vissza a főoldalra

 

 

 2008.06.27. 

A nagy csend

(Philip Gröning filmje)

A karthauzi rendet 1085-ben alapította Kölni Szent Brúnó, a reimsi káptalani iskola tanára. Megelégelte a katolikus egyházban akkoriban uralkodó világi hatalomra törekvést, ezért „kivonult” belőle, és remeteként élt. A francia Alpok Karthauz nevű kis helységében hozta létre rendkívül szigorú, az Istennel állandó imakapcsolatban lévő szerzetesi közösségét, aminek szertartásrendje ezer év alatt semmit sem változott. Hitvallásuk azóta is ugyanaz: „A kereszt áll, és a világ forog körülötte”. A szerzetesek külön cellákban laknak, a nagy egyházi ünnepek kivételével egyedül étkeznek, a hajnali és az esti miséken ugyan együtt éneklik a zsolozsmákat, a nap közbeeső részében szüntelenül imádkoznak, vagy a Szentírást tanulmányozzák. Nem szólhatnak egymáshoz, legfeljebb csak vasárnap vagy ünnepek alkalmával, hogy közösségi összetartozásukat erősítsék. Nekünk, magyaroknak ismerősen cseng a karthauzi melléknév, hiszen Eötvös József ezzel a címmel írt regénye irodalmunk egyik remekműve.

Philip Gröning német rendező 1984-ben kért engedélyt a Grenoble melletti Chartreuse kolostor elöljárójától, hogy dokumentumfilmet készíthessen a szerzetesek életéről. Azt a választ kapta, még nincsenek felkészülve rá. Tizenhat évet várt, mire levelet kapott, most már készen állnak a forgatásra. Interjút nem készíthetett, nem zavarhatta, csak figyelhette a szerzeteseket. Egyszerű kamerájával 2000-ben költözött be a kolostorba, „tiszteletbeli” karthauzi lett, kapott egy cellát, és úgy viselkedett, mintha ő is közéjük tartozna. Egy éven keresztül örökítette meg a szerzetesek mindennapjait: a közös miséket követő magányos elmélkedések és imák óráit, a munkával töltött idejüket, a beszélgetések ritka alkalmait. Nem csupán a szerzetesek tevékenységét, hanem az őket körülölelő földrajzi környezetet és az otthonukat adó kolostor épületét is bemutatja. Philip Gröning a filmet 2005-ben fejezte be, jóformán az összes feladatot maga látta el, nem csak rendezte, hanem a forgatókönyvet is ő írta, a producer, az operatőr, a vágó és a zeneszerző munkáját egy személyben végezte el. Egyik sajtótájékoztatóján úgy nyilatkozott, hogy a filmjében látható férfiak „a világ legboldogabb, legvidámabb, legegészségesebb emberei, akikkel valaha találkoztam.” Külföldön A nagy csendnek 2006-ban volt a premierje, és még ebben az esztendőben Európa Filmdíjat kapott, a Sundance Filmfesztiválon a zsűri különdíjában, a Német Filmkritikusok Díjában, a Velencei Filmfesztiválon pedig a legszokatlanabb film különdíjában részesült. Hazánkban 2008. június 12-től játsszák az Uránia Nemzeti Filmszínházban. 

A nagy csend lassú film. Olyan lassú, mint a szerzetesek élete. Nem sietnek sehová, napjaik ritmusát évszázadok óta azonos regula szabja meg, télen, nyáron, ősszel, tavasszal ugyanaz, változás ritkán fordul elő, legfeljebb vasárnap, vagy karácsonykor, húsvétkor. Az Istentől kapott, áldott csend a szerzetesek lelkében honol, ezt a csendet azonban ki kell érdemelni, kikövetelni nem lehet, mert az Úr ajándékba adja annak, aki ebben a csendben keresi Őt. A 21. század férfije és nője azonban fél a zajszünet következtében beálló csendtől, amikor nem harsog, nem bömböl, nem villódzik semmi, mert ez a fajta süket csend idegesítő és fájdalmas, ugyanis a megállás nélkül pörgő embernek a fejében dobol. Ezért szükséges, hogy közel 180 percig tartson a film, mert legalább egy óra kell ahhoz, hogy a nyüzsgésből érkező néző lelke lecsillapodjon és ráhangolódjon arra, amit lát. Beszéd alig-alig van A nagy csendben, ennek ellenére sokféle hang hallható benne: esőcseppkoppanás, szél- és harangzúgás, lépcsőnyikorgás, csoszogás, halk mormolás, fűrészkattogás, baltacsapkodás, elektromos hajvágó zümmögés. A gregoriánénekek méltóságteljes, Istenhez szárnyaló különleges dallama feloldja ennek a némának tűnő közegnek a csendjét.  A világtalan idős szerzetes hitvallása viszont más dimenzióba viszi át a publikum tagjait, ráébreszti az embereket, miképpen lehet csak az igazán fontos dolgokat látva vakon élni. Többször ismétlődnek azok a képkockák, amiken a szerzetesek külön-külön belenéznek a kamerába, azaz a mozi széksoraiban ülők szemébe. Ezekben az érdeklődő, mosolygó tekintetekben ott honol az Isten békéje, ami minden emberi értelmet felülhalad, ahogyan azt Pál apostol fogalmazta meg. A szerzetesek kirándulásait bemutató képsorok A nagy csend legkedvesebb jelenetei. Nyáron a közeli hegyeket keresik fel, kettesével bandukolnak felfelé, és ezalatt társalognak, szeretetteljesen és odafigyelve hallgatják egymást. Télen viszont gyermekdeden csúszkálnak a havas hegyoldalon, van, aki ügyesen egyensúlyozva a két lábán ereszkedik le, van, aki bukfencezve gurul lefelé, van aki, a hátán siklik le. Különleges film A nagy csend. Arra ösztönöz, hogy merjünk befelé, a lelkünkbe nézni, ne féljünk önmagunkat megismerni. Olyan nyugalmat találhatunk, ami elvezet saját csendünkbe.

 Dr. Petővári Ágnes