| 
               
                2008.11.14.  
              Thalia debreceni főpapjai 
              Beszélgetés Kóti Árpáddal és Miske Lászlóval 
              – Árpád! Ha visszatekintünk az időben:
              mikor fogalmazódott meg benned, hogy színész szeretnél lenni?
              Iskolában, egy versmondó versenyen?
              
               
              Kóti
              Árpád (K. Á.): Ezt eltaláltad. Kiskunfélegyházára jártam
              testnevelési gimnáziumba, ami egész életemet meghatározta.
              Bucsán azt sem tudtam, hogy mi az a tornaóra. Nem vették
              komolyan nálunk ezt a foglalkozást. Ettől függetlenül
              testnevelőtanár akartam lenni. Jelentkeztem Félegyházára, úgy,
              hogy mindenből kitűnő voltam, csak – akkor még a 7-es volt a
              legjobb osztályzat – tornából kaptam 5-öst. Ez volt az első
              tüske az életemben. Tornaruhában vonattal elindultam Kiskunfélegyházára,
              kértem jegyet 20 forintért, ami csak Tiszakécskéig szólt.
              Becsületes gyerekként leszálltam ott a vonatról, s 13 órára
              befutottam a városba. Ez 42 km-es táv. Bementem az iskola udvarára,
              de már lekéstem a felvételit. Sírtam az udvaron: ide sem
              vesznek fel, maradhatok továbbra is parasztgyerek. Ekkor egy platánfa
              alatt megszólalt egy öblös hang: kit keresel? Elmondtam a történetet.
              Erre a férfi – Tulit Péter, a testnevelőtanár – felhívta
              a vasútállomást, majd visszajött, s azt mondta: aki ilyen
              gyorsan fut, azt felvesszük. Ebben a gimnáziumban kiváló
              majdani sportolók tanultak, pl. Zsivótzky Gyula. Becsületes,
              tiszta magyar gyerekekből állt az osztály. A tanári kar pedig
              a rendszer által nemkívánatos, sok helyről elüldözött kiváló
              szakemberekből állt. Az iskola híres volt a fegyelméről, s
              arról, hogy nevelték is a diákokat. Tulit Péteren kívül a
              magyartanárom, Iléssy Pista bácsi nevét kell megemlíteni.
              Szinte kívülről fújta a magyar irodalom gyöngyszemeit. Neki köszönhetem,
              hogy színész lettem. 1954-ben három helyre is beadtam a felvételimet,
              mert nem akartam katona lenni. Az lett volna a sorsom, hogy a honvédség
              után testnevelést tanítotok Nagyhegyesen. Visszatekintve,
              biztos vagyok benne: anyagilag jobban jártam volna ezzel, mint a
              színészettel. Egy gimnáziumi szavalóversenyt Petőfi Szülőföldem
              c. költeményével megnyertem. Tovább kerültem a megyei
              versenyre, s ott is első lettem. Ezt követőn Pista bácsi azt
              mondta: neked színésznek kell menned. Megfogadtam a tanácsát,
              s úgy jelentkeztem a színiakadémiára, hogy egyetlenegy színdarabot
              nem láttam. Elmentem felvételizni a TF-re, a soproni erdőmérnökire
              és a Színművészetire is. Mindhárom helyre felvettek. A Színművészeti
              Akadémiát választottam, mert – tévesen – azt hittem: ott
              kell a legkevesebbet tanulni. Nemcsak a főiskola alatt, de egész
              pályámon tanulnom kell/kellett.
              
               
              
               – A testnevelési gimnázium segített
              a színpadi állóképességben?
              
               
              
               K. Á.: Természetesen. A fizikális alapot Kiskunfélegyházán
              szereztem meg, s mai napig ez ad erőt nekem. Sokáig fociztam, s
              igyekeztem mindig jó kondícióban lenni.
              
               
              
               – László, te református teológiát
              végeztél, mielőtt Thalia papja lettél…
              
               
              
               Miske László (M. L.): Mindig is színész szerettem volna
              lenni. Kolozsváron a református kollégiumban kezdtem tanulmányaimat,
              majd a ’48-as tanügyi reformot követően állami iskolába kerültem.
              Végül is a volt unitárius kollégiumban érettségiztem. Vidéki
              gyerekként bentlakásos voltam. Így kötelező volt színházba
              járni. Ott ültem a kakasülőn, s arról álmodoztam, hogy
              egyszer én is a deszkákon játszom. Az érettségi után nem is
              mertem megkísérelni azt, hogy színésznek tanuljak tovább. Az
              ok: édesapám kulák és református lelkész volt. Így a teológiára
              felvételiztem – ami menedék is volt, mert különben elvittek
              volna katonának. Felvettek, s mikor végeztem, kineveztek Bágyonba
              helyettes lelkésznek. Két esztendőn keresztül ott végeztem
              egyházi szolgálatot. Akkorra már volt egy kis engedmény: nem
              vették figyelembe a származást a felvételin. Éltem a lehetőséggel,
              s jelentkeztem a színművészetire. Pont a felvételi vizsga idején
              kellett volna engem lelkésszé szentelni. A reformátusoknál a
              szentelés előbbre lépést jelent, s azt jelenti, hogy az illető
              püspökké választható. Kijött hozzánk az esperes, s közölte:
              szentelésre kéne mennem. Kegyes hazugságokkal kimentettem
              magam: nem vagyok felkészülve, nincs új palástom. Anno
              szavaltam a teológián, így volt a tarsolyomban néhány költemény.
              Szabó Lajos drámaíró volt akkor a marosvásárhelyi Szentgyörgyi
              István Színművészeti Intézet rektora. Magyarországon
              szerezte a képesítését, s a második világháború után került
              Erdélybe. Társaival együtt Kolozsvárról kiszorult, mert ott
              erősen dühöngött a nacionalizmus. Akkor még létezett az
              autonóm tartomány, melynek Marosvásárhely volt a központja.
              Így odatelepítettek minden magyar intézetet. Létrejött a székely
              színház és a színművészeti intézet. 1962-ben Szabó rektor
              úr úgy fogadott: parancsoljon tiszteletes úr, foglaljon helyet.
              Ami sokat jelentett, mert akkoriban a papokat nem igazán kedvelték.
              Korengedménnyel mentem felvételizni, s a bizottság elnöke, Kovács
              György – aki később a mesterem volt – feltette nekem a kérdést:
              mi a foglalkozása? Azt feleltem: református lelkipásztor. Erre
              kitört a nevetés a bizottságban. Elég komikusan hangozhatott a
              válasz. Bosszantott a dolog. Kérdezték: hol dolgozom? Erre azt
              válaszoltam: a lelkész nem dolgozik, szolgál. Ezt követően
              elmondtam Petőfi Felköszöntés c. versét, de a második
              szakasznál leállítottak, s kiküldtek. Vérig voltam sértve, s
              arra gondoltam: kigúnyoltak, s nem vettek fel. Csak véletlenül
              tudtam meg, hogy kiírtak a második rostára. A színművészeti
              után – a vizsgaelőadásom Molnár Lilioma volt – Váradra
              kerültem, s ezt követően Kolozsvárra.
              
               
              
               – Árpád 1956-ban az akadémia hallgatója
              volt. Részt vettél a forradalom eseményeiben?
              
               
              
               K. Á: Így van, fegyverrel vettem részt a forradalomban.
              1956- ig nem is érdekelt annyira a politika. Eljártam néha egy
              társaságba a Műszaki Egyetemre, s az ott október 21-én
              elhangzottakból következtettem arra, hogy hamarosan hatalmas
              országos botrány lesz. Akkoriban próbáltuk a Katonai József
              Színházban Németh László Galileijét. A címszerepet
              Bessenyei Ferenc alakította, s én játszottam a szolgáját. A
              darab premierje október 22-én este volt. Ott volt a bemutatón a
              szerző, akit szinte ki kellett menteni a darab és ő mellette tüntetők
              gyűrűjéből. Október valamelyik estéjén barátommal elmentünk
              a Deák térre, s beálltunk nemzetőrnek. Felvettem egy
              karszalagot és egy géppisztolyt. Úgy jártam végig a
              forradalom leveréséig. Ott voltam a Rádiónál, s a
              Sztalin-szobor ledöntésénél is. Az ötvenedik évfordulón emlékeimet
              előadtam Szőcs Géza Liberté’56 c. darabjában is a színpadon.
              Hát ez aztán nagyon nem tetszett egyes kritikusoknak! Ott ment
              ki náluk a biztosíték, mikor elmeséltem a következő történetet:
              november 5-én Reif Gyuri, Csurka István és én többedmagunkkal
              elindultunk a volt Vorosilov úton, azért, hogy a nálunk lévő
              géppisztollyal megállítsuk az orosz tankokat, de persze azok
              csak jöttek, s iszonyatos erővel lőttek. Akkor beláttuk:
              kevesek vagyunk mi ehhez a hőstetthez. És hogy mi baja volt
              evvel a kritikusnak? Nyilván az, hogy Csurka Istvánt említettem.
              S azzal még tetéztem a bajt, hogy az azóta Moldova néven
              ismertté vált írót „Reif Gyuriztam”. De hát ez volt az
              eredeti neve.
              
               
              
               – Az elmúlt évben több lapban
              foglalkoztak azzal, hogy ki volt besúgó a múlt rendszerben. Azt
              olvastam az egyik újságban, hogy a magánéletedet is megfigyelték,
              és egy jelentés szerint a KISZ-t szidtad, s kijelentetted: soha
              nem fogsz belépni. Valóban így történt?
              
               
              
               K. Á.: Ennél cifrábbakat is mondtam. Tudom, hogy Szabó
              István írta rólam ezeket a jelentéseket. Kádárról és a
              talpnyalóiról olyat mondtam, hogy négy év szilenciumot kaptam.
              Ez 1958-ban történt. A szilencium azt jelentette, hogy a színházon
              kívül semmit sem vállalhattam, s kéthetente jelentkeznem
              kellett a rendőrségen.
              
               
              
               – 1956-os szereped miatt ért retorzió?
              
               
              
               K. Á.: Több is. Filmezhettem is volna Törőcsik Marival,
              de nem engedték. A Dadával vizsgáztam a főiskolán, s ezt követően
              kiváló kritikákat kaptam, többen Sós Imréhez hasonlítottak.
              Az is retorziónak számított, hogy vidékre kellett mennem. Békéscsaba
              akkor „büntetőtábor” volt. Ha befogtam volna a számat,
              biztos többre vihettem volna, de sosem voltam megalkuvó, gyáva.
              
               
              
               – Békéscsabáról vándoroljunk Nagyváradra.
              László, milyen szerepeket kaptál a váradi színháznál?
              
               
              
               M. L.: Mesterem azt mondta: oda menj, ahol nagyobb
              szerepeket kapsz, és tisztelnek téged. Ezért is választottam
              Nagyváradot. Akkor már ismertem a várost, mivel másodéves
              teológusként, ’56 karácsonyán három napig Váradon legátuskodtam.
              Nagyon megtetszett ezekben a vérzivataros időkben a város
              szelleme. Váradon szerencsém volt, mert bedobtak a mély vízbe.
              Egy főszereppel mutatkoztam be, Móricz: Nem élhetek muzsikaszó
              nélkül című darabjában. A magyar drámairodalom minden nagy
              szerepét – a Bánk kivételével – eljátszottam. Kortárs művekben
              is felléptem. Négy-öt Csurka- főszerepet játszottam el. Abban
              az időben a román államon belül csak Váradon lehetett
              Csurka-darabokat előadni.
              
               
              
                – Milyen hangulatú volt egy 1956-os
              partiumi magyar Karácsony?
              
               
              
               M. L.: Nagyon sok váradit ért a forradalom Magyarországon,
              és sokan nem is tudtak hazajönni Karácsonyra. Félelmetes légkör
              alakult ki. Sokan rettegtek, s féltek hozzátartozóik miatt.
              Egyik istentiszteletet az olaszi templomban tartottam. Emlékszem:
              zsúfolásig megtelt a templom, s volt egy kis politikai színezete
              a prédikációmnak. Az istentisztelet végén mély csendben
              mindenki benn maradt a templomban, s kezdetét vette egy beszélgetés.
              Mindenki a másiktól akart valami fontos kérdésre feleletet
              kapni. Egy meghitt, testvéri hangulat alakult ki.
              
               
              
               – Árpád említette: jobb sorsa lett
              volna testnevelőtanárként. Nem sajnálod azt, hogy félreraktad
              a palástot?
              
               
              
               M. L.: Nem sajnálom, de idetartozik, hogy a lelkészi
              jellegem fenntartását Tőkés püspök úr visszaadta. Ha lelkészi
              szolgálatot akarok végezni, nincs akadálya.
              
               
              
               – Egyik interjúban azt nyilatkoztad,
              hogy a Securitate többször kihallgatott. Miért?
              
               
              
               M. L.: Ez még teológus koromban történt. Akkoriban
              minden teológust megfigyeltek. A református teológián világias
              életet éltem: bálokba jártam, más egyetemek hallgatóival találkoztam.
              Részt vettem különböző – az állam által – gyanúsnak
              titulált összejövetelen. Ez szemet szúrt az államrendőrségnek,
              először követtek, majd be is rendeltek kihallgatásra. Nem
              vertek meg, hanem ki akartak fárasztani. Neveket kellett
              felsorolnom, ki hova ment, mit csinált. Elmondtam, hogy erre nem
              vagyok képes. 1957. március 15-ére virradóra 19 hallgatót
              vitt el a Securitate a teológiáról. Szombat lévén bálban
              voltam, így csak hajnalban értem haza. Feltűnt, hogy egy bőrkabátos
              szekus nyitotta ki az ajtót. Felküldött a szobámba, s rám
              parancsolt: ne menjek ki onnan. Azokat vitték el, akik többször
              összegyűltek, s pl. hazafias verseket szavaltak. Biztos besúgták
              őket. A minimális büntetés 5 év börtön volt, de akire rábizonyították,
              hogy verset írt, hazafias költeményeket terjesztett, még életfogytiglanit
              is kaphatott. Tehát ez volt a fő ok, amiért a szekusok „vendége”
              voltam. Már színész voltam, mikor be akartak szervezni besúgónak.
              Nagyváradon egy autóbaleset miatt – bár személyi sérülés
              nem történt – egy év felfüggesztettet kaptam. A tárgyalás
              előtt egy tábornok felajánlotta: felmentenek, ha együttműködök
              velük. Ki kellett volna mennem Magyarországra, barátkozni
              meghatározott emberekkel, s erről jelentést írni. Közöltem:
              erre nem vagyok alkalmas. Végül is a színház román igazgatójának
              köszönhetően felfüggesztettet kaptam, mert nem tudott nélkülözni
              a teátrum.
              
               
              
               – Milyen volt akkor a nagyváradi színház?
              Komédia- és operettorientált, vagy művészszínház?
              
               
              
               M. L.: Nagyváradon nagy operettkultusz volt még 1945 előtt.
              Ez a hagyomány elég sokáig fennmaradt. Amikor odakerültem, már
              a prózai előadások voltak többségben. Igaz, évadonként
              bemutattunk egy-két operettet is. Az ok: ez a műfaj hozta a pénzt.
              Nem beszélve arról, hogy akkor Váradon élt még kb. 20 ezer
              zsidó. Ők tartották fenn az operett műfaját. Aztán behoztak
              egy olyan rendelkezést, hogy bizonyos összegért a romániai németek
              és zsidók távozhatnak az országból. Így sok zsidó elhagyta
              Váradot és környékét. Helyükre románok jöttek. A színházon
              belüli változás kétségtelenül összekapcsolódott a székelyhidi
              származású Szabó József rendező személyével. Az ő elképzeléseinek,
              munkájának köszönhető, hogy a ’70-es, ’80-as években
              kialakult a színház tartása, habitusa: a komoly kultúrát, a
              megengedett lehetőségek lépéseit Szabó Jóska fémjelezte.
              
               
              
               – Árpád, négy színháznak voltál a
              tagja egy-két évad erejéig, majd 45 évvel ezelőtt
              lehorgonyoztál Debrecenben. 1963 óta nem váltottál. Ennyire hűséges
              típus vagy?
              
               
              
               K. Á.: Mielőtt Debrecenben kötöttem volna ki, nem bírtam
              ki egy-két évnél többet más színházaknál. Hívtak, mentem.
              Fiatalon abban a hitben éltem: az ország összes színházában
              játszhatok. Debrecenben megismerkedtem egy lánnyal, feleségül
              vettem, s azóta nem tudnak elmozdítani innen… Pedig hívtak a
              Nemzetibe, a Thaliába is. Nem mentem fel, mert irtózom a fővárostól.
              Ha csak Budapesten lenne színház, otthagynám a pályát.
              
               
              
               – Nem szomorít-e el benneteket, hogy
              egy vidéki színész, a főváros vízfejűsége miatt nincs
              annyira bent a köztudatban, mint egy budapesti?
              
               
              
               K. Á.: Nem zavar, sőt! Örülök is annak, hogy nem
              szerepelek mindenféle bulvárlapban. Pedig egy vidéki színész
              abszolúte nem rosszabb, mint egy fővárosi. Ki mérte már azt föl,
              hogy akár Debrecenben, akár Nyíregyházán milyen produkciók
              vannak? Minél elzártabb egy teátrum, annál jobb előadások születnek.
              Az ok: ezekben a városokban csak a színháznak él a művész.
              
               
              
               M. L.: Egy bizonyos idő után erre rájön a vidéki művész,
              s átgondolja, hogyan tovább. Én a maradás mellett döntöttem,
              mert ez, amit említesz, abszolúte nem érdekel. Tudomásul kell
              venni ezt a helyzetet. Még vidéken is van klikkrendszer, vannak
              kivételezettek. Akkor mi van Pesten? Fel sem vetődik bennünk
              az, hogy a mai celebek csoportjába tartozzunk bele. Tudom: fővárosi
              színészként olyan sértéseket kapnék, amiket egy életen át
              nem tudnék kiheverni.
              
               
              
               – Debrecenben létezik még hagyományos
              társulat? A Csokonai Színház művésztársalgójában beszélgetünk.
              Egy-egy bemutató után beülnek ide a színészek „összetartásra”,
              egy kis beszélgetésre?
              
               
              
               K. Á.: Igen, ez a szokás nem veszett ki szerencsére. Bár
              régebben jóval erősebb volt a társulat összetartása. Itt még
              nincs az a nagy rohanás, mint a fővárosban.
              
               
              
               – A Lear király címszerepe Kóti Árpád
              jutalomjátéka volt. A mű világa mennyire hasonlít korunkéhoz?
              
               
              
               K. Á.: A kettő majdnem ugyanaz. Bár még nem jött el
              teljesen az az idő, hogy még aktuálisabb legyen a Lear világa.
              Minden pénzközpontúvá vált, s halljuk: kiforgatnak idős
              embereket vagyonukból. De sajnos nincs aki színpadra írja,
              hogyan tehetnek be szociális otthonba egy olyan idős embert,
              akit el tudnának tartani családtagjai. Útban van az öreg
              ember, s ma már egyre többen vannak útban ebben az országban.
              
               
              
               – Élnek olyan tisztán látó
              bolondok, mint a Learben?
              
               
              
               K. Á.: Hogyne lennének! Például itt vagyunk mi ketten.
              Jobban is szerettem volna bolondot játszani, mint a címszerepet,
              de ez így alakult. Remélem, hogy vannak még tisztán látó
              emberek ebben az országban. Az Eljátszott és el nem játszott
              szerepekben Tiborc és Bánk jelenetét is előadjuk. Katona
              darabja ma nagyon időszerű.
              
               
              
               – Jól él Katona József az alapvető
              közlésformák metaforikus jelentésével. Petúr házában, a
              jelenet végén hangzik el a mondat: Jó éjszakát! Ma a
              belenyugvás korát éljük?
              
               
              
               K. Á.: Akkor is a belenyugvás volt a gond. Tenni kell
              valamit, mert ha most nem lépünk, akkor csak egyre rosszabb lesz
              életünk.
              
               
              
               – Kanyarodjunk vissza Partiumba. Igaz,
              hogy sokkal több filmben szerepeltél a határ túloldalán, mint
              Magyarországon?
              
               
              
               M. L.: Pontosan. Azt hiszem, tíz román filmben vettem részt.
              Egy magyar jellegű filmben is játszottam, a címe: Angéla tovább
              megy. Megkaptam a szerepet, de megkérték a forgatókönyvírót,
              hogy írják át az általam formált alakot magyar emberre, mert
              a románokat nagyon zavarja, ha idegen akcentussal beszélnek a
              filmekben. Meg is írták a kritikusok: hogy mert a forgatókönyvíró
              összeboronálni egy magyar férfit egy román nővel.
              
               
              
               – Egy időben részt vettél a nagyváradi
              színház vezetésében. Miért adtad fel, s miért mentél át
              Miskolcra?
              
               
              
               M. L.: 1990-ben lettem a művészeti vezetője a magyar társulatnak.
              Kezdetben olyan dolgokért is kellett harcolni, hogy legyen irodája
              a magyar társulatnak. Elkezdődtek a kicsinyes személyeskedések,
              torzsalkodások, érdekharcok, úgyhogy, amikor meghívtak
              Miskolcra, elfogadtam. Ott épp palotaforradalommal készültek
              megbuktatni a főrendezőnőt, s az egyik színész visszaadta
              Duncan szerepét a Macbethben. A rendezőnő látott a kolozsváriakkal
              a Vígszínházban egy előadáson, felhívott és kérdezte,
              beugranék-e. Még huszonnégy órám sem volt a felkészülésre,
              de a kihívást nem akartam elkerülni, vállaltam. Maradtam
              Miskolcon vendégnek: megkaptam a második, harmadik, negyedik
              szerepet, és itthon megrendeztem Tamási Boldog nyárfalevél című
              darabját is. Közben megtörtént Miskolcon a vezetőségváltás,
              átmentek Szegedre, engem is hívtak. Szívesen emlékszem a
              szegedi időkre, eljátszottam az Utazás az éjszakába és a
              Csirkefej apaszerepét, de aztán meghívtak Debrecenbe, ahol jobb
              feladatokat kaptam. Magyarországon nagyon szívesen fogadtak,
              „csak” egyetlenegy alkalommal, Miskolcon románoztak le. 1993
              őszén leszerződtem a debreceni Csokonai Színházhoz. Jól érzem
              magam, szeretem Debrecent, sokat kaptam a kollégáktól, emberektől,
              színháztól. Ismerem ezt a teátrumot, hiszen a nagyváradi és
              a debreceni színház kapcsolata 1969 óta létezik.
              
               
              
               K. Á.: Annyira felkavart, s megtetszett, amikor Laciék a
              ’70- es évek elején nálunk játszották a Hadgyakorlat c.
              darabot, hogy azt mondtam az igazgatónak: át szeretnék menni
              Nagyváradra. Nem engedtek át. Visszagondolva: nagy marhaságot
              csináltam volna. Nem bírtam volna ki a románok között. Bár
              itthon is megvannak a „magam románjai”.
              
               
              
               – Árpád, mai darabokban is játszol.
              Vannak jó magyar kortárs drámák?
              
               
              
               K. Á.: Miért ne lennének? Debrecenben mutatjuk be Tóth-
              Máté Miklós helyi író monodrámáját Károli Gáspárról. Jómagam
              játszom a Biblia-fordító szerepét.
              
               
              
               – Mi a véleményetek arról, hogy sok
              magyar darabot átírnak?
              
               
              
               M. L.: Az átírás magában nem bűn, ha benne marad az
              eredeti mondanivaló. A gond: ma kiveszik a magyaros motívumokat
              és zenéket a darabokból. Mi a válaszuk, ha mi ezt szóvá
              tesszük? Azt mondják: ne magyarkodjunk! Próbáljunk meg egy románhoz
              odamenni, s azt mondani neki: ne románkodj! A mostani magyar drámákra
              visszatérve: nem kéne beengedni a gagyit.
              
               
              
               K. Á.: Húsz év telt el az állítólagos rendszerváltás
              óta, s milyen érdekes: Kádár alatt lehetett írni, s nem volt
              olyan nagy félelem, mint manapság. A demokráciában jobban félünk,
              mint a gulyáskommunizmus alatt.
              
               
              
               – Kinek volt az ötlete az Eljátszott
              és el nem játszott szerepek c. produkció létrehozása?
              
               
              
               M. L.: Kettőnk ötlete volt. Oly sok darabban voltunk
              partnerek, így létre lehet hozni egy olyan előadást, melynek
              első részében az eljátszott, a másodikban az el nem játszott
              szerepek kerülnek terítékre. Szerencsére a színház vezetése
              támogatta ötletünket, s majdnem harminc alkalommal ment a
              darab. Ezenkívül tájoltunk is a produkcióval, sőt még Nagyváradon
              is előadtuk.
              
               
              
               – Jelenleg hány darabban játszotok?
              
               
              
               K. Á: Négyben-ötben. Ez elég sok, de ameddig bírjuk,
              csináljuk. Én már szellemileg és fizikailag kezdek ebbe belefáradni.
              Ha most kéne pályát választanom, nem hiszem, hogy színésznek
              mennék. Nagyon szeretem a fiatal színészeket, de sajnálom is
              őket. Annyira kilátástalan az élet, s magával a tehetséggel
              nem lehet érvényesülni.
              
               
              
               – Mondják, hogy a színész csak játsszon,
              s ne politizáljon. László, csatlakoztál a MIÉP előre hozott
              választásokért indított aláírásgyűjtési akciójához.
              Neved és fényképedet adtad hozzá. Ez már politizálást
              jelent?
              
               
              
               M. L.: Színt kell vallani! Egészséges, tisztességes
              magyar embereknek össze kell ülni, s nyilatkozni kell: mit kéne
              tenni? Erre a magyar értelmiség hivatott.
              
               
              
               K. Á.: Nagyon pesszimista vagyok, fásultak az emberek és
              félnek. Nem szabad elfelejteni a világválságot sem. Ha a jövő
              hónapban nem lesz fizetésünk, kapkodhatunk fűhöz-fához, de
              akkor már késő. 
              
               
              
               
               
              (Képeken:
              Miske László az igazgató szerepében /Légy jó mindhalálig/,
              Kóti Árpád Lear királyként.)
              
               
              
               
               
              Medveczky Attila
              
              
              |