| 
               
                2008.11.14.  
              Eposz 
              Für Lajos: Fölrepülni rajban c. könyvéről. 
              A
              magyar értelmiségiek igen jelentős csoportjának 1950-90 közötti
              hősi cselekedeteiről, nemzeti ellenállási történéseiről
              beszél Für Lajos „Fölrepülni rajban” című könyvében,
              aminek alcíme: Utak a fórumba. Régen hallott nevek köszönnek
              ki a könyv lapjairól, és jól ismert arcok történeteit ismerjük
              meg. Ennek a történetnek az egyik főszereplője Kiss Ferenc
              irodalomtörténész, aki valamilyen oknál fogva 1984 novemberében
              így írt a könyv szerzőjének, Für Lajos egyetemi tanárnak.
              Gyanítom, nem véletlenül került e kézzel írott üzenet rögtön
              a könyv első lapjaira. Olvasom az ajánlást: Balogh István,
              Kiss Ferenc, Száraz György emlékének. Kiss Ferenc „Fölrepülni
              rajban…” Lajosom! Nekivágni „raj”-ban jó dolog. De együtt
              maradni – ez a virtus. Ölel Kiss Feri. Rózsadomb, 1984.
              november. Mi ez a könyv? Személyes lírai visszaemlékezés? Az,
              de annál több és más is. Történelemkönyv? Az. Pontos
              leirata egy korszaknak. Arcképcsarnok? Az. De egyben ki nem
              mondott szelíd szavú ítélet is. Mi ez a könyv? Egy legendás
              történet, aminek minden szava igaz. Für Lajos, a későbbi honvédelmi
              miniszter 1956 Debrecenének egyik „ellenforradalmi” eleme,
              egyetemi tanár, a történelemtudományok doktora. Szavait
              tekintve, írásművét olvasva az egykori kálvinista prédikátorokra
              gondolunk. A könyv nagyon hasznos és egyben szívet melengetően
              szép.
              
               
              
               Für Lajos Egyházasrádócon született, parasztcsaládban.
              Az apja földművest akart nevelni belőle, az édesanyja tanárt.
              A nagy képzelőerővel megáldott édesanya akarata érvényesült,
              mert fia Debrecenbe került, a híres Kossuth Lajos Tudományegyetemre,
              ahol átélte az egyetemisták – életkor okán is – forrongó
              világát. A debreceniség létező valóság, szelleme van és
              tartása. Nem véletlenül adta a debreceni fejezet címének a
              szerző: Felnevelő évek. És rögtön három egyetemi tanár nevét
              emlegeti: Juhász Géza, a Magyar Intézet professzora, Barta János,
              az esztétika és a XIX. Századi magyar irodalom nagy tudósa, és
              Szabó István történész, a debreceni szappanosmester fia.
              Mindhárom professzor a diákok előtt nagy respektussal
              rendelkezett. Juhász professzor úrról mesélték később, már
              az én időmben, a 60-as évek első felében, hogy roppant szerény
              ember volt. Sosem mondta, hogy az én véleményem, azt állította,
              hogy az elhangzott mondat a párt véleménye. Elnagyolt és felszínes
              jellemzés Juhász Gézáról. Für Lajos pontosabban és szebben
              ír a nagy öregekről. „Ahogy beléptünk az egyetemre, szemünkben
              ezt a történelmi kontinuitást nap mint nap érzékelhetően két
              kimagasló tudós és oktató valósággal megtestesítette. Juhász
              Géza és Szabó István. A kissé később odakerült Barta Jánossal
              pedig összeállt a szellemi szentháromság.” Majd egy kicsit
              lejjebb Juhász Gézáról olvasunk: „Juhász Géza –
              hallgatva az idők szavára -– marxizálódott, párttag lett
              ugyan, de önmagát megtagadni nem tudta. És ellentétben mondjuk
              kollégájával, Kardos Pállal, bizonyosan nem is akarta. Világlátása
              a többi között letörölhetetlenül hordozta a debreceni Ady Társaság
              rokonsági köteléke révén Gulyás Pál (meg barátja, Németh
              László) legfőképpen pedig Móricz, Szabó Dezső és a népi
              írók átsugárzó hatását. Puszta megjelenésével is mintha
              őket közvetítette volna, még inkább ezt hordozták, amit leírt,
              és az élő beszéd bolyhai. Emberi habitusa mindig segítőkész,
              jószándékú, töretlen a hite. Megkapó volt, hogy a harmadik
              emelet árkádjai alatt ide-oda járkált, kissé bizonytalan,
              lebegős lépéseivel „esetlenül”. Leginkább persze az óráival
              hatott. A legendában „nyírfakéreg bocskorú szegénység sző
              álmot a jómódúak boldogságáról”. Idézem fejből az
              irdatlan időkkel ezelőtt hallott és tanult szöveget. Azt, amit
              az egyik középkori magyar szent legenda kapcsán mondott. Az intézetbeli
              professzortárs Barta János zárkózottabb, és politikamentesebb
              egyéniség volt. „Kisember” – ahogy magunk között épp a
              szó visszájára nevezgettük. Termete csakugyan alacsony volt,
              de a szelleme! Páratlan műelemző. Aki mindig, minden alkotást
              az irodalomelmélet és az esztétika nagy távlataiban, értékrendje
              szerint mérlegelt, egyszersmind gondosan ügyelt a mű valamennyi
              apró részletére, leheletfinom árnyalatokra is. Vérbeli
              irodalomtudós volt. Elemzéseiben mondhatni nyoma sem akadt a
              marxista- lukácsista paneleknek, a szürke és olcsó
              sematizmusnak. …Fejtegetései nyomán szinte kigyúltak előttünk
              a műalkotás rejtelmei. Na és Szabó István, a történész.
              Annak a debreceni szappanosmesternek a fia. „Magyarországon az
              elsők között vagy éppen elsőként művelte az úgynevezett történeti
              demográfiát. Az etnikumok időbeli hullámzását azonban úgy
              vizsgálta, hogy abba beleszőtte – ahogy maga írta – a település,
              birtok, társadalom, gazdaság és politikatörténeti
              szempontokat. Megírta 1941-ben a Magyarság életrajzát. Inkább
              a jeltelenül folyó, a mélyben zajló történelem vonzotta.
              Akkor is, ha jobbágyokról, parasztokról szóltak a tanulmányai,
              akkor is, amikor a magyarság történelmi életrajzát foglalta
              higgadt és mértéktartó könyvekbe. Kritikusai írták róla,
              hogy nem áldozott az irracionális ideológia füstjének, a faji
              diszkriminációt pedig egyenesen elutasította.” Három
              hatalmas szellem. Ők tanították Debrecenben a Magyar Intézetben,
              a Történettudományi Intézetben Für Lajosékat. Ha egyszer
              megrendeznének egy monstre pert, azt kutatván, ki tartotta a
              lelket a népi-nemzeti irodalomban és történelmi személetben,
              kik a felelősök ennek a világképnek a megtartásában, kik a
              felelősei 1956 és 1989 ellenállószellemének kialakulásában,
              ez a három professzor rögtön az élen szerepelne. Az ő tanítványai
              voltak azok a férfiak, akik ébren tartották a nemzeti tudatot
              szóval és cselekedettel.
              
               
              
               Für Lajos apró részletességgel foglalkozik 1956 Debrecenével,
              az első sortűz történetével, majd a megtorlásokkal. Ez a
              fejezet már korábban megjelent Bevérzett mámor címen könyv
              alakban. A könyvet rovatunkban ismertettük. Így rögtön túl
              is lépünk a forradalom utáni korszakba, a megtorlások idejébe,
              ahol sokszor és többször sötét, megrögzött ellenforradalmárnak
              titulálták a könyv szerzőjét is. És hogy milyen rendet vágtak
              a hatalom új urai a sötét ellenforradalmárok között, arról
              történészi pontossággal számol be Für Lajos. „Egy 1988-ban
              összeállított ellenzéki lista szerint 56 után a fővárosban
              dokumentálhatóan 325, vidéken pedig 29, összesen 354 embert
              akasztottak fel. A lista azonban – írták – nem teljes. Más
              források 380 kivégzésről tudnak. Haynau, aki „csak” 110
              embert végeztetett ki, puha kezű inasnak mondható Csermanek- Kádárhoz
              képest. Pedig akkor, 1848-49-ben egy éven át tartó fegyveres küzdelem
              és nem 12 napos felkelés után lépett működésbe a megtorló
              gépezet. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy csak a budapesti
              harcok alatt 2200 ember esett el, és mintegy 20 ezerre tehető a
              sebesültek száma. Százak és százak haltak meg, szenvedtek súlyos
              sebesüléseket, vidéken a más és más időpontban eldördül
              sortüzek során. És nem keveseket sújtott az oroszok november
              4-i brutális támadása. A sortüzek, az orosz horda áldozatainak
              pontos számát ma sem ismerjük. Becslések szerint 24 ezer
              azoknak a száma, akikre hosszabb-rövidebb idejű börtönbüntetést
              szabtak ki. Nem tudjuk, hányan voltak azok, akiket csak előzetes
              letartóztatásba helyeztek, egy-egy alkalommal begyűjtöttek
              majd kiengedtek. Egyes adatok szerint 13 ezer, mások szerint 17
              ezer embert internáltak. Szerov tábornok egyik jelentése
              szerint a szovjet csapatok november közepéig 4700, más adatok
              szerint 6380 főt vettek őrizetbe, tartóztattak le. Közülük
              680 szerencsétlent Ungvárra és Sztríjbe deportáltak. A félelemben,
              a pánikhangulatban 211 ezer ember, zömmel fiatal menekült el az
              országból néhány hét leforgása alatt.” Hosszú és
              kacskaringós az út a megtorlásoktól a diktatúra enyhüléséig.
              Tudjuk, időközben, ahogyan a költő írja „háltam a bokorban
              és padon, volt szúnyogzöngés paplanom”, gyötrelmes út
              jutott osztályrészül Für Lajosnak is. Volt segédmunkás és
              eldugott helyen általános iskolai tanár. Majd 1964. január 1-én
              muzeológus lehetett a Mezőgazdasági Múzeumban. Ismét méltó
              munkát kapott a történész. Innentől kezdve szellemi kis körök
              alakultak ki Budapesten, Debrecenben, Szegeden és szerte az országban.
              A legszebben megrajzolt arc Kiss Ferenc arca. Mindig mindenütt
              szervezett és okos szóval irányított. Fiatalon költözött el
              az élők közül. Kiss Ferenc, akiről soha, sehol, senki rosszat
              nem mondott, mert nem is mondhatott. Kiss Ferenc arcát akkor
              rajzolta meg, amikor 1995-ben a Bethlen Gábor Alapítvány kuratóriuma
              kitüntette az alapítvány egyik szervezőjét, spiritusz rektorát,
              az akkor már súlyos beteg Kiss Ferencet. Így ír róla a barát,
              Für Lajos tanár úr: „Boldogabbnak ritkán láttam, mint
              akkor, ahogy botjával ide-oda bicegett, baktatott, és mozgatható
              bal kezével fogadta a jókívánságokat. Az Ugocsa megyei Péterfalván
              született. Önérzetes, kisnemesi jobbágy ősök leszármazottjának
              arcán, szemében azon az estén különleges, áttetsző fény
              ragyogott. Vagy csak én láttam így. De odaláttam mögéje, föléje
              mást is. És ez bizonyosan így volt. Megjelent előttem a
              fejkendős, de nagyasszonyi méltósággal járó kelő édesanyja.
              A rátarti, büszke, szikár arcú és szigorú tekintetű Homoki
              Ida. Rendtartó ősei családfáján talán a felmenőkhöz méltó
              utolsó ág. S a képzelt bakugrásaiban látni véltem, hogy az
              édesanya kemény vonásai mintha ellágyultak, mosollyá szelídültek
              volna. Hiszen az égi mezők magasából alátekintve megrokkant,
              de most mégis elégedett baktatgató fiát nézte. Csak nézte, nézte,
              onnan föntről, a váltakozó uralmi főségekben – de csak
              azokban! – gazdag Kárpátalja titokzatos, csillagos világából.
              Nézte a nyári Tisza-partra, s a téli Kárpátokra ráboruló századok,
              s a behavazott Tejút végtelen távolából. A bevérzett hadak
              útja környékéről, ahol a hágókon és sík mezőkön a
              honfoglaló Árpád, a honmentő Rákóczi, s a honvesztő
              bitangok meg a betolakodó hódítók hada vonult el, mint
              egykoron Világoson, s akkor, ott, azon az estén a képzeletemben
              is.” Bizony, bizony Kiss Feri, Kiss Ferenc úr magyar szent volt
              a javából. Kifogástalan úriember és nagy tudású. Legtöbbet
              Kosztolányiról ő tudta e hazában, meg még sok minden mást. A
              korszak számos jeles emberét ismerjük meg és ismerjük fel a könyvben.
              Száraz György író. A fiatal D-tiszt ott a jugoszláv határ
              mentén belekeveredik a láncos kutya ügyébe. Börtön lett a vége,
              majd Budapestre került, és jó barátság szövődött Für
              Lajos és Száraz György között. A tehetséges író, aki együtt
              haladt a magyarokkal, végül a rendszer embere lett. Számos
              sikeres és kevésbé sikeres színpadi mű szerzője. A Kortárs
              című folyóirat főszerkesztője. Az Aczél-kör befogadta. Így
              a barátság meglazult. Für Lajos megrendítő mondatokkal emlékezik
              az egykori barát temetésére. De Száraz már nem a nemzetiekkel
              haladt. Ellenpontként ott van Tánczos Gábor, ő meg a DISZ-ből
              jött, tragikusan korán elhunyt, de élete végén szót értett
              a szellemi ellenállókkal. Bata Imre emlékét már csak sírhantja
              őrzi, meg Für Lajos visszaemlékezése. 1956-tól együtt élt
              és gondolkodott Kiss Ferenccel, Für Lajossal, és aztán
              Budapestre kerülvén a hatalomhoz szelídült. Lényegében átállt.
              Donát Ferenc, a kommunista agrárpolitikus. Donát Ferenc szektás
              volt a javából. Már az ellenállás erősödő korszakában
              voltak fontos gondolatai, de lényegében sosem keveredett a népiekkel,
              nemzetiekkel. Egy munkahelyen dolgozott Donát Für Lajossal, néhány
              mondaton kívül sosem beszéltek mélyebben dolgainkról. Bíró
              Zoli. Az ám, Bíró Zoltán, az MDF első elnöke, egyetemi tanár.
              Für Lajossal Dabason, a száműzetésben ismerkedtek meg. Róla mérhetetlen
              szeretettel ír a szerző. Aztán megismerjük a népi hurál
              korszakát. A népi hurál a mongol parlament neve. Így titulálták
              magukat Fürék, akik kocsmáról kocsmára vándoroltak, és
              megbeszélték a haza égető gondjait. Itt tűnt fel Ilia Mihály,
              a Tiszatáj Aczél által leváltott kiváló főszerkesztője. A
              népi hurálban az elnöklő szavat mindig Kiss Ferenc vitte. És
              megkezdődött az Erdély járás, a Felvidék járás, a Magyarság
              Intézet felállítása körüli harc a hatalommal. Találkozunk
              Király Károllyal, a nagyszerű marosvásárhelyi magyarral, aki
              a hatalom vezető embere volt Ceausescu idejében, de volt bátorsága
              teljesen nyílt sisakkal szembeszállni az őrület világával. Für
              Lajos és dr. Bogdán Emil volt a közvetítő a magyarországiak
              és Király Károly között. Míg végül az erdélyi magyarság
              szörnyű helyzetét ismertetni Illyés Gyulához utazott az üldözött
              egykori kommunista, Király Károly. Szinte vadregényes a történet.
              Hogyan és mennyit kellet konspirálni Királynak és a
              magyaroknak Bogdán Emilnek és Für Lajosnak a kapcsolat
              megteremtésében és fenntartásában. Megismerjük az Alföld című
              debreceni folyóirat főszerkesztői válságát, Mocsár Gábor főszerkesztőt
              leváltották és elüldözték, majd később ugyanezt tették
              Ilia Mihállyal. Hősköltemény ez a javából. Megismerjük a
              Felvidék nagyon nagy bánatát. Iskolákat zárnak be, az
              anyanyelvet akarják megszüntetni, és bent, a magyarok között
              is áskálódás, vádaskodás indult meg. Részrehajlás nélkül
              írja meg Für Lajos a Duray Miklós- Janics Kálmán vitát. Kölcsönösen
              vádolták egymást. A szerző nem beszél félre a történet
              ismertetésekor. Ám az eset úgy ér véget, hogy a Bethlen Gábor
              Alapítvány díját mindketten megkapják. A leírás olyan, mint
              a missa solemnis, az ünnepi szentmise. Teljes a feloldódás és
              a katarzis. Jó volt ezeket a sorokat olvasni. És részt veszünk
              a monori találkozón. Az ám, Monor! A jelenlévők háromnegyede
              szabadkőműves, liberális, Kis János, Bauer Tamás, Lengyel László,
              Haraszti Miklós és társaik. Ők vannak többségben. A 45 résztvevő
              közül 13 volt nemzeti: Csengey Dénes, Csoóri Sándor, Csurka
              István, Fekete Gyula, Für Lajos, Kiss Ferenc, Kósa Ferenc, Sára
              Sándor, Sinkovits Imre, Tornai József, Varga Domokos, Vargyas L.
              és Vekerdi László. Csurka ott, Monoron, egy rothasztó, erjedő,
              cefrés hordóhoz hasonlította a Kádár-rendszert, Lengyel László
              meg azt állította, nemcsak erjedt és rohadt az a rendszer.
              Gazdasági értelemben olyan növekedés volt itt, amilyen nem
              volt a monarchia óta. „Borzasztóan irigyelnek bennünket
              szomszédaink.” Ezt a marhaságot a minap Kóka János is
              mondta. Für Lajos sebészi pontossággal boncolja fel a monori
              találkozó szándékát és történéseit, de ez már az új
              korszak egyik első állomása. Itt már a hangot Bíró, Für,
              Csurka intonálta. Ez már egy újabb korszak kezdete, miután néhány
              évvel később megalakult a Magyar Demokrata Fórum. Éppen ebből
              a körből, mely valamikor 1956 után toborzódott. „Lakitelek
              ugyanúgy, mint a nagy nemzeti próbálkozások megannyi színhelye
              és színtere, beépült a magyar mitológiába. Hová hullott a láznak
              bizakodó serege, hová és miért” – tette fel a kérdést könyve
              utolsó mondatában Für Lajos. Sokan voltak a meghívottak, de
              kevesen a választottak. Innentől új fejezet nyílt az életünkben,
              és ez most nyomorúságos, szinte kilátástalan, alapjaiban
              elviselhetetlen. Fontos elolvasni Für Lajos könyvét.
              
               
              (Für
              Lajos: „Fölrepülni rajban”, Püski Kiadó, 2007.)
              
               
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |