| 
               
                2008.06.06.  
              Kezet
              hátra, piszkos fasiszták! 
              Éjszaka
              felkeresték az „ürgét” a lakásán, és udvarias hangon 2-3
              ávós felszólította a jelöltet, hogy kis beszélgetésre
              menjen velük az Andrássy út 60-ba. Megérkeztek, és „kezet hátra,
              piszkos fasiszták!” üvöltéssel falhoz állították a beszállítottakat.
              Innentől kezdve ezeknek a magyar állampolgároknak csak „ürge”
              volt a neve az ávósok között. Az útvonal: Délbudai gyűjtő,
              Kistarcsa, Recsk. Kik voltak az ürgék, milyen élet alatti életet
              éltek éveken keresztül, erről szól Böszörményi Géza Recsk
              című könyve. Recsk tábori életéről hatalmas irodalom gyűlt
              össze 1989-től napjainkig. Az írások, a memoárok, a könyvek
              egytől egyig személyes vallomásokra épülnek, senki, de senki
              tudományos igényű feldolgozást még nem tett le az elmúlt 20
              esztendőben. Recsket ma is leplezik, „bújtatják” a
              hivatalosak. A képanyagot Gyarmathy Lívia adta a gyűjteményhez.
              Annak idején, valamikor a „rendszerváltás” első éveiben,
              egy filmszemlén magam is láttam a Böszörményi-Gyarmathy-féle
              dokumentumfilmet. A könyv a dokumentumfilmben látott vallomások
              alapján készült, de bővül, egyre bővül a tényanyag, egyre
              több név kerül nyilvánosságra, így a harmadik kiadás már lényegesen
              többet mond el nekünk erről az infernóról, mint az eddigiek.
              Ismerjük a recski irodalmat. Böszörményi Gézáé a
              legalaposabb. Érdeme, sőt mindenekfölötti erénye, hogy
              indulatmentesen ír arról, amiről nem lehet beszélni lázadás
              és felháborodás nélkül. Érdeme a könyvnek, hogy a szerző
              nem tolja saját személyét előtérbe, pedig Böszörményi Géza
              is lakója volt a megsemmisítő recski tábornak. Hogyan is kezdődött?
              Szikár, pontos adatokat közöl a könyv. Az ideiglenes nemzeti
              kormány rögtön a „felszabadulás” után megalkotta a 81/45.
              számú rendeletét a népbíróság felállításáról. Bevezették
              az internálás és a rendőri felügyelet rendszerét. Tartósan
              azokat a személyeket internálták, akik ellen nem volt népbírósági
              eljárás. Lényegében Rákosi Mátyás szavaival élve 9 millió
              fasiszta élt Magyarországon. Mindenki internálhatóvá vált. Már
              1945 októberében 10 460 személyt internáltak, 1946 februárjára
              már 16 949-en voltak. Azután többen lettek százezernél. Az
              50-es évek elején Magyarországon az ÁVH 30 internálótábort
              működtetett. Recsk a borzalom szinonimája. Recsk a reménytelenség
              kőbányája. Recsk a pusztulás színhelye. Valamikor 1988 vagy
              89-ben interjút készítettem Farkas Vladimirral, az ÁVH egykori
              párttitkárával és mindenesével. Ő nekem akkor azt mondta,
              hogy Recsk lerágott csont, már mindent tud róla a közvélemény,
              miközben semmit nem hallott Tiszalökről, Lengyelről (Tolna
              megye), és a többi koncentrációs táborról. Akkor említette,
              hogy Tiszalökön például néhány lázadó német nevű
              Szovjetunióból hazatért lágerlakót az ávósok agyonlőttek,
              és bebetonozták a holttesteket a tiszalöki erőmű falába.
              Recskről ma is kevesebbet tudunk, mint amennyit tudnunk kellene.
              Böszörményi Géza könyve alapossága és tisztessége révén
              e több tudáshoz juttatott el bennünket. Különös a történet
              ívelése. Először bekerültek a „rohadt, piszkos fasiszták”,
              aztán odaszállították a „megtévedt” szociáldemokratákat,
              akiket jobboldalinak neveztek, noha ezek csak a kommunista és a
              szociáldemokrata párt egyesülését kifogásolták. Néhány részlet
              a vallomásokból. Ez az önvallomás szinte mindenkire érvényes
              volt. Úgy kezdődött, hogy az Andrássy út 60-ban faggatták a
              lefogottakat. Dr. Benkő Zoltán recski fogoly volt, fiatal
              szocdem. Világrekordot állíttattak fel vele. Őt kötötték a
              legtöbbször gúzsba Recsken. Tehát így vallott dr. Benkő Zoltán:
              „Az Andrássy út 60-ban a legkegyetlenebbek az úgynevezett
              harmadfokú vallatási módszerek voltak, ami talpalás, verés,
              pofozás, ütlegelés, de ezeken kívül még saját élményből
              elmondhatom, hogy nekem egyszer valami villanydróton lévő
              csipeszeket tettek a szememre. Először nem tudtam, mit jelent
              ez, de aztán elkezdtek a szoba sarkában egy aggregáton
              forgatni, amire természetesen ezer csillagot láttam, és
              hirtelen letéptem ezeket a csipeszeket magamról, persze
              borzalmas verést kaptam utána.” Györgyey F. Aladár vallomásából:
              „Az Andrássy út 60-ból elvittek Budadélre. Bevágtak a szűrőből
              a negyedik ezredbe, ott a 73-as szobába, amire az volt kiírva:
              „Demokráciaellenesek”. A táborparancsnok – lánynevén
              Dreifuss – Rustyák Lajos volt. Budadélről mindenki átkerült
              Kistarcsára. Dr. Zimányi Tibor rövid vallomása: „Kezdetben a
              kistarcsai tábor a szürke rendőrök – ruhájuk színéről hívtuk
              így – parancsnoksága alatt volt. Ezektől a rendőröktől
              vette át a hatalmat az Államvédelmi Hatóság.” Hogy a kettő
              között mi volt a különbség – mármint a szürke rendőrök
              és a kék ávósok között –, Zimányi e helyen nem részletezi,
              de a Recsk című könyvből erről teljes képet kapunk. És
              Kistarcsáról elindultak a járatok, hogy a Mátrában, Recsken kössenek
              ki a demokrácia ellenségei. Mondom és írom, nincs tudományos
              feldolgozottsága Recsknek. Nem tudjuk pontosan, hogy a recski kényszermunkatábor
              gondolata kinek a fejében született meg. Nem tudjuk, mert az ÁVH
              vezetői, Péter Gábor és Décsi Gyula, akik ma is élnek, nem
              hajlandók erről nyilatkozni. (Azóta békésen elhunytak.) Ehhez
              a társasághoz tartozott még Princz Gyula. Magam telefonon személyesen
              kerestem Décsi Gyulát, aki később igazságügyi
              miniszterhelyettes lett a Rákosi-időben. Két dolog miatt: egyrészt
              azért, hogy megtudjam, hogyan volt Mindszenty József hercegprímás
              bíboros letartóztatása azon a bizonyos karácsony második napján,
              és hogyan alakították ki Recsket. Fáradt, öreg ember szólt
              vissza. Mondta, hallotta az interjúmat a Kossuth Rádió Vasárnapi
              újságjában, amit kollégájával, Farkas Vladimirral készítettem,
              de ő már nem beszél, annak idején fiatal volt, hülyeségeket
              csinált, de már fáradt, beteg, öreg ember, és elköszönt tőlem.
              Recsk megalapítói mindvégig hallgattak, minthogy a könyvben is
              hallgatnak és félrebeszélnek az ott szolgálatot teljesítő ávósok.
              Egyet tudunk: ismerjük Garasin Rudolf nevét. Így ír róla a könyv:
              „Őt kifejezetten azzal a feladattal bízták meg, hogy a
              Szovjetunióban tanulmányozza a lágereket, és tanulja meg,
              hozza haza a szisztémát. Garasin Rudolf egy nagy
              internacionalista, élt már előbb is kint a Szovjetunióban, a háború
              alatt magas rangú szovjet tiszt volt, a felesége is orosz volt.
              Ő jól ismerte a szovjet gulágrendszert, ő adaptálta
              Magyarországon.”Az első lakók szedett-vedett népség volt,
              tanárok, professzorok, orvosok, jogászok meg egyéb „kétes”
              egzisztenciák. A Recskre utaztatott második turnus jobboldali
              szociáldemokratákból állt. Mondom, dehogy voltak ezek
              jobboldaliak. Idézet Balázs István rabtól: „Megérkeztünk,
              augusztus vége lehetett. A táborparancsnok felállt egy magasabb
              kőre, hogy ő a táborparancsnok, és elkezdett beszélni:
              Emberek, maguk vétettek a népi demokrácia ellen, ezt maguknak
              csak munkájukkal lehet jóvátenni. Ha maguk úgy dolgoznak, hogy
              karácsonyig megcsinálják azokat a munkákat, amit kiszabunk,
              akkor a nem olyan jól dolgozók is írhatnak haza a családjukhoz,
              és majd mi megmondjuk, hogy ki a jó dolgozó, azok pedig
              szabadulni fognak, és visszakerül mindenki a munkahelyére, vagy
              oda, ahol el tud helyezkedni. És én nagyon kérem magukat, hogy
              senki ne próbálkozzon szökéssel, mert a szökésnek az ára
              nagyon-nagyon magas, mert a hatalom a mienk, és mindenkinek mi
              parancsolunk. Aki megszökik, annak először a szüleit fogjuk
              ebbe a táborba elhelyezni, és megtaláljuk a testvért, a rokont
              is.” Tehát a jobboldali szociáldemokraták eleinte csak megtévedt
              emberek voltak. Nem kellett hozzá sok idő, már ők is csak ürgékké
              váltak, rohadt fasisztákká. Recsken mindenki fasiszta lett, még
              azok az ávósok is, akik valamilyen függelemsértés révén
              maguk is rabok lettek. Arra vigyáztak az ávósok, a hatalom
              parancsára, hogy a két tábor között alapvető bizalmatlanságot
              keltsenek. Milyen érdekes. Rákosiéknál mindenki fasiszta volt.
              Mintha ma történne. Először csak a nemzeti radikálisok voltak
              nálunk a rendszerváltás után rasszisták, extremisták és a
              liberálbolsi baloldalon kiérdemelték a fasiszta jelzőt. Aztán
              manapság már ott tartunk, hogy a kormányon lévők egymás között
              lefasisztázzák Orbán Viktort, Kövér Lászlót, Bihari Mihályt,
              és Sólyom László köztársasági elnököt. Mindenkit, akik
              nem az ő oldalukon állnak. Színtiszta bolsevik szokás és
              gyakorlatfolytonosság ez. Aztán megérkeztek a hatvani vasutasok
              is Recskre. Kalauzok, szertárosok, pályamunkások, ártatlan,
              nehézsorsú magyar emberek. Szép kis történet ez, kerek és egész.
              A hatvani Zsákai família családfője Recsken raboskodott, az édesanya
              meg a két gyerek Hortobágyra került. Több évet így töltött
              el a család. A hatvani vasutasoknak egy bűne volt: a templom elé
              mentek akkor, amikor az ávósok teherautóra dobálták a
              ferences szerzeteseket. Különös jelenségei voltak a tábornak.
              Tabódy István huszárszázados, későbbi római katolikus plébános.
              Ütötték, vágták a keménykötésű fiatalembert. De mivel ízigvérig
              keresztény volt – hiszen pap is lett végül –, azt mondta az
              ávósnak, hogy nem gyűlöli őket. Ezért háromszor megverték.
              Recski fogoly volt Faludy György; a tisztességes katonatiszt, Kéry
              Kálmán; a százszor is gúzsba kötött magas testalkatú Benkő
              Zoltán. Mindenkinek egy volt a sorsa. Nyeszte Zoltán rab ezt
              mondja: „A legszörnyűbb nem a kínzás, nem a verés, nem a végkimerülésig
              hajtott munka, hanem az a rettenetes éhezés volt, amikor az
              ember már egy éve, már két éve nem lakott jól. Amikor füveket
              húzgálok ki, és próbálom, hogy a gyökerét meg tudom-e enni,
              amikor makkot és minden egyéb ehetetlen termést a fákról próbálok
              megenni, amikor már alig tudok menni. Akkor már minden sejt éhes
              az emberben. Az valami olyan borzalmas, megalázó szenvedés,
              hogy ennél rosszabbat nem tudok kitalálni.” És a foglyoknak
              álma volt a szabadulás. Mert már csak álmukban mertek arra
              gondolni. Egyszer történt, hogy 8 rab egyszerre megszökött. A
              szökevényekből hetet elkaptak, pépesre verték őket Recsken
              majd az Andrássy úton, és aztán külön eljárásban megkapták
              a magukét. Egyetlen ember volt Michnay Gyula, aki átjutott az
              osztrák határon. Hónapokig nem foglalkoztak a nyugatiak a félelmetes
              leleplezéssel, Michnay vallomásával, amíg csak a véletlen
              folytán Nyugaton „Michnay összefutott dr. Földes-Pap Károllyal,
              aki egyetemi tanár és református lelkész volt. Magyarországon
              megbecsült tudós, ismert név. Összefutottunk, és mondta, hogy
              neki találkozója van báró Weiss Edittel, Weiss Manfréd lányával,
              aki kint Amerikában is milliomos, és mint ilyen, egyike a Szabad
              Európa finanszírozóinak. Azt mondta, menjek vele. Elmentünk,
              és egy étteremben találkoztunk. Weiss Edit néma undorral nézett
              rám. Mondja, maga Recsken volt? Igaz, hogy ott volt? Igen, igen.
              Nem ismer maga egy Györgyey nevezetűt? Hogyne ismerném. Györgyey
              F. Aladár szüleinek a Perczel Mór utca sarkán volt déligyümölcs
              nagykereskedése. Látom, hogy meghökken. És Létay Istvánt?
              Mondom: Magas, erősen szeplős, göndör férfi. És akkor megdöbbent.
              Hát maga mégis igazat mond? Akkor most fölmegyek Münchenbe, és
              hogyha azonnal nem hozzák le a maga történetét, megvonom tőlük
              a támogatást. Hát így történt, hogy három hónap késéssel
              a rádió lehozta. Vagy hatszáz nevet olvastak be a rádióba.”
              Recsk történetének zsidó összefüggései külön szinte
              rejtett fejezetet jelentenek. Íme, néhány részlet. Gábori György
              internált. Ő egy ismert szociáldemokrata volt. Járt az Andrássy
              út 60-ban, élvezte a Gestapo szeretetét meg a többi. Íme hát
              a szó szerinti idézet: „A talpamat verték, miközben az egyik
              smasszer fogta a lábamat, úgyhogy nem tudtam elkapni. Egyszer
              sikerült, de akkor az ütés a hátgerincemet érte. Olyan fájdalom
              volt, hogy elvesztettem az eszméletemet. Amikor kezdtem magamhoz
              térni, az előadóm fölém hajolt, és már éppen szólni akart
              valamit, amikor azt kérdeztem tőle, mondja előadó úr, mégis
              milyen érzés az, amikor zsidó veri a zsidót? Meg kell őszintén
              mondanom, nem vártam ilyen óriási robbanásra. Üvöltött,
              hogy én nem vagyok zsidó, én kommunista vagyok, én bolsevik
              vagyok, nekem mindegy, hogy valaki keresztény vagy zsidó, az én
              hitem a kommunizmus hite. Elnevettem magam, és ezért úgy
              megvertek megint, hogy nem tudtak már tovább mit kezdeni velem.
              Elvezettek, de úgy, hogy a smasszer a hónom alá nyúlva a földön
              húzott, mert nem tudtam a saját lábamon menni. Nem az eredeti zárkámba,
              az 58-asba, hanem a 36-osba vittek. Ez volt Szálasi cellája. A
              Gestapo, Bergen-Belsen és Dachau túlélése után Gábori Györgyöt,
              a zsidót berakták Szálasi cellájába.” Mondom, nem teljes a
              recski foglyok névsora, de azt tanulmányozni rendkívül tanulságos.
              Feltűnik egy különös jelenség, amikor a foglyok nevét, születési
              helyét és az anyja nevét együtt tanulmányozzuk. Sok magyar
              nevű fogolynak az édesanyja kifejezetten zsidó volt a neve után
              ítélve. Tehát ezek a foglyok a zsidó hit szerint is zsidók
              voltak. Kevés a magyarázat, hogy az ún. jobboldali szocdemek
              zsidók voltak. Bizony itt sok asszimilált zsidó nyerte el büntetését.
              Bűnük az volt, hogy kikeresztelkedtek. Vagy ők, vagy az anyjuk,
              vagy az apjuk, vagy ki tudja. Mindenesetre a lényeg: a cionista
              szellem, a zsidó maffia Recsk üzemeltetésében vezető szerepet
              játszott, és nem kímélte zsidó hittestvéreit sem. Na, ez az
              egyik érzékeny pont Recsk történetében, ezért is hallgatnak
              a holokausztkutatók is, mint a sült béka Recsk történetéről.
              De a teljes kép végül úgy is összeáll, a gyalázat minden részletére
              fény derül. Csak tisztességes kutatói munkára, és ezek nyomán
              megírt tisztességes könyvekre van szükség. Olyanokra, mint például
              Böszörményi Géza Recsk című kötete, amelyet a Széphalom Könyvműhely
              adott ki immár 3. bővített kiadásban. Csak egy utolsó
              megjegyzés: nem véletlen, hogy Böszörményi Géza könyvét
              agyonhallgatják. Nem véletlen az sem, hogy Böszörményi Géza
              és Gyarmathy Lívia filmjét láthatatlannak és meg nem
              hallgatottnak minősítették. Na, kinek az érdeke ez? 
              
               Győri Béla
              
              
              |