| 
               
                2008.03.28.  
              Bernard
              Shaw: Warrenné mestersége 
              (Nemzeti Színház Nagyszínpad) 
              A hosszú életű,
              Nobel-díjas – 1856-ban Dublinban született és 1950-ben Ayot
              St. Laurence-ben elhunyt – szenvedélyes igazságkereső Georges
              Bernard Shaw számára a színpad nem volt más, mint szószék, a
              dráma műfaja pedig csupán egy-egy eszme kifejtésére szolgált.
              Felrúgta a klasszikus dramaturgia hely – idő – cselekmény hármas
              egységén nyugvó szabályait, darabjait pergő dialógusokra építette.
              Hősei sokszor nem hús-vér emberek, hanem bizonyos erkölcsi, társadalmi
              tételek megszólaltatói. Egyik vígjátékának sincs bonyolult
              cselekménye, mert nem a történet bonyolítására tette a hangsúly,
              hanem a mondanivalóra. A Warrenné mestersége című művét
              1893-ban írta, de a prűd, viktoriánus Angliában nem akadt
              olyan színház, amelyik műsorára merte volna tűzni. Amikor
              1902-ben, Londonban, a New Lyric Clubban színre vitték, akkor is
              csak zártkörű előadás keretén belül tehették. Az Újvilágban
              sem jártak jobban a szervezők, ugyan New Yorkban, 1905-ben sikerült
              bemutatni, de a publikum tagjait a rendőrök mind egy szálig
              letartóztatták. Újabb 20 évnek kellett eltelnie, hogy „színpadképes”
              legyen, 1925-től kezdve - Európa bármelyik teátrumában is
              mutatták be -, az ellenérzések sorozatát váltotta ki. Hazánkban
              nem volt ilyen vesszőfutása a drámának, egyetlen előadása
              sem okozott közfelháborodást. A Nemzeti Színházat különleges
              kapcsolat fűzi a Warrennéhez, 1948-ban a Nemzeti Kamaraszínházában
              már láthatták a nézők, és bizony sok víznek le kellett
              folynia a Dunán, hogy Valló Péter rendezésében ez év január
              9-én a Nemzeti Nagyszínpadán újra látható legyen. 
              
               
              
               Úgy
              száz évvel ezelőtt mi zavarta annyira az embereket Shaw-nak
              ebben a művében? Az, hogy kimondja a tabutémaként kezelt,
              mindenki által tudott, de arról beszélni nem ildomos prostitúcióból
              gazdagodott meg a már tisztességes úrinővé vált Warrenné.
              G. B. Shaw a nézők képbe vágja, álszentek vagytok, szemet
              hunytok, hogy ne kelljen tudomást vennetek az erkölcstelenségről,
              mert így kényelmesebb az életetek. Ma már nem ennyire kényes
              és kedélyeket borzoló megélhetési forrás, valamint irodalmi
              téma bordélyházakat működtetni, vagy utcákon lányokat
              futtatni. Akkor a színházak miért tűzik műsorukra a Warrenné
              mesterségét? Azért, mert a benne ábrázolt konfliktus örök
              és nincs időhöz kötve. 
              
               
              Valló Péter
              két álmot is dédelgetett magában: az első, hogy színpadra állítsa
              Shaw-nak ezt a régen botrányosnak számító, de mára már
              megszelídült, nem annyira provokatív művét, a másik, hogy
              Udvaros Dorottyával egy igazán neki való, nagyformátumú
              szerepben szeretett volna együtt dolgozni. Ráébredt, most vagy
              soha, azaz még Jordán Tamás igazgatósága allatt kell neki
              Warrennét rendezni, mert Alföldi Róbert nyártól kezdődő
              regnálása idején nem biztos, hogy módjában áll majd. Valló
              Péter Nádasdy Ádámot kérte fel, hogy új, a mai nyelvhasználathoz
              közelebb álló fordítást készítsen, ugyanis a harmadik évezredbe
              tette át a cselekményt, ennélfogva napjaink divatos társadalmi
              dilemmái és időnként amolyan női magazinos kérdések kapnak
              helyet benne. Ilyesmiket hallhatunk ki, hogy a fekete, vagy a szürke
              gazdaságban szerzett, nem éppen törvényes milliókat hogyan
              lehet fehérre mosni? A nem tisztességes úton szerzett hatalmas
              vagyon utódainknak okozhat-e morális válságot? Az állandó súrlódásban
              csiszolódó anya-lánya viszony mennyire viseli meg mindkét
              felet? Kinek kell engedni? Az anyának, vagy a lánynak? Ehhez a
              kissé szlenges nyelvi közeghez a Benedek Mari által tervezett
              trendi ruhák illenek, és olyan színpadi tér, ami napjaink lakáskultúráját
              idézi. Maga Valló Péter tervezte az átlátszó üveglapokból
              álló játékteret is, ami kis módosításokkal a külső és a
              belső helyszínek megmutatására alkalmas. 
               Az
              egész produkció Udvaros Dorottya vállán nyugszik. Az ő
              Warrennéje jó kapcsolati tőkével rendelkező kemény üzletasszony,
              akinek megvan a magához való esze. Ugyan mindenki lenézi egy
              kicsit, mert tudják, kiféle-miféle nő is valójában, de csak
              a háta mögött mernek összesúgni. Édesanyaként is megállja
              a helyét, gondos nevelést ad lányának, Cambridge-ben taníttatja.
              Udvaros Dorottya kiválóan, színészi eszköztárának összes
              pazar gesztusával, mimikájával, testtartásával állítja a nézők
              elé ezt a kicsit közönséges, műveletlen, de mindig józan döntéseket
              hozó nőt. Lányát, Vivie-t Sipos Vera alakítja. Sajnos a
              fiatal színésznő Udvaros Dorottyának nem méltó partnere,
              ugyanis nem tud felnőni feladatához, mert nincs meg hozzá a
              kellő színészi súlya. Benedek Miklós Preadje bölcs, okos öregember,
              aki már megengedheti magának, hogy ne érjenek fel hozzá a világi
              hívságok. Sir George Crofst sima modorú, bicskanyitogató,
              ellenszenves karakterét Rátóti Zoltán mesterien alakítja.
              Blaskó Péter a nyámnyila tiszteletes figuráját a tőle
              megszokott profizmussal viszi fel a színre. A széltoló Fernket,
              a lelkész fiát Marton Róbert játssza. Ebben a Warrenné-ben
              nincs semmiféle forradalmian új rendezői megoldás, de azért
              érdemes megnézni, mert nem okoz csalódást. (Képeinken: Sipos
              Vera, Udvaros Dorottya, Marton Róbert és Blaskó Péter.)
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
              
              
              |