| 
               
                2008.06.20.  
              Friedrich
              Schiller: Don Carlos 
              (Bárka Színház Vívóterem) 
              Az 1759-től
              1805-ig tartó, rövidre szabott földi pályafutása alatt
              Schiller teljes életművet hagyott az utókorra. Drámákat életének
              minden szakaszában írt, első színdarabját, a Haramiákat
              1782-ben játszották. Legismertebb műve az 1784-ben született
              Ármány és szerelem, a Shakespeare Rómeó és Júliájának
              gazdag líraiságát megközelítő tragédia, valamint az
              1804-ben keletkezett Tell Vilmos, ami a svájci pásztorok
              Habsburg-ellenes felkelését mutatja be. A Don Carlost, ezt a
              szabadságeszmétől áthatott művét 1787-ben írta, aminek története
              a németalföldi szabadságharcba ágyazódik be, s a XVI. századi
              spanyol önkényuralom elleni küzdelemhez köthető. A dráma
              ismertségét Giuseppe Verdi azonos című, 1884-ben Milánóban
              bemutatott operája tette még tejesebbé. A Don Carlos cselekményének
              mozgató ereje a társadalmi igazság és az emberi szabadság
              eszméje. Schiller öt évid dolgozott rajta, s a mű nemes pátoszát
              fokozza az is, hogy nem prózában, hanem Shakespeare ötödfeles
              jambusaiban, a „blanc vers”-ben írta. A darab úgy indul,
              mintha fő témája a trónörökös, Don Carlos és a
              mostohaanyja közti titkos szerelmi kapcsolat lenne. Ebből természetesen
              következik apa és fiú féltékenysége, kölcsönös
              ellenszenve. II. Fülöp spanyol király ugyanis feleségül vette
              fia menyasszonyát, Erzsébetet. Carlos még mindig olthatatlan
              szerelemet érez volt jegyese iránt. Ezt a helyzetet használja
              fel céljai érdekében Posa márki, a szabadság és az emberi
              jogok szószólója, s így a dráma szerelmi és politikai szála
              egységes indítékhálózattá kapcsolódik össze. A márki
              ugyanis európai körútjáról egy új állam „merész álomképével”
              tér vissza Madridba, miután megismerkedett a dráma cselekményének
              időpontjában, 1568-ban a protestáns Németalföld politikai célkitűzéseivel.
              Első dolga, hogy megnyerje törekvéseinek Carlost és a királynét,
              szerelmüket pedig politikai szándékainak rendelje alá. A márki
              megkísérli Fülöp királyt - bizalmába férkőzve - megnyerni
              eszméinek, a király azonban csak a nyílt szívű, egyenes
              embert, a barátot látja meg benne, fennkölt elvei iránt érzéketlen
              marad. A kölcsönös csalódás után Posa már csak Carlosban bízhat.
              Erzsébetet is beavatja titkos terveibe, megszervezi a trónörökös
              szökését Madridból és útját Flandriába, hogy a felkelés
              élére állva harcolhasson a zsarnokság ellen. A király megöleti
              a márkit, Carlos barátja holtteste mellet döbben rá feladatára.
              Szerelmi szenvedélyén felülemelkedve kész vállalni Posa márki
              örökségét, nagy céljainak megvalósítását. Megható
              jelenetben búcsúzik el a királynétól, s elindul, hogy
              szorongatott népét megmentse a zsarnok kezétől. S épp ebben a
              pillanatban éri el végzete: a lesben álló király elfogja, s
              kiszolgáltatja a főinkvizítornak. 
              
               
              
               A
              Bárka Színházban ez év március 21-én, Alföldi Róbert
              rendezésében volt a premierje a Don Carlosnak. Már a szórólapokon
              és plakátokon is feltüntették, hogy az előadást csak 16 éven
              felülieknek szánják, s ezzel tökéletesen egyet lehet érteni.
              Alföldi – saját bevallása szerint – soha nem magát a drámát
              akarja bemutatni, hanem azt, amit belőle kivált az írás. Most
              sem cselekszik másként. Ebben a Carlosban egy csepp méltóság,
              elhivatottság nincs, a nagyérdemű csak egy zavart elméjű,
              fordított Hamletet láthat, aki az állig felöltözött szereplők
              között alsógatyában grasszál, 
              egy idő múlva felöltözik, viszont nem sokkal később
              – fiúi tisztelete jeléül mint valami Szent Ferenc - csupaszra
              vetkőzik az apja előtt. (A férfiak teljes pőresége most kezd
              tért hódítani a színpadon és filmvásznon egyaránt, ugyanis
              a nők meztelenkedése már unalmas, egészen konzervatív...)
              Persze azért fedetlen női keblekben is gyönyörködhetnek a Bárka
              nézői, Eboli hercegnő derékig levetkőzik, úgy ajánlkozik
              fel Carlosnak. Posa márki és Carlos között is nem egészen egyértelmű
              a viszony, nem elvbarátság köti őket össze, inkább egymást
              szeretik, mintsem a szegény németalföldiek ügyét. Carlos
              azonban Domingóval is meleg barátságot ápol, a viszontlátás
              örömében birkóznak egymással egy kicsit. Alföldi koncepciójából
              teljes mértékben hiányzik a közjó, a szegény, elnyomott nép
              szolgálata, csak a szerelmi szálak gabalyodnak össze benne.
              Furcsa, sötét, falakkal körbezárt világban bolyonganak a
              szereplők, és egy hangyányi emelkedettség nincs ebben a
              produkcióban, katarzisról pedig szó sem lehet. A színészek a
              legjobb tudásuk szerint játsszák el azt, amit a rendező rájuk
              bízott. Makranczi Zoltán tétova, önmagával meghasonlott
              alaknak formálja meg a címszereplőt, akit ide-odadobálnak az
              események. II. Fülöpöt Seress Zoltán nemes méltósággal
              jeleníti meg, egyszerre tiszteletet parancsoló és könyörtelen
              uralkodó, gyötrődő és féltékeny férj, érző szívű és
              nagylelkű apa. Ilyés Róbert Posa márkija inkább afféle
              intrikus, mintsem a jó ügyért harcoló szabadsághős. Tompos Kátya
              Erzsébetet elfojtott indulatú, félreállított asszonyként
              viszi fel a színre, Varga Anikó Ebolija a viszonzatlan szerelem
              mártírja. Ez a minden nemességtől megfosztott Don Carlos nem
              egy példamutató régi történet, inkább valamiféle apa-fia közötti
              generációs különbségen és a nő fölötti küzdelmen alapuló
              mai sztori.
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
              
              
              |