| 
               
                2008.06.06.  
              Moliére:
              Tartuffe 
              (Pesti Magyar Színház) 
              A francia
              klasszicista tragédiák ma már kevésbé hatnak a színpadon.
              Moliére vígjátékai azonban ma is elevenek. Moliére színpadán
              már korabeli polgári konfliktusok jelentkeznek. Moliére általában
              olyan embereket mutat be darabjaiban, akik valamilyen szempontból
              eltértek az átlagos, egészséges, józan embertípustól, akik
              átlépték az „értelem” és a „természetesség” által
              szentesített és szokványos magatartásformák határait. Az
              ilyen emberek mindig a komikum és a tragikum határán mozognak:
              ha nem tragikusan nagy egyéniségek, akkor kacagnivalóan
              komikusak. Moliére komolyan fogta föl írói hivatását. Célja
              nemcsak a nézők megnevettetése, hanem az emberek hibáinak
              megjavítása, olykor veszélyes bűnök leleplezése, ostorozása.
              Művei gyakran inkább megrendítőek, amint amennyire nevetségesek.
              Egyik legjobban sikerült vígjátéka a Taruffe. Meséje és szerkezete világos, könnyen áttekinthető: egy
              rokonszenves, jómódú polgári családba befurakodik egy démoni
              gazember, s körmönfont ravaszságával, mindenre elszánt aljasságával
              csaknem végső romlásba dönti őket. A darab felépítése követi
              a klasszicista szabályokat. Moliére elfogadta és megtartotta a
              hármas egység követelményeit. A színhely végig Orgon párizsi
              házának szobája, az időtartam pedig néhány órára tehető:
              egyetlen nap alatt peregnek le a színpadon az események. Az
              akkori drámai szabályok szerint egy-egy darab legföljebb 24-26
              órát ölelhetett fel. A nézők előtt „egyetlen eset” játszódik
              le. Moliére kész, kiforrott jellemekkel dolgozik, mint az olasz
              commedia dell’arte. Jellemalkotási módszere, hogy kiválaszt
              egy-egy sajátos típust, lelki tulajdonságot, társadalmi hibát,
              mellőzi kifejlődésének ábrázolását, ugyanakkor módszeresen
              végigviszi következményeit. Hőseit több oldalról, több,
              egymással ellentétes szemszögből vizsgálja meg, s az egyes
              jelenetek és felvonások a változatlan jellemek újabb és újabb
              vonásait villantják fel. Moliére a Tartuffe című művében az
              álszenteskedés, a farizeusság társadalmilag különösen veszélyes
              bűnét leplezi le. Az álszent valamilyen tiszteletre méltó erény,
              nemes magatartás leplébe burkolózva, pozitív értékeket színlelve
              képmutató módon olyan tetteket hajt végre, amelyek önzőek,
              egyéni, anyagi haszonra törők. 
               Az
              álszenteskedés tehát másokra ártalmas tulajdonság, míg le
              nem lepleződik, míg környezetét meg tudja téveszteni, amíg a
              látszat elkendőzi a valóságot.
              Tartuffe az őszinte vallásosság, jámborság pozitív erkölcsi
              értékeit használja föl aljas céljai elérésére, s ezzel egy
              ideig félrevezeti, megtéveszti a valóban vallásos Orgont és
              édesanyját. Ők viszont éppen a vallásosság erényét viszik
              a józan ész határait is meghaladó módon túlzásba, s így
              naiv hiszékenységükkel, bigottságukkal áldozatául esnek
              Tartuffe-nek mindaddig, amíg nyilvánvalóvá nem válik előttük
              is az, ami a család többi tagja és a néző előtt már régóta
              ismert. A Tartuffe szereplői úgynevezett rímes, páros rímű
              alexandrinusokban beszélgetnek, a darab tehát verses mű, éppúgy,
              mint a kor tragédiái. Ez a mű nagy vihart, botrányt kavart a
              vallási és erkölcsi képmutatást ostorozó mondanivalójával.
              Moliére a királyi udvar előtt 1664-ben mutatta be az akkor még
              három felvonásos komédiát. Az egyházi körök azonnal támadni
              kezdték, s Párizs érsekének követelésére XIV. Lajos király
              kénytelen-kelletlen betiltotta az előadást. Az első változatban
              a címszereplő még szerzetei ruhát viselt. A tilalmat csak
              1669-ben oldották föl, s ettől kezdve az ötfelvonásos komédiát
              elsöprő sikerrel játszották. A Napkirály tetszése ekkor már
              védelmet jelentett a legdurvább támadások ellen. A Pesti
              Magyar Színház 2006. március 24-én újította föl a vígjátékot.
              Ez az előadás megtartja az eredeti szöveget, a rendező, Csiszár
              Imre alig-alig hagy ki valamit belőle, viszont a jelmezek a mához
              igazodnak: napjaink öltözetét viselik a színészek. Nemcsak
              ettől, hanem a vígjáték örök érvényű mondanivalója miatt
              is érezzük, hogy mennyire nekünk és rólunk szól ez a darab.
              Tartuffe-féle nagy
              hitetők önmagukat másnak – szépnek – mutató idegenek
              mostanság is itt járnak-kelnek közöttünk, és mi bedőlünk mézes-mázos
              szavaiknak, sőt amilyen gyanútlanok vagyunk, beengedjük
              magunkhoz, szállás adunk nekik, etetjük, itatjuk, ajnározzuk
              őket, a végén mindenünkből kiforgatnak bennünket, és csak
              az isteni szerencse menthet meg minket. A Pesti Magyar Színház társulata
              igencsak pergő, elejétől a végéig izgalmas produkciót varázsol
              a közönség elé. A címszerepet Őze Áron alakítja, az ő
              Tartuffe-je nem annyira démoni figura, inkább egy nagyra nőtt
              gonosz fiú, aki kényére-kedvére játszadozik az emberekkel. A
              hiszékeny Orgont Mihályi Győző olyan családapának alakítja,
              aki saját szemének is nehezen hisz. Elmirát, Orgon szép és kívánatos
              feleségét Benkő Nóra okos, kedves, megértő asszonyként
              viszi színre. A nagyszájú komornát Csomor Csilla a figurához
              illő cserfességgel és talpraesettséggel személyesíti meg.
              Orgon lányát Szauter Dominika,
              Orgon fiát ifj. Jászai László
              kelti életre. A bigott, az orráig sem látó Pernelle
              asszonyt Moór Marianna vérbő humorral adja elénk. Moliere-nek
              és a Pesti Magyar Színház előadásának végső üzenete az,
              hogy az emberek lelkében élő rend és harmónia utáni vágynak
              két démonikus ellensége van: a fanatizmus és a gonoszság.
              Ezek ellen küzdeni pedig mindenkori emberi kötelesség.
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
               
              |