| 
               
                2008.10.31.  
              Vlagyimir Szorokin: A jég  
              (Nemzeti Színház Nagyszínpad) 
              Szorokinnak
              ezzel a művével mutatkozik be a publikumnak a Nemzeti új főigazgatója,
              Alföldi Róbert. Akik ismerik az ő eddigi színházi ténykedését,
              - udvariasan fogalmazva: művészi hitvallását, - azok túl
              sokat nem várnak tőle, mert tudják, - Madáchot egy kissé átfogalmazva
              - nem adhat mást, csak mi lényege. Tehát idehozza azt a
              bizonyos „alföldizmust”, azaz a mához szóló üzenetek
              kibontása ürügyén a klasszikus darabok mondanivalójának
              kiforgatását és anyaszült meztelen férfiak, ritkább esetben
              nők grasszálását a színpadon. Nem tudatosodott még benne,
              hogy a Nemzetibe, pláne a Nagyszínpadra rétegszínházi darabok
              nem igazán valók; az a produkció, ami elmegy bármelyik
              alternatív színpadon, az nem állja meg a helyét a Nemzetiben,
              ugyanis más a közönsége a formabontó előadásoknak, és
              megint más a Nemzetinek. Az emberek elég konzervatívok,
              szeretnek olyan helyekre menni, ahol tudják, mit kapnak. Lila gőzös
              magasából bárki lesajnálhatja és lenézheti az öltönyös,
              nyakkendős urakat, estélyi ruhás hölgyeket, de ők teszik ki a
              színházba járók döntő többségét. Ez a fajta nézősereg
              – de még a diákok java része is – még mind a mai napig
              valamiféle emelkedettséget vár el a színháztól, és ez
              fokozottan érvényes az ország első színházára. A Nemzeti
              nem csak egy színház a sok közül, hanem jóval több annál,
              mert küldetése van, a régi nagy meg a jelenleg alkotó szerzők
              műveinek színpadra állítása, és nem az a dolga, hogy egy szűk,
              önmegvalósító csoport játékszere legyen.
              
               
              
               Az
              1955-ben, Moszkva külvárosában, Bikovóban született Vlagyimir
              Georgijevics Szorokin (felső képen) hazájában valóságos
              fenegyereknek számít. A 2002-ben megjelent Kékháj című regényének
              Sztalin és Hruscsov szexuális életét taglaló oldalai
              Oroszországban hatalmas botrányt kavartak, a feldühödött
              olvasók nyilvánosan égették el a könyv példányait. A
              2004-ben napvilágot látott regénye, A jég is tökéletesen
              megfelel a polgárpukkasztás kissé gyerekes igényének. Trilógiává
              szélesített művének A jég az első, a 2007-ben kiadott Bro útja
              a második, és a még magyarra le sem fordított 
              23000 a
              harmadik része. A jég című drámát a Krétakör Színház
              2006 őszén mutatta be. Kissé átdolgozott változatának a
              Nemzeti Nagyszínpadán szeptember 26-án volt a premierje, ezt a
              produkciót a Delta című filmjéért agyondíjazott Mundruczó
              Kornél rendezi. A jégben a Fény-testvériség szekta tagjai a
              Tunguz meteorit jegéből készült kalapácsukkal addig ütik
              egy-egy ember szívét, amíg az válaszol nekik, ugyanis így
              keresik a közéjük tartozókat. Akinek nem szólal meg a szíve,
              az meghal, akinek pedig rezonál, abban testvérre lelnek, így őt
              maguk közé fogadják, új nevet és új külsőt adnak neki.
              Természetszerűen tökéletes: szőke, kékszemű emberpéldányokká
              válnak, mert csak így tartozhatnak a testvérek elitjébe. Ez a
              fajta kiválasztás azt akarja kifejezni, hogy mindkét, az emberi
              faj átrostálásán alapuló diktatórikus eszme, a fasiszta és
              a kommunista egyformán a maga képére és hasonlatosságára gyúrja
              át a férfiakat és a nőket. Karácsony szent estéjén egy átlagos
              moszkvai család barátaival együtt várja a „Jézuska” születésének
              ünnepét. Ennek a famíliának a tagjai közül számosat megtalálnak
              a testvérkeresők, átalakítják őket, de azok a szerencsétlenek
              már nem képesek az addig megszokott életvitelükre, kilógnak a
              sorból, és egy szavukat sem hiszik el, amikor elmesélik, mi történt
              velük.
              
               
               Ez
              így elmondva nem hangzik olyan szörnyűnek, de a színpadi
              megvalósítása már igen. Az összes beavatás után olyan vad
              orgia következik, ami nem más, mint tömény pornográfia. Még
              De Sade márki is elkerekítené a szemét a látványon, mert
              neki is tudnának újat mutatni. Ha véletlenül nincsenek ilyen
              nyers és közönséges részek, akkor a szereplők olyan válogatottan
              ordenáré szavakkal harsogják tele a színházat, hogy még ama
              kötőszóként használt kifejezés a legszolidabb közöttük.
              Biztosan akadnak olyan nézők, akik kedvtelve nézik ezeket a
              gusztustalan megnyilvánulásokat, és nem zavarja őket a lószerszámok
              alacsony röpködése, de jócskán vannak olyanok, akiket ez mérhetetlenül
              bosszant és feszélyez, és még kijönni sem tudnak, mert Ágh Márton
              díszlettervező úgy alakította ki a színpadteret, hogy nincs rá
              mód. Ennek a rémséges ocsmányságnak nincs dramaturgiai funkciója,
              csupán a megbotránkoztatás a célja. Csak sajnálni lehet A
              jeget előadó színészeket, hogy mit kell nekik eljátszaniuk,
              de megérdemlik a sorsukat, mert ilyen megalázó szerepet nem kötelező
              elvállalni. Szép számban találhatók olyan művészek, akiknek
              nem tudnának annyit fizetni, hogy fellépjenek egy ilyen
              darabban.
              
               
              Petőfi
              Sándor 1839 márciusában – rövid ideig – tagja volt a
              Nemzeti Színháznak. Ő írta a Színészdalban, hogy
              ”Apostolok vagyunk / Az erkölcs mezején. / Apostoli szavunk /
              Téged kiált: erény!” Nem ártana, ha a Nemzeti új vezérkara
              elgondolkodna egykori társulati tagjának szavain, és megfogadná
              azokat, mert Szorokin drámája nem csak Petőfi intelmeivel,
              hanem az elemi jó ízléssel is éles ellentétben áll.
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári
              Ágnes
             |