| 
               
                2008.09.12.  
              Lapusnyik, a fotós 
              Paládi József:
              A bánat hegedűje c. könyvéről 
              
               Lapusnyik András jó fotós volt. 31 évig
              dolgozott a városban. Jó fotós volt, és szennyes lelkű ember,
              amiről ő viszont nem tudott. A forradalomban lefényképezte az
              akasztásokat, a nemzetőrség tagjai elkapták a csellengő
              Lapusnyikot, és bevitték valami irodába. Lapusnyik András
              biztosította a forradalom híveit, hogy ő csak emléket akart állítani
              a forradalom eseményeinek. Jó lesz majd erre hivatkozni a későbbiek
              során. Bejöttek az oroszok, és Lapusnyik nekik is felajánlotta
              szolgálatait. Megkapták a megszállók a fényképeket, akik a
              fotókon szerepeltek, mind felakasztották. Lapusnyik tovább fotózott,
              majd elkészítette az utolsó felvételt, az állványra
              helyezett fényképezőgépet beállította időre, és
              felakasztotta magát, megörökítette saját halálvergődését.
              Ennyi a történet. Paládi József A bánat hegedűje című 21
              novellát tartalmazó kötet első főszereplőjének Lapusnyik
              András fotós életének és halálának. Most jelent meg második
              kiadásban a Dunapress Kiadó gondozásában Paládi József
              novelláskötete. Paládi is debreceni diák volt, mint annyian mások.
              Az írások révén bepillanthatunk a városi taxisok, a vendéglők
              és a kórházak világába, láthatjuk a szocializmus fojtogató
              légkörében vergődő, boldogságkereső kisembereket, akik
              semmi mást nem szeretnének, csak élni és túlélni. Néha mégsem
              sikerül ez nekik. Paládi József jó újságíró volt már
              Debrecenben is a 60-as évek első felében. Halk szavú, csendes
              fiúként rótta a maga útját, és figyelt. Szociográfikus
              riportokat írt. Akkor sem, de most a novelláiban sincsenek fölösleges
              szavak. Csínján bánik a jelzőkkel, szikár tényeket közöl.
              Ezzel elképesztő hangulatot teremt. Nem bőbeszédű, a lényeget
              látja, és azokat egy-két mondatban közli az olvasóval.
              Bizony, ez a 60-as évek Debrecene, mert onnan hozta élményvilágának
              jelentős részét a szerző. Nem az egyetemistákról, nem a mi
              „léha” világunkról beszél, hanem egy korszakról, egy
              korszakot mutat be minden novellája. De feltűnnek az arcok, s
              ezek annyira ismerősek. A két mázsa búza című írás egyik hőse
              egy néger fiú. Azonnal felismerhető. Debrecenben volt
              egyetemista. Az orvosegyetemre járt. És az akkori években mi, bölcsészek,
              agrárosok és orvostanhallgatók esténként a Pálma tanszéken
              futottunk össze a Nagyerdei körúton. A néger diák, kinek neve
              Oké volt, valami törzsfőnök fia lehetett, vagy egy afrikai király
              sarja. Mindannyian szerettük, de különösen a bölcsész lányok.
              Egy alkalommal Oké megjelent a Pálma presszóban a Nagyerdei körúton,
              és vállán hozott egy ajtót. Igen, egy ajtót, s rajta szám
              volt: 302. Okét az előző este kizárták a kollégiumi szobából
              véletlenül, ő meg úgy okoskodott, nem zárják ki őt többé
              a kollégiumból, inkább hozta magával a szoba ajtaját is. Oké
              10 évig járt egyetemre Debrecenbe. Nem azért, mert hülye volt
              hozzá, hanem azért, mert így hosszú ideig debreceni lakos
              maradhatott. Az egyetemközi időkben kerékpáron hordta ki a táviratokat
              a jó debrecenieknek. Villámgyorsan tudott rohangálni a városban.
              Nem használta a féket, hanem mezítlábon sarkával fékezett állandóan.
              Magam láttam, lángolt a sarka. Jó gyerek volt Oké, miként Paládi
              novellájában. Valami presszófélében nagyon megtetszett neki
              egy szőke nő. A bárpultos. Ezt meg rossznéven vették a keményszavú
              debreceni stricik. Szerencsére, baj nem lett belőle. A novelláskötetben
              feltűnnek a taxisok. El nem tudjuk képzelni, mennyi szorongás,
              mennyi gyomorlyukadáshoz vezető idegesség kíséri ezeknek a
              taxisoknak az életét. A rengeteg részeg, a markecoló cigánygyerek,
              és a töméntelen kurva. Őket is fuvarozni kellett. Különösen
              a havas éjszakákon vagy hajnalokon, fel, valahova a város tetejére,
              túl a hegyeken, valami sufniba. Oda vitette magát a magányos,
              nagypiás, korosodó ember, a taxis meg félt, hogy most fogják
              leszúrni. Nem szúrták le, csak küzdelem volt az élet. „Az
              autó furcsán csúszkált a töretlen hóban. A taxis finom kormánymozdulatokkal
              igyekezett az ősszel vájt, mély keréknyomban maradni, amely sínként
              vezette a kocsit. A sofőr fiatal volt, nem régóta dolgozott, élvezte
              az új feladatot. Kevesen vállalkoznának ilyen lélegzetelállító
              hegyi túrára. »Nézze, milyen szép a táj« – mondta az
              utas, és meghúzta a zöld flaskát.” Aztán vége a novellának,
              a következő szavakkal: „A taxis a kormányra hajtotta a fejét.
              A szeme még most is káprázott. Tarkóján egy revolver hideg csövét
              érezte még mindig.” 13 órás szolgálat után főhősünk
              hazamehetett. Hátborzongató a Kerék alatt című írás. Egy
              fiatalember a villamos kerekei alá került. Nem halt meg, csak az
              egyik tenyerét ellapította a villamos. Olyan lapos lett ez a kéz,
              mint egy papírszelet. Az egész történetnek környezete is van.
              Rendőr, mentős, az utca szemközti oldalán kocsma vagy talán
              presszó, és véletlenül szerelem. A magányos ember szomorúsága
              a címadó novella A bánat hegedűjének főszereplője. Aki a történetet
              elmeséli, csapágygyári anyagmozgató volt. A csapágygyár
              debreceni intézmény. A fiúk egymást biztatják a kocsmában:
              „Ha ebből iszol, három egyetemre is felvesznek – mondta
              Pista, és jól meghúzta az üveget. Nézd, hogy pustol a hó,
              ilyenkor kell a pálinka. Pustol? Mi az, hogy pustol? Pustol –
              kiáltotta Pista. Nem hallottad még? Nem – nevetett a fiú, ismételgetve
              a szót, pustol, pustol.” Ezt a fogalmat csak mi ismerjük, akik
              voltunk debreceniek, és láttuk, hogyan pustol a hó a Hortobágyon.
              Fergetegesen viszi magával a havat akadálytalanul a szél. És
              megismerjük őt, aki a bánat hegedűjét szólaltatja meg. Hol
              tanulta? – kérdezték a hegedűstől. „Nem tanultam, én
              szereztem – mondta mosolyogva. Maga zeneszerző? Nem, nem –
              mondta a férfi. Én csak egy szegény gépkezelő vagyok. A
              hangok itt vannak bennem – mutatott a szívére. Valóban?
              Mindent el tud játszani? Mindent, de én csak magamnak játszok.
              Nem megyek pénzért muzsikálni. Sok nótát ismerek, mégiscsak
              a sajátomat játszom! Miért? – Azt ne kérdezze, hallgassa inkább.
              A férfi vállához emelte a hegedűt, a fiú akkor vette észre a
              mennyezeti lámpa fényében, hogy a hangszer feketére van
              festve, olyan, mint egy kis koporsó. A húrok feszesen
              csillognak, alattuk fénylik a gyanta pora, mint a hó. A zenész
              ujjával megpendített egy húrt, aztán rákezdett egy dallamra.
              – Ismeri? – kérdezte közben. A fiú csak fejével intette,
              hogy nem. Megbűvölten állt a fekete-fehér mozaiklapokon, nézte,
              hogy szemközt az ablak fehér négyszögén túl pustul a hó, s
              vele szemben egy pufajkás művész zenél. A férfi eldúdolta a
              nóta elejét: »Az én bánatom már nagyon régi bánat.« A
              fekete hegedűs rég elszenderült feleségét gyászolta”.
              Megismerjük az özvegyasszonyt, aki takarít. Teljesen mindegy,
              hogy hol. Riporter érkezik, és cikket ír róla. Arról, hogy a
              szakszervezet hogyan segíti az egyedülálló nagycsaládosokat.
              Fel is tette a kérdést az ezerszemű riporter. „Ön egyedülálló
              nagycsaládos asszony. Ez volna a témánk. Tessék elmesélni,
              hogyan élt a múltban, milyen a mai élete. 1969-ben meghalt a férje.
              Azóta jól élünk. Hogyan? Közúti baleset áldozata lett. Este
              jött haza az erdőgazdaságból, ahol dolgozott, és fél
              kilenckor egy részeg motoros elütötte. Így halt meg. Fogadja részvétemet.
              Nem volt kár érte. Nem? Nem hát, vágta fel fejét az asszony.
              Lágy tekintete megkeményedett. Végigsimított barna, fülére
              hulló haján, megigazította a rakoncátlan tincset. – 13
              gyereket… hogy is mondjam? 13 gyereket csinált nekem. Máshoz
              se értett. A férje volt! Akkor voltam bolond, amikor hozzámentem.
              De akkor a lánynak nem volt szava, más világ járta.” Ez a lényege
              az egyedülálló, sokgyerekes asszony mondanivalójának. A
              szakszervezeti titkár sűrűn közbeszólt. Ezt ne írja meg, azt
              ne írja meg. Tessék rám bízni, tudom én, hogy mit kell
              ilyenkor írni. Erről jut eszembe L. D. újságíró, aki Paládi
              Jóskának meg nekem kortársam volt ebben az időben. Elküldte
              L. D-t a főszerkesztő a bőrgyárba, hogy írjon riportot a
              szocialista brigádmozgalomról. L. D. visszaérkezett, és nem
              hozott riportot. Hát mit csináltál D? – kérdezte a főszerkesztő.
              Nem tudtam dolgozni, mert égett a bőrgyár. Hát ilyen volt az
              újságírás akkor, na meg most is. Rózsi a lúzer volt. A
              kocsma körül serénykedett. Takarított, sepert, összeszedte a
              koszt az étterem vagy micsoda körül. És meggyanúsították,
              hogy a dobosnak ellopta a pénzét. Rózsi makulátlan egyéniség
              volt, nem lopott az semmit. Joggal megsértődött, és odahagyta
              az évtizedes munkahelyét, ahol addig elvolt. Hogy hová lett?
              Mint a többi főszereplő. Elnyelte őt is a szocializmus biztonsága,
              a sárga föld. Nem volt szívderítő látvány a nő, aki
              kiugrott az emeletről. Igaz, csak a másodikról, de abba is bele
              lehet halni. Az esemény szemtanúja kisebb forma gyerekével arra
              járt, aki csak folyton azt kérdezte, miért fekszik hason a néni
              a járdán. Elesett – válaszolta az apa. Majd jöttek a mentők,
              a rendőrök, és csend lett a vidéken. Soha nem tudjuk meg, hol
              szakadt meg valami az emeletugrást választó nőben. Gyereket
              akart, és nem lehetett? Gyereket várt, de nem akarta? Szerelem
              gyötörte a lelkét, vagy másfajta bánat? Ki tudja a lakótelepi
              rengetegben. Kihullanak az emberek az emlékezetből meg az
              ablakokból. Paládi nagyon tehetséges novellista. Nem az érzelmekre
              gondol, amikor ír, hanem arra figyel, amit lát közvetlen közelről,
              meg ami a dolgok mögött van. És akkor egy másik novellában az
              asszony két hétre elutazott Kairóba, a férjét meg itthon
              hagyta. Hova mehetett volna a magára hagyott házastárs? A kocsmába.
              Feleségének a veje fizette ki a kairói kirándulást. Még az
              is megfordult a fejében, hogy valami van a vő és az anyós között.
              Minden lehet. A házaspár verte egymást. Mégis, valami nagy hiány
              ülte meg a Budapesten rekedt férj lelkét. Csupa talány az élet.
              De még mennyire! És akkor kórházakba látogatunk. Ott minden
              megtörténik. Többnyire öregemberek várják a halált, illetve
              még néhány szép évet kérnek az égiektől. Csuda figurák
              ezek az öregek. Paládi egyenként szólítja be őket a novellájába.
              Látjuk az arcokat, a fájdalmakat, az asztmát, a köhögést, a
              szívgyengeség jeleit, a vég közeledését. De nem egyszerű
              dolog meghalni. De nem ám. Egy alkalommal a Péterfy Sándor
              utcai kórház vendége voltam, és természetesen fiatal. A kórterembe
              behoztak egy szálfa magas, vénséges vén korú öregurat.
              Megtudtam róla, egykoron postamester volt. Nem volt hely a kórteremben,
              a szoba közepére egy újabb ágyat állítottak be, arra fektették
              a beteget, aki sóhajtozott, amúgy csendben volt. Lánya és veje
              kísérte be a kórházba. Magam sem tudtam aludni a szokatlan hálóteremben,
              így reggel ötkor már ébren voltam. Mit látnak szemeim? Az öreg
              190 cm-es postamester, aki már túl volt a kilencvenen, felült
              ágyában, és nagyot nyújtózkodott. Jaj, Istenem, de jó lenne
              most egy pár debreceni meg egy korsó sör. Azonnal, véglegesen
              felébredtem. Vettem magamra a ruhát, a Péterfy környékén
              reggel 6-kor nem nehéz működő kocsmát találni. Vettem 2 pár
              debrecenit, meg egy üveg Kinizsit. Visszamentem, az öreg jóízűen
              felfalta a párost, és elkortyolgatta a sört. Majd úgy kilenc
              óra tájékán megérkezett az öreg lánya és veje, talpig
              feketében és jajongtak. Az öreg meg közölte, nincs nekem
              semmi bajom, 120 évig fogok élni. Valószínű így is lett, de
              láttam a lány és a vő arcán a döbbenetet és a csalódást.
              Ilyen az emberi élet, meg ilyen a családi élet. Paládi Jóska
              mindezeket kívülről, belülről ismeri. Térjünk vissza
              Debrecenbe, a 60- as évek első felének egyetemi életére. A három
              felsőoktatási intézménynek, a Kossuth Lajos Tudományegyetemnek,
              a debreceni Orvostudományi Egyetemnek, az Agrártudományi
              Egyetemnek volt egy közös lapja, az „Egyetemi élet”. Ezt a
              lapot csináltuk mi, a bölcsészektől Paládi József, a természettudományiak
              közül Gőz Jóska, az orvostanhallgatók közül nem emlékszem,
              hogy ki serénykedett a lapgyártásban. Az agrárról magam kerültem
              a tisztes társaságba. Délutánonként a Pálma presszóba ültünk
              össze pusmogni. Izgalommal olvastuk Nagy László József Attila
              című versét. Suttogva meséltük el a történetet, amit a
              Kossuth Egyetem egyik kollégiumában követtek el a gondolkodó
              magyarok. Nem történt más, csak a könyvtárszoba falára
              felraktak egy ötágú csillagot, egy keresztet, meg egy
              horogkeresztet. Aláírták félkörben: Ecce homo. Baj lett belőle,
              nagy baj. Rendőrök cipelték el a fiúkat. Majd aztán egy hét
              múlva elengedték őket. Nem csináltak cirkuszt az ügyből, inkább
              elkenték. De haragudtak ránk nagyon. Jártunk a Kossuth Egyetem
              mellé a templom lépcsőjéhez, ahol Rencz Tóni, a Madách Színház
              későbbi főrendezője valami görög sorstragédiát rendezett
              meg. A színész egyetemisták fakarddal hadonásztak, mi meg ültünk
              a lépcsőn, és röhögtünk. Merthogy felszabadult, különös
              világ volt ez az egyetemi világ, amelyiknek sok és szép reménye
              volt, amiből kevés valóság lett. Paládi József novellái azt
              írják le, mi lett a szép, új világból, amiről álmodoztunk.
              A galambok az égbe vitték álmainkat, más nem történt. 
              
               (Paládi József: A bánat hegedűje, Dunapress Kiadó, 2008.)
              
               
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |