| 
               
                2008.10.17.  
              Rövidlátó, felelőtlen hatalom 
              Konrad Lorenz: Ember voltunk hanyatlása c. könyvéről. 
              „Ez
              idő szerint az emberiség kilátásai a jövőre nézvést rendkívül
              borúsak. Felettébb valószínű, hogy nukleáris fegyvereit önmaga
              ellen fordítva gyors, de a legkevésbé sem fájdalommentes öngyilkosságot
              követ majd el. S még ha ez nem történik is meg, lassú halál
              fenyegeti, megmérgezi, mellesleg pedig megsemmisíti a környezetet,
              amelyben és amelyből él. Még ha idejekorán megálljt
              parancsolna is vak és hihetetlenül ostoba ténykedésének, ki
              van téve annak a veszélynek, hogy fokozatosan elsorvadnak
              mindazon tulajdonságai, amelyek emberi voltát alkotják. Számos
              gondolkodó felismerte ezt, és jó néhány könyv tartalmazza
              azt a felismerést, hogy a környezetpusztítás és a kultúra
              hanyatlása kéz a kézben járnak.” E korántsem derűs sorokat
              Konrad Lorenz írta az Ember voltunk hanyatlása című könyvének
              előszavában. Konrad Lorenz a múlt század nagy gondolkodója,
              orvos, etológus, filozófus, Nobel-díjas. Egész életében
              tanulmányozta az állatok, az emberek viselkedését, és súlyos
              következtetéseket vont le az emberiség jövőjét illetően. Tétele:
              a haladás fikció, annak cikcakkjai súlyos következményekkel járnak.
              Az élővilág egyetlen célja a fajfenntartás és a fajfenntartás
              környezeti feltételeinek megteremtése. Gondolkodásmódjára
              jellemző, hogy egy jezsuita szerzetes tételével kezdi könyvét.
              Pierre Teilhardt de Chardin Az emberi jelenség című művében
              azt írja, hogy a földünket körülvevő szférákon túl
              (sztratoszféra, ionoszféra) van a legkülső kör, a nooszféra.
              A nooszféra a lelkek sokasága. Az ember meghal, lelke elhagyja a
              testét, és elfoglalja örök helyét a nooszférában. S akkor
              ér véget a világ, a földi élet, amikor a nooszféra zsúfolásig
              megtelik, már nem lesz helye egyetlenegy árva léleknek sem, nem
              is lesz rá szükség, mert addigra mindenki és minden meghal.
              Teilhardt de Chardin képe költői, azt is mondhatnánk, kissé
              spekulatív, de nagyon szép. A Vatikán sokáig nem nézte jó
              szemmel a szerzetes írásműveit. Ma már elfogadják tanait,
              amelyekről a következőként ír Konrad Lorenz: „A legjelentősebb
              lépést a teremtés és az evolúció azonosításában Teilhardt
              de Chardin tette meg. Felismerése, miszerint minden egyes evolúciós
              lépéshez értékgyarapodás kötődik, a mi világszemléletünk
              szempontjából éppoly alapvető fontosságú, akár az övét
              tekintve. Csakhogy úgy véli, hogy az élettelennek élővé, az
              alacsonyabb rendűnek magasabb rendűvé válásának evolúciós
              útja alapvetően eleve meghatározott, predeterminált – így
              hitt Oswald Spengler is kultúránk elkerülhetetlen pusztulásában.”
              
               
              
