| 
               
                2008.11.14.  
              Giacomo Pastore: Isten éltessen, Drágám!  
              (Klub
              Színház) 
              A
              Klub Színházat 2004-ben alapították azok a – többségükben
              fiatalabb korosztályhoz tartozó – színészek, akik a színművészetet
              nem csupán kenyérkereseti forrásnak, hanem hivatásuknak
              tekintik. Nem altesti humorral, szaftos beköpésekkel meg jó
              pofizással akarják a nézőket becsalogatni, inkább az igényes
              szórakoztatás a céljuk. Megalakulásuk óta járják az országot,
              havonta 5-6 alkalommal lépnek fel. Állandó otthonuk nincs, művelődési
              házakban is tartanak előadásokat, ugyanis darabjaikhoz nem kell
              bonyolult színpadtechnika, így a legszerényebb körülmények között
              is könnyen el tudják játszani bármelyik produkciójukat.
              Jelenleg két vígjátékkal vannak jelen kulturális életünkben,
              az egyik Marc Camoletti komédiája, a Leszállás Párizsban, a másik
              pedig Giacomo Pastore műve, az Isten éltessen, Drágám! Ez utóbbi
              vígjátéknak 2007 decemberében, a Stefánia Palotában tartották
              a premierjét. Az Isten éltessen, Drágám! története
              napjainkban, valahol a verőfényes olasz tengerparton játszódik.
              Pazarul felújított nyaralójukkal akar barátai előtt
              eldicsekedni Fiorella, a szenvedélyes szépasszony. Élete párja,
              az elhízással küzdő, ennélfogva egyfolytában fogyókúrázó
              Bruno olyan, mint amilyenek a déli férfiak általában:
              temperamentumos, több szeretőt is tart, de az meg sem fordul a
              fejében, hogy őt, a mintaférjet megcsalhatja a felesége.
              Ahogyan az már az ilyen komédiákban lenni szokott, mindenkinek
              bőven akad titkolnivalója, ami abban nyilvánul meg, hogy félrelépéseiket
              mindenféle átlátszó módszerekkel igyekeznek eltusolni. A legváltozatosabb
              elkendőzési taktikáik szálaiba egyre jobban belegabalyodnak,
              mulatságosabbnál mulatságosabb szituációkba keverednek. Nem
              csupán a fent említett házaspárnak van vaj a füle mögött,
              hanem még a köztiszteletben álló bíró és igencsak dekoratív
              neje is kifelé kacsintgat a házasságból, persze ők is szentül
              hiszik, a másik hű hozzá. A cseppet sem könnyű helyzetet
              bonyolítja még a bőgőmasina szobacicus, a nagytermészetű
              lakberendező, aki az összes nőnemű lénynek csapja a szelet,
              valamint az ártatlanul megvádolt kacér leányzó meg az ő bűnügyi
              tudósító, látnok „Mammája”. A pontot az i-re a kegyetlenségéről
              hírhedt maffiafőnök és érzelgős, de roppant buta titkára,
              azaz elintéző embere teszik fel. Helyzetkomikum, vagyis a kikapós
              menyecske házavató-születésnapi bulit szervez kappanhájat
              eresztett urának, emiatt a lebukást okozó összes veszélyforrás
              egy időben és egy helyen van jelen, valamint jellemkomikum egyaránt
              található ebben a habkönnyű kis darabban, ami számtalan
              esetben olyan magától értetődően varázsolja azt a bizonyos
              felhőtlen mosolyt az arcokra.
              
               
              
               A
              Klub Színház társulata igencsak kitesz magáért. Ők is élvezik
              a fordulatos történet színrevitelét, a mókázást, a publikum
              megnevettetését. Brunót, a heves vérmérsékletű és a hámból
              folyton kirúgó ügyvédet Bodrogi Attila olyan vérbő humorral
              jeleníti meg, hogy látványára azonnal nevetni kezd a közönség.
              Bodrogi úgy alakítja ezt a folyton füllentő, puhány teremtés
              koronáját, hogy senki sem sajnálja azért, amiért egyik
              pillanatról a másikra kétségbeesik, vagy a fellegekben jár. Törtei
              Tünde viszi fel a színre a csavaros eszű Fiorellát (felső kép),
              Bruno feleségét. Ez a kívánatos hölgy minden férfivel flörtöl,
              és úgy csapja be bizalmatlankodó párját, hogy a végén még
              Bruno kér bocsánatot, amiért kedves nejére gyanakodni merészelt.
              A sima modorú Marconi bírót Agárdi László jó kiállású,
              elegáns úriembernek formálja meg, aki minden szoknya után
              megfordul. A nem evilági dolgok iránt fogékony anyát és túlfűtött
              lányát Szórádi Erika és Sipos Eszter kifogástalanul mintázza
              meg. A több nőt egyszerre szédítő Antoniót, a lakberendezőt
              Juhász Zoltán, a maffiózó Don Vitót Tóth Roland, testőrét
              Böröczky Tamás játssza el. 
              
               
              Az
              Isten éltessen, Drágám-at, ezt az aranyos, tréfás kis darabot
              Juhász Zoltán rendezi. Pastore szellemes komédiája nem
              korszakalkotó mű, a drámák aranykönyvébe nem fogják piros
              betűkkel beírni a címét, de a nézők olyan estét tölthetnek
              el, amikor nem kell bonyolult dolgokat megérteniük, üzenteket
              dekódolniuk, mert csak átadják magukat a vigadozásnak, a sodró
              lendületnek. A közönség szereti ezt a produkciót, és hálás,
              ugyanis minden egyes előadás után vastapssal jutalmazza a társulatot.
              Az embert úgy alkotta meg a Teremtő, hogy nem kell neki mindig
              magasröptű gondolatokat a fejében forgatnia meg magasztos, világmegváltó
              tervekkel foglalkoznia, olykor le kell engednie a napi robotban
              felgyülemlett fáradt gőzt. Erre a kikapcsolódásra pedig az
              Isten éltessen, Drágám!-típusú komédiák a legalkalmasabbak,
              mert – ahogyan ezt Giacomo Pastore műve is tökéletesen példázza
              – szívből jövően lehet kacagni rajtuk, és egy ilyen, két
              óráig derűre olyan szüksége van mindenkinek, mint egy falat
              kenyérre.
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |