| 
               
                2008.09.19.  
              Delta 
              (Mundruczó Kornél filmje) 
              Mundruczó
              Kornél 1998-tól van jelen a magyar meg a nemzetközi filmes, színházi
              közegben. Gödöllőn, 1975-ben született, 1998-ban Zsámbéki Gábor
              osztályában színész szakon végzett a Színház és Filmművészeti
              Egyetemen, és még abban az évben a rendezői szakra vették
              fel. Játszik filmekben, forgatókönyveket ír, kisfilmeket és
              nagyjátékfilmeket rendez. A Delta a Nincsen nékem vágyam
              semmi, a Szép napok, a Johanna után a sorban a 4. egész estés
              filmje. A Deltát itthon a 39. Filmszemlén vetítették először,
              és már itt is díjeső hullott rá: Mundruczó Kornél kapta a
              Szemle fődíját, a frissen alapított Arany Orsót és a külföldi
              kritikusok Gene Moskovitz-díját, a legjobb eredeti filmzenéért
              járó díjat a Delta zeneszerzője, Lajkó Félix vehette át. Az
              idei 61. cannes-i filmfesztiválon pedig a Nemzetközi
              Filmkritikusok Szövetségének igen rangos FIRPESCI-díjával tüntették
              ki. Az egész magyar sajtó óriási szenzációként tálalta ezt
              az eseményt, majd az illetékes elvtársak is nekibuzdultak,
              Mundruczó Kornél augusztus 20-án a köztársasági elnöktől
              és a miniszterelnöktől a Parlamentben vehette át a Magyar Köztársasági
              Érdemrend Középkeresztjét. A hivatalos indoklás szerint „a
              kortárs magyar filmművészet hírnevének öregbítésért,
              nemzetközileg is nagyra becsült művészi munkásságának
              elismeréseként.” A Deltát 2006 tavaszán kezdték el
              forgatni, azonban nyáron a férfi főszereplő, Bertók Lajos
              tragikus hirtelenséggel elhunyt, így a munkát abbahagyták,
              mert Mundruczó és forgatókönyv társszerzője, Bíró Yvette
              kifejezetten a színész alkatára írta Mihail karakterét. Ez a
              haláleset mindenre kihatott, anyagi nehézségek támadtak,
              ugyanis ablakon kidobott pénz volt és kárba veszett az a
              sok-sok órányi anyag, amit idáig felvettek, nem tudták a
              megmaradt költségvetési összegből fedezni a műtermi felvételeket,
              amik a különböző stilizált és futurisztikus elemeket biztosították
              volna. Ezen kívül újra kellett gondolni az alapkoncepciót,
              leginkább a fiú figuráját. Hosszas szereplőválogatás után
              döntöttek Lajkó Félix mellett. Azért is lett olyan hallgatag
              Mihail, mert a színjátszás és a beszéd nem igazi kenyere a
              neves szabadkai hegedűművésznek. A Deltát a nagyközönség
              szeptember 11-től láthatja. 
               A
              Deltának nincs bonyolult cselekménye, mert nem ezen van a hangsúly,
              hanem a különleges helyszínen. Az Isten háta mögötti
              Duna-delta vidék, a szélesen hömpölygő, több ágra szakadt
              folyó, a halkan susogó nádas, a nehezen járható zsombékos, a
              vízimadarak rikácsolása szolgál a történet hátteréül. Az
              itt élő nők és férfiak zárt közösséget alkotnak, keményen
              dolgoznak, és a természet közeli életmód ősi ösztöne vezérli
              őket. Ebbe a szigorú rendbe jön vissza a messzi távolból,
              valahonnan a városból a fiú, akit anyja élettársa gyanakodva
              fogad, de a többiek is ferde szemmel néznek rá. Egyedül csak a
              soha nem látott húga fogadja mosolyogva. A szófukar fiú nem
              sok vizet zavar, remeteként kivonul a világból, a folyó egyik
              ágában akar házat építeni. Hozzáfog, és a testvére segít
              neki. Kölcsönös vonzalmukat a falubeliek először csak szóvá
              teszik, majd fejüket csóválják. A házavatóféleségen a
              beivott férfiak igazságot osztanak, az erkölcsi törvényeket
              áthágó emberpárt brutális kegyetlenséggel megölik. A Delta
              kapcsán lehet sok mindenről beszélni, devianciáról – a
              testvérszerelemről – meg a tolerancia hiányáról, amiért a
              falusiak agyoncsapják a vétkezőket. Az emberiség morális értékrendje
              szerint senki sem folytathat szerelmi viszonyt az anyjával, vagy
              az apjával, és a testvérével sem, mert az abnormális. Az
              egyiptomi fáraók 3000 évvel ezelőtt még elvethették feleségül
              a nővérüket, de azóta sok víz folyt le a Níluson és a Dunán
              is, a testvérek közötti nemi kapcsolat írott és íratlan szabályokba
              ütközik, a vétkezőket a jog is kéményen bünteti. Hiába
              folyik teljes gőzzel a liberális agymosás, hogy a társadalom
              tagjai fogadják el a természetellenest természetesnek, az
              emberi lelkekbe ezeréves tiltások vannak belemarva, és nincs az
              a film, ami ezeket ki tudja égetni onnan. Régebben két részre
              osztották a filmeket, a nézőriasztó, lila gőzös művészfilmre
              és a sikeres, könnyen emészthető közönségfilmre. Mostanában
              viszont új kategória született, a fesztiválfilmé. A fesztiválfilm
              Izlandtól Dél-Afrikáig díjak tucatjait söpri be, a kritikusok
              elájulnak tőle, a rutinos moziba járók viszont messze elkerülik.
               A
              Delta is ilyen. Lassan felsorolni is alig lehet, hol, milyen babérokat
              aratott, és még ki tudja, meddig tart a diadalútja. Azt nem
              lehet elvitatni, hogy a Delta képei szemet gyönyörködtetők,
              Erdély Mátyás felvételei kivételesen szépek, kiemelkedik közülük
              a csónakos temetési menet, zenéje is illik a komor mondanivalóhoz,
              a profi színészek: Monori Lili, Gáspár Sándor és különösen
              a lányt alakító Tóth Orsi is tudásuk legjavát nyújtják.
              Egyet lehet érteni Mundruczó Kornél kijelentéséről: „A
              munkáim mindig megosztották az embereket, és ez most a {Deltával}
              sem lesz másként.” Tökéletesen igaza van…
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes 
              
              
              |