| 
               
                2008.11.21.  
              Örkény István: Macskajáték 
              (Turay Ida Színház) 
              Örkény
              István tragikomédiáinak java része regényként született
              meg. Színpadi művek írására felesége, Radnóti Zsuzsa ösztönözte
              őt, mert úgy vélte, Örkény prózai alkotásai jó, groteszk
              drámákat rejtenek magukban, csak ki kell onnan, a novellákból,
              kisregényekből szabadítani őket. A Macskajátékot 1963-ban írta,
              aminek cselekményideje a Kádár János-i kötélkort felváltó
              kemény diktatúrához kötődik. Ebben a kisregényében az öregedés
              szomorúságát mulatságosan mutatja be, ugyanakkor nagyfokú érzelmességgel
              is, mert azt a régi igazságot bizonyítja, a szerelem nincs
              korhoz kötve. Drámává 1969-ben dolgozta át, aminek 1971-ben,
              a Szolnoki Szigligeti Színházban, Székely Gábor rendezésében
              volt az ősbemutatója. Azóta se szeri, se száma a felújításoknak,
              Magyarországon, a határon túli színházakban, de a világ számos
              színpadán is műsorra tűzték, és fogják tűzni. A darab iránti
              érdeklődést emelte, hogy a Macskajátékból Makk Károly
              1972-ben filmet forgatott Dajka Margit és Bulla Elma, valamint
              Balázs Samu és Törőcsik Mari főszereplésével.  A
              Macskajáték legfrissebb változatának bemutatója október 17-én
              volt a Turay Ida Színház vendégjátékának keretén belül az
              Újpest Színházban. A Macskajáték cselekménye egy testvérpár,
              a valaha két szép Szkalla lány leveleiből, telefonbeszélgetéseiből
              bontakozik ki, halad előre. A kissé szertelen és slampos özvegyasszony,
              Orbán Béláné Budapesten, szűkös anyagi körülmények között
              morzsolgatja hétköznapjait. Erzsi nyugdíjas énektanárnő, és
              beleszeret Csermlényi Viktor hajdani énekesbe, aki fénykorában
              az operaszínpadok ünnepelt sztárja volt, de mára már csak
              torz árnyéka önmagának, hangja megkopott, és akkora a hasa,
              mint Falstaffnak. De a Macskajáték nem csupán erről a kései,
              megmosolyognivaló érzelemről szól, hanem az emberi társkeresés
              örök igényéről, azért mert testünk öregedik, a lelkünk még
              nem, és szeretne szeretni. Miért nevetséges az – legyen bár
              férfi vagy nő –, aki nem úgy viselkedik, ahogyan azt elvárják,
              vagy ahogyan illik? A történet másik szereplője, Orbánné
              testvére, Giza, aki éppen ellentéte nővérének. München
              melletti szép, tágas villában tölti mindennapjait, szerető
              család veszi körül. Giza rokkant, tolókocsiban ül, rendkívül
              higgadt, megfontolt, és mindig rendezett a külseje. Ez a kétféle
              magatartásforma és világfelfogás ütközik össze a drámában.
              Erzsi folyton nyüzsög és szenvedélyes, a szovjet blokk szürkeségében,
              embernyomorító reménytelenségében vegetál, Giza rendkívül
              visszafogott és józan, a nyugati, fogyasztói társadalom által
              nyújtott bőségben, anyagi és szellemi biztonságban él.   Azt
              szeretné, ha Erzsi hozzá költözne, mert így megfelelően
              tudna gondoskodni róla, nem szenvedne semmiben hiányt. De Orbánnénak
              esze ágában sincs az NSZK-ba menni, saját kis mikrokörnyezetében
              nagyon otthonosan érzi magát, és úgy éli az életét, ahogy
              neki tetszik: szomszédjaival hol kibékül, hol haragban van, a
              varrónőtől kezdve a boltoson át a piaci kofáig mindenkivel állandóan
              pöröl, időnként megleckézteti kedvetlen lányát meg fafejű
              vejét, barátnőjével naponta összerúgja a port, hetente tyúkhúslevessel
              látja vendégül csalfa szívszerelmét, és ugráltatja albérlőjét,
              Egérkét, akivel úgy játszik, mint macska az egérrel. Eközben
              a nézők szeme előtt feltárul ennek a szeretnivaló asszonynak
              a sorsa, addig a háttérben, mint komor, áthatolhatatlan fal ott
              tornyosul az 1960-as évek Magyarországának kilátástalansága,
              jövőtlensége. Orbánné egyszerre kemény és lágy, erős és
              gyönge, érzékeny és érzéketlen, sértődékeny és
              odamondogató karakterének megformálása színésznők álma. 
              
               
              Pásztor
              Erzsi (felső képen) alakítja ezt az ezerarcú, tűzrőlpattant
              asszonyt. Szerepmegformálásáról csak a legmagasabb elismerés
              hangján lehet szólni! Ő az a művész, akinek a színészmesterségbeli
              tudás a kisujjában van. Pásztor Erzsi olyan Orbánné,
              amilyennek Örkény István megírta. A közönség is tisztában
              van ezzel, ezért jutalmazza őt szűnni nem akaró tapssal. A
              mozgáskorlátozott, mindig elegáns Gizát Tóth Judit személyesíti
              meg. Mimikájának, testtartásának békét sugárzó
              visszafogottságával ellenpontozza Orbánné nyugtalanságát. A
              két színésznő tökéletesen kiegészíti egymást. Csermlényi
              Viktort, a kappanhájat eresztett énekest Konrád Antal viszi fel
              a színre. Olyan férfit állít a publikum elé, aki öntelt, hiú
              és felfuvalkodott, saját magának sem meri bevallani, hogy eljárt
              felette az idő. Földi Teri játssza Orbánné barátnőjét,
              Paulát, aki roppant csúnya dolgot művel: elszereti a nyugállományú
              énektanárnőtől a valaha szebb napokat látott hőstenort.
              Teremi Trixi (alsó képen) Orbánné örökösen fanyalgó lányát,
              Pozsgai Zoltán pedig sótlan vejét viszi fel a színre. Őze Áron
              rendező magát az Örkény-művet állítja színpadra, nem erőszakol
              bele semmi olyant, ami nincs benne, vagy távol áll a darab
              szellemiségétől, ezért ennyire egészséges és „kerek” ez
              a produkció. 
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |