vissza a főoldalra

 

 

 2008.05.02. 

Imázs-ezüst Esztergomnak

Siófok után Esztergom kommunikált a legjobban a múlt évben a nagyvárosok közül – derül ki az Observer Budapest Médiafigyelő valamint az Image Factory közös városimázs felméréséből. Az elemzés szerint a Botticelli-üggyel, valamint a Suzuki gyárral kapcsolatos híreknek köszönhetően az országos sajtót is megjárt botrányok is maximum csak némileg árnyalták a városról alkotott képet.

 Az Observer Budapest Médiafigyelő valamint az Image Factory kutatói országos sajtómegjelenések alapján, 1 éves időtartamot figyelembe véve készítették el a Városimázs Toplista 2007-et (a teljes elemzés letölthető innen: http://www.imagefactory.hu/varosimazs/2007/varosimazs_toplista_2007.pdf) amely arról tájékoztat, hogy mely városok kommunikáltak a legjobban a vizsgált évben. A városimázs toplista a 10.000 főnél nagyobb magyarországi települések - Budapest nélküli - imázs-rangsora. A lista összetett módszertan alapján készül, amelynek alapelemei az országos sajtómegjelenések mennyisége és minősége, saját kezdeményezések mennyisége és kreatív indexe, online jelenlét értékelése. A kutatók ezen szempontok alapján pontozzák a városokat, és három kategóriában (megyei jogú városok, nagyvárosok és kisvárosok) hirdetnek győztest. A megyei jogú városok között Miskolc, a kisvárosok között Balatonfüred végzett az élen, míg Esztergom a nagyvárosok kategóriájában méretett meg, ahol Siófok mögött, Hajdúszoboszló előtt végzett.

Az elemzés szerint „Esztergom igen ellentmondásos képet sugárzott magáról, ennek ellenére – intenzív médiapressingjének köszönhetően a második a nagyvárosok toplistáján. Számos pozitív, de majdnem ugyanannyi negatív hírt is produkált. A városról szóló híreket néhány nagyobb esemény és a helyi autógyár tematizálta – utóbbiról szólt a hírek többsége. Az esztergomi Suzuki gyár példája azt mutatja, hogy bár gazdaságilag fontos, a városimázs szempontjából is előnyös egy nagyberuházó jelenléte a városban, elfoglalhatja a médiateret a település saját kezdeményezései elől. Bár az esztergomi gyár lényegesen elfogadottabb, illetve tradicionálisabb szereplője a helyi életnek, mint dunaújvárosi társa, mégis a gyárról szóló hírek (pl. szakszervezeti feszültségek) okozhatnak „sérüléseket” a város imázsán is. Egy másik médiaesemény az esztergomi Bazilikával volt kapcsolatos, melyben „találtak” egy Botticelli freskót.(Nem a Bazilikában találták, hanem a várban, ahogy arról a Hídlap is beszámolt. -a szerk.) Ez az esemény nemzetközi nyilvánosságba is eljutott, illetve átmenetileg a hazai sajtót is egyértelműen uralta. Bár a várossal összeforrt, a városképet meghatározó műemlékkel kapcsolatos bármilyen felfedezés pozitív lehet, mégis a freskóról kiderült információk – ti. mégsem Botticelli – nem kedveztek Esztergomnak. (Ez nem igaz, ez nem derült ki, sőt a freskóval foglalkozó szakemberek ennek éppen az ellenkezőjét állítják. -a szerk.) Az esztergomi önkormányzat számos programmal és helyi intézkedéssel segítette a lakói életét, amely intézkedések országos hírekben is szerepeltek, igaz csupán elvétve. Ilyen volt a fiatal családok lakásvásárlását támogató program. Számtalan kulturális fesztivál zajlott Esztergom városában, amelyek mind országos érdeklődésre tarthattak számot: Jazztergom, Fesztergom, Gitárfesztivál.”

 Esztergom pozitív képét számtalan közéleti botránya árnyalja. Több alkalommal, számos sajtótermékben jelentek meg a vezetést támadó kritikák, tüntetésekről, tojásdobálásokról, illetve oktatási intézményeket kísérő botrányokról szóló híradások. Ennek ellenére a lista második helyén szerepel, amelyet köszönhet az autógyárral kapcsolatos rendszeres és kedvező gazdasági híreknek, a gazdag kulturális programkínálatnak, és színvonalas városi portáljának. Esztergom egy kulturális rendezvényektől nyüzsgő elegáns város képét mutatja felénk.”

 A települések a nyilvánosságban karakteres, azonosítható képpel, imázzsal jelennek meg. A városimázs hasonlatos a termékek piacán felépített trandhez: olyan a fejekben élő kép, amely gyorsan eligazít a választás során. Annál biztosabban választja a fogyasztó az adott terméket, minél karakteresebb imázzsal, minél markánsabb, eltaláltabb pozicionálással célozzák meg. Az a város rendelkezik jól felépített imázzsal, amely kitartó munkával eléri, hogy mindenkinek ugyanaz a három – kedvező kicsengésű – mondat jusson eszébe neve hallatán. A városvezetők egyre inkább kezdik felismerni, hogy a kommunikációs befektetések megtérülnek: több hazai és külföldi turista jön a városba, illetve nagybefektetők dönthetnek a település mellett. Az Image Factory és az Observer kutatásának az volt a célja, hogy felhívja a figyelmet a települések imázs-kommunikációjának fontosságára, és értékelje az eddigi eredményeket.

 (Forrás: Hídlap)