| 
               
                2008.11.21.  
              A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció 
              (Hajdú Eszter és Gát Balázs filmje) 
              Ezt
              a dokumentumfilmet Hajdú Eszter rendezi és Gát Balázs a forgatókönyvírója.
              Az 1979-ben Budapesten született Hajdú Eszter jelenleg a Színház
              és Filmművészeti Egyetem hallgatója. Érdeklődésének középpontjában
              az áll, hogy a rendszerváltásnak nevezett hatalmi átrendeződés
              mekkora roncsolást okozott a társadalom alapszövetében, azaz
              miként hatott az emberi viszonyok alakulására az a végletes
              – jobbos-balos –kettéosztottság, ami a 2002-es parlamenti választások
              után alakult ki. A rendező azt kutatja, hogy a két szekértábor
              tagjainak mi történik a lelkében, mi zajlik le a fejében, és
              mit éreznek a másik oldalon állók iránt.
              
               
              Ennek
              a filmnek a címe barokkosan hosszú és a tartalmat tökéletesen
              kifejezi. Közel 28 órányi anyagot vettek fel, amiből lett a
              mindössze 72 perces dokumentumfilm. Elkészítése azonban
              cseppet sem ment könnyen. Ahhoz a rendezői koncepcióhoz, hogy
              miként tesz tönkre barátságokat, házasságokat a politika,
              nehéz volt megfelelő alanyokat találni. Hajdú Eszter hiába
              „castingolt” újsághirdetésekben, sőt még a tévében, rádióban
              is, nem akadt olyan szereplő, aki arcát adta volna a produkcióhoz.
              Végül baráti segítséggel sikerült eljutni azokhoz, akik vállalták
              magukat és véleményüket, valamint hajlandóknak mutatkoztak
              mediáció, vagyis harmadik személy jelenlétében történetüket
              átbeszélni. Ezzel még nem ért véget a film vesszőfutása. A
              rendező szívéhez közel álló két mozi, az Odeon-Lloyd és a
              Művész csak úgy akarta a filmet műsorára tűzni, ha provokatívnak
              ítélt címét megváltoztatja. De Hajdú Eszter nem engedett,
              mert úgy vélte, címmódosítással a film a lényegét, legfőbb
              mondanivalóját veszítené el. Végül két Art mozi, a Vörösmarty
              és a frissen felújított Toldi vállalta a lejátszását. Hazánkban
              először november 5-én a pesti Toldiban a Verzió Nemzetközi
              Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál alkalmából vetítették
              akkora tömeg előtt, hogy még a lépcsőkön is ültek. Az érdeklődő
              nagyközönség a két előbb említett moziban november 13-ától
              láthatja.
              
               
              
               A
              fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció
              klasszikus értelemben vett „beszélőfejes” dokumentumfilm,
              amiben előfordulnak itt-ott rendszerváltás környéki időkből
              archív felvételek. Ezek segítik a nézőket, hogy jobban megértsék,
              miként jutott el idáig, ebbe a gyűlölködő, megmérgezett állapotba
              a mai magyar társadalom. A film többi kockája a 2008-as esztendő
              hétköznapjait eleveníti fel, és két részből áll, ami öt
              ember tipikusnak mondható sztoriját ismerteti. Az első rész az
              Egy megszakadt barátság címet viseli, és két Gáborról szól.
              Mindketten zsidó származásúak, egyforma kulturális meg
              holokauszt héttérrel, hovatartozási- és éntudattal, hajdanán
              a Szadeszt erősítették. Székely Gábor jelenleg a Szerencsejáték
              Zrt. elnöke, és megmaradt az SZDSZ holdudvarában. Sebes Gábor
              viszont a FIDESZ önkormányzati képviselője, aki 2002-ben azért
              igazolt a polgári pártba, mert nem tud azonosulni a Mérleg
              utcaiak éles irányváltásával, ami a harcias
              kommunistaellenességtől a pufajkás Horn Gyulával meg a szigorúan
              titkos operatív tiszttel, a D-209 fedőnevű Medgyessy Péterrel
              való összeállásig ível, sőt mélyen elítéli az állandó
              fasisztaveszéllyel fenyegetést, és nem hajlandó ”a félelem-bizniszben
              részt venni”. Székely Gábor viszont az unalomig ismert
              sztereotípiákkal hozakodik elő, az Árpád-sávos zászlók
              lobogása, a fekete egyenruha, a bakancsok csattogása benne rossz
              érzést kelt. Szerinte egy zsidónak semmi keresnivalója nincs
              egy olyan pártban, ahol a keresztény értékek mentén politizálnak,
              mert neki a keresztény kifejezés a haláltáborokat meg a
              nyilasokat idézi fel. Még a Bálint Zsidó Közösségi Házba
              is elmennek, a közönség semmi perc alatt eljut a Magyar Gárdáig.
              Szegény Sebes hiába védekezik, hogy a Gárda a bohóckodáson kívül
              semmi mást nem csinál, negyvenen egyszerre torkollják le…
              
               
              
               A
              másik történet az Egy széthulló család címet kapja. A Mezőtúron
              lakó Tóth Lajos és a felesége, Zsuzsa meg a lányuk, Zsófi történetét
              mutatja be. Lajos paraszti családból származik, Zsuzsa polgáriból.
              Lajos a FIDESZ hitvallását érzi magáénak, mert úgy véli, ez
              a párt a hagyományos értékek: a tisztesség, a becsület, a
              hazaszeretet, a nemzet iránti elkötelezettség és felelősségvállalás
              letéteményese. Zsuzsa fütyül minderre, idegenkedik attól,
              hogyha valamit nemzetinek mondanak, undort vált ki belőle a
              2002-ben a Kossuth téren összegyűlt másfél milliós tömeg,
              és szemében a Viktor! Viktor!-t skandáló nők olyanok, mint
              amikor a náci időkben a német lányok, asszonyok Hitlert éltették...Lajos
              egyik hangos szóváltásuk után azt vágta neje fejéhez, hogy
              nincs benne nemzeti érzés. A házaspár közötti viták odáig
              fajultak, hogy az asszony elköltözött otthonról, és az akkor
              14 éves lányuk nem ment vele, hanem az apjával maradt. Hajdú
              Eszter kínosan ügyel arra, hogy egyik oldal mellett se tegye le
              a voksát, azt sugallja, mindkét szekértábor egyforma, az egyik
              
              19, a
              másik egy híján 
              20. A
              baloldali zsidók hisztérikus ágálása, mesterségesen ébren
              tartott és állandóan gerjesztett félelemérzése, minden
              magyart genetikailag fasisztának tartó mély meggyőződése
              sokkal ellenszenvesebb és nevetségesebb, mint a jobboldalt képviselő
              egyszerű, önmagát nehézkesen kifejező ember rajongása a
              FIDESZ képviselte értékek iránt. (Képeken: Tóth Lajos és
              Zsuzsa, a "nemzeti érzés nélküli anya" a filmben, Tóth
              Zsófi A fideszes zsidó...-ban és Hajdú Eszter a film plakátja
              előtt a Vörösmarty moziban.)
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |