| 
               
                2008.10.24.  
              A haladás téveszme 
              Jókor
              vettem kézbe Ortega, A tömegek lázadása című könyvét. Zűrzavaros
              pénzügyi válsággal tarkított világban élünk. Ortega meg
              azt írja ebben a könyvben – nagy kérdőjellel –, hogy amíg
              dollár van, haladás is létezik? Na hát ez nem egészen így
              van. Ez a nagyszerű munka századra szólóan meghatározta Európa
              filozófusainak gondolkodását. Ortega perrendtartásszerűen
              bizonyítja, hogy haladás pedig nincs. Igaz, hogy Párizsban, a
              XIX. Században csak 10 lakásban volt fürdőszoba, és lám, ma
              már mindenütt van. Ez nem azt jelenti, hogy a szaniteripar
              fellendülése önmagában haladást hozott az emberiség életébe.
              Ortega az ipari civilizációt, a haladásnak vélt technikai mozgást
              nem tartja az emberiség sorsát eldöntő, meghatározó jelenségnek.
              Mintha valami ilyesmit írt volna éppen a múlt heti számunkban
              ismertetett Konrad Lorenz könyvében, aki kijelentette, hogy a
              világban egyetlen mozgató erő van, a fajfenntartás ösztöne.
              Ortega spanyol filozófus, 1883- ban született és 1955-ben halt
              meg. Őt tartják a spanyol filozófia megújítójának. Két
              hasonló című könyv: Ortega: A tömegek lázadása és David
              Riesmann A magányos tömeg című könyve. Riesmann amerikai
              szociológus. Homlokegyenest ellenkező következtetésre
              jutottak. Riesmann azt írja, hogy egészen a XIX. Század második
              feléig a belülről irányított embertípus élt, lélegzett és
              dolgozott. Ez a kapitalizmus kezdeti szakaszának puritán embere.
              Aztán az ipari produktivitás növekedésével megszületett a
              fogyasztó, a konzumáló embertípus, a kívülről irányított
              ember. Érdekes, amit Riesmann ír, az új ember – már ez a kívülről
              irányított ember – egyre jobban érdeklődik a művészetek,
              ezen belül is a zene, az érzelmeket kifejező irodalmi alkotások,
              valamint a sport iránt. A pedagógia megpróbálja ezeket az új
              területeket ellenőrzése alá vonni, hatásaikat be akarja
              kapcsolni a nevelésbe. Riesmann megállapításával szemben –
              ha a világra nézünk – merőben más jelenségeket látunk. Az
              eltömegesedés, a sivárság, a konzumfogyasztás, az uniformizálás
              megannyi jelét. Jaj annak a világnak, amelyik nem tesz különbséget
              a civilizáció és a kultúra között. Ortega különbséget
              tesz. Ezért izgalmas a könyve. De miért az ellentét az általam
              önkényesen kiválasztott két gondolkodó között? Számomra Németh
              László adta meg a magyarázatot. Azt írja a minőség forradalmában
              Németh László Ortegáról: „Az újabb spanyol irodalom emlékeztet
              a magyarra. Emlékeztetnek a viszonyok, amelyek közt támadt s
              emlékeztet a szerep, amelyet betölt. A francia író művelt földön
              termeli növényeit, s nincs másra gondja, csak a gazdálkodásra.
              A spanyol, mint a magyar, földet tör, magot hozat, a talaj természetét
              kémleli, kereskedik, és fogyasztót toboroz. Van gazdag,
              klasszikus irodalma, amelynek mostohább éghajlati viszonyok között
              magja szakadt, s vannak európai törekvései, amelyekkel szemben
              az egész Spanyolország egyetlen ugar. Az újabb spanyol írók
              1898 óta (a Nyugatnál is nyugatabbra) olyasformán nyugatosak,
              mint mi 1908 óta. Európai szempontokkal fedezik föl, s az európai
              műveltség injekcióival élesztgetik Spanyolországot. Az első
              kezembe került spanyol könyvön megéreztem ezt a helyi és erkölcsi
              rokonságot, s egyetlen európai irodalomban sem honosodtam meg
              olyan könnyen, mint a spanyolban.” Németh László további
              megállapításait még idéznem kell. „Ortega ismert csillagképéből
              ma három ábra bontakozik ki: 1. Az európai műveltség végveszélye
              összeveri, s a tömegek fölé dobja a lappangó, de értékes
              elitet; Európa túlteszi magát fojtogató nemzeti kényszerképzetein,
              egy új nemesség új munkára forrasztja össze s méltó
              programot ad a világnak. 2. Míg korábbi cikkeiben Ortega az
              orosz forradalmat a marxizmustól is idegen ázsiai jelenségnek
              tekintette, mely nyugatra nem harapódzhat át, ma Európa nagy
              pangásában el tudja képzelni győzelmét. Tartalma Európa múltjához
              méltatlan, mégis meghívó nagy erőfeszítésekre, s ha nem állítunk
              ellene nemesebbet, hipnotizálni fogja Európát. Az élet megszűkítését,
              legszebb lehetőségek feladását jelenti, de egy alacsonyabb
              szinten mégis stabilizál. 
              3. Ha
              a kommunizmus is életképtelen, jön a fejletlenség, a barbárság.
              A tömegek fölélik tartalékaikat, visszasüllyednek egy múlttalan,
              jövőtlen világba. A civilizáció elpárolog az emberek körül,
              s visszamarad egy megfogyatkozott, félvad világ »az örök szürkület
              népeivel«”. Németh László Ortegát, az ortegai gondolatvilágot
              úgy ismerte, mint a saját tenyerét. Rögtön értette a spanyol
              filozófus megállapításait. „Korunknak az a jellemzője, hogy
              a közönséges lélek nemcsak tudatában van közönségességének,
              hanem van mersze, hogy jogot követeljen a közönségességnek,
              és mindenütt azt érvényesíti. Ahogy Észak-Amerikában mondják:
              nem illik különbözni. A tömeg eltipor mindent, ami különböző,
              kiemelkedő, egyedi, minőségi és kiválasztott. Aki nem olyan,
              mint mindenki más, aki nem úgy gondolkodik, mint mindenki más,
              az kockáztatja, hogy kiközösítik.”
              
