| 
               
                2008.10.24.  
              185 éve született a Magyar mythologia írója 
              Ipolyi
              Arnold besztercebányai majd nagyváradi püspök, a MTA tagja, a
              magyar művészettörténet-kutatás egyik úttörője Ipolykeszin
              született 1823. október 18-án. Pozsonyban, Nagyszombaton, Bécsben
              és Esztergomban végzett teológiai tanulmányokat, emellett a történelmi
              tudományokkal foglalkozott behatóbban, különösen a középkori
              paleográfiával, régészettel és az ókeresztény egyházi művészettel.
              1849-tol Ipolyi különböző egyházi funkciókat látott el,
              1860-1863-ig törökszentmiklósi plébános. 1863-tól egri
              kanonok, 1872-től besztercebányai, 1886-tól nagyváradi püspök.
              A nagyközönség előtt elsősorban mint püspök és a Magyar
              Mythológia c. mű szerzőjeként ismert. A magyar nép ősvallása
              iránti érdeklődése - amint ő maga írta a Magyar Mythologia
              első lapjain - még tanulóéveiben kezdődött, s csak tovább
              fokozódott, amikor 1846-ban a Kisfaludy Társaság pályázatot
              hirdetett egy olyan mű megírására, amelyben minden együtt
              van, amit „a régi magyarok vallására vonatkozólag kifürkészni
              lehet". Ezekben az években jelentek meg Erdélyi János nagy
              hatású gyűjteményei, a Népdalok és mondák kötetei.
              Ugyanerre az időszakra, a felkészülés idejére esik személyes
              néprajzi gyűjtőmunkájának megindítása, s egyben egy népes
              gyűjtőtábor megszervezése. Erre a több mint háromszáz tételt
              meghaladó kéziratos mese-, monda-, népszokás- és néphitgyűjtésre
              mitológiai művében gyakran hivatkozott. A Magyar Mythológiában
              felhasznált szövegeket 1846 és 1853 között jegyezte le
              Ipolyi, de még további öt esztendőn keresztül folytatta a gyűjtést,
              és így a gyűjtemény összesen több mint ezer szöveget
              tartalmaz. Kétségtelen ezzel a művével úttörő munkát végzett,
              J. Grimmel egyidőben adott a magyar ősi hitvilágról átfogó képet.
              A mű „... méltatói és bírálói egyaránt elismerték, hogy
              ez a könyv volt szellemi kultúránk első elemző összefoglalása...
              a hitvilágot, mint összefüggő rendszert vizsgálta." (Hoppál
              M.: Ipolyi Arnold. Bp. 1980. 50-53.p.) A könyv 1854-ben jelent
              meg Pesten, a reprint kiadása 1987-ben volt. Kevésbé közismert
              tudományos munkássága, egész életén át tartó nemzeti értékeket
              mentő gyűjtőmunkája. Őt tekintjük a műemlékvédelem
              megalapítójának. Elsőként vette számba és írta le a hazánk
              középkori megőrzésre érdemes, épületeit, szobrait, festményeit.
              Konstantinápolyban Mátyás király corvináiból kutatott fel.
              Leírta a királyi koronát. Népmeséket gyűjtött. Műemlék-felfedező
              útjai alkalmával bejárta az egész országot. Gyűjtötte „
              ... a köz és magánélet régiségeit a vallási és egyházi,
              polgári és házi, az állami jog - és műrégiségeket, egyszóval
              mindent e téren, ami a nemzetet életében jellemzi..." (Hoppál
              M.: Ipolyi Arnold Bp. 1980. 117 .p. ). 1852-ben jelent meg első történeti
              témájú tanulmánya, Adalékok a zsitvatoroki békekötés történetéhez
              címmel. Ebben az időben publikálta első egyháztörténeti írásait
              is, ilyen például a Vázlatok a hazai egyházarcheológiai műemlékekről
              Szent János magyar egyháza a szent-ferenczieknél Pozsonyban, s
              a hazánkban létező katakombák című, valamint a magyarok
              apostolai közül Szent Adalbertről szóló műve a Religio című
              folyóirat lapjain.
              
               
              Folyamatos
              gyűjtőmunkával értékes gyűjteményeket hozott létre: képgyűjtemény,
              vallási kegytárgyak, könyvek, ötvösmunkák, fegyverek, szőnyegek,
              stb. Végrendeletében a gyűjtemény együtt tartásáról
              rendelkezett, hogy a nemzet kultúrájának része maradjon. Régi
              képgyűjteménye az esztergomi Keresztény Múzeum jelentős részét
              képezi, a gyűjtemény többi része a Szépművészeti Múzeumban
              található. Törökszentmiklóson töltött esztendei alatt százötven
              tudományos címszót írt az Egyetemes Magyar Encyclopédiába.
              Értekezett többek között a régi magyar népkönyvekről, a
              pozsonyi káptalan 14. századbeli könyvtáráról, a misztériumok
              maradványairól hazánkban, valamint a magyar népmese ügyéről,
              amikor is Gaál György mesegyűjteményét ismertette az Új
              Magyar Múzeum 1858. októberi füzetében. Ugyanebben az évben,
              1858-ban az Akadémia december 15-ei ülésén neki ítélte az
              alapítójáról, Marczibányi István Csanádi alispánról
              elnevezett jutalmat, s egyben levelező tagnak is megválasztották.
              De nemcsak a történeti filológia meg a folklór érdekelte. Fáradhatatlanul
              járta szűkebb pátriája községeit, majd az egyre távolabbi
              vidékeket is, azzal a céllal, hogy minden számba vehető műemléket
              leírjon, megörökítsen. Világosan megfogalmazta egy ilyen
              munka célját Adalék Magyarország 13. századi helyirata és földrajzához
              című tanulmányában, amely 1857-es csallóközi műemlék-felfedező
              útja után készült. 1860 elején Bartakovics Béla egri érsek
              saját kezűleg írt levelében felajánlotta Ipolyinak a törökszentmiklósi
              parókiát. Minthogy ott segédlelkész is volt, az érsek úgy
              gondolta, Ipolyi ezután több időt szentelhet tudományos munkájának,
              azonkívül a jövőben az egri kanonokságot is neki szánta. A
              legjelentősebb változás mégis az volt Ipolyi életében, hogy
              míg a császárváros árnyékában a Morva folyó menti szlovák
              faluban és főúri barátai körében alig hallott magyar szót,
              addig új hivatalában és lakhelyén a magyar nemzeti érzés látványos
              ébredésének lehetett tanúja. Egy olyan alföldi faluba érkezett,
              ahol tüntetőén hazafias üdvözlőbeszéddel fogadták, és nem
              kerülhette el, hogy bekapcsolódjék a város társadalmi és
              politikai életébe: azonnal megválasztották az akkor alakuló
              „olvasó és társalkodó egylet elnökéül".
              
               
              Tovább
              folytatta hazai műemlék-felfedező útjait. Bejárta a felvidéki
              Trencsén, Liptó, Zólyom, Árva megyéket, a Dunántúlon pedig
              Vas, Zala és Somogy helységeit. Különös alapossággal kutatta
              végig a régi műemlékekben oly gazdag Szepességet. Ezek az
              utazások adtak alapot később nagyszabású tanulmányainak
              sorozatához, amelyekben a középkori Magyarország műemlékeit
              sorolta fel, ismertette történetüket, és leírta akkori állapotukat.
              Akadémiai székfoglalóját is e tárgykörben készítette
              1860-ban, A deákmonostori 13. századi román basilika címmel,
              melyből a hazai archeológia megalapításának igénye csendül
              ki. Székfoglaló előadásának végén elsőként hívta fel a
              figyelmet az egyházi kincsek történeti-kulturális jelentőségére,
              többek között a Szent László-hermára.
              
               
              1871
              végén kapta a hírt, hogy besztercebányai püspök lesz, ahová
              feltehetően német- és szlováknyelv-tudása miatt szemelték ki
              feljebbvalói. Az egyházmegye kormányzásán kívül elsőrendű
              feladatának tekintette az iskolaügyet, az ifjúság korszerű
              nevelésének ügyét. Felesleges költekezések helyett inkább
              iskolákat alapított. Így többek között az akkor még
              meglehetősen ritka leánynevelés fellendítésére „nőtanodát"
              létesített, ahol mai fogalmaink szerint is igen korszerű oktatás
              folyt, mert szakmát is tanultak a leányok. Az iskolához hímzőműhely
              csatlakozott, ahol szegény sorsú nők is munkaalkalmat nyertek a
              miseruhák hímzésével. A fiúknak a püspöki palotában
              rendezett be egy jól kiszerelt asztalosműhelyt, ahol a műbútor-asztalosságot,
              díszítő- és faragóipart sajátították el az ifjak.
              
               
              1886.
              február 18-án kelt királyi kinevezése Nagyvárad tekintélyes
              és nagy jövedelmű püspöki székébe. Ez volt az ország egyik
              legjelentősebb egyházi méltósága. Sajnos a júliusi beiktatás
              után alig maradt ideje arra, hogy új állomáshelyén ugyanolyan
              értékes munkát végezzen: 1886. december 2-án hunyt el Nagyváradon.
              
               
              Az
              egyházi szolgálata és tudományos munkája mellett a mai szóhasználattal
              élve - a közéleti tevékenységet, ismeretek átadását is
              fontosnak tartotta. Ipolyi Arnold rendes tagja volt a Magyar Tudományos
              Akadémiának, a Magyar Történelmi Társulat alapító elnöke,
              az Országos Képzőművészeti Társulat elnöke és az Országos
              Közoktatási Tanács elnöke. Az említett területeken tudományszervező
              tevékenységével is maradandót alkotott. 
              
               
              
               
               
              Medveczky Attila
              
              
              |