| 
               
                2008.10.10.  
              A barna pópa 
              Végvári
              Vazul OFM : Kelj föl lantom, citerám c. könyvéről
              
               
               Ismét
              október van, és emlékezünk. Megérzésem szerint 2008. október
              23-án nem lesz semmi, nem lesz forradalom, legfeljebb a rendőrök
              kordont állítanak, könnygázt spriccelnek, és különböző
              rafinált eszközöket vetnek be az emlékező tüntető magyarok
              ellen. A nemzet egységesen még ma sem emlékezik 1956 októberére.
              Ezért mindent megtettek és megtesznek ma is. Letagadják,
              lehazudják az égről a csillagokat, és a magasságból az
              Istent. Letagadják ami történt 1956. október 23. és november
              4-e között. Régen volt, amikor Márai megírta a versét:
              Mennyből az angyal. Régen volt, amikor maga a költő is elámult:
              „ilyen nagy dolog a szabadság”! Nagyon nagy dolog volt a
              szabadság, mert emberek ezrei adták érte életüket. 
              
               
              
               Egy törékeny, vékony testalkatú, barna rendi öltözetben,
              dobtáros géppisztollyal járó ferences szerzetes védte Buda várát
              1956. november 4-étől egészen a Vár elestéig. November 7- én
              el kellett tűnni a Várból a gyerekvédőknek, az egyetemistáknak,
              és Végvári Vazul ferences szerzetesnek is, bár ő még visszatért
              a tett színhelyére szerzetesi öltözékében. Az oroszok megállították,
              Vazul atya elmagyarázta nekik, hogy ő „pópa”. Innen a név:
              Barna pópa, akit később halálra kerestek országszerte. Annak
              idején, 1956-ban október 26-án az esztergomi ferences rendházat
              titokban elhagyta Végvári Vazul, Budapestre ment gyalog, hogy a
              forradalmárok, szabadságharcosok oldalára álljon. A ferences
              rendi öltözetben a kordán (ez egy kötélszerű ruhadarab, amit
              a habituson helyeznek a derékra) három csomót kötöttek: egyik
              a tisztaságot, másik a szegénységet, a harmadik az engedelmességet
              jelképezte. Bár a rendi elöljárók megtiltották a
              ferenceseknek, hogy kimenjenek a vérzivatarba, az utasításnak Végvári
              Vazul nem tett eleget. Megsértette a regulát. Így ír erről könyvében
              ez a nagyszerű ember. „Október 23-án, kora reggel szerzetes
              elöljáróm tiltó parancsa ellenére megszöktem az esztergomi
              ferences rendházból. (Amikor bennünk a magyar és a keresztény
              konfliktusba kerül egymással, akkor az egyéni lelkiismeretnek
              kell dönteni arról, hogy mit tegyünk.)” Végvári Vazul
              hallgatott a lelkiismeretére, és a ferences rend magatartására
              jellemző, hogy évtizedek múlva ugyanott, Esztergomban
              visszafogadták feltétel nélkül az emigrációból hazatérő
              ferences papot, ugyanabba a kolostorba. Különös, nagyon különös
              század ez a múlt század. A tengernyi civil hős és áldozat
              mellett sok, igen sok a névtelen és neves pap és szerzetes, aki
              az engedelmesség és a magyarság közötti konfliktusban a
              magyarság mellett döntött, vagy konfliktus nélkül is vállalta
              a hivatását, és önnön tragédiáját. Soroljuk? Egy másik
              szerzetes, ugyancsak ferences, páter Kis László Szaléz. Ő tízgyermekes
              családból származott. Az édesapa cipészmester volt, anyja,
              Halász Piroska meg a gyermekeket nevelte istenhitre. Páter Kis László
              Szaléz életét áldozta hazájáért és hitéért. A barátot
              Gyöngyösön 1946. április 28-án letartóztatták, majd kényszervallatás
              után koncepciós perben halálra ítélték. 1946. december 10-én
              az ítéletet végrehajtották. Nyughelye ismeretlen. Őt követte
              évekkel később – többek között – Brenner János ifjú káplán,
              a szombathelyi római katolikus püspökség áldozópapja.
              Brenner atyát, az ifjú papot elcsalták a plébániáról egy álhírrel,
              beteghez hívták éjszaka, majd brutálisan meggyilkolták. Így
              járt Kenyeres Lajos római katolikus pap is a Tisza mentén,
              Martfű és Tiszavárkony közelében. Bestiálisan végeztek
              vele, majd a Tiszába vetették. Egy évvel később találták
              meg a holttestet a Tiszában. De mi történt Pap Béla karcagi
              református lelkésszel, akinek jobb lábát – rajta bakanccsal
              – a Bakonyban találták meg? Soha nem derítették ki a hatóságok
              a bűntényt. Gulácsi Lajos ávósoknak adott menedéket a
              mosonmagyaróvári sortűz után. Hálából ezért őt is kivégezték.
              Sírja ott van Mosonmagyaróváron a civil áldozatok között. Életben
              maradt Tabódi István plébános úr, Recsk lakója. Akkor még
              huszártisztként vitték a lágerbe. Majd három év után
              szabadult, és pap lett belőle. A megbocsátás papja. Sok, igen
              sok az áldozatok száma. 
              
               
              
               Csak néhányat említettem most, ahogy végigolvastam Végvári
              Vazul történetét. A ferences rendi szerzetes Székesfehérváron
              született, édesapja vasutas volt, nyolcan voltak testvérek. Először
              Pécsre járt iskolába, a gyalogsági hadapródiskolába. Majd
              valahol Németországban hadifogságba esett, így ezután meglátogathatta
              a diadalmas szovjet térségeket hadifogolyként. Hazatért, először
              kereskedelmi iskolát végzett, de így vall a további sorsáról
              páter Végvári Vazul. „Leérettségiztem a várbeli Toldi
              Ferenc Gimnáziumban. 1948- ban az egyházak üldöztetése idején
              számomra is fontos volt a hit védelme. Így kerültem Assisi
              Szent Ferenc vonzásába. A kapisztrán rendtartomány Széchenyi
              novíciátusában a gyöngyösi és az esztergomi teológián
              gyorsan teltek az évek. A korábban óhajtott nagycsalád-álmokat
              az örökfogadalommal magam mögött hagytam. Pappá szenteltek
              1953 augusztusában, és prefektus- nevelőként esztergomi fiúgimnáziumunk
              internátusában kezdtem meg szolgálatomat.” Tehát 
              1956, a
              forradalom végnapjai. Ezekre a napokra így emlékezik Végvári
              Vazul. „Nagy Imre rádiószózata meghallgatása után
              felsiettem a Várba, hogy a korábbi beadványomról a bíboros érsekkel
              értekezhessem. (Néhány nappal előbb írásban kértem tőle
              egyházi menedékhelyek érseki kijelölését a nép haragja elől
              menekülő kommunista pártfunkcionáriusok számára. A törvényes
              igazságszolgáltatás biztosításáig.) Nagy Imre és Tildy Zoltán
              a kiélesedett helyzetben gondoskodni kívántak Mindszenty bíboros
              biztonságáról. Hajnalban előbb a parlamentbe hívták, majd a
              neki is felajánlott jugoszláv követség védelme helyett, saját
              kérésére az amerikai követségre menekítették. Eközben (bár
              akkor még nem tudhattuk), már folyamatban volt a cselszövés,
              mely Maléter Pálnak és delegációjának sorsát Tökölön
              megpecsételte. Így az Úri utcába már hiába mentem. Ez végtelenül
              lehangolt. Tanácstalanul indultam lefelé a köves utcán a Bécsi
              kapu felé.” Megismerhettük a budai vár védelmének történetét.
              A védők gyerekek voltak, iskolások, egyetemisták. Tehát „a
              Hess András téri diákszállónál nagyszámú egyetemista gyülekezett.
              Egy főhadnagy magyarázott, és válaszolt a fiataloknak.
              Jelentkeztem nála beosztást kérve. Nem tudott fegyvert adni;
              mind elkelt. Az épület előtt felbúgó autóból egy
              egyetemista az ott csoportosulók felé ezt kiáltotta: »Akinek
              fegyver kell, a Bimbó utcai kapitányságon még kaphat.« Futva
              értem a kapitányságra. Már ott sem volt fegyver. Az üres szobák
              egyikében sarokba állítva egy závárzat nélküli puska
              fogadott. Csalódottan, de tettre készen és futólépésben
              siettem újra vissza a Várba. A védelem megszervezésével
              kapcsolatban konkrét kérdéseket tettem fel a főhadnagynak. Tétova
              válaszait hallva vállalkoztam, hogy védelmi tervet készítek a
              várnegyed számára. A diákszállóból kifelé menet mellém
              csatlakozott egy tányérsapkás férfi ezekkel a szavakkal: »Ne
              kérdezze a nevemet, hallottam, hogy mit mondott a főhadnagy bajtársnak.
              Csak kövessen. Megmutatom, hol találhat térképet.« Ezzel a várgondnokság
              épületéhez kísért. Értesítést kaptunk Marián alezredestől
              (Marián a Műszaki Egyetem katonai parancsnoka volt). Fegyvereket
              rejteni! Mindenki azonnal tűnjön el a Várból! Hatalmas túlerő
              közeleg. Irtóztató csend támadt. Akkor én a köztük idegen
              egész bensőmben remegve belekiáltottam a lépcsőház feszült
              és bamba csöndjébe: »Átveszem a parancsnokságot.« Innentől
              kezdve egészen a harcok végeztéig a barna pópa volt a Vár
              katonai parancsnoka.” Ultimátumot küldtek a szovjetek fel a Várba.
              Tegyék le a fegyvert, határidő reggel 7 óra. Hírt kaptunk,
              emlékezik vissza Vazul atya. „Öt páncélos közeledik az
              Ostrom utcán…” „próbáltam megközelíteni a Bécsi kapu
              jobb oldali feljáratát. Aztán kúszni kezdtem fölfelé.