               
              
               Nézzünk csak szét Európában, de akár Magyarországon
              is. De folytassuk az ortegai gondolatot. „Mélységében minden
              sors drámai és tragikus. Aki még nem érezte a markában
              valamely veszedelmes korszak lüktetését, az még nem jutott el
              a sors mélyére, az csupán cirógatta eddig a sors zsenge orcáját.
              A mi korunkban a legrettenetesebb tényező a tömegek mindent elsöprő,
              erőszakos erkölcsi lázadása, mely kényszerítő erejű, megfékezhetetlen
              és kétértelmű, mint maga a végzet.” De hogyan jutottunk idáig?
              Azt írja a filozófus: „Új környezetbe – fizikai és társadalmi
              értelemben is újba – kerül az emberi lét. Három elv hozta létre
              ezt az új világot: a liberális demokrácia, a tudományos kutatás,
              és az iparosodás. E két utóbbi összevonható a technika kategóriájába.
              Egyik elv sem a XIX. század találmánya, hanem a két megelőző
              századból ered. A XIX. századnak ezeknek az elveknek nem a
              feltalálása, csupán a meghonosítása írható a javára. Ám
              az elismerésükön túllépve azt is fel kell mérni, milyen könyörtelen
              következményekhez vezettek.” A következmény a tömegesedés.
              Ezzel szemben áll a nemesség. Megint csak Ortegát idézem. „A
              nemesség kifejezés hivatalos terminusként csak a római
              birodalomban tűnik fel, akkor is azért, hogy szembeállítsák a
              már hanyatlásban lévő öröklődő nemességgel. A nemesség
              számomra az igyekvő élettel azonos, amely önmaga tökéletesítésére
              törekszik, és amely igyekszik túllépni azon, amit elért, és
              önmagának kötelességként és igényként kijelölt célok felé
              halad. E szerint a nemes élet épp az ellentéte a közönséges
              vagy tehetetlen életnek, mely mozdulatlanul magába zárkózik, s
              örök immanenciára van kárhoztatva, amelyből csak valami külső
              erő kényszerítheti ki.” A nemessel áll szemben a tömegember.
              Íme Ortega vizsgálódásának leirata: „A tömegember tökéletesnek
              tartja magát. A kiválasztottak között ellenben roppant hiúnak
              kell annak lenni, aki tökéletesnek érzi magát, saját tökéletességébe
              vetett hite pedig nem naivitáson alapul, nem képezi lényegi részét
              személyiségének, hanem merő hiúság az, ami még saját magának
              is kiagyalt, délibábos és kétes jellegűnek tűnik. Azért van
              szüksége a hiú embernek másokra, mert velük akarja megerősíttetni
              az önmagáról megálmodott képet. Következésképpen a nemes
              ember még ebben a beteges esetben, még a hiúság »vakságában«
              sem érezheti magát igazán tökéletesnek.” Ne feledjük,
              mikor írta ezeket a sorokat José Ortega y Gasset. A XX. század
              első harmadában. És most figyeljünk. „Mindenki láthatja,
              hogy Európában különös dolgok történnek. Ezekre a különös
              dolgokra példaként néhány olyan politikai mozgalmat említhetek,
              mint a szindikalizmus és a fasizmus. Nem mondják, hogy csakis újszerűségük
              miatt találjuk őket különösnek. Az európaiak újító kedve
              eredendő tulajdonság, ami olyan mozgalmas történelembe
              hajszolta őket, amilyet nem találni sehol másutt. Ezeknek az új
              jelenségeknek a különbsége tehát nem az újszerűségüknek
              tulajdonítható, hanem rendkívül fura arculatuknak. A
              szindikalizmus és a fasizmus különböző formáiban először
              jelenik meg Európában az az embertípus, aki nem akar észokokkal
              érvelni, s nem akarja, hogy igaza legyen, egyszerűen csak eltökélte,
              hogy érvényesíti véleményét. Ez az újdonság: az ahhoz való
              jog, hogy ne legyen igaza, az értelmetlenség létjogosultsága.
              Lényegében véleményt akar alkotni, de nincs szándékában
              elfogadni a véleményalkotás szabályait.” A múlt század történelmi
              perverzitásairól, a fasizmusról és a bolsevizmusról még egy
              gondolat. „…Európában és környékén most kialakuló két
              új politikai irányzat a vizsgálatunk tárgya. És nem az eszmékben
              rejlő pozitív tartalom miatt, hiszen ha elkülönülten nézem,
              természetesen van benne részigazság – a világegyetemben
              vajon hol nincs egy szemernyi igazság? –, hanem azért, mert
              oly anakronisztikusan történelmietlenül adják elő az
              igazukat. Mindkettő a tömegember jellegzetes mozgalma, amit tartós
              emlékezet és történelmi tudat nélküli középszerű, korszerűtlen
              emberek irányítanak, lévén, hogy mind azok, és kezdettől
              fogva úgy viselkednek, mintha máris letűntek volna, mintha már
              az élő jelenben is a régmúlt faunájához tartoznának.”
              Ortega nem sokat beszél mellé, a lényegre tapint. Mindjárt közli
              velünk, hogy „de könnyű is lenne a dolgunk, ha egy ilyen
              minden teketória nélkül kimondott nemmel eltüntethetnénk a múltat.
              De a múlt lényegét tekintve revenant. Ha kidobják, visszatér,
              elkerülhetetlenül visszatér. Ezért csakis úgy lehet túllépni
              rajta, ha nem dobjuk ki, ha számolunk vele, ha cselekedeteinket
              figyelembe vesszük, hogy kikerülhessük, s hogy megkerülhessük.
              A múltnak megvan a maga igaza. Ha nem ismerjük el, ismét ki
              fogja követelni magának, és mellesleg azt is érvényesíteni
              fogja, amiben nincs igaza. A liberalizmusnak is megvolt a maga
              igaza, s azt el kell ismernünk per secula seculorum. De nem volt
              mindenben igaza, s amiben nem volt, azt meg kell vonnunk tőle.
              Európának meg kell őriznie alapvető liberalizmusát, ez a továbblépés
              feltétele.” Szinte szégyenkezve írom le, hogy az a
              liberalizmus, amiről Ortega beszél, nem az a liberalizmus, amiről
              Kis János és eszmetársai beszélnek. De térjünk vissza oda,
              hogy a múltat nem lehet végképp eltörölni. Az ún. haladás
              ez a világtörténelem nem a múlt elpusztítását jelenti.
              Szemléletes példát hoz erre a kiváló filozófus. Ideírom.
              „Gyónni ment a cigány; az elővigyázatos pap azonban először
              azt kérdezte meg tőle, hogy vajon ismeri- e Isten törvénye
              szerinti parancsolatokat. A cigány azt felelte: nézze tisztelendő
              atyám. Én biz’ meg akartam tanulni mindet, de az a hír járta,
              hogy eltörlik őket. Hát nem ugyanez a helyzet a mai világban?
              Az a hír járja, hogy már nem érvényesek az európai
              parancsolatok, s ennek tudatában sokan – sok ember és nép –
              kihasználja az alkalmat és imperativusok nélkül él. Merthogy
              eddig csak európai parancsok léteztek. Nem arról van szó, hogy
              – mint más alkalmakkor történt – újonnan kibontakozó normák
              lépnek a régiek helyére, vagy hogy valamely frissen támadt hevület
              ifjonti tüze elnyeli a korábbi kialvóban lévő buzgalmakat. Ez
              lenne a természetes. Sőt: a régi nem azért régi, mert elöregedett,
              hanem mert már létezik egy új elv, amely újdonságánál fogva
              egyszerre érvényteleníti a korábbit. Gyerekek nélkül nem öregednénk
              meg, vagy legalábbis sokkal később lennénk öregek. Ugyanez a
              helyzet a gépekkel is. Egy tízéves autó sokkal öregebbnek tűnik,
              mint egy húszéves mozdony, mégpedig annál az egyszerű oknál
              fogva, hogy a gépjárműtechnika sokkal gyorsabban fejlődött.
              Az ifjúság új nemzedékeinek a sarjadásából következő
              hanyatlás tulajdonképpen az egészség jele.” Végül a kérdések
              kérdése: „Európa erkölcs nélkül maradt? Nem arról van szó,
              hogy egy most születő erkölcs kedvéért a tömegember lemond
              egy elavult morálról, hanem arról: életmódjának épp az a lényege,
              hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Egy szót
              se higgyetek el, ha azt halljátok, hogy a fiatalok »új erkölcsöt«
              emlegetnek. Kategorikusan tagadom, hogy ma Európa bármelyik
              szegletében létezik egyetlen csoport is, amelyet erkölcsnek
              nevezhető, új ethos alakított volna ki. Amikor új erkölcsről
              beszélnek, valójában egy újabb erkölcstelenséget követnek
              el, s a legkényelmesebb fortéllyal végzik a porhintést.”
              Ortega könyve maga a credo.
              
               
              
               (José Ortega y Gasse: A tömegek lázadása; Pont könyvkereskedés,
              Budapest, 1995.)
              
               
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |