| 
               
                2008.11.21.  
              A hungarikumok védelmében 
              Budai Beatrix
              énekesnő Budapesten született. 
              
               
              1989-tõl
              kezdte zenei tanulmányait. A Kispesti Zeneiskolában indult
              „zongorista" pályafutása és a kispesti Ady Endre Zenei
              Általánosban zenei osztályában végzett. 1996-ban felvételt
              nyert a lőrinci Vörösmarthy Mihály Zenei Gimnáziumba.
              1998-ban már vidéken, a Váci Zeneművészeti Szakközépiskolában
              folytatta tanulmányait magánének szakon. 1999-ben Sasvári Sándor
              megalapította SASI-TESHOW nevű zenekarát, melyben a zenekar
              megszűntéig vokálozott. 2000-ben érettségi után tagja lett
              az Operettvilág színtársulatának, mellyel 2006-ig Európában
              és a tengerentúlon is nagy sikerrel lépett fel. 2003-ban Ausztráliában
              1 hónapig vendégszerepelt Lehár Ferenc: A Víg özvegy c.
              nagyoperettjével. 2003. októberében Szombathelyen a városi
              sportcsarnokban Kálmán Imre Marica grófnőjében énekelte
              Manja, a cigánylány szerepét. 2003. októberében Felvidéken,
              a Komáromi Színházzal Neil Simon: Furcsa pár c. vígjátékában
              játszotta Gwendoline szerepét. 2006-ban Maros Gábor társulatának
              tagja. Szerepei: Kálmán Imre: Marica grófnő – Manja a cigányasszony,
              La Mancha lovagja - Házvezetőnő. 2007-től az MTV Csináljuk a
              fesztivált című műsor vokalistája. 2007-ben megnyerte a Hálózat
              Televízió Nefelejcs Nótashow tehetségkutató műsorát. 
              
               
              
               Budai Béla
              zongoraművész 1951-ben született Budapesten. Hat éves korától
              zongorázni tanult, majd Filharmónia Működési Engedélyt
              kapott. l969-1975-ig a vendéglátó iparban dolgozott. 1975-től
              kizárólag műsor kiséréssel foglalkozik. 1981-1990-es évek közepéig
              rendszeresen járt Kanadába és az Egyesült Államokba. A
              felsorolás igénye nélkül az alábbi művészekkel turnézott:
              Horváth Pista, Harangozó Teréz, Máté Ottília, Agárdi László,
              Kibédi Ervin, Melis György, Aradszky László, Poór Péter,
              Kalmár Magda. Az 1994-es USA-beli turnén a Csongrádi Kata -
              Harsányi Frigyes csapattal többek között 1 hétig vendégei
              voltak Carter elnöknek, aki a Habitat for Humanity fővédnöke.
              Az egyik műsor alkalmával magát Cartert is sikerült kísérnie,
              aki a Habitat himnuszát énekelte. Magyarországon szinte
              mindenkivel dolgozott; így a Vidám Színpadon egy zenés
              darabban Bajor Imrével, Nádas Györggyel és Csala Zsuzsával,
              Papadimitriu Athinával, amit évekig nagy sikerrel játszottak az
              ország nagy kultúrházaiban és színházaiban is telt házak előtt.
              
              
               
              
               -Beatrix – Petőfitől kölcsönözve
              – minek nevezzelek? Magyarnóta-énekesnőnek, operett-énekesnőnek?
              
               
              
               Budai Beatrix: Több műfajban is otthonosan mozgom, így énekesnőnek
              nevezem magam. Nagyon sokféle zenét hallgattam gyermekkoromban
              is, hiszen apukámat szinte az összes fellépésre elkísértem,
              s ő kiváló énekesekkel, színészekkel dolgozott együtt.
              Magyarnóta -énekesekkel és könnyűzenészekkel is. Otthon
              pedig jazz-t hallgattunk kazettáról. Így az összes létező
              zenei stílussal „megfertőződtem.” Már gyermekkoromban
              elhatároztam, hogy énekesnő leszek, de azt nem, hogy melyik műfajban.
              Középiskolás koromtól, amit hozott a sors, több stílusban
              kipróbáltam magam. Hála Istennek sok helyre hívnak hol
              operettet, hol nótát énekelni.
              
               
              
               -Technikailag azonban
              nem mindegy, hogy mit adsz elő.
              
               
              
               Budai Beatrix: A zeneművészeti szakközépiskolában
              klasszikus képzést kaptam, így könnyebb műfajt csak később
              énekeltem. Vallom, hogy a magyar nótához is szükséges a képzett
              hang. Ma sajnos sokan úgy énekelnek a tv-kamerák előtt, mintha
              kocsmaasztalnál lennének. Úgy érzem, hogy az operett és a
              magyar nóta, az a két műfaj, mely passzol hangi adottságomhoz.
              
               
              
               -Béla, te mikor határoztad
              el, hogy zenész leszel?
              
               
              
               Budai Béla: Anyagi ágon – négy-öt generációra
              visszamenőleg - zenészcsaládból származom. Egy nagybátyám
              cimbalmosként az Állami Népi Együttes alapító tagja volt.
              Nagypapám pedig bőgős volt. „Ott nőttem fel” az Erkel Színházban,
              már három-négy éves koromban jelen voltam a próbákon. A színpad
              süllyesztőjéből hallgattam a zenét és az énekeseket. 
              
               
              
               -Hol tanultál zenét?
              
               
              
               Budai Béla: A Benczúr utcai Erkel Ferenc zeneiskolába jártam,
              ott tanultam zongorát és klasszikus zenét 10 éven keresztül.
              Nagyon komoly koncertek voltak az iskolában. Érdekes módon ott
              szeretettem meg a kor könnyűzenéjét. A jazzt és a tánczenét.
              Kipróbálták zenei képességeimet egy ún. ötórai teán.
              Megfeleltem, s már 16 éves koromtól vendéglátóhelyeken
              zongoráztam. Ebből elég jól meg tudtam élni. Előfordult,
              hogy egy nap 12 órán keresztül zenéltem. Akkoriban még nagyon
              sok zenés kávéház, vendéglő, presszó volt, melyek árait a
              magyarok pénztárcájához voltak igazítva. Visszasírom azt a
              korszakot, mert legendás előadókkal játszhattam nagyon
              kellemes helyeken. Abban az időben nagy éjszakai élet volt, többek
              között ott ismerkedtem meg Máté Péterrel, Cserháti Zsuzsával,
              s aztán Ők csábítottak el a kisérés felé. Később a vendéglátóhelyeken
              már nem becsülték meg a zenészeket. A zenész csupán kelléke
              lett a vendéglőnek. Ha valami probléma volt, akkor a zenekart
              hibáztatták. Mindig zenekarokban játszottam, dobos, basszus gitáros
              mindig volt. A csapat mindig változott, mert a vendéglátóiparban
              nem lehetett azzal muzsikálni, akivel szerettem volna. Az Országos
              Szórakoztató Zenei Központ (OSZK) határozta meg azt is, hogy
              kivel mehetünk ki Nyugatra, ahova általában egy-egy beépített
              embert kiküldtek az adott zenekarral. Ha valaki „tégla-gyanús”
              volt, akkor máris kiszálltam a zenekarból, hiába ért azzal
              anyagi kár. Egyszer egy hároméves skandináviai szerződést azért
              utasítottam vissza, mert tudtam, hogy a zenekar egyik idős tagja
              beépített ember. Így aztán a vendéglátóiparral nem mentem
              ki külföldre. Első külhoni utamat zongorakísérőként tettem
              meg olyan művészek társaságában, akiket barátomnak tudhatok.
              
              
               
              
               -Beatrix, te is a
              zongorával kezdtél. Ez az ún. „zongora-kötelező” miatt történt,
              vagy apád nyomdokába akartál lépni?
              
               
              
               Budai Beatrix: Nem volt ilyen célom, mert tudtam, hogy én
              ahhoz nem lehetek soha olyan képzett. Igaz, apu mutatatta meg
              nekem kislány koromban a zongora billentyűit, s tanított meg néhány
              gyermekdalra. Amikor Budáról Kispestre költöztünk, szüleim
              zenei általános iskolába írattak be. Zeneiskolában viszont
              csak egy év múlva tanulhattam, mert lekéstük a beiratkozást.
              Szüleim ezért magánúton a kerület legjobb zongoratanárához
              járattak. Olyan jól megtanultam zongorázni, hogy két-három év
              múlva már az iskola 100 tagú kórusát kísértem és kamarazenéltem
              is. 
              
               
              
               Budai Béla: Bea, három év alatt
              megtanulta hét-nyolc év zeneiskolai anyagát.
              
               
              
               Budai Beatrix: Arra bíztattak, hogy jelentkezzek a
              konzervatórium zongora szakára. A legnagyobb produkcióm, melyre
              büszke vagyok: Rachmaninov Cisz-moll prelude-ja volt. 
              
               
              
               -Végül is a váci konzervatóriumba kötöttél
              ki, de már magánénekre jártál.
              
               
              
               Budai Beatrix: Pesti gimnazistaként egy musicel-stúdióba
              jártam az Aranytíz Művelődési Központba. Tanáraim O.Kovács
              Szilveszter –aki előbb volt énekes, mint tv-és - és felesége
              Óhegyi Filoretti voltak. Énekórán sokszor kérdezték, miért
              nem járok konziba. Akkor Szilveszter a Vácott tanított, s rábeszélt:
              próbáljak meg felvételizni a magánének-tanszakra. Megfogadtam
              a tanácsát, felvettek, s ott tanultam tovább.
              
               
              
               -Szopránnak képezték a hangod?
              
               
              
               Budai Beatrix: Először nem. A gimnáziumban sokáig alt,
              illetve tenor szólamot énekeltem. A konziban egy év alatt úgy
              „kinyitották” a hangomat, hogy jelenleg akár három oktávon
              belül is tudok énekelni. A legjobban a magasabb lágékban érzem
              jól magam.
              
               
              
               -Még középiskolás korodban kerültél
              Sasvári Sándor zenekarához?
              
               
              
               Budai Beatrix: Igen, pont 18 éves születésnapomon jelent
              meg az a lemez, ami kereskedelmi forgalomba került. A Sasi-Teshow
              egy családi zenekar volt, melyben Sasvári Sándor nővére volt
              az énekesnő, akinek férje dobolt az együttesben. Édesapám
              akkoriban nagyon sokat dolgozott együtt Sanyi sógorával, így
              adott volt, hogy ki lesz a billentyűs. Az egyik barátnőm pedig
              vokálozott. Így apu révén kerültem be – próbaéneklés után
              - az együttesbe, vokálozni. Majdnem négy évig működött ez a
              tíz tagú zenekar. Musicaleket, latin dalokat és rock and roll-t
              játszottunk.
              
               
              
               -Voltak példaképeid?
              
               
              
               Budai Beatrix: Nem csak voltak, vannak is! Példaképeim: Máté
              Ottilia, Kovács Apollónia- mindkettőtől nagyon sokat tanultam,
              az utóbbitól főleg a színpadi alázatot. A színpadi mesterséget
              pedig Zsadon Andreától és Szolnoki Tibortól tanultam meg. Érettségi
              után ők hívtak engem az Operettvilág társulatába. Ezt is apu
              révén értem el. Ő mindenhova beajánlott, én pedig
              megfeleltem. Vinnem kellett egy klasszikus dalt és egy operettet
              is. Kezdetben a kórusban énekeltem. Akkor készültünk Strauss:
              Egy éj Velencében c. darabjára, melyben már volt egy rövid szólóm
              is. Így indult el operett-karrierem. 2000-től hat éven keresztül
              játszottam Zsadon Andreáékkal.
              
               
              
               -A szombathelyi Marica grófnőben már
              komoly szereped volt.
              
               
              
               Budai Beatrix: Így van, Manját, a cigányasszonyt énekeltem.
              Maga a darab Manja dalával kezdődik. Ezzel dobtak be igazán a mély
              vízbe. Később Kalmár Magda adta át nekem ezt a szerepet,
              amikor már egy másik társulattal turnéztam. Az Operettvilág társulatával
              több külföldi vendégjátékon vettem részt. Velük léptem
              fel szilveszteri gálákon Zürichben, Frankfurtban, Bécsben és
              Ausztráliában. Az utóbbi helyen, egy hónapon keresztül a Víg
              özvegyet adtuk elő saját díszletekkel, jelmezekkel különböző
              városokban. 
              
               
               -Payer
              András nyilatkozta lapunknak: Olyan zenekarok élnek meg, akiknek
              fogalmuk sincs a szakmáról, s tagjaik nem tudnak zenélni. Betáplálnak
              egy rendszert a szintetizátorba, s úgy csinálnak, mintha zenélnének,
              pedig nem érinti a billentyűt a zongorista keze. Így órákon
              át „kamuznak” egy lakodalmon, vagy bármely összejövetelen.
              Az élő zenét játszó művészek közben otthon éheznek. Ezt
              kikérem magamnak! Balogh Csibe Jenő, aki Magyarország egyik
              legjobb jazz-zongoristája volt, abba halt bele, hogy nem tudta
              kifizetni a villanyszámláját. Béla, osztod ezt a véleményt?
              
               
              
               Budai Béla: Teljes mértékben egyetértek. Jenőt nagyon jól
              ismertem, segítettem is anyagilag. Nem az egyik legjobb, hanem a
              legjobb zongoristája volt az országnak, minden műfajban
              otthonosan mozgott, s tán ez okozta a vesztét. Nagyon sok irigye
              volt. Az ilyen kamu-zenélés megcsúfolása a magyar zenei hagyományoknak.
              Tudás nélkül lehet ezzel pénzt keresni. Természetesen ez nem
              csak a zenélésre vonatkozik.
              
               
              
               -Megéri ma hiteles, tehetséges művésznek
              lenni Magyarországon?
              
               
              
               Budai Béla: Anyagilag nem, de az önbecsülés miatt igen.
              Azt mondják a tehetségesekről: jaj, szegény, ő egy nagyon jó
              zongorista. De azt hívják el haknikra, akik technikailag kiválóan
              tudják kezelni a hangszerüket. Nem játszanak rajta, csak
              nyomogatják a gombokat. Ezzel spórolnak is, mert így elég egy
              jó szintetizátort kezelő embert megfizetni a zenekar helyett. 
              
               
              
               -Nem féltetted lányod, amikor erre a pályára
              lépett?
              
               
              
               Budai Béla: Dehogynem! Minden nap úgy kelek fel, hogy azon
              gondolkodom: mit tartogat számára a jövő ezen a pályán? Féltem,
              hogy ebben a farkastörvényekkel irányított világban, melyben
              nincs barátság, összetartás, s az irigység dominál hogyan
              fog boldogulni. Látom, hogy a fiatal tehetségekre mennyire
              irigyek az idősebb, már befutott énekesek. 
              
               
              
                -Bea,
              nem csak operettben szerepeltél, hanem prózában is. Mégpedig
              egy Neil Simon –darabban…
              
               
              
               Budai Beatrix: Igen, a Furcsa párban, melyet a komáromi színházban
              játszottunk. Történt, hogy egy felvidéki színészkollegámmal
              Zsadon Andráékkal turnéztam Németországban. Őt felhívta a
              színház rendezője, hogy tud-e valakit az Operettvilágból, aki
              beugrana Gwendoline szerepébe. Kollegám rávett arra, hogy 2 nap
              alatt betanuljam a szöveget. Így egy lejárópróbával és külön
              súgóval meg tudtam oldani a feladatot. Ezzel a darabbal aztán
              Tatán és Bábolnán is felléptünk. 
              
               
              
               -Lámpalázas típus vagy?
              
               
              
               Budai Beatrix: Egy minimális drukk mindig van bennem, de
              csak addig, míg színpadra nem lépek. Természetesen ezen a prózai
              előadáson nagyon izgultam. Hiszen nem csak szöveget kellett
              mondanom, hanem játszanom is. Ettől függetlenül jó kedéllyel,
              könnyedén vettem az akadályokat.
              
               
              
               -2007-ben volt Nefelejcs Nótashow. Ki bíztatott,
              hogy vegyél részt ezen a vetélkedőn? 
              
               
              
               Budai Beatrix: Anyukám olvasta az interneten, hogy lesz ez
              a verseny a Hálózat Tv-ben. Befizette nekem – tudtom nélkül
              – a jelentkezési díjat, majd arra kért, hogy menjek el a
              meghallgatásra. Elmentem, s a zsűri beválogatott a tv-ben
              szereplő 28 ember közé. A zsűriben helyet foglalt: Berkes János,
              Kállai Bori, Madarász Kati, Nagy Edmund és Lengyelfi Miklós,
              volt tv-és szerkesztő, a Ki mit tud? ötletgazdája. Nagy
              megtiszteltetést jelentett számomra, hogy ő adta át a díjat.
              Sajnos, azt a 6 millió forintot, amit papíron nyertem, eddig nem
              kaptam meg. Ezért perben is állok a Nefelejcs Nótashow céggel.
              Tudtommal nincs kifizetve a zsűri sem. A versenyt úgy hirdették
              meg, hogy 12 millió forint pénzbeli nyereményt osztanak ki a díjazottak
              között. Az eredményhirdetésnél közölték: ez nálam 6 millió
              forint értékű exkluzív szerződést jelent. Tehát
              ledolgozhatom a nyereményt. Több száz előadást, Cd-t és
              DVD-t ígértek erre az évre, ebből sem lett semmi. Magánúton
              sem lehet CD-t kiadnom, mert akkor a szerződés szerint megbüntethetnek.
              A legborzalmasabb az volt, hogy meghirdették a Nefelejcs 2-t, a
              nevezési díjakat beszedték, de nem tartották meg a versenyt.
              Ekkor, idén augusztusban döntöttem úgy, hogy ügyvédhez
              fordulok. Az egész vetélkedőnek egyetlen egy hozadéka volt,
              hogy sokan megismertek engem, s hívnak az ország különböző tájaira.
              Az MTV-ben is vokálozom a Csináljuk a fesztivált c. műsorban.
              Az idősebb nótaénekesek közül ezért sokan irigyek rám, sőt
              úgy tudják: megkaptam a 6 millió forintot. 
              
               
              
               - Béla, milyen terveid vannak a jövőt
              illetően?
              
               
              
               Budai Béla: A jövőt a lányomban látom, hogy tovább
              viszi ezt a műfajt, és remélem, hogy így ketten még nagyon
              sok örömet tudunk szerezni a nóta, operett és zene kedvelőinek.
              
               
              
               -S mi lesz 10-20 év múlva? Ki fogja
              hallgatni a magyar nótát? Azt a magyar nótát, melyet a
              komolyzene-kedvelők és a rockerek többsége nem igazán kedvel.
              
               
              
               Budai Béla: Abban bízok, hogy lesz igény a hiteles magyar
              zenére. Tudatosan száműzik a magyar nótát, a népdalokat a médiumokból.
              Veszítsük el gyökereinket- ez a cél. 
              
               
              
               Budai Beatrix: Annak idején az OSZK-ban vizsgázni kellett,
              ha valaki magyar nótát akart énekelni. Ez a vizsgarendszer és
              az ehhez kötődő működési engedély megszűnt, így bárki énekelhet
              a színpadon. Ha pénzed van, akkor bemehetsz egy kis kereskedelmi
              tv-be, s magyar nótát énekelhetsz a kamerák előtt. Ezzel is
              lealacsonyítják a magyar nótát, ami abszolúte nem könnyű műfaj.
              Ha zeneileg képzetlenektől halljuk a nótákat, akkor meg lehet
              érteni, miért is idegenkedünk tőle. 
              
               
              
               -Béla! Barátod, Agárdi
              László színművész indul el a MIÉP színeiben a ferencvárosi
              időközi országgyűlési választáson. Milyen embernek ismered
              őt?
              
               
              
               Budai Béla: Lacit több mint 20 éve ismerem, s csak jót
              tudok róla mondani. Őszinte, mindig kiállt az igaz ügy
              mellett, nem tűrte el környezetében a hazug, ámító
              embereket. Ezért is, szókimondó volta miatt, száműzték a
              szakmából. 1991-ben egy hosszabb kanadai turnén vettünk részt,
              és ez alatt sokat beszélgettünk Lacival. Elmondta, hogy
              mennyire szívén viseli a magyarság állapotát, a szegények
              sorsát, s kiáll a család és az értékek mellett. Ha megválasztanák
              olyan politikus lenne belőle, akire mindenki joggal, okkal felnézhetne.
              
               
              
               
               
              Medveczky Attila
              
              
              |