vissza a főoldalra

 

 

 2008.03.21. 

Kórházprivatizáció-disznó döntés született

A HospInvest Zrt. nyerte el az egri Markhot Ferenc Kórház üzemeltetési jogát. A megyei közgyűlés 21 igen és 19 nem szavazattal döntött a négy és fél órás vita végén. A határozat után a demonstrálók egy élő kismalacot tettek a közgyűlés elnökének asztalára, mondván, disznó döntés született. Eger városa is átvette volna a kórház működtetését, de ezt a közgyűlés leszavazta. Maradt két pályázat, a debreceni egyetemi kórházé, valamint a HospInvest Zrt.-é. Többek között a gyöngyösi kórházat is működtető magáncég képviselőjét azonban percekig nem hagyták szóhoz jutni. Az egri kórház főigazgatója, dr. Sebes Gábor, aki a gyöngyösi kórháznál már egyszer előkészítette a terepet a HospInvest Zrt. számára, most az egri kórházban, irányítása alatt, ugyanezen zrt. kaparintotta meg a jogokat. Dr. Sebes Gábort, az egri Markhot Ferenc Kórház főigazgatóját szerettük volna megkérdezni, miért szolgálja ki a HospInvest Zrt.-t? Ám a főigazgató úr nem kívánt nyilatkozni a Magyar Fórumnak. A tiltakozók között az Egészségügyi és Szociális Ágazatban Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének (EDDSZ) helyi tagjai – köztük Cser Ágnes, az EDDSZ elnöke – is ott voltak. „A demokratikus jogok sorozatos megsértésével zajló közgyűlésen, nyilvánvalóan törvénytelen pályázatkiírást követően, nyilvánvalóan érvénytelen döntéssel a HospInvest »kapta« a kórház működtetését” – mondta az elnök asszony. Cser Ágnes az európai versenybírósághoz írott, soron kívüli vizsgálatot kezdeményező beadványát kiegészíti az egri üggyel, annak azonnali vizsgálatát kérve. Vajon miért részesíti előnyben a szocialista vezetésű Heves megye a HospInvest Zrt. által hitelekből megvalósítandó fejlesztést, ahelyett, hogy az Eger megyei jogú város önkormányzatával együtt gyarapítaná a térség egészségügyét, így Heves megye közönségének, polgárainak vagyonát? A Heves Megyei Közgyűlés ellenzéki Fidesz frakcióvezetőjét, dr. Tatár Lászlót kérdeztük a kórházprivatizáció folyamatáról.

 – A Fidesz a privatizáció ellen szavazott, de hogyan tovább?

 – A regionális közigazgatási hivatalhoz fordultunk a február 29-i megyei közgyűlés egyes napirendi pontjai törvénytelen határozatainak megsemmisítése érdekében. Beadványunkban jeleztük a közigazgatási hivatal felé, hogy a Heves Megyei Közgyűlés elé került pályázat nem volt jogilag érvényes. Nem megfelelő a HospInvest Zrt. által a Heves megyei önkormányzathoz beadott pályázati anyagnak a csatolt igazolása arról, hogy a társaságnak 2005. január 1-jéig visszamenőleg nem volt sorban álló számlája (amelynek kifizetését inkasszóval kellett elérni). Ehelyett egy olyan dokumentumot nyújtott be a pályázó, miszerint a 2008. január harmadikát megelőző két évben nem volt ilyen követelés a cég felé. Tehát egy év tartozásmentességét nem igazolták. Ismert: a HospInvest-csoportnak éppen a milliárdos tartozások okoztak gondot az elmúlt időszakban. A pénzügyi stabilitás bizonyítását illetően hároméves időszakot kellett volna igazolni. Az egri székhelyű Heves Megyei Markhot Ferenc Kórház működtetési és vagyonkezelői jogának múlt heti nyertese véleményünk szerint érvénytelen pályázatot adott be. Nem teljesítette a pályázathoz szükséges részvételi feltételeket, ezért ki kellett volna zárni.

 – Miért kellett a kórházra pályázatot kiírni?

 – Ennek szükségességét az egyfős többséggel rendelkező szocialista frakció erőszakolta ki. Indokként azt hozták fel, hogy a súlyponti Markhot Ferenc Kórház vesztesége kezelhetetlenné válik, és ezért jelenlegi, közintézményi formájában tovább már nem lehet működtetni. A Fidesz polgári frakciónak egészen más volt a véleménye. Hatékonyan a jelenlegi formában is működtethető az intézmény, ésszerű, racionális átszervezésekkel segíthettük volna a kórház megmaradását, fenntartását. Ez az egyfős szocialista többség, ami 21-19 arány, minősített többséget biztosít részükre. Ezt kihasználva nyílt pályázatott írtak ki. A pályázat kiírásával kapcsolatban is megtettük a közigazgatási hivatal felé észrevételeinket. A mi álláspontunk szerint egészségügyi közszolgálati feladat és vagyonkezelés tárgykörében, akár egy vagy akár két szerződés keretében, egy húszéves koncessziót csak közbeszerzési eljárás keretében lehet megoldani. A szocialista többség ezt is elvetette, és így történhetett meg, hogy nyílt pályázatot írtak ki.

 – Mekkora a kórház adóssága, és minek köszönhető, hogy felhalmozódott?

 – Mivel MSZP megyei vezetés van rendszerváltás óta, ebből adódóan úgy gondolom, a politikai felelősség a szocialistáké. Jelezném azt, hogy a kórház működtetésével, gazdálkodásával kapcsolatos gondunkat 1998 óta folyamatosan jelezte a Fidesz-frakció. A megyei vezetés mindösszesen annyit tett, hogy az elmúlt tíz év alatt 5 kórházigazgatót fogyasztott el, de a hatékony működés irányába egyetlen lépést sem tett. A hiány nagyságának érzékeltetésére elmondom, hogy az elmúlt időszakban a pénzügyi bizottsághoz beérkezett adatok alapján ezt 500-600 millióra becsülték. Emiatt a Fidesz kezdeményezte, hogy a kórház élére új igazgató kerüljön, így a jelenleg megbízott dr. Sebes Gábor főigazgató ténykedése alatt ez a hiány 260 millió forintra csökkent. Egy hét és fél milliárdos éves költségvetésű intézménynél, úgy gondolom, a 260 milliós hiány nem katasztrófa. Hozzáteszem, hogy a hiány nem közvetlen az egészségügy minőségi szolgáltatását érinti, hanem inkább a technikai kiszolgáló oldal miatt gyülemlett fel, mint például a mosoda, étkeztetés stb. Ha ezeknek a racionális átszervezése megtörtént volna, akkor tovább lehetne csökkenteni a veszteségeket. Tehát semmi indoka nincs a kiszervezésnek.

 – Milyen feltételekkel adták el a kórházat?

 – Gyakorlatilag a HospInvestnek rövid, közép- és hosszú távú orvosszakmai programjait kellett volna bemutatnia a kiírás szerint. A megye egészségügyi helyzetével összhangban olyan típusú fejlesztéseket, amelyek indokoltak lennének az elkövetkező öt év alatt. Ez mintegy hatmilliárdos beruházást igényelne.

 – Álljunk meg egy pillanatra, frakcióvezető úr. A magyar egészségügy „megmentőjeként” számon tartott HospInvest Zrt. 2006-os mérlegadatai szerint egy 5,3 milliárd hiánnyal küzdő cégcsoport. Elbocsátások, profilszűkítés és kormányközelség, ez jellemző a HospInvestre. Hogyan lesz képes egy ilyen cég finanszírozni az ön által említett összeget?

 – A pályázati kiírásban csak annyi szerepelt, hogy 600 milliós bankgaranciával rendelkezzen a cég, gazdasági szempontból a pénzügyi bizottság nem is foglalkozott a pályázattal. A szocialista frakció úgy gondolta, ezek nem olyan kérdések, amiket figyelembe kéne venni. Így lesöpörte az asztalról felvetéseinket. A HospInvest mérleghiányára utaló adatok a pályázati anyagból nem derültek ki.

 – Három pályázó volt, azok miért lettek elutasítva?

 – Valójában csak egy pályázó volt a HospInvest mellett, a Debreceni Orvostudományi Egyetem. Eger város önkormányzata pályázaton kívül tett ajánlatott a kórház működésének átvételére, így ez nem minősült pályázatnak. Eger, mint megyei jogú város arra tette meg ajánlatát: ha a Heves Megyei Közgyűlés nem tudja ellátni a feladatát a kórházzal kapcsolatban, akkor ezt Eger városa átveszi, és biztosítja az intézmény további eredményes működését. Ezt a szocialista frakció zsigerből elutasította, mondván, ha a Heves Megyei Közgyűlés nem tudja működtetni, akkor arra Eger városa sem képes. A Debreceni Orvostudományi Egyetem ajánlatát, egy összehasonlítás szerint, rosszabbnak ítélték, mint a HospInvestét.

 – A közgyűlésen aztán elszabadultak az indulatok…

 – Az a magatartás, ahogyan az MSZP kezelte az ügyet, azt eredményezte, hogy a közgyűlés hangulata paprikás volt. Ez nem a képviselőkre, hanem a civil szférára értendő, amit természetesnek tartok, miután az érdekképviseletekkel, civil szervezetekkel, szakszervezetekkel semmilyen egyeztető tárgyalás nem történt. Az nem tárgyalás, hogy utasítás szinten a megyei közgyűlés elnöke elmondja a kórház dolgozóinak, mit fognak tenni. Itt érdemi vitát kellett volna lefolytatni, de a szocialisták, ahogy országosan, itt a megyében is kizárják az érdekképviseleteket a döntéshozatalból, figyelmen kívül hagyják a többség véleményét. Ez a kórház 200 ezer beteg ellátását biztosítja, éppen ezért is sokkal körültekintőbben kellett volna eljárni. Szervezeti és működési szabályzatunk szerint a közgyűlések nyilvánosak, bárki bejöhet, észrevételt tehet. Tovább borzolta a kedélyeket, hogy magas rendőri biztosítás mellett tartották meg az ülést, amire eddig még nem volt példa. Jelentős számban rendőröket, biztonsági cégek embereit mozgósították a védelmükre. Csak az fél, akinek vaj van a fején.

 – Mit lehet még tenni a kórház megmentéséért?

 – A közigazgatási hivataltól gyors választ várunk. Mondja ki, hogy törvénytelenül járt el Heves Megyei Közgyűlés ebben a napirendi pontban, mondja ki, hogy a Hosp- Invest pályázata érvénytelen, és kötelezze a közgyűlést új határozat meghozatalára. Azt, hogy a jogi eljárások miként fognak alakulni, nem tudjuk megjósolni, de úgy gondoljuk, hogy azok az indokok, amikre hivatkozunk, tényszerűen alátámasztják az ügy törvénytelenségét.

 – Köszönöm, frakcióvezető úr!

 Kinek az érdeke, hogy Hatvan, Gyöngyös, Heves megye valamennyi kórháza után Kazincbarcika is, mint „koronaékszer”, a HospInvest Zrt. tulajdona legyen? Információink szerint a pesterzsébeti és az újpesti rendelőintézet közül is valamelyikre fáj a foguk. Ugye, önök is egyetértenek azzal, hogy az Európai Unió versenybiztosának fel kell derítenie: miként értelmezik hazánkban a versenyt? Utolsó vagyontárgyainkat hordják szét, európai pénzekkel megtámogatva, ahelyett, hogy az önkormányzati tulajdont fejlesztenék.

 Oláh János