vissza a főoldalra

 

 

 2008.05.17. 

A verizmus gyöngyszemei Győrben

A Parasztbecsület komponistája, Pietro Mascagni 1863-ban Livornóban született. Zenei képességeit szerencsére még időben felfedezték, s idővel a fiatal Puccini mellett a verizmus legjelesebb képviselője lett belőle. (A verista iskola az operaszínpadon a köznapi jellemek, szenvedélyek megjelenítését tűzte ki. A megvalósítást nyers, realisztikus ábrázolás, vérbő dallamosság, erőteljes effektusok, indulatok jellemzik.) Egy vándortársulathoz szegődött karmesternek, de a társaság hamarosan tönkrement. Cerignolába költözött, ahol zenetanári és karmesteri állás vállalt. Itt érte a Sonzogno cég nyilvános pályázati felhívása, mely egy egyfelvonásos operára szólt. Mascagni Giovanni Verga novelláskötetében bukkant rá a Cavalleria rusticana című novellára, mely a Parasztbecsület librettójának alapja lett. A pályázatot nagy fölénnyel Mascagni nyerte meg. A bemutatón óriási tapsvihar „tombolt”, és a Parasztbecsület azóta az operaszínpadok állandó sikerszáma. Az opera egy szicíliai faluban játszódik, húsvétvasárnap. A kor: a 19. század vége. Turiddu szicíliai parasztlegényt behívták katonának. Kedvese, Lola nem várta meg, amíg visszatér, hanem férjhez ment a jómódú fuvaroshoz, Alfióhoz. Amikor Turiddu leszerelt, Santuzzának kezdett udvarolni, közeledését a lány forró szerelemmel viszonozta. Lola hiúságát ez sértette, és ismét visszahódította Turiddut. Ennyit a cselekmény előzményeiről. Amíg az asszony férje távol jár, a legény Lolánál tölti az éjszakákat. Santuzza kétségbeesetten vonja felelősségre Turiddut, és könyörög neki, térjen vissza hozzá. Az azonban letorkolja és félrelöki. A végsőkig elkeseredett Santuzza mindent elmond a gyanútlan férjnek. Alfio szörnyű haragra gerjed, és bosszút esküszik. A húsvéti miséről érkező Turiddu borral kínálja Alfiót, de az kiüti a poharat a kezéből. A legény megérti, hogy minden kiderült, és életre-halálra meg kell küzdenie vetélytársával – így kívánják ezt a szicíliai erkölcsök. Elfogadja a kihívást, elbúcsúzik anyjától, és rábízza Santuzzát. A kertek alatt késpárbajt vív Alfióval, aki halálra sebzi. Leoncavallo a Bajazzókat a Sonzogno cég pályázatára írta, ahol azonban Pietro Mascagni Parasztbecsület operája vitte el a pálmát. Mivel a kiírás kifejezetten egyfelvonásos operára vonatkozott, a zsűri nem értékelte a Pagliaccit. A Sonzogno cég azonban felfigyelt az új operára, és két évvel később, 1892. május 21-én, elő is adta a milánói Teatro Dal Verme színpadán. Magyarországon egy évvel később, 1893. március 28-án mutatták be a Magyar Királyi Operaház színpadán. A szövegkönyv ma is használt fordítását Pless Károly készítette. Az előadás nagy sikert aratott és mindmáig világszerte játsszák. Az opera a vándorkomédiások világának egy pillanatát villantja fel. A Bajazzók a hajdani commedia dell’ arte játékok ismert történetét idézi vissza, a megcsalt férj, a hűtlen feleség és a csaló szerelmes sorsát, ám mindezt nem csupán színpadi játékként, hanem valóságként is. A történetben a valóság drámája jelenik meg. Canio, a színészcsapat vezetője Neddát, a hűtlen feleséget a színpadon megöli, és mikor annak szerelmese, Silvio segítségére sietne, őt is leszúrja.

 Igaz, Győrben nincs operatagozat, de már több évtizedes hagyomány, hogy az évad közepén egy népszerű operával ajándékozza meg a színház a város és környéke operabarát közönségét. Aida, Don Carlos, Holdbeli csónakos, Otello, Traviata, Turandot, Tosca, Bánk bán, mind-mind nagy sikerrel mentek. Győrben a színház a közönségért és nem a sznobokért van, s ez érződik is egy-egy előadás alkalmával. A publikum rajong a színházért, a színészekért, énekesekért, s ez hatalmas erőt ad a teátrum művészeinek. Az itáliai verizmus két gyöngyszemét idén mutatta be a Győri Nemzeti Színház. A rendező, Káel Csaba Mascagni és Leoncavallo műveit a hangulatukhoz illő historizáló környezetben, a leghagyományosabb rendezésben állította színre. Ennek a mai korban, mikor divat a műveket „megerőszakolni”, csak örvendhetünk. A kritikusok többsége azért húzta le a rendezést, mert nincs benne semmi érdekes. Nos, ha az az érdekes, ha meztelen férfiak rohangálnak a színpadon, s a néző egy kukkot sem ért a darabból, akkor ez az előadás valóban érdektelen. Az más kérdés, hogy ami érdekes, az korántsem biztos, hogy értékes is. Káel Csaba külön érdeme, hogy nem rendez a zene ellen. Egyetlenegy énekestől sem várja el, hogy bukfencet hányjon áriázás közben. Sajnos ma már ott tartunk, hogy ami normális, az dicséretet érdemel…

A Parasztbecsületben a kórus fegyelme és pontossága figyelemre méltó, amellett, hogy látványos állóképekkel jeleníti meg a falusi közösség összetartozását. A titkok soha nem tartoznak a nyilvánosságra – különösen Szicíliában nem. A recept a következő: szükséges egy sértett és megalázott szerető – Santuzza lelki fájdalmát kiválóan érzékeltette Lázin Beatrix –, egy kihívóan viselkedő asszony, a korábbi kedves – (Lolát Wolf Ildikó alakította) – és máris előáll a dráma. A visszafojtott szenvedély érzékelhetővé vált, mikor színre lépett a Turiddut alakító Nyári Zoltán, míg a vetélytárs, a Bede-Fazekas Csaba által megformált Alfio ugyancsak megkapta belépőjéért a megérdemelt tapsot. A Húsvéti kórus és a bordal az együttes kiváló közös teljesítményének bizonyult. Szinte vibrált a levegő a feszültségtől, amikor Turiddu és Santuzza kettősében a férfi végleg visszautasította a szerelmes nő vonzódását. A rendezés külön érdeme, hogy Luciát, Turiddu édesanyját nem egy szenilis, szerencsétlen, szürke asszonynak állítja be. Sajnos a fővárosi dalszínházban Lucia totálisan szürke alakként jelenik meg, s nem csak a mostani, hanem az előző rendezésben is. Holott, jól tudjuk, hogy az olaszoknál a család mindig is „szent” volt, s az összetartó erőt az édesanya személye képviselte. Leoncavallo operájában nagy vonalakkal rajzolja meg a jellemeket – a vándorkomédiások vezetőjét, Caniót (Soskó András), a feleségét, Neddát (Bellai Eszter), a szeretőjét, Silviót (Vincze Gábor Péter) és az intrikus, nyomorék bohócot (Györgyfi József) –, ezért nem csak énekesi, de színészi alkatnak is kell lennie, aki életet akar lehelni a figurákba. Elmondhatjuk, hogy a győri teátrum énekesei egytől egyig megfeleltek ennek a korántsem egyszerű feladatnak. Tonio szerepe az egyik legösszetettebb jellem a darabban; a széles gesztusskálát birtokló Györgyfi József pedig végig is járta a figura valamennyi lelki átváltozását a kedves bohóctól a gyűlölettől vezérelt méregkeverőig. A Bajazzók színpadképe kissé hasonlít Zefirelli operafilmjére. Itt is megjelennek a lámpaoszlopok, s a póznákra kifeszített szárítókötél. A zenei előjáték alatt pedig egy négytagú artistacsoport bohóckodik a színpadon, de később is maradnak; ők lesznek a szék és az asztal a komédiában. Ez ötletnek kiváló – ez már nincs Zefirellinél –, viszont nagyobb játszóteret kívánt volna. A komédia színpada így túlzsúfolt lett. Mindez persze összességében nem von le sokat a rendezés nívójából. A zenei irányítás Medveczky Ádám biztos kezében volt, aki remek hangulatú előadást varázsolt karmesteri pálcájával. Az előadást hosszan tartó vastapssal ünnepelte a közönség, minden bizonnyal azért, mert értékelte, hogy hagyományos formában értékes és maradandó hangulatú produkcióval ajándékozták meg a Győri Nemzeti Színház művészei. (Képünkön: Lázin Beatrix és Bede-Fazekas Csaba a Parasztbecsületben.)

 Medveczky Attila