| 
               
                2008.03.06.  
              Nyugalom 
              (Alföldi Róbert filmje) 
              A
              Nyugalom Alföldi Róbert első filmrendezése. Önmaga kipróbálására
              tehát újabb lehetőséget kapott, úgy látszik, nem elég neki,
              hogy a világot jelentő deszkákon fellép, időnként szinkronizál,
              több fővárosi színházban vendégként rendez. Bő félévig a
              Bárka Színházat is igazgatta, sőt júliustól újabb játékszer
              pottyan az ölébe: mégpedig a végre-valahára megépült és
              2002-ben átadott Nemzeti Színház, ugyanis őt nevezték ki öt
              évre főigazgatónak. Mindezek tetejében még festőművész is,
              képeiből sorra nyílnak a kiállítások. Az már csak hab a
              tortán, hogy agyonfoglalkoztatott médiaszemélyiség, a királyi
              tévében beszélgetős műsorokat vezet, a Társulat című
              tehetségkutató show műsor zsűrijének tagja, a kereskedelmi tévékben
              – régebben – a reggeli műsorsávban volt látható, mostanában
              pedig a Heti Hetesben, ebben a szellemességben a szovjet tréfák
              színvonalát sem elérő műsorban produkálja magát. Alföldi Róbert
              filmjének alapanyaga könyv alakban, Bartis Attila regényeként
              A nyugalom címmel jelent meg 2001-ben. Maga Bartis Attila
              dolgozta át színpadi művé, amit a Nemzeti Színházban, 2003
              februárjában, Garas Dezső rendezésében Anyám, Kleopátra! címmel
              játszottak. Összesen 69 előadást ért meg, nem olyan régen
              vették le a műsorról. Udvaros Dorottya alakította az anyát,
              ugyanis Bartis Attila kimondottan a művésznő számára írta
              ezt a szerepet. Ezzel magyarázható, hogy Alföldi filmjében is
              Udvaros Dorottya formálja meg az egykor szebb napokat látott színésznőt.
              A nyugalomból 2006-ban Szirtes Ági és Trill Zsolt főszereplésével,
              Vizi Márta rendezésében már készült tévéfilm, aminek a
              forgatókönyvét a rendező Bartis Attilával együtt készítette
              el. Alföldi filmjét tavaly júliusban kezdték el forgatni, az
              idei Filmszemlén már bemutatták, sokan ültek be rá, ennek
              ellenére semmiféle díjban nem részesült. Erre a 200 millió
              forintba kerülő filmre az érdeklődő nagyközönség február
              21-étől az Art mozihálózatban vehet jegyet.
              
               
              Alföldi
              Róbert soha nem az eredeti regényt, vagy drámát akarja színpadra
              állítani, hanem azt, amit ő gondol róla. Saját bevallása
              szerint: „Egy regényből nem illusztrációt kell készíteni,
              hanem hozzá kell tenni, amit belőlem kiváltott az írás.”
              Tulajdonképpen ez a bajok oka. Nem mindenki kíváncsi arra, hogy
              Alföldinek mi a véleménye a világról, sokkal többen vannak
              olyanok, akik magát, a művet és nem Alföldi önmegvalósítását
              szeretnék a színpadon látni. Bartis Attila regényével is a
              fenti hitvallás jegyében bánik el. A regény politikai élét
              teljesen lefaragja, kihagyja belőle azt a bűzölgő poklot, amitől
              az emberek az egész Kádár János-i kötélkorban, majd a kemény
              és az ezt követő puha diktatúrában szenvedtek. Csupán jelzésértékű,
              hogy a színésznő anya érvényesülésének érdekében kénytelen
              volt a párttitkár elvtársat az ágyába engedni, mert csak ezen
              az áron játszhatott estéről-estére, később már ez a szexuális
              szolgáltatás sem segített rajta, elvették szerepeit, mert lánya,
              a sok-sok talentummal megáldott hegedűs itthon nem tanulhatott,
              ami miatt elhagyta az országot – pártzsargonnal élve –
              disszidált. A nyugalomban Alföldi viszont azt a természetellenes
              anya-fiú kapcsolatot erősíti föl, amikor a mama nem képes a
              lelki köldökzsinórt elvágni, és érzelmi zsarolással, lelki
              terrorral tartja fogva embernyi, harmincas évein túljáró fiát.
              Minden finom és kevésbé elegáns eszközt megragad, hogy magához
              láncolja őt. Még az a másik motívum is felfedezhető, amikor
              a túlterhelt anya saját karrierjét építgeti, aközben zsenge
              korú lányára és fiára nem marad ideje, s ez a mellőzés a már
              felnőtt gyermekének mindig a legrosszabb pillanatban jut eszébe,
              ezért tör annyi borsot anyja orra alá és vág vissza
              akarva-akaratlanul is neki. Amíg ez az „adok-kapok”, betartok
              neki – kitolnak velem idegtépő játék folyik, azalatt kétszer
              is – rövidebb-hosszabb ideig – látható az a gusztustalan
              jelent, amikor a kisfiú anyja combja közé nyúl, aki mindehhez
              kéjesen nyögdécsel. Vasy Géza, a Magyar Írószövetség elnöke
              is felemelte a szavát, amikor kijelentette: „vannak olyan határok,
              amelyeket a filmen is illene betartani, nemcsak pedagógiai, hanem
              esztétikai szempontból is.” De még a multikultúra zöldségeit
              kitörő lelkesedéssel fogadó Magyar Hírlap cikkírója is
              nehezményezi, hogy ezek a gyomorforgató képsorok a „kisfiú
              emberi méltóságát sértik, nemi erkölcsét súlyosan veszélyeztetik
              és a bűncselekmény határmezsgyéjét súrolják.”. A
              nyugalom pornográf jelenetekben is bővölködik. A fiú nem csak
              a már semennyire sem izgalmas „misszionárius” pózban teszi
              magáévá barátnőjét, hanem anális szex keretén belül is
              meghágja, de novelláskötetének kiadójával, anyja
              javakorabeli barátnőjével is vadul közösül. A filmet az
              unalomtól a színészek mentik meg. Udvaros Dorottya anyaalakításáról
              csak a legnagyobb elismerés hangján lehet szólni. Fiát
              Makranczi Zalán kifogástalanul kelti életre. A fiú szerelmét
              Gyllus Dorka, a koros könyvkiadónőt Hernádi Judit játssza. A
              Nyugalom Alföldi Róbert első filmje. Csak reménykedhetünk,
              sok víznek kell lefolynia a Dunán, amíg a következőt elkészíti.
              
               
              
               Dr. Petővári Ágnes 
              
              
              |