| 
               
                2008.05.17.  
              Ingmar
              Bergman: Rítus 
              (Radnóti Színház) 
              Bergmannak,
              a világhírű svéd színházi és filmrendezőnek Rítus című
              alkotását 1967-ben Párizsban mutatták be, és a következő
              szlogen kíséretében hirdették: „A film, ami sokkolta Svédországot.”
              Valóban, a film nem csupán a hatalmas tavak és végeláthatatlan
              fenyőerdők országának lakóira hatott elemi erővel, hanem a
              világ számos pontján élőkére is, mert a benne megfogalmazott
              mondandó: a hatalom és a művészet feloldhatatlan ellentéte
              – amíg világ a világ –, mindig aktuális lesz. A Rítust a
              mozivászonról ismerik a nézők, pedig Bergman először színpadra
              írta, és csak utána készítette el a filmváltozat forgatókönyvét,
              és rendezte meg. A Radnóti Színházban most április 5-én volt
              a premierje abban a különlegesen kialakított, 170 fősre lecsökkentett
              stúdió jellegű térben, amit a színház igazgatójának, Bálint
              Andrásnak Radnóti című estjéhez építettek fel. A közönség
              három oldalról veszi körbe a játszóhelyet, a nézők karnyújtásnyira
              ülnek, s így módfelett meghitt tér alakul ki.
              
               
              
               A
              Rítus kamaradráma, amiben kevés a cselekmény, viszont annál több
              a szó. Azalatt, amíg a publikum tagjai elfoglalják helyüket,
              az egyik szereplő már bent ül, és iratait tanulmányozza.
              Amikor elsötétedik a nézőtér, három nem éppen átlagos kinézetű
              ember: két férfi és egy nő jön be. Már a külsejükön is látszik
              az ellentét, a mindvégig színen lévő disztingvált megjelenésű,
              javakorabeli úr elegáns öltönyben, nyakkendőben feszít, ami
              kihangsúlyozza fontosságát, a társadalomban elfoglalt előkelő
              helyét. Ő a bíró, és tisztában van azzal, életek felett dönt.
              Az érkezők egyik férfitagja is öltönyt hord, de nincs rajta
              nyakkendő, napszemüvege mögé bújuk, laza a testtartása, láthatóan
              ideges, mintha ezer ördög fűtené benne az indulatokat, száját
              vékonyra összepréseli, a másiknak pedig nadrágja, zakója,
              inge ugyan más színű, de azért harmonizálnak egymással, be
              nem áll a szája, precízen fogalmaz és maga a megtestesült
              nyugalom. A nő csinos, divatos ruha és márkás napszemüveg van
              rajta, ritkán szól, akkor is csak dadog. A bíró kihallgatja a
              művészeket, mert szeméremsértés miatt feljelentették őket,
              neki kell határozatot hoznia, előadhatják-e a botrányt okozó
              varietészámukat vagy sem. A bíró kóstolgatja a színészeket,
              mindentudásával akarja lehengerelni őket, a legkisebb
              stiklijeiktől kezdve – a piroson hajtották át – 
              a legnagyobb disznóságokig – adócsalás – mindent
              tud róluk. Össze akarja őket zavarni és roppantani, ugyanakkor
              izgatja őt ezeknek a tőle annyira másfajta életvitelű, felfogású
              embereknek a személyisége. Valamiféle csodabogaraknak látszanak
              a szemében, akik egyszerre vonzzák és taszítják is őt. Az
              asszony gyakorol rá különleges hatást, kívánatosnak találja.
              Tisztában van vele, egy tollvonásával megsemmisítheti őket.
              Beleborzong abba a szerelmi háromszögbe, ami a két férfi és a
              nő között kialakult. Nem tudnak egymással, de egymás nélkül
              sem élni, összefonódott a sorsuk. A színészek igyekeznek
              kisiklani a bíró provokatív kérdései elől. Mintha süketek párbeszéde
              folyna közöttük, nem értik meg egymást, nekik túl korlátolt
              és beszűkült a bíró, parlagiasnak tartják a foglalkozását
              és lenézik őt. A bíró többször is magához rendeli őket
              együtt és külön-külön is. Amikor a színésznőt egyedül
              hallgatja ki, nem bír magával, és megerőszakolja. Végül arra
              az elhatározásra jut, játsszák el neki azt a darabot, amiről
              ítéletet kell hoznia. A színészek hajlandók erre, és be is
              mutatják. Ez a szám olyan, mintha valamiféle cirkuszi mutatvány
              lenne. Már a külső megjelenési formája is botrányos, ugyanis
              az egyik férfi jókora aranymellekkel és szőke női parókával
              jelenik meg, a másik pedig méretes aranyfallosszal. A műsor
              tartalma rendkívül megdöbbentő, vért áldoznak és isznak, a
              szertartás közben pedig esznek a nő húsából. A bírót
              olyannyira sokkolja a látvány, hogy belehal. 
              
               A négy művész
              szerepformálásától függ, hogy a nézőkhöz eljut-e a darab
              mondanivalója. Rajtuk áll vagy bukik, hogy a produkció lázba
              hozza az embereket, vagy hidegen hagyja őket. A dráma szuggesztív
              hatását a tartalom és a színészi játék együttesen váltja
              ki. Szervét Tibor a tőle megszokott profizmussal alakítja a
              mindig összeszedett, atyáskodó, a bölcsességébe
              belemerevedett Hans-ot. Schneider Zoltán kifogástalanul jeleníti
              meg a túlérzékeny, mindenre ugró, a gyertyát két végéről
              égető Sebastian karakterét. A szemrevaló Theát Kováts Adél
              olyan könnyen sebezhető nőnek jeleníti meg, akivel csak úgy
              szabad bánni, mint valami finom porcelánbabával. Bálint András
              személynév nélküli bírója egyszer úgy viselkedik, mint egy
              kíváncsi nyárspolgár, máskor pedig úgy, mint aki magasan fölötte
              áll ezeknek a művészféle népeknek. Lukáts Andor rendezi a
              darabot. A Rítus mondanivalója, azaz a hatalom és a művészet
              összeegyeztethetetlen mivolta kevésbé emelkedik ki ebből a
              produkcióból. Olyan emberi szituációt mutat be, amiben két férfi
              és egy nő kiszolgáltatott helyzetbe került, mert a kissé
              jellemgyenge hivatalnok kénye-kedve szerint packázhat velük. A
              mű vége, a szám bemutatása nem ragadja magával a székben ülő
              embereket, csak a csinovnyiklelkületű és kinézetű közszolga
              hal bele a látványba, holott nem csak neki, hanem a nézőknek
              is el kéne alélniuk... 
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |