| 
               
                2008.05.02.  
              Spiró
              György: Szilveszter 
              (Nemzeti Színház, Gobbi Hilda Színpad) 
              Hamvas
              Béla Szilveszter című kisregényét 1957-ben írta, de csak
              1990 után jelent meg. Spiró György ekkor olvasta el, és
              megfogta őt a mű bonyolult körmondatokban megfogalmazott többrétegű
              mondanivalója. Úgy vélte, ez a lassú sodrású gondolatfolyondárokból
              összeálló üzenet kitűnő drámai alapanyag. El is ment Hamvas
              Béla özvegyéhez, aki a dramaturgizáláshoz nem járult hozzá,
              majd később megváltoztatta a véleményét, megadta az engedélyt,
              ekkor viszont már Spiró érezte úgy, elkésett az özvegy, nem
              szeretné az adaptációt elkészíteni. Mindezt elmesélte Hamvai
              Kornélnak, az új magyar drámairodalom egyik legmarkánsabb hangú
              képviselőjének, aki a Nemzeti Színház dramaturgja. Hamvai
              Kornél arra biztatta, elevenítse fel a Hamvas-átdolgozás tervét.
              Ezt az ötletet tovább nyomatékosította az a darabírásra
              vonatkozó felkérés, ami Jordán Tamástól, a Nemzeti most leköszönő
              igazgatójától jött, így már nem volt semmiféle kibúvó,
              neki kellett látni a munkának. És csak ezután jött a neheze,
              ugyanis Hamvas Béla Szilvesztere nem egyéb, mint Rejtő Jenő stílusának
              paródiája. A legnagyobb kihívást és fejtörést az okozta,
              hogy ezeket a szélesen hömpölygő mondatokat miként szelídítse
              meg és tegye színpadképessé. Különben is rendkívüli
              feladat olyan művet színpadra áttenni, amit szerzője nem drámai
              formában vetett papírra, ezért aztán rengeteget változtatott
              a jellemeken, a szereplők számán, a történet menetén.
              
               
              A
              Szilveszternek nincs bonyolult cselekménye, az angyalok és az ördögök
              harcolnak, hogy az akkor megfogant tökéletes emberpár lelkét
              megkaparintsák. Lemennek a fegyverropogástól hangos földre,
              ahol a csimpalacsán és az ulg nemzet háborút visel egymás
              ellen, sőt az ulgok 3 törzse között belvillongások vannak.
              Egy széplélek költő által vezetett, isten háta mögötti
              csehóban találnak menedéket a harcok elől menekülők, mindenféle
              szerzet van itt: pultossá vedlett náci ezredes, affektáló
              hercegnő, kihívóan viselkedő grófnő, folyton a fülét
              hegyező kém, ketrecbe zárt medvéjével és óriásmajmával érkező
              állatidomár. Megérkeznek az ördögök is, akik azon
              mesterkednek, nehogy összeházasodjanak a szerelmesek. A ropogós
              fehér egyenruhát viselő és a kábítószerüzletben utazó
              amerikai „bizniszmen” és a hozzá hasonló nyalka huszár békefenntartó
              vet véget az ellenségeskedésnek, beveszik a „boltba” a
              csimpalacsán diktátort és az ulg elnököt is. Csak az
              angyaloknak áll félre a szájuk, mert nem találkozik egymással
              az ideális pár, elmarad a frigy, de az ördögök sem dörzsölhetik
              a kezüket, mert a kilátástalanság nem lesz úrrá az
              embereken, ugyanis nincs házasság, így a nő nem tud kibírhatatlan
              sárkánnyá, a férfi pedig buta mamlasszá válni. Sem az
              angyalok, sem az ördögök nem tudják a maguk igazát bizonyítani.
              
               Ehhez
              a tartalomhoz illik Árvai György vonatbelsőt imitáló kocsmadíszlete,
              ami a kelet-közép-európai nagy lakosságcseréket és az átmenetiség
              állapotát jelképezi. Szűcs Edit jelmezei: az angyalok fehér,
              az ördögök fekete ruhái, a szereplők tarka-barka öltözetei
              a darab mese jellegét erősítik. A Nemzeti társulatának sok
              tagja szerepel a produkcióban. Nincsenek kis és nagy szerepek,
              csak egyformák. A kocsmatulajdonos Patmore-t megszemélyesítő
              Szarvas József végig a színen van, az ő játékstílusa illik
              ehhez a mimózalelkű karakterhez. A megszokott profizmussal alakítja
              a hercegnőt Básti Juli, a grófnőt pedig Csoma Judit. Az
              angyalokat Varga Mária, Schmied Zoltán, Papp Zoltán, az ördögöket
              Sinkó László, Csankó Zoltán, Molnár Piroska jeleníti meg,
              Kulka János pedig Wotant, az egykori SS-tisztet viszi fel a színre.
              A Szilveszter egyszerre akar lenni sziporkázó, sőt poénokra épülő
              abszurd, elvont értelmű példázat, valamint mese-és vígjáték.
              A szóáradat közben a cselekmény nagyon nehezen követhető,
              rendkívül oda kell figyelni, egy percre sem lehet elmélázni az
              előadás közben, mert a jámbor néző rögtön elveszíti a
              fonalat. Jó szívvel komédiának sem nevezhető, mert a közönség
              csak azokon a beköpéseken nevet, amik – természetszerűen a
              politikai korrektséget a legmesszebbmenőkig figyelembe véve –
              a jelenlegi politikai helyzetre utalnak, vagy valamilyen trágárságot
              tartalmaznak. Csak a süket nem hallja ki az egykori hidegháborús,
              kétpólusú világ kesernyés kritikáját, az oroszok
              „felszabadításnak” álcázott gyarmatosítását és az
              akkori USÁ-nak a szovjet blokkba került, úgynevezett „rab
              nemzetek” iránt tanúsított képmutató magatartását. 
              Ez utóbbi struccpolitika vezette el az egyedül talpon
              maradt világcsendőr Amerikát abba az ürességbe, amit a
              terrorizmus elleni, dollármilliárdokat fölemésztő háborúi
              okoznak. A Keszég László rendezte Szilveszter nem könnyen,
              hanem nehezen emészthető előadás, megüli az átlagnéző
              gyomrát, mert kellő olvasottságot, alapos tájékozottságot, képekben
              való gondolkodásmódot igényel. 
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |