonos című regényét dolgozta át Hamvai Kornél, a színház
              dramaturgja, a kortárs drámairodalom egyik legmarkánsabb hangú
              képviselője. Elmondása szerint 12 évesen találkozott először
              ezzel a regénnyel, és már akkor elhatározta, „hogyha nagy
              lesz”, akkor színre viszi. Önmagának tett ígéretét 28
              esztendő múlva tartotta be. Először a Nemzeti kérte fel őt a
              Vesztegzár dramatizálására, de az ősbemutató mégsem a fővárosi
              teátrumban volt, hanem Ascher Tamás rendezésében, 2006-ban a
              Kaposvári Csiky Gergely Színházban. Ott szerette a közönség,
              ennek ellenére Hamvai változtatott a pesti előadáson, ugyanis
              Garas Dezső szeretett volna játszani a Vesztegzárban, és az író
              egy átpoharazott este után úgy gondolta, új szereplőt emel be
              a történetbe, mégpedig a 70 éves albán trónörökös figuráját,
              mert ez a karakter illik a Nemzet Színészéhez és Rejtő Jenő
              szelleméhez. Hamvait még egy motívum vezérelte, méghozzá az,
              hogy őszintén kívánta, legyen olyan produkció, amiben Molnár
              Piroska és Hollósi Frigyes romantikus szerelmespárt alakíthat.
              Mindezeket Hamvai az Erzsébet körúti Corinthia Grand Hotel
              Royalban tartott rendhagyó olvasópróbán vallotta be az újságíróknak.
              Az 1905-től 1943-ig, mindössze 37 évet élt Rejtő Jenő –
              folytatásokban – P. Howard név alatt 14 légiós regényt,
              Gibson Lavery álnévvel 16 humoros és bűnügyi meg 3 western
              regényt tett közzé. Fordulatos cselekményvezetése, egzotikus
              helyszínei, sajátos karakterei, bölcselkedéssel telített
              komikuma miatt sokan kedvelik őt, de legalább ugyanannyian csupán
              hatásvadász ponyvaregény- vagy lektűrírónak tartják. 
               Rejtő
              Jenő fellépett a világot jelentő deszkákon, ennek ellenére
              színpadi művet nem alkotott. (Biztosan azért, mert – a kortársak
              véleménye szerint – csapnivaló színész volt.) Ő maga is
              tudta, regényeit egyáltalában nem – vagy csak üggyel-bajjal
              – lehet dramatizálni, azon egyszerű oknál fogva, mert
              mindkettőnek más a műfaji követelménye. Ami regényolvasás közben
              „ütős” és hatásos, az a színpadon eljátszva megközelítően
              sem az. Hamvai Kornél is szembetalálta magát ezzel a
              feloldhatatlannak tűnő feladattal, amit úgy oldott meg, hogy a
              cselekmény fővonalait, fontosabb jellemeit, néhány szállóigévé
              vált mondatát meghagyta, és inkább Rejtő Jenő stílusához
              maradt hű. A Vesztegzár a Grand Hotelben című regényét a
              szerző 1939-ben jelentette meg, és amolyan hamisítatlanul Rejtő
              Jenő-s munka. Egyszerre bűnügyi történet és mosolyt fakasztó
              olvasmány. Jáván, az egyik pazar hotelben múlatja az időt
              sok-sok kétes alak, köztük a korosodó koronaherceg, a feleségétől
              rettegő szállítmányozó, a hajdan szebb napokat látott
              operettdíva, az elkényeztetett milliomoscsemete, a hiszékeny
              kutatási asszisztens, a minden hájjal megkent szállodatulajdonos,
              a számító orfeumcsillag és a szerzetesnek öltözött szélhámos.
              A túlbuzgó egészségügyi felügyelő bubópestis miatt
              vesztegzár alá helyezi a hotelt, lélek se ki, se be. Ebben a zárt
              térben esik meg a gyilkosság, tűnik el szőrén-szálán a számtalan
              titkot rejtő kockás füzet, és a hotel éves bevétele. Ezeket
              akarja kinyomozni a kissé bohókás detektívfelügyelő.  A
              végén persze mindenre fény derül, a jók elnyerik jutalmukat,
              a rosszak megkapják a magukét. Hamvai Kornél igyekszik a Rejtő
              Jenő-i sajátosságokat megtartani. A Vesztegzár az a fajta
              krimi, aminek a végén lepleződik le a tettes, a nézőnek együtt
              kell haladnia a cselekménnyel és törnie a fejét a nyomozóval.
              Sokféle karakter jelenik meg, ezeknek a jelleme és története
              egybefolyik, egymást erősítik, vagy gyengítik. Nem minden eseményt
              játszanak el, Darvas Benedek zenéjére a Varró Dániel által
              írt dalszövegek kipótolják a történetben keletkező réseket.
              Horesnyi Balázs díszletei pedig arra az elegáns miliőre emlékeztetnek,
              amiket egy ilyen luxushoteltől elvár a közönség. Füzér Anni
              jelmezei is a kor hangulatát, atmoszféráját idézik fel. A
              Nemzeti színészgárdája, összes stúdiósa kitesz magáért,
              hollywoodi képességeikről tesznek tanúbizonyságot. Nem csak játszani
              tudnak, hanem énekelni és táncolni is. Hollósi Frigyes, Molnár
              Piroska meg Benedek Miklós viszi a vállán az egész előadást,
              de a fiatalabbak is, köztük Hevér Gábor, Nagy Cili, László
              Zsolt, Marton Róbert, Spindler Béla is derekasan helytállnak.
              Az álnok dizőz szerepét Malek Andera és Kovács Patrícia kettős
              szereposztásban énekli. A marosvásárhelyi születésű, mindössze
              37 éves rendező, Béres Attila által színpadra állított
              Vesztegzár a Grand Hotelben is azt bizonyítja, napjainkban
              egyetlen – még a Nemzeti – színház sem tudja kivonni magát
              ama kor-és tömeghatás alól, hogy mind anyagi és közönségsikert
              arató előadás csak olyan lehet, amiben énekelnek és táncolnak
              is. 
              
               
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |