| 
               
                2008.09.05.  
              Jean Létraz: Tombol az erény 
              (a Turay Ida Színház vendégjátéka az Újpesti Városnapokon) 
              Ebben
              az évben is, immáron 16. esztendeje a IV. kerületi Önkormányzat
              augusztus 29-től 31-ig háromnapos rendezvénysorozatot
              szervezett Újpesti Városnapok címmel. Különböző szabadtéri
              és templomi hangversenyekre, képzőművészeti kiállításokra,
              Újpest egykori polgármesterének, Semsey Aladárnak az emléktábla
              avatására és sporteseményekre várták az érdeklődőket. Az
              idén könyvbemutatóval egybekötött irodalmi előadás színesítette
              a kínálatot: Babits Mihály születésének 125. évfordulójára
              az 1941-ben közzétett Válogatott verseinek reprint kiadását
              Dr. Sipos Lajos irodalomtörténész ismertette, majd ezután
              „Nem játék a világ! Látni, teremteni kell” címmel Helyei
              László színművész Babits estje hangzott el. Hagyományos az
              is, hogy színházi bemutatót tartanak, ugyanis Újpestnek nem
              csak egy kőszínháza van, hanem kettő, az Árpád úti Polgárcentrumban
              Kamaraszínház is működik. Újpesten a szovjet megszállásig
              élénk színházi élet folyt, ami az ötvenes években
              fokozatosan elsorvadt. A rendszerváltásnak titulált hatalmi átrendeződés
              után, 1990-től kezdve újjáéledt a színjátszás: az Újpest
              Színház az Ady Endre Művelődési Központ színháztermében
              kezdte meg tevékenységét. A színháznak nincs önálló társulata,
              havonként 8-10 előadásra kerül sor, többnyire vendégjáték
              keretében látogatnak ide különböző társulatok. Az idén
              viszont azzal az újdonsággal lepték meg az érdeklődőket,
              hogy nem a megszokott épület, hanem a Tábor utcában kialakított,
              fáktól, növényektől körülölelt szabadtéri színpad adott
              otthont a Turay Ida Színház produkciójának. 
              
               
              
               Az
              1897-től 1954-ig élt francia szerző, Jean Létraz nem
              ismeretlen az európai vígjátékokon nevelkedett magyar publikum
              számára. A háború előtt jóformán minden művét műsorára
              tűzte a Vígszínház meg az akkori Magyar Színház. A Turay Ida
              Színház tavaly, február 25-én mutatta be a Tombol az erényt.
              A klasszikus francia komédia alapjaira fektette le ezt a darabját
              Létraz. Két féltékeny férj meg két, zöld ördögtől
              mardosott feleség, egy kotnyeles szobalány, egy fűzfapoéta és
              egy fényes karrierről álmodozó detektívfelügyelő az összes
              szereplője ennek az unalmas francia tengerparti kisvárosban játszódó
              vígjátéknak. A férjek – ahogyan az már lenni szokott – félrelépnek,
              az asszonyok – ahogyan illik – gyanakodnak, a száját jártató
              szobacicus mindenbe belekotyog, és mindent elrendez, – ahogyan
              az egy valamirevaló francia komédiában elvárható – a kétbalkezes
              barát mindent elront, a nagyravágyó rendőrfőnök pedig
              folyton nyüzsög – körülbelül ennyit lehet elmondani a darab
              cselekményéről. A végén minden kiderül, a bonyodalom egy
              csapásra – deus ex machinaként – oldódik meg. Cseke Péter,
              a darab rendezője tovább folytatja, sőt erősíti azt a fajta
              visszafogott, pikáns tréfálkozást, amit Létraz komédiája képvisel,
              ugyanis a nevettetés mértékét és minőségét a mai nézők
              igényéhez hozza közelebb, de ezek az aktualizálások nem
              megbotránkoztatók, nem lépik túl a jó ízlés határait,
              hanem önfeledt mosolygásra ösztönzik a publikumot. Ismét
              bebizonyosodik, hogy a médiumokban folyton-folyvást látható,
              agyonfizetett és sztárolt, úgynevezett humornagyágyúk hiába
              akarják a vastagabb beszólásokhoz, szaftosabb beköpésekhez
              szoktatni a közönséget, az emberek természetes ösztönüktől
              vezérelve sokkal inkább vevők a kellemes, pajkos mókázásra,
              mint az ordenáré, csak az altesti szellemeskedésből álló
              viccekre.
              
               
               A
              színészek mindannyian mesterségbeli tudásuk legjavát adják
              bele a produkcióba. Az agilis rendőrfőnököt Szacsvay László
              úgy kelti életre, hogy ez a kissé buta férfiú nincs tudatában
              korlátoltságának, inkább kiválóságáról, sőt pótolhatatlanságáról
              van meggyőződve. Az egyik férjet Kautzky Armand, a magyar
              nyelvet talán legszebben beszélő művészünk jeleníti meg. Tőle
              az eleganciát szokta meg a közönség, és most is megkapja,
              amit vár: a választékosságot, az úri modort. Cseke Péter
              Leonard szerepében igazi vérbő humorral állítja színpadra a
              hamiskártyás, időnként mellébeszélő férfit. Laklóth Aladár
              az együgyű barátot jeleníti meg, aki a legjobb indulattal nyúl
              mindenhez, ennek ellenére bármibe belefog, az mindig rosszul sül
              el, bármennyire igyekszik is. A színésznők is tudásuk egész
              tárházát mutatják be. Sára Bernadette az egyik butuska feleséget,
              Incze Ildikó pedig a másik becsapott asszonyt kedvesen és
              szeretetreméltóan, Haffner Anikó pedig a végén nagyvilági dámává
              váló cserfes komornát játssza. Nem csalódtak azok, akik a városnapi
              rendezvénysorozat szombati napján ellátogattak a Turay Ida Színház
              előadására, mert pompásan szórakoztak, alaposan kikacaghatták
              magukat. 
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes 
               
              
              |