               Konrad Lorenz megállapítja, hogy az emberek túlnyomó többsége
              még ma is boldogan hiszi, „hogy civilizációnk előrehaladása
              kényszerű, eleve elrendelt módon értékgyarapodáshoz
              vezet”. A tudós könyv szerzője ennek pont ellenkezőjét
              vallja. Hartmannra hivatkozva kijelenti a Nobel-díjas gondolkodó,
              hogy az ember nem akar szembenézni a valósággal, mint vele
              szemben abszolúte közömbössel. Úgy gondolja, hogy az élet máskülönben
              mit sem ér. Igen, hát az élet hiábavalósága a nagy kérdés.
              Vagy mégiscsak van értelme? Szikáran csak annyit közöl velünk
              a szerző: „Minden egyes élőlény anatómiájának és
              viselkedésének célszerű volta kizárólag és bizonyíthatóan
              a lehető legszámosabb utód létrehozására, azaz a faj
              fennmaradására irányul, és semmi egyébre.” A filogenezis,
              azaz a törzsfejlődés – mi úgy tanultuk –, a törzsfejlődés
              és az egyedfejlődés lényegében megegyezik. De Konrad Lorenz
              odajut, hogy azt mondja: a törzsfejlődés megállt, nincsenek
              meg hozzá a feltételek. A filogenezist egyébként is cikcakkok
              jellemzik. Míg az ontogenezis, az egyedfejlődés útja szinte nyílegyenes.
              Messziről indít a szerző, amikor ezt magyarázza. „Emberi
              tervek esetében előfordulhat, hogy hirtelen felbukkanó, előre
              nem látott körülmények a tervezőt arra kényszerítik, hogy a
              már elkészült struktúrákat eredeti szándékától teljesen
              eltérő célra alkalmazza. Kastélyokat iskolákká és idősek
              otthonává alakítanak át, a régi hajókat pedig kaszárnyákká.
              A törzsfejlődés történetében azonban olyan irányváltások
              fordulnak elő, amelyek összehasonlíthatatlanul nagyobb eltérést
              jelentenek az alkalmazkodás korábban, már hosszabb ideje követett
              irányától. Az effajta kurzusváltások néha olyan felfedezésekkel
              magyarázhatók, amelyek egy meghatározott élettérben következtek
              be, és képessé tették az illető állatokat, hogy új ökológiai
              zugokat vegyenek birtokukba. Ilyen »találmány« a halak úszóhólyagja.”
              A magasabb rendű állatok történetéből is felmutat egy példát.
              „A négylábú, szárazföldi hüllők és emlősök visszatérnek
              a világ tengerébe. Ezzel nem azoknak a vízben élő négylábúaknak
              a kialakulására gondolok, amelyek, mint például a tengeri teknősök,
              a krokodilok, a fókák és rozmárok megőrizték a négylábúak
              általános alakját, hanem azokra az állatokra, amelyek testi
              formáját és mozgásuk mechanikáját tekintve ismét teljesen
              halszerűekké váltak: a hüllők közül az ichthyosaurusokra és
              az emlősök közül a cetekre.” Ez is egy cikcakk a törzsfejlődésben.
              „Érdekes, hogy az emlősök közül csak a szirének (tengeri
              tehenek) és a cetek nem mennek ki soha a szárazföldre, azaz az
              ellés a vízben történik. Azt a nyilvánvaló veszélyt, hogy
              az újszülött vízbe fullad, a ceteknél igen érdekes ösztöncselekvések
              akadályozzák meg: egy másik, az éppen borjazó egyeddel baráti
              viszonyban lévő nőstény – gyakran annak felnőtt lánya –
              már az ellés alatt készen áll arra, hogy a kicsit, mihelyt előbukkan,
              a tenger felszínére vigye: a fején egyensúlyozva megfelelő
              helyzetben tartja úgy, hogy annak lélegzőnyílása, az ún.
              fecskendezőlyuk, a víz színe fölé emelkedjék.” Micsoda
              „mechanizmusok”, lélegzetelállító. Igen ám, de a tengeri
              tehenek nem csinálnak atombombát. Egyetlenegy céljuk van: utódjaikat
              életben tartani. Azt is megtudjuk a könyvből, hogy „minél előrehaladottabb
              és speciálisabb az alkalmazkodás, annál kevésbé viseli el
              annak megváltozását, amihez alkalmazkodott. A fecskék és a
              sarlós fecskék bámulatra méltóan alkalmazkodtak a repülő
              rovarok megfogásához; e fajok csoportjai sikeresek, és nagyszámú
              egyedük él a mérsékelt égöv északi részén. Egyetlen más
              madárfélénél sem ismerünk olyan megsemmisítő katasztrófákat,
              mint amilyenek ezeket a fajokat tizedelik, ha hirtelen korán áll
              be az őszi rossz időjárás, és megszűnik a rovarok röpködése,
              mielőtt a madarak megkezdenék őszi vonulásukat.” Éppen
              ennek a jelenségnek voltunk tanúi az idén Magyarországon,
              amikor egy át nem gondolt ötlet alapján repülőgéppel szerették
              volna szállítani a fecskéket a meleg égövi Izraelbe. Mindjárt
              áttérünk az ember világára, csak még egy példa az állatok
              életéből. Bizonyos fajta „abberációra”. „A fajfenntartás
              szempontjából értelmetlen, kedvezőtlen és csak az egyed
              genomjának előnye által kiválasztott tulajdonságok közé
              tartozik a kölyök megölése is, amelyet a langur majmoknál és
              az oroszlánoknál figyeltek meg. Egy-egy hímnek mindkét fajtánál
              több nőstényből álló háreme van. Ha az addigi pasa át kell
              hogy adja a helyét egy másiknak, utóbbi agyonharapja a még az
              anyjával élő összes kölyköt, ami számára szaporodási esélyt
              jelent, mert az anyák emiatt hamarabb tüzelnek ismét, korábban
              hághatja meg őket.” Még egy szó erejéig maradjunk az állatvilág
              szexuális viselkedésénél. „A fajtiszta, szürke lúd tojóknál
              a szexuális magatartás erős gátlások alatt áll, amelyeket
              csak a gúnárral való hosszú kapcsolat és egy igen komplikált
              rituálé képes megszüntetni. A gúnár udvarlása és a tojó tétova
              beleegyezése az emberi párok kialakulásával oly sok ponton
              analóg, hogy amikor ezeket pontosan leírjuk, magunkra vonjuk
              mindazok gúnyolódását, akik az analógiáról mit sem tudnak.
              …Nekünk, embereknek is vannak programozott reakcióink, amelyek
              a szociális viselkedés bevált, ritualizált formáinak megőrzését
              szolgálják. Az effajta rituálék tudniillik azok, amelyek
              bizonyos fokig a közösség struktúrájának csontvázát alkotják,
              miközben a mi szempontunkból teljesen közömbös, hogy ezek a
              genomban vagy a tradícióban gyökereznek.” A gondolatsort
              folytathatjuk úgy is, ha összehasonlítjuk a tradicionális
              viselkedést a világszerte terjedő liberális gondolkodással.
              Na, most érkezünk el lassan a lényeghez, az emberi társadalom
              magatartásához. Azt írja a szerző: „Úgy látszik, egyes
              ifjak nem értik, hogy a technokratikus sikertársadalom elleni lázadás
              jobb kilátásokkal kecsegtet, ha nem rúgják fel a jó modort, a
              méltóságot, és az esztétikai- etikai szokásokat. A mai ifjúság
              lázongása mindenesetre azt jelzi, hogy ha csak részletekben is,
              de sejtik az igazságot, az emberi szellem a technokrácia útján
              haladva magának az életnek és ezáltal az emberi léleknek is
              ellenségévé vált. A tízparancsolat csak az emberi társadalom
              anonimmá válásával veszíti el alapvető hatékonyságát.”
              A kulturális fejlődés érdekes módon mintha kevéssé
              foglalkoznék az emberi egyed jó közérzetével. Lorenz mondja:
              „Elszörnyedve halljuk, hogy az inkák kétségkívül magas
              kultúrája miféle szörnyűségekre és elnyomásra volt képes
              anélkül, hogy a tömegek lázadását idézte volna elő. Ha
              tekintetbe vesszük, miféle alapvető emberi jogokról mondanak
              le önként a mai ipari társadalmakban élő emberek, fel kell
              tennünk magunknak a kérdést: a lényeget tekintve megelőztük-e
              az inkák társadalmát; a stressz, amelynek társadalmunk minden
              tagja ki van téve, napról napra növekszik.” Jó messziről
              indul a szerző, amikor visszamegy egészen az inka birodalomig.
              De itt vagyunk a mai világban, és így értjük meg azt a tételt,
              hogy a haladásról beszélni szinte dőreség. „A világot
              jelenleg uraló technokratikus rendszerrel szemben kétségbeejtően
              nehéz érvényesülnie annak a felfogásnak, mely szerint szükség
              van a termelőeszközök decentralizálására, és az állandóan
              gyorsuló gazdasági növekedés leállítására.” Ezt az egész
              folyamatot az egyre kíméletlenebb versenyszellem jellemzi. Azt
              mondja Konrad Lorenz, hogy „a feltartóztathatatlan
              versenyszellem végső soron az emberiség kollektív öngyilkosságához
              vezet”. A verseny kísérő jelensége egy új, speciális terület,
              egy új iparág, a reklám. „A mai civilizált ember csak saját
              szakterületén érzi illetékesnek magát, és szinte örül, ha
              megszabadul olyan problémák felelősségétől, amelyek nem az
              ő témájához kapcsolódnak, hanem általános érvényűek.
              Sajnos néha késztermékként hajlandó megvásárolni a
              politikai véleményeket is, a különböző véleménygyártók
              pedig ennek megfelelően el is látják a kívánt áruval, aminek
              aztán éppolyan propagandát csinálnak, mint a fogyasztási
              javak előállítói. A kozmetikai cikkek gyártói nem lanolint,
              hanem reményt árusítanak. Mint ezt egyikük állítólag
              kifejtette Aldous Huxleynak. A lanolin olcsó, a reményért
              azonban a gyártók ennek az árnak a sokszorosát kérik.”
              
               
              
               Száz szónak is egy a vége. „Nagyon is fennáll annak a
              lehetősége, hogy megmeneküljünk a mérgezések, a radioaktivitás,
              a túlnépesedés és a többi veszély okozta pusztulástól, eközben
              azonban az emberiség olyan merev, állami jellegű szerveződése
              jön létre, amely lejtmenetbe kényszeríti további fejlődésünket.”
              Ez pedig az, hogy a világot ma uraló „technokratikus
              rendszernek az a szándéka, hogy a kultúrák közti összes különbséget
              eltüntesse”. Az emberiség olyan úton indul el ezáltal,
              ahonnan nincsen visszatérés. „A gazdasági növekedés és a
              fogyasztói igényeknek a propaganda által kiváltott növekedése
              ezt példázza; de a leggorombább példa a nukleáris energia
              felhasználása. Egy atomerőmű élettartama legfeljebb húsz-harminc
              év, ám legalább húszezer esztendőig változatlanul tovább
              sugárzik, ennyi az atomhulladék felezési ideje. Mivel minden
              atomerőmű szükségszerűen el akarja adni a termelt energiát,
              egyidejűleg életre hívja azt az ipart, amely az említett húsz-harminc
              esztendő elteltével szükségessé teszi egy új nukleáris erőmű
              megépítését. A visszafordíthatatlan fejlemények effajta veszélyeit
              soha egyetlen felelős sem említi. A gazdasági-műszaki
              programokról rövidlátó és felelőtlen emberek döntenek, akik
              nemcsak ökológiailag tökéletesen tudatlanok, hanem az élő
              természet értékeivel szemben is vakok. A ma élő emberek többsége
              azonban csak passzív ellenállást tanúsíthat.” És még egy
              igen súlyos figyelmeztetés. „Bolygónk egyetlen »törvényes«
              bevétele a napsugárzás. És minden gazdasági növekedés,
              amely több energiát használ fel, mint amennyit a nap küld, adósságokba
              veri a világgazdaságot.” Konrad Lorenz könyve végén azt írja,
              hogy van okunk az optimizmusra. Egész pontosan vallja: „Mint
              hivatástudattal bíró orvosoknak, kötelességünk, hogy úgy
              cselekedjünk, mintha optimisták volnánk. Erre a derűlátásra
              azonban van is némi okunk.” Vigyázzunk, nagyon vigyázzunk,
              vonja le végül az olvasó a következtetést. „Egy nem emberi
              világrend kialakulása fenyeget.” Ezt az utolsó mondatot is
              Konrad Lorenztől idéztem.
              
               
              (Konrad
              Lorenz: Ember voltunk hanyatlása. Cartafillus Kiadó, 1996.)
              
               
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |