vissza a főoldalra

 

 

 2008.06.27. 

Üzletközpont épül a KÖKI-n

Tagadhatatlan, hogy a Kőbánya és Kispest határán található tömegközlekedési csomópont, a KÖKI már hosszú évek óta Budapest egyik szégyenfoltjának számít. Pedig a magyar főváros talán legforgalmasabb részéről van szó, ahol a 3-as metró végállomása és a napi több száz vonatot fogadó vasútállomás mellett 18 BKV-s és számos távolsági autóbusznak található megállóhelye. Idegenforgalmi szempontból is kiemelt jelentőségű a csomópont, hiszen ide érkezik a Ferihegyi repülőtérről induló buszjárat – csatlakozva a 3-as metró vonalához –, ám a körülmények ennek ellenére elképesztőek. A KÖKI leginkább egy balkáni vagy közel-keleti zsibvásárra emlékeztet. A metró és a vasútállomás közös felüljáróján léptennyomon koldusokat, a kannás bortól lerészegedett hajléktalanokat kerülgetnek a koszos, szemetes folyosón közlekedő utasok, akiknek a száma a napi 200 ezer körül mozog. Még alig néhány hete számos üzlet kínálta áruválasztékát a felüljáró széles folyosóján, valamint az állomás környékén, ám a nagyobb címletű bankjegyekkel fizető vásárlók könnyen áldozatává válhattak a területet ellepő és éberen figyelő zsebtolvajoknak. Való igaz, hogy a KÖKI-n uralkodó körülmények megnyugtató rendezést igényeltek, ám a szocialista vezetésű kispesti önkormányzat, a BKV és az R-Co Ingatlanforgalmazó Zrt. közreműködésével kidolgozott megoldás csak növelte a bajokat, és a törvénysértés gyanúját is felvető kirívó igazságtalanságokat eredményezett. Az amúgy is túlzsúfolt térség rendezési tervének legfontosabb eleme egy hatalmas bevásárlóközpont építése lett, ami együtt jár a zöldterület drasztikus csökkentésével és több tucat magyar kiskereskedő teljes ellehetetlenítésével. Bevásárlóközpont építését a KÖKI-n még az ezredfordulót követően kezdeményezte az osztrák bejegyzésű Raiffeisen Evolution nevű cég, majd 2005-ben – kifejezetten ennek a beruházásnak a megvalósítására – létrejött az R-Co Ingatlanforgalmazó Zrt. Az MSZP-s vezetésű kerületi önkormányzat, a BKV és az R-Co 2005 decemberében állapodtak meg abban, hogy multifunkcionális bevásárló- és szabadidőközpontot, valamint új közlekedési és városközpontot alakítanak ki a KŐKI-n. A beruházót a bevásárlóközpont építése mellett a terület teljes átalakításával is megbízták. Kispest képviselő-testülete – a beruházás alig érinti a kőbányai részt – 2006-ban hagyta jóvá a területet érintő szabályozási tervet, de a környezetvédők tiltakoztak a jelentős zöldterület kiirtásával együtt járó építkezés ellen. Ugyancsak tiltakoztak és perre mentek azok a környékbeli kiskereskedők is, akiknek saját tulajdonú, vagy még évekre érvényes bérleti szerződéssel rendelkező üzletét érdemi ellenszolgáltatás nélkül kívánta felszámolni a beruházással megbízott cég, az R-Co. Bár a jogi helyzet sokak szerint még ma sem egyértelmű, előbb a bevásárlóközpont építése kezdődött meg, majd ez év április 13-án, vasárnap a hajnali órákban a felüljáró folyosóján is megjelentek az R-Co emberei, hogy megkezdjék a bontást, és lehetetlenné tegyék az ott saját tulajdonnal rendelkező kiskereskedők tevékenységét. A tettlegességig fajuló összecsapásoknak végül az lett a következménye, hogy a felüljáró egyharmadát – az ott lévő üzletekkel, boltokkal együtt – leválasztották a nagyobbik részről, amelyhez egy új lépcsőt építettek. Így most az utasok csak egy rendkívül forgalmas, a gépkocsik és az autóbuszok által folyamatosan használt úton áthaladva érhetik el a metróhoz és a vasútállomáshoz vezető lépcsőt. A még működő húsbolttól, gyógyszertártól és cukrászdától pedig eltérítették a metróhoz és a vasútállomáshoz tartó embereket. Bár a bontással leválasztott egyharmad rész az eredeti lépcsőn még megközelíthető, a metróhoz és a vasúthoz történő továbbhaladás lehetősége nélkül az ott lévő üzleteket felkereső vásárlók száma a korábbi érték töredékére csökkent. Leidal Ádám néhány hónapja még rendkívül népszerű húsáruházában is alig néhány vásárló lézeng, pedig korábban folyamatos volt a sorban állás a pultok és a pénztárak előtt. A tulajdonos elmondta, hogy 13 éve fiaival építették fel családi vállalkozásban a húsboltot, aminek ma is ők a tulajdonosai. A KÖKI átalakítását nem ellenzik, de csakis egy hasonló nagyságú üzlet tulajdonjogának átadása – mégpedig az új bevásárlóközpontban – lett volna számukra az elfogadható megoldás. Ehelyett a beruházó csak magas bérleti díj ellenében biztosított volna számukra üzletet, illetve kárpótlásként felajánlott 36 millió forintot, ami még a közel 40 alkalmazott végkielégítésére sem lett volna elegendő. Így a méltányos kártérítés érdekében Leidalék bíróságra vitték az ügyet, ahol szeptember 6-án lesz a negyedik tárgyalás.

 A KÖKI-n saját tulajdonú üzlettel rendelkező kiskereskedők elsősorban is azt sérelmezik, hogy a bevásárlóközpont építője eleve ki akarja iktatni a konkurenciát, és ennek érdekében bármit megtehet, semmibe véve a tulajdonhoz való jogot és a törvényeket. Állítólag az előző polgármester, a MSZP-s Steinerné egyik tanácsadója az R-Co-val kötött szerződés elfogadása után azt mondta a KÖKI-n dolgozó kiskereskedőknek, hogy eleget kerestetek, húzzatok már el. Ez a célkitűzés nagyobb részben máris teljesült, hiszen az elmúlt hetekben több tucat üzletet szüntettek meg. Már csak azok a boltosok állnak ellen, akik nem fogadják el, hogy ellenszolgáltatás nélkül akarják őket megfosztani a saját vagyonuktól. Álláspontjuk lényege a következő: adják ide a reális árat, és akkor elmegyünk. Megdöbbentő, hogy a BKV és az önkormányzat illetékesei a magyar kiskereskedők ellenében minden tekintetben határozottan kiállnak a multinacionális plazaépítő érdekei mellett, semmibe véve a környezetvédelem szempontjait is. Ép ésszel ugyanis nehéz elfogadni, hogy miért kell Budapest egyik legforgalmasabb területén bevásárlóközpontot építeni, mikor a térség már amúgy is túlzsúfolt a gépjárművektől. Az, hogy a kiirtott erdő egy részét a beruházó visszaalakítja zöld területté, nem lehet elfogadható érv. Úgy tűnik, hogy a kispesti önkormányzat döntéshozóit – Gajda Péter jelenlegi szocialista polgármesterrel az élen -– ez ügyben elsődlegesen anyagi szempontok motiválják. Pedig a KÖKI által felvetett valós gondokra a magyar kiskereskedők érdekeinek és a környezetvédelmi szempontoknak a figyelembevételével is lehetett volna megoldást találni.

 Varga Imre