vissza a főoldalra

 

 

 2008.10.24. 

Szárszó-Monor-Lakitelek-TF-aula

Október 11-én és 12-én a Testnevelési Egyetem dísztermében kétnapos előadás-sorozattal emlékezett a Püski könyvkiadó az 1943-as Magyar Élet-tábor 65. évfordulójára. Mindössze hárman élnek még az eredeti résztvevőkből: Püski Sándor, Somodi István és Mohácsi László. Ez a 65 év valójában egy többlépcsős folyamat volt, amelynek talán legfényesebb állomása a Balatonszárszón eszmecserét folytató történelmi jelentőségű értelmiségi találkozó volt, de a nemzeti szándék és a politikai akarat, amit Szárszó neve képvisel, már jóval az elhíresült tábor előtt jelentkezett és – mint a TF-aulában megrendezett tanácskozás mutatja – máig nem lezárt. Az akkor még New Yorkban élő Püski Sándor egy 1977-es nyilatkozatából tudjuk, hogy a szárszói konferenciát rendező Soli Deo Gloria (SDG) református diákmozgalom már 1942 februárjában is rendezett tanácskozást Szárszón, ami sajnos nem kellően előkészített volt, és semmiféle jegyzőkönyv nem készült az ott elhangzottakról. De emlékeztetnék rá, hogy 1942 novemberében a „hivatalos” Magyarország is szükségét látta átfogó, a magyar sorskérdéseket körbejáró tanácskozás szervezésének: Antal István, az imrédysta tárca nélküli miniszter Lillafüreden próbálkozott olyan többnapos írótalálkozót létrehozni, ahová minden magyar írót és költőt meghívtak. (A többségük el is ment, de a két legnagyobb ágyú hiányzott: Móricz hetekkel korábban halt meg, Szabó Dezső pedig hallani sem akart a részvételről.) A teljesség igénye nélkül ugyan, de bizton mondhatjuk, hogy valamikor 1942-ben, a vesztésre álló II. világháború pokoli hírei közepette, a Hitler és Sztalin nyújtotta alternatívák világában – 2 évvel Magyarország német, 3 évvel szovjet megszállása előtt – kezdődött a magyar élni akarás, a közös megoldáskeresés tanácskozásainak sorozata, melynek legfőbb állomásai a következők: Lillafüred (1942), Szárszó (1943), Monor (1985), Lakitelek (1987, 1988), Szárszó (1993), és írjuk a végére mostani, TF-alulabéli konferenciánkat. Megfigyelhető egy érdekes azonosság ezen konferenciák tematikájában: a belső, speciálisan magyar társadalmi problémák számbavétele és orvosolni próbálása mellett mindig ott van egy mindent elnyeléssel fenyegető külső veszedelem is. Németh Lászlóék idején ez nagyobbrészt a hazánkat elnyelni szándékozó „német étvágy”, az össznémet eszmék felerősödése, az Anschluss és a volksbund keltette társadalmi hangulatok, kisebbrészt a sztalini birodalomépítés réme határozta meg. (Szárszó persze ebben is tévedett, elsősorban ugyanis Sztalintól és a kommunizmustól kellett volna tartaniuk, de ők ezt akkor nem tudhatták. Ortutayék tudták. Ennyit a kollektív bölcsesség hasznáról.) Napjainkban, ha a mostani TF-alulabéli tanácskozást nézzük, a belső társadalmi problémák szinte ugyanazok, mint 1943-ban voltak, a külső veszedelem viszont – azaz a globalizmus – alapvetően megváltozott, mert nem annyira politikai, mint inkább pénzügyi és gazdasági karakterű. Nem megkerülhető a kérdés, hogy volt-e valódi szellemi hozadéka ezeknek a tanácskozásoknak? Én azt hiszem, elmondhatjuk, hogy kivétel nélkül hasznos, továbblépésre alkalmas és késztető tanulsággal zárultak: hazánkban, a „szittya átok” országában, ahol a széthúzás, a pártoskodás, az atomizálódás, az irigykedés divatja, és a másik magyar iránt érzett felelősség, a szolidaritás erős hiánya mutatható ki, önmagában az a tény, hogy létre tudott jönni, hogy megtörtént Szárszó, Monor vagy Lakitelek, a legnagyobb értékű üzenet. Mert igenis tudunk szót érteni, és meg tudjuk fogni a másik magyar kezét, ha akarjuk! Ennél fontosabb és hasznosabb eredmény nem is várható el egyetlen magyar sorskérdéssel foglalkozó eszmecserétől sem. Egymásra találni, elfogadni a másikat és elhinni: nem ellenség ő, hanem ugyanolyan magyar, mint én vagyok, ugyanaz a sorsa, a gondja és az öröme, és ha imádkozik, ugyanúgy mondja magyarul, mint én: „Isten”, legfeljebb néhány részletkérdést másképpen értelmez az életben. Nagyjából ebben tudnám összefoglalni a szárszói szellemiség társadalmi-történelmi profitját. Na és, ehhez kapcsolódóan még valamiben. Gombos Gyula kifejezését veszem kölcsön: „igénybejelentés” minden ilyen pártok feletti, össznemzeti, harmadik útként is értelmezhető megmozdulás. Szárszó, Monor vagy Lakitelek egyként a magyar élni akarás félre nem érthető morsejeleit jelentették, azt, hogy emlékeztetjük a hatalmat: ne feledje, vagyunk még, és szándékunkban áll saját életünket, saját sorsunkat saját irányítás alá vonni. A politika, ha tagadta is, mindig rettegett a népi-nemzeti oldal tanácskozásaitól, főleg a szótértéseitől. Mondhatnák erre a mindig huhogók, hogy ez az azért túl szerény hozadék, ennél többet várnának. Talán igazuk van, talán nincs, mindenesetre, ha belemélyedünk a 65 éves szárszói folyamat részleteibe, nem kerülheti el figyelmünket az, hogy a szervezésnél mindig részletesebb, alaposabb és megtervezettebb volt az aláásás azok részéről, akik eleve csak azért vettek részt eszmecseréinken, hogy a legalkalmasabb pillanatokban meghúzhassák a vészféket. Sokat hallottam már a híres, gúnyos mondatot Szárszó kapcsán: „Németh Lászlónak igaza volt, Erdei Ferencnek igaza lett”. (Ezt ezúttal M. Kiss Sándor érdekfeszítő, magas színvonalú előadása idézte fel.) Szomorú és keserű iróniát érzek ki ebből a megállapításból még akkor is, ha a napnál világosabban látom, hogy miért van így. A fentebb már említett nyilatkozatában maga Püski Sándor árulja el beszélgetőpartnerének, hogy az SDG fiataljairól, akik a legelső, az 1942-es találkozót rendezték, hogy „semmiféle előítélet nem volt bennünk” arra nézve, kit hívjunk meg, kit ne. Így történhetett, hogy a kedves résztvevők között ott találjuk Kállay Gyula, Marosán György és Somogyi Miklós nevét! (Ez utóbbi nem akárki volt 1942-ben: az illegális KMP egyik hangadó vezetőségi tagja.) Ezek után csodálkozhatunk-e azon, hogy nem túl bő termést hozott a magyar sorskérdések megoldását illetően a ’42-es szárszói konferencia? Szeretném hozzátenni, hogy valójában a ’43-asból is erősen kilóg Németh László, aki elment kisebbségnek oda, ahol Dobi István, Erdei Ferenc, Ortutay Gyula, Darvas József és a formálódó kommunizmus több más kiválósága adta, ha nem is a többséget, de a stabil állagot. Tökéletesen meg tudom érteni Szabó Dezsőt, aki természetesen Szárszóra sem ment el. „Németh Lászlónak igaza volt, Erdei Ferencnek igaza lett” – csak nem tudok elszakadni ettől az empirista odavetéstől, mert felidézi Monort és Lakiteleket, ahol ugyanez történt, igaz, negyven évvel később. Csurka István 1985 júniusában Monorierdőn megtartja vitaindító előadását (Új magyar önépítés), és Csurka Istvánnak igaza volt. Aztán 1987 szeptemberén Lakiteleken is felolvassa a tanácskozás légkörét meghatározó programesszéjét, és Csurka Istvánnak megint igaza volt. De aztán hogy nem, hogy-hogy nem, mégiscsak Konrád Györgynek és Elek Istvánnak lett igaza… Érti ezt valaki? Netán sokkal jobban oda kellene figyelnünk a nemzeti eszmecserék meghívottjainak névsorára? A kétnapos konferenciának csak az első napján tudtam részt venni, ahol a délelőtti szekcióban kimagaslóan fontos előadást tartott M. Kiss Sándor, Pozsgay Imre és Fekete Gyula, délután Csath Magdolna, dr. Hegedűs Loránt, Csurka István és Döbrentei Kornél. Sajnos a gyengélkedő Püski Sándor nem tudott megjelenni, és Bíró Zoltán professzor is akadályoztatva volt. Távollétük nagy hiányérzettel töltött el minden jelenlévőt.

 

Szőcs Zoltán