| 
               2008.10.03. Hol a tűréshatár mostanában? Kárpátalján
              a mostani több szempontból is eltér a korábbi évek tanévkezdésétől.
              2005 óta emelt szintű érettségi rendszer szerint vizsgáznak a
              diákok, s megszületett a 461-es számú oktatási miniszteri
              rendelet. Hogyan érinti ez
              a két oktatási reform a kárpátaljai magyarságot; a diákokat
              és a pedagógusokat? Erre keressük a választ dr. Orosz Ildikóval,
              a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség elnökasszonyával.
              
               – Először beszéljünk az emelt szintű
              érettségiről. Egyenlő esélyt biztosítanak az összes
              ukrajnai diáknak a felsőoktatásba jutáshoz?
              
               
               – 2005-ben a bolognai folyamathoz való kapcsolódás jegyében
              Ukrajnában bevezették az emelt szintű érettségi rendszerét.
              Akkor abból indultak ki, hogy egyforma esélyt kell teremteni
              minden diák számára, és a tudásukat azonos feltételek
              mellett mérik össze. Így megpróbálják megszüntetni az ukrán
              egyetemeken eluralkodott korrupciót. Ez az elvi kinyilatkoztatás
              még szolgálhatná is az esélyegyenlőség biztosítását. A
              technikai lebonyolításban viszont nem a jóindulat és a pozitív
              hozzáállás motiválta a létrehozókat. Nem vették figyelembe
              azt, hogy az esélyegyenlőség megteremtésénél az alkotmányos
              jogokat is garantálni kéne. Az alkotmány, az oktatási törvény,
              a kisebbségi törvény, Ukrajna nyelvekről szóló törvénye
              garantálja elvekben az állampolgárok számára, hogy szabadon
              megválaszthatják az oktatás nyelvét. Kialakult az anyanyelvi
              oktatási intézményhálózat, ami azt jelentette, hogy érettségiig
              mindenki anyanyelvén tanulhat és vizsgázhat. Most az emeltszintű
              érettséginél megszüntették ezt a lehetőséget. A
              gyakorlatban az érettségit egységesítették ukrán nyelven, ráadásul
              mellétettek egy olyan pluszkövetelményt, ami abszolút szűkíti
              a kisebbségi oktatásban résztvevők esélyegyenlőségét: kikötötték,
              bármilyen szakra felvételezik a diák, kötelező mindenkinek
              emelt szintű érettségit tenni ukrán nyelv és irodalomból, méghozzá
              az ukrán anyanyelvű diákokhoz mért követelményrendszer
              szerint. Így halmozottan hátrányos helyzetbe kerültek a
              kisebbségi diákok. Ehhez a rendelethez párosult az új,
              Kijevben központilag elfogadott egyetemi szabályzat is, melynek
              értelmében minden felsőoktatási intézményben megszüntették
              a belső felvételizés lehetőségét. Minden felsőoktatási intézmény
              – így a magyar is – csak az emelt szintű érettségin részt
              vettek bizonyítványa alapján veheti fel a diákot. A szabályzat
              szerint, ha a 200 pontos rendszerben a diák nem érte el a 124-et
              akár ukránból, akár a többi tantárgyból, nem nyújthatja be
              jelentkezését a felsőoktatási intézményekbe. Erre a magyar
              nyelvű középiskolák nem voltak felkészülve, így a továbbtanulni
              vágyó magyar diákoknak kb. 40 %-át kizárták a felvételizés
              lehetőségéből. Ehhez tudni kell, hogy a magyar iskolákban az
              ukrán nyelv oktatása nem a legmagasabb színvonalon történik,
              s erről nem a tanárok tehetnek. Az ukrán tanításában a régi
              szovjet példát követik, pont azokat, amelyekkel szemben annak
              idején az ukrán értelmiség a függetlenségi nyilatkozat éveiben
              maga is fellépett, mondván: az akkori orosz, birodalmi nyelvet
              nem úgy kell oktatni, mintha az a diák anyanyelve lenne. Vegyék
              figyelembe a körülményeket, s a második nyelv módszertanával
              oktassák. Független lett Ukrajna, de ők ezt az elvet az ukrán
              nyelvvel kapcsolatban már elfelejtették… Az ukrán nyelvet a
              nemzetiségi iskolákban továbbra is az anyanyelv módszereivel
              oktatták, ráadásul kevesebb óraszámban, s nem teremtették
              meg a feltételeket. A mai napig nagy hiány van szakképzett ukrán
              nyelvet végzett pedagógusból. Nincs csoportbontás, pedig ez a
              nyelv elsajátításához nélkülözhetetlen. Nincs olyan kéziszótár,
              mely mindenki számára hozzáférhető lenne. Születtek szótárak,
              de ezek nagy szótárak és sokan nem engedhetik meg maguknak,
              hogy megvegyék.
              
               
               – Mi a helyzet a tankönyvek terén?
              
               
               – A tankönyvellátással is hasonló gondok vannak, mert
              – az anyanyelvi sajátosságok figyelembevétele nélkül – az
              összes kisebbség számára egységes ukrán tankönyveket készítettek.
              Ilyen körülmények között kellett az idén a diákoknak felvételizni.
              Hosszas huzavona után sikerült elérni azt, hogy azokból a tárgyakból,
              melyeket magyarul tanultak – fizika, kémia, matematika –, központilag
              biztosítsák a fordítást a diákok számára. Az első
              rendeletben, melyet még az előző, baloldali miniszter adott ki,
              az szerepelt, hogy minden tárgyból ukránul kell vizsgázni. A közvélemény
              és a nemzetközi nyomás miatt Vakarcsuk, a jelenlegi miniszter
              megengedte, hogy két éven keresztül a szaktárgyakból a
              teszteket lefordítsák. Mindez arra utal, hogy Ukrajnában múlóban
              van a kisebbségekkel szembeni tolerancia, megtört egy folyamat.
              Ukrajna alkotmánya, a jogszabályok továbbra is biztosítják a
              kisebbségek nyelvén való oktatás törvényi kereteit, de a
              megoldásokból, a konkrét programokból úgy tűnik, mintha
              konszenzus született volna a kijevi értelmiségi körökben,
              amely konszenzus egy nemzetállamot építő erőt eredményezett.
              Olybá tűnik, mintha az ukrán értelmiségiek elfelejtették
              volna azokat a közös harcainkat 1989-1991, azaz a rendszerváltás
              tájékán, amikor a függetlenségért harcoltunk, s ugyanazok
              voltak a problémáink a Szovjetunióban.
              
               
               – Térjünk rá a 461-es rendeletre. Ez
              – az alkotói szerint – az ukrán nyelv elsajátításának a
              nemzetiségi iskolákban való tökéletesítését célozza meg.
              Önök szerint viszont ez a kisebbségi oktatási rendszer szétrombolását
              készíti elő. Miért?
              
               
               – Sajnos azt kell látnunk, hogy a kisebbségek szempontjából
              szinte mindegy, hogy melyik ukrán párt van kormányon, mert most
              a jobboldali miniszter sem gyógyította be a sebeket, hanem
              kiadta a 461-es számú rendeletét, ami folyománya az érettségi
              rendszernek. Arra hivatkozik a miniszter: a diákok azért nem
              tudják teljesíteni az emelt szintű érettségi követelményeit,
              mert nem tanulták meg kellőképpen az ukránt. Ezért idén áprilisban
              összehívták az ukrán szakos tanárokat egy értekezletre. Ezen
              a tanácskozáson javaslatokat fogadtak el, s a minisztérium ezek
              alapján dolgozta ki a 461-es rendeletet. Az ezzel kapcsolatos
              anyagok megtalálhatók az interneten, tehát bárki tanulmányozhatja
              az előzményeket. Az anyagokból mindenekelőtt az tűnik ki,
              hogy az ukrán szakos pedagógusok egy része saját felelősségét
              más szaktanárokra hárítja át azzal, hogy több tantárgy ukrán
              nyelven történő oktatásának bevezetését javasolja. Egy másik
              érdekes momentum, hogy az ukrán nyelv oktatásának javítására
              vonatkozó javaslatokat a minisztérium úgy kezeli, mintha azok
              bevezetését a közvélemény kérné, s bár az anyanyelvű
              oktatáshoz való jogot törvények biztosítják, egy miniszteri
              rendelettel – a törvényekkel szembe menve – mindjárt
              igyekszik is kielégíteni a kérést. Tehát azt mondják, hogy a
              nép kérésére vezették be ezt a rendeletet. Arról már alig
              beszélnek, hogy itt kisebbségi jogi problémáról van szó,
              amire az érdekeltek és a magyar kisebbségi szervezetek felhívták
              a figyelmet, de azt már nem igyekeztek ilyen operatívan
              rendezni. Minden törvény, amit az ukrán állam elfogadott, magába
              foglalja azt, hogy nem lehet szűkíteni a korábban megadott
              kisebbségi jogokat. Most viszont nyílt szűkítésről van szó.
              Egy minisztériumi rendelettel felülírják a régi törvényeket,
              a nemzetközi megállapodásokat, s a kétoldalú egyezményeket
              is.
              
               
               – Mekkora ebben a helyzetben a magyar
              szülők felelőssége? Ők a gyermekük jövőjét nézve lehet,
              hogy ukrán iskolát választanak.
              
               
               – Ezzel a rendelettel elbizonytalanítják a szülőket a
              tekintetben, hogy milyen tannyelvű középiskolába írassák a
              gyermekeiket. Sajnos a szülők egy része nem érti meg, hogy
              hasonló helyzetet már átéltünk a szovjet rendszer idején.
              Erre a folyamatra nagy hatással vannak a legutóbbi évek
              ukrajnai kisebbségi és Magyarország kisebbségpolitikai eseményei
              is. Ilyen az ominózus december 5-ei népszavazás eredménye.
              Ukrajnában pedig éppen ebben az időszakban lezajlott a
              „narancsos forradalom”, melynek eredményeként megszületett
              az ukrán politikai nemzet. Egy nemzetállam irányába mutató
              progresszív fejlődésről van szó. Ezért bizonytalanok a kárpátaljai
              magyarok, s ennek tudható be, hogy sok szülő a gyerekét ukrán
              iskolába vitte. Ez azt jelenti, hogy a helyi magyarság nemzeti
              identitástudatában legyengült, sokan úgy érzik, hogy az érvényesülésüket
              nem tudják támogatni, s ezért feladják az identitástudatukat.
              
               
               – Megszületett már a rendelet végrehajtásáról
              szóló rendelkezés?
              
               
               – Még júliusban nem kapták meg a járások a megyétől
              a rendelkezést. Több nyári járási értekezleten elmondtam: még
              augusztus 20-ai időszakban nem született ilyen rendelkezés.
              Felhívtam a tanárok és a sajtó figyelmét arra, hogy
              szeptemberben sorra kerül az ukrán-magyar vegyesbizottsági tárgyalás.
              Félő az, hogy még nincs rendelkezés, de az országos
              rendeletet néhány olyan igazgató, aki meg akar felelni az elvárásoknak,
              végrehajtja, s akkor elképzelhető, hogy ezen a vegyesbizottságon
              a népre hivatkozva védik majd a rendeletet. Végül is
              szeptember 2-án megszületett a végrehajtási rendelet, mely
              annyiban különbözik az országostól: a folyamatos áttérést
              lebegteti olyan formában, hogy az áttérést a matematika,
              Ukrajna története és egyéb tantárgyak oktatásából akkor
              kell megvalósítani, ha ahhoz megfelelő tárgyi és személyi
              feltételekkel rendelkezik az adott oktatási intézmény, s
              vannak megfelelő számú tankönyvek. Ez egy fából vaskarika,
              mert a rendelet értelmében elkezdik majd ukrán nyelvre átképezni
              a tanárokat, s azt mondják egy év múlva: mindenki részt vett
              az átképzésben, s innentől taníthatja az ukránt. Pedig attól,
              hogy részt vettek egy továbbképzésen, még nem fognak tudni
              ukránul, mint ahogy az érettségizők zöme, akik letették pl.
              125 pontra az ukrán nyelvet, még nem beszélik azt. Nem a valós
              probléma megoldásáról van szó, hanem a kisebbségek ukrán
              nemzetbe való beolvasztását célozzák meg.
              
               
               – Mi a tapasztalat: az emelt szintű érettségi
              miatt kevesebb magyar diákot vettek fel a főiskolákra?
              
               
               – Amíg a 461-es rendelet meg nem született, addig a
              helyzet lényegesen ezen a téren nem változott. Ukrajnában is
              – ahogy a legtöbb európai országban – demográfiai problémák
              vannak. Kevesebb nálunk is a diák, mint Magyarországon, így több
              volt az államilag finanszírozott hely, mint ahányan benyújtották
              a kérelmüket az emelt szintű érettségire. Így történt,
              hogy idén, aki letette az emelt szintű érettségit, az bejutott
              valamelyik intézménybe. Kiemelendő, hogy a magyarok nem a
              presztízskarokra – orvosi, turisztikai, jogi, menedzser –
              nyertek felvételt, hanem olyanokra, ahol tavaly alig tudták kitölteni
              a keretet, ráadásul egy részük magyar nyelven is tanulható a
              főiskolán.
              
               
               – A kárpátaljai magyar politikai pártok
              tesznek valamit a probléma megoldása érdekében?
              
               
               – Azt látom, hogy ebben a kérdésben mind a két párt
              – a KMKSZ és az UMDSZ – egyetért. Kimondják: ezt a
              folyamatot meg kell állítani. Az más kérdés, hogy a kárpátaljai
              magyarság olyan helyzetbe került, hogy a politikai súlya a többi
              határon túli régiókhoz képest jóval csekélyebb. Nálunk
              olyan politikai rendszer él, mely szerint csak listán lehet
              bejutni a parlamentbe, s ezt a helyi magyarság létszáma miatt
              nem tudja véghezvinni. Mindkét párt él eszközeivel, de azok súlya
              csak akkor ér valamit, ha az anyaország ehhez nehezékeket
              biztosít. Hiszen ebben a folyamatban mi a legkisebb tényező
              vagyunk. Egy 46 milliós Ukrajnában egy 150 ezres magyarság
              szava jóval kisebb.
              
               
               – Tehát mindenkinek a saját maga helyén
              kéne valamit tenni a kárpátaljai magyar kultúra megmaradása
              érdekében.
              
               
               – Így van. Ehhez az is szükséges, hogy a járási vezetés,
              az igazgató és a pedagógus is értse meg: a maga hosszú távú
              érdeke nem a szerepelvárásoknak való megfelelés. A szülő
              fogja fel, hogy a magyar iskola rendszerének azzal árt, ha a
              gyermekét kiveszi a magyar iskolából. Tény: ha valaki
              magyarnak született és ukrán iskolába jár, akkor sem lesz
              egyforma esélye a felvételinél, mert lépéselőnyben van, aki
              minden tárgyból anyanyelvén tanul, s úgy is vizsgázhat.
              Mindannyiunk feladata a magyar iskolák védelme, ehhez viszont az
              kell, hogy az anyaország is egyértelműen mellénk álljon .
              
               
               
               Medveczky Attila
              
              
             |