              Valahonnan magasabbról rövid sorozat pattogott a kőlépcsőkön.
              Egy egyetemista a levéltár felől próbált feljutni a gépágyúnkhoz.
              Már egyikünknek sem sikerült. Akkor vettem észre, hogy korábbi
              utasításomat követve a kézigránátokat is idehordták
              beosztottjaim, mikor a lakókra tekintettel és a robbanásveszélyt
              megelőzendő, a Dísz tér 3-at kiüríteni kényszerültünk. A
              várparancsnoknak fő törekvése volt: nem engedni felmorzsolni
              az ellenállók erejét. A közvetlen összeütközést mindig
              kikerülték. De nem hagyták nyugodtan a szovjet erőket egy
              percre sem. A legváltozatosabb módszereket eszelték ki és
              alkalmazták. A meredek várbéli utcákat zsírral vagy kenőszappannal
              kenték fel, így a szovjet járművek csúsztak-másztak, de nem
              jutottak előre. Miközben támadták az oroszokat, változatos módon,
              a polgári lakosság életét védték. Különös ez a szerzetes,
              a gerillaháború módszereit is ismerte. „A gyász napján,
              november 7-én reggel pontosan 7 órát mutatott, jelzett az első
              szovjet ágyúlövés.” „Az orosz páncélosok vastalpai már
              a Hunyadi sétány irányából is felcsörömpöltek. Most mit
              csinálunk? Ránéztem az órámra, mondanom kellett valamit:
              Fegyvert rejteni! Pucolás ki a Várból! Találkozunk délután
              3-kor a Lajos utcai iskola előtt, a villanyóránál…” És a
              szerzetes még két alkalommal visszatért a Várba, a megszállt,
              körülzárt Várba. Különös Végvári Vazul története.
              Honnan volt tudása, intellektusa, bátorsága ehhez az egész élethez?
              Maga Végvári Vazul beszél hitének és erejének forrásairól.
              „A kalocsai kollégiumban, ahol a gimnáziumot végeztem, diákéletünk
              klastromízű volt ugyan, de a kor problémái felé nagyon is
              nyitott. Így például az érettségi előtt álló, akkor
              nyolcadikos diákok külön önképzőkörhöz tartoztak, amely az
              ontológia, ismeretelmélet, természet- és társadalombölcselet
              kérdéseivel foglalkozott. E filozófiai kört 1895-ben hívták
              életre az alföldi kisváros iskolájának jezsuita tanárai.”
              „Ehhez a korszakhoz tartozik egy téli látogatás a kalocsai
              kubikosok egyesületében. Egy fiatal tanárunk, aki sokszor
              emlegette nekünk a szegények igazát, egy vasárnap délután
              megfogta „úri kis kezünk”, és néhányunkkal kisétált a városszéli
              földmunkás kaszinóba. Alighanem ismerték már az emberek, mert
              mindjárt körülvették. Mi hallgattuk a nagy társalgást, mint
              kinyilatkoztatást. Az akkor 27 éves Kerkai Jenő, a KALOT későbbi
              megalkotója, mert ő volt a kalauzunk, ennél is konkrétabban
              foglalt állást. Röpiratban ismertette Prohászka Ottokár szociális
              elveit (1898-ban már az egyházi nagybirtok tarthatatlanságát
              hangoztatta), vagy kikelt az olyan keresztények ellen, akik az
              Evangéliumot spanyolfalnak használják kizsákmányoló praktikáik
              leleplezésére.” A hit, a hazaszeretet és az emberszeretet
              forrásait kutatva megtaláljuk Prohászka Ottokárt is. „Diákkorom
              óta gyakran jár eszemben Prohászka Ottokár, a Rómában képzett
              teológus, 28 évesen az esztergomi papnövendékek lelkivezető-
              spirituálisa. Ő a parlament felsőházának tagja, közéleti és
              mozgalmi ember, filozófus és esztéta, misztikus természetbarát.
              Mindig újragondolkodtat az egyénileg valóban szegény, igénytelen
              és aszketikus férfi, a szociálisan érzékeny reformer, keresztény
              politikus, igen termékeny és változatos érdeklődésű író
              és poéta. Szülőhazám, Székesfehérvár püspökeként egyben
              a Magyar Tudományos Akadémia tagja, társadalomébresztő és lánglelkű
              szónok, a budapesti Egyetemi Templom szószékén, ahol fáklyáját
              kiemelte kezéből a halál angyala. Emlékszem rá úgy is, mint
              akinek pesti szobrát ifjú-marxista szenvedéllyel segített ledönteni
              a később nemzetközi prominenciára jutott költő, aki utóbb
              maga is a recski haláltáborban nyögte a nagy Sztalin öklének
              ütéseit. (A trubadúr Prohászka sokkal szekurálisabb poétatársát,
              a haláláig szégyenkező humanistát Faludy Görgynek hívták.)”
              
               
              
               Kik nevelték Végvári Vazul ferences szerzetest? Kalocsán
              a jezsuiták, Székesfehérváron Prohászka, majd a hazához örökkön
              hűséges Krisztus trubadúrjai, a bohém szerzetesek, a barna
              habitusú szerzetesek. Áldott legyen a nevük. Igen, ezek a hűséges
              papok. Eszembe jut hirtelen a vagány újpesti jezsuita, Ispánky
              Béla, Mindszenty titkára, akit a nagy Berkesi (kicsi volt, mint
              a töpörtyű) vallatott, és igyekezett megalázni. Berkesi
              persze hogy tudta, hogy papi embert kínoz. Vallatás közben
              felszólította a jegyzőkönyvvezető ávós nőt: húzza fel
              szoknyáját, és mutassa meg combját a „vágyakozó” papnak.
              Nem volt kísértés, csupán gyalázat volt a jelenet. Berkesi
              meg, a kis ronda zsidó, tovább faggatott. Arra volt kíváncsi,
              Ispánky Rómában az egyetemen kikkel tanult, kik voltak évfolyamtársai.
              A szellemes, művelt és vagány Ispánky azonnal válaszolt: „Taddeo
              Gaddi.” Már rohant is ki az al ávós, hogy megkeresse az ávósok
              által felállított regiszterben a veszedelmes jobboldali
              nyugat-európai bűnözőt. Kereshette Taddeo Gaddit, a trecento
              vagy a quattrocento korának híres festőművészét. Vallatás közben
              nagy humorral Ispánky Béla kicsomagolta a stollwercket és szájába
              nyomta az ütődött ávósnak. Ispánky Béla 1956 után London
              magyarjainak plébánosa lett. Az ám: Taddeo Gaddi és Berkesi
              András, meg Ispánky Béla londoni lelkészünk, sem észben, sem
              intellektusban nem voltak egymással versenyképesek. Mintha
              manapság csendesebb lenne az egyházak világa. Mintha
              kiszorultak volna, vagy engedték volna kiszorítani magukat a
              hazaszeretetből és a mindennapjainkból. Eszembe jut: két évvel
              ezelőtt október 23-án nagy volt a tömeg az Astoria és a
              Ferenciek tere környékén. Ünnepelt és emlékezett a
              legnagyobb ellenzéki párt, és jöttek a rendőrök, ütöttek-vágtak,
              mint a cséphadaró. Hegedűs Kolos atya, ferences rendi szerzetes
              kinyitotta a Ferenciek terén a templomajtót, és beengedte a tömeget,
              a menekülő tömeget. Majd szépen becsukták a kapukat. Vannak
              itt hétköznapi hőstettek, és ezerszámra szép, tiszta szándékú
              cselekedetek. Ezért ne is ítélkezzünk hamar. Végvári Vazul
              ma ismét Esztergomban él, teszi a dolgát. Papként, szerzetesként
              és magyarként. Azt tudni kell, hogy a szerzetesrendek mindig az
              anyaszentegyház szellemét adták, a világi papok az egyház
              napi életét „igazgatták”, működtetik ezt a hatalmas közösséget.
              1990 óta egyre több – bár korántsem elég – szerzetes
              gyakorolja hivatását, köztük Vazul atya is. Aki a mostani kötetével
              az elfelejtett vagy az elhallgatásra ítélt korszak hiteles tanúságtevője.
              Nemcsak az emlékező sorok értékesek ebben a kötetben, hanem a
              versek és a meditációk is. Értékes könyv.
              
               
              
               
               
              (A
              „Kelj föl lantom, citerám. Zsíros kenyérrel, kiskabátban
              mentek háborúba” című könyvet a Polgári Magyarországért
              Alapítvány támogatásával az esztergomi ferencesek adták ki
              2006-ban.)
              
               
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |