| 
               
                2008.10.24.  
              A nyomozó 
              (Gigor Attila filmje) 
              Gigor
              Attila első nagyjátékfilmjét, A nyomozót az idei, a 39.
              Filmszemlén láthatta először a közönség, és már ekkor is
              valóságos díjeső hullott rá, összesen ötöt kapott: Gigor
              Attilának a nemzetközi zsűri döntése alapján a legjobbnak ítélt
              közönségfilmért a Moziverzum-díjat, az Országos Diákzsűri
              által alapított Zöld Holló-díjat és a legjobb forgatókönyvíróit
              adták, a Herendi Gábor vezette zsűri a legjobb férfialakítás
              díjával A nyomozó főszereplőjét, Anger Zsoltot jutalmazta, a
              legjobb vágásért járó Arany Olló-díjjal pedig Kovács Zoltánt
              tüntette ki. Gigor Attila Galambos Attilaként született
              1978-ban, és abban a legendás Simó Sándor-féle rendezői osztályban
              kezdte meg tanulmányait. Rövid ideig színész is volt, de érdeklődése
              inkább a forgatókönyvírás és a rendezés felé vonzotta. A
              nyomozó a diplomamunkája, ami azért megy ritkaságszámba, mert
              egész estét filmet csak elvétve forgatnak pályakezdő rendezők.
              A szélesebb nézőtábor tagjai ez év október 2-ától ülhetnek
              be rá, és a multiplexekben vetítik, ami bizony nagy bátorságról
              tesz tanúbizonyságot, mert a forgalmazók túlbecsülik az érdeklődők
              számát, ugyanis csak a megrögzött „magyar filmnézők”
              fogják kitüntetni a figyelmükkel, más közönséget, vagyis az
              izgalmas autósüldözéses, robbantásos amerikai filmrajongó plázafiúkat
              és plázacicákat nem igazán lehet vele becsalogatni a moziba.
              Ahhoz nem elég pörgős, meg nincsenek benne vadító
              szexjelenetek és jó laza dumák, a film fanyar humorára ez a réteg
              pedig nem vevő. Gigor 
               Attila
              filmje egy szimpla, nem valamiféle különleges kegyetlenséggel
              elkövetetett emberölésről szól. Az az érdekesség benne,
              hogy aki utánajár a dolgoknak és kideríti a történteket, az
              bizony nem a rendőrség tagja, hanem maga a tettes. Ennek az
              egyszemélyű gyilkosnak és nyomravezetőnek, azaz a főhősnek,
              Malkáv Tibornak roppant viszolygást keltő foglalkozása van: kórboncnok.
              Ez a hallgatag, arcizomrángásos, mackótermetű, jó harmincas férfi
              nem csak előkészíti az orvos számára a hullákat, hanem azt követően,
              hogy a doktorok befejezték a munkájukat, újra kezébe veszi a
              tetemeket: összevarrja, majd megszépíti őket, kifesti arcukat,
              kirúzsozza szájukat. Nincs más hozzátartozója, csak a rákbeteg
              anyja, és úgy, a maga módján udvarol a szomszédos kifőzde se
              nem szép, se nem csúnya pincérlányának, Editnek. Anyja gyógyítására
              Svédországban van esély, csakhogy a műtét zsáknyi pénzbe
              kerül. Malkávot egy félszemű felbujtó személyében megkísérti
              az ördög, igencsak kerek összeget ajánl neki, ha elvállalja,
              hogy elteszi láb alól a kiszemelt áldozatot. Malkáv
              boncmesteri precizitással végez a számára ismeretlen fickóval,
              és mint aki jól végezte a dolgát, hazamegy. Otthon várja őt
              Szirmai Tibor levele, amiből megtudja, testvérei vannak, ugyanis
              nagytermészetű apjának három nőtől három gyereke született.
              Lassanként világossá válik számára, hogy akit megölt, az
              nem más, mint Szirmai, a féltestvére. Ezek után kezd nyomozni,
              hogy „cui prodest?”, azaz kinek az érdeke, ki ültette őt
              fel és végeztette el vele a piszkos munkát, s szép sorjában
              mindent kiderít.
              
               
              
               Ez
              így elmondva izgalmas krimit sejtet, de a látottak alapján egyáltalában
              nem az. Csigatempóban megy előre a cselekmény, párbeszédre
              alig-alig kerül sor, a szófukar főhős többnyire csak maga elé
              bámul. Időnként művészfilmes megoldások szakítják meg ezt
              az amúgy is döcögős tovahaladást. Malkáv álmait, és ritkán,
              de azért előforduló kétségeit élénkpiros, beszélő rákok
              adják a néző tudtára. A film humora igencsak áttételes, elvétve
              vannak benne szaftos kifejezések, jó beköpések. Mosolyogni inkább
              a szereplők jellemén lehet. A nyomozó összes karaktere –
              kezdve a főszereplőn át a megbízóig – antihős. Malkáv
              bamba alak, Edit igénytelen nő. A film legbizarrabb jelenete az,
              amikor Malkáv paradicsomos kólát iszik. A legfurcsább az a
              szerelemszerűség, ami Malkávot és Editet összeköti. Ebben a
              kapcsolatban nem dúl ám a „lamúr”, nem izzik körülöttük
              a levegő, és ez a nagydarab, lagymatag fickó kedvesét még ágyba
              sem akarja vinni, csak moziba jár vele, és idióta,
              tankos-romantikus filmeket néznek együtt. Anger Zsolt formálja
              meg a főhőst, az ő Malkávja nyugodt, szenvtelen, amolyan „fát
              lehet a hátán vágni” típusú férfi, aki érzelmeit nem
              tudja kimutatni, ugyanis nincsenek neki. Editet, a tulajdonképpen
              kedves és ragaszkodó lányt Rezes Judit úgy játssza, ahogyan
              az ilyen szeretetre vágyó fiatal nőt el lehet képzelni. Terhes
              Sándor alakítja Szirmait, Tóth Ildikó az áldozat számító
              feleségét, Kerekes Éva pedig a gonosz testvért. Gigor Attila
              mozijával az a baj, hogy se nem művészfilm, se nem akciófilm,
              hanem olyan mix, ami mindkettőből tartalmaz valamit, amit talán
              úgy lehetne nevezni: akciófilm némi művészfilmes beütéssel.
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |