| 
               
                2008.09.26.  
              A szellem szabadságáért 
              Beszélgetés
              Varga Miklós énekessel. 
              – Végzettségei szerint középfokú geológus és
              kereskedelmi üzemgazdász. Ez azt jelenti, hogy gyerekként nem
              is gondolt arra, hogy előadóművész legyen?
              
               
              
               – Eszem ágában sem volt. Geológusnak sem készültem.
              Tizennégy évesen még nem nagyon tudjuk, hogy mi szeretnénk
              lenni. Négy testvérem közül az egyik kitűnő eredménnyel végezte
              el a geológiai szakközépiskolát. Ez az intézmény közel volt
              hozzánk, s ezért jelentkeztem oda. Így lett egy középfokú
              geológus végzettségem. Ez után egy rokonszakmát választottam:
              három évig geodétaként dolgoztam. Közben megpróbáltam különböző
              főiskolákra jelentkezni, de sajnos sikertelenül. Az ok: matek
              és fizika volt a felvételi, és az utóbbi nem volt erősségem.
              Ezért szüleim nyomására olyan főiskolát kerestem, ahol a
              matematika mellett történelem volt a felvételi. Ez a
              Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola volt. Felvettek és
              le is diplomáztam. A főiskolai éveim alatt kezdtem el
              komolyabban zenével foglalkozni. 
              
               – Milyen zenét hallgatott otthon a kamasz Varga Miklós?
              
               
              
               – A nagy ősök közül a Deep Purple volt a kedvencem. Így
              Ian Gillan iskoláján nőttem fel. Más zenekarok kamaszként nem
              is érdekeltek. Később volt egy másik nagyon meghatározó
              zenekara és énekese az életemnek: az amerikai Journey és Steve
              Perry. Perry egy fantasztikus hangterjedelmű és technikájú énekes.
              Szakmai tudásom nagy részét tőle tanultam. 
              
               – Igaz, hogy a lányok miatt kezdett el zenével foglalkozni?
              
               
              
               – Ez már egy bulváros rész. A középiskolában az osztálykirándulások
              alkalmával az egyik srác mindig magával hozta a gitárját, s a
              tábortűz mellett eljátszotta az aktuális slágereket. Arra
              lettem figyelmes, hogy az összes lány mellé telepedett, s bálványozta
              őt. Akkor még csúnya, szemüveges fiúként úgy gondoltam: ha
              ez kell a népszerűséghez, akkor meg kell tanulni gitározni. Szóltam
              a bátyámnak, aki alapszinten megtanított rá. 
              
               – Sosem tanult zenét intézményes keretek között?
              
               
              
               –Nem. 
              
               – Akkor korrepetitor segítségével készült fel egy-egy rockoperára?
              
               
              
               – Előfordult, bár én soha nem igényeltem
              korrepetitort. Az István, a királynál Szörényi egy szál gitárral
              kazettára felénekelte a szólamot, s hallás után tanultam meg
              a szerepet. A későbbiek folyamán már olyan zeneművekben is játszottam,
              hogy muszáj volt elsajátítanom a kottaolvasás tudományát.
              Illés Lajos zeneművei már nagyon nehezek voltak, s bonyolult
              ritmusképleteket tartalmaztak. A kottaolvasást is magamtól
              tanultam meg némi zenészi segítséggel. A Velünk az Isten c.
              református oratórium, melynek én voltam az egyedüli szólistája,
              már nem ment kottaolvasás nélkül. 
              
               – Mi irányította a rock, s azon belül a hard rock műfaja felé?
              
               
              
               – Középiskolás koromban lejártam a Metro Klubba, ahol
              a P. Mobil játszott. Vikidál Gyulát ott hallottam először. Ők
              olyan zenét játszottak, ami nagyon közel állt hozzám. Amikor
              az együttesből kivált két zeneszerző, Bencsik Sándor és
              Cserháti István, s megalapították a P. Boxot, akkor engem hívtak
              oda énekesnek. Ez számomra óriási lehetőség, megtiszteltetés
              és szerencse is volt. Ez volt az első igazán profi zenekarom.
              Innentől datálódik profi énekesi pályám. Akkor már a főiskolás
              éveim végét tapostam, s el kellett döntenem, hogy melyik utat
              válasszam. A zenénél maradtam. Döntésemet nagyban befolyásolta,
              hogy meg is tudtam élni a P. Boxban való éneklésből. Úgy
              diplomáztam le kereskedelmi üzemgazdászként, hogy tudtam: nem
              fogok dolgozni a kereskedelemben. 
              
               – Az Európa c. dallal robbant be a zenei életbe.
              
               
              
               – Ez nem teljesen így volt. 1983-ban bekerültem a svéd-magyar
              Safari zenekarba, melynek egyik oszlopos tagja Papp Gyula volt.
              Ezzel az együttessel Göteborgban készítettünk egy gyönyörű
              lemezt. A mai napig nagyon büszke vagyok rá. Ez a hanghordozó
              került el Szörényiékhez, amikor az István, a királyhoz főszereplőket
              kerestek. Koltay Gergő, aki egy közös fellépés alkalmából
              hallott már énekelni, ajánlott be a bátyjánál, aki rendezte
              a darabot. Először még csak „magyar hangja” voltam Pelsőczy
              Lacinak, mert Koltay Gábor nem bízott benne, hogy el is tudom játszani
              a szerepet. Tehát az országos ismertséget ez a rockopera hozta
              meg számomra. A bemutató után fél évvel egy szólókoncertet
              tartottam az Uránia moziban. Ott énekeltem el először az Európa
              c. dalt, mely hatalmas sikert aratott. A Hungaroton menedzsere rögtön
              szerződést ajánlott egy kislemezre. Ez meg is jelent. Akkoriban
              a kislemezeket nem nagyon vették. Abban az időben, ha a
              nagylemezből 100 ezer elfogyott, akkor beszélhettek aranylemezről.
              Ma ez a szám 7500-ra csökkent. Kislemezből ha valaki 20 ezret
              eladott, az már komoly siker volt. Az én Európámból 140 ezret
              adtak el. Ezután rögtön nagylemezre kaptam szerződést, mely
              100 ezer fölötti példányszámban fogyott el. Az István, a király
              és az Európa együttesen hozta meg számomra a sikert, s azóta
              kettős szálon fut szakmai pályám. Az egyik a zenés színház,
              a másik a hagyományos rockéneklés. 
              
               – Azt olvastam, hogy az Európa c. szám Debrecenhez kötődik.
              
               
              
               – Ez így van. Régebben írtam egy dalt, melyhez szöveget
              szereztek, aminek címe „Kék a farmer” lett. Varga Mihály
              barátom egyszer megmutatott egy szöveget, melynek Európa volt a
              címe. Arra kért, hogy írjak rá egy dalt. A Kék a farmer
              dallamát próbáltam rávinni a szövegre, sikerrel. Térben és
              időben külön született meg a szöveg és a dal, mégis illett
              egymáshoz. Debrecenben rendeztek egy békedal fesztivált, melyre
              a hátam mögött Varga Mihály benevezte az Európát. Csak
              amikor levelet kaptam a szervezőbizottságtól, hogy a legjobb 20
              közé sorolták be, akkor értesültem a dologról. Megosztott
              első díjat nyertünk vele. 
              
               – Ha már itt tartunk, a dal születése idején milyen Európáról
              álmodott, s mi lett belőle?
              
               
              
               – A szöveg úgy született, hogy Varga Misi látott egy tüntetést
              a tv-ben: nők tiltakoztak egy NATO-támaszpont ellen. Ez ihlette
              meg a szövegírásban. Amikor a dal született, Európa kettéosztott
              volt. Állt a fal, ami egy életidegen, mesterkélt dolog volt. A
              vasfüggöny lehullt, s jött az EU. Amikor Szlovákia az EU kapujában
              állt, úgy döntöttek, hogy ezt a dalt választják csatlakozásuk
              himnuszául. Írtak is rá egy szöveget, mely arról szólt, hogy
              az EU-s csillagok az égen beragyogják a földet. Erről még időben
              tudomást szereztünk, és sikerült ebben a formában letiltatni
              a dalt. Szerzeményünk nem az Európai Unióról szól, hiszen az
              EU nem azonos Európával. Amíg az EU-ban nincs benne az összes
              európai ország, különös tekintettel a tőlünk elszakított
              területekre, addig nem beszélhetünk közös Európáról. Egy
              mesterséges képződmény az unió, amelyben „vezér országok”
              döntenek a többiek sorsa felett. Európa a maga sokszínűségével
              kulturálisan és történelmét tekintve egy és oszthatatlan. 
              
               – Az ún. rendszerváltás óta, vagy az EU-csatlakozást követően könnyebb
              lett egy hazai könnyűzenész élete? Több lehetősége van
              megmutatni tudását?
              
               
              
               – Régebben egy magyar zenész érdekesebb volt Nyugaton,
              mint most. Egzotikumként kezeltek, hiszen lent volt még a vasfüggöny.
              1989 előtt zenészként sokkal többet jártam és készítettem
              lemezeket Nyugat-Európában, mint utána. Olaszországba is
              kimehettem egy nemzetközi tv-s fesztiválra. Ennek „köszönhetem”,
              hogy egy svájci énekes ellopta az Európa dalomat és óriási
              karriert futott be vele. 
              
               – Később nemcsak Istvánt, hanem sok más történelmi személyt is
              életre keltett. Egy-egy alakítás előtt megismerkedett az adott
              kor történelmével is?
              
               
              
               – Igen, bár nem részletekbe menő precizitással. Ha egy
              történelmi személyt életre kell kelteni, akkor illik tudni, ki
              is volt az illető. 
              
               – Három darabban alakította Jézust. Nehéz volt ráhangolódni
              ezekre a szerepekre? Isten fiának az alakítása még a nem hívőknek
              sem mehet könnyen…
              
               
              
               – Ezért biztos sokan megszólnak, de vállalom: nem
              vagyok bigott módon vallásos és sűrűn templomba járó ember,
              de ennek ellenére hívő vagyok. Istenhez való kapcsolatom rendkívül
              bensőséges. Nem megkerülve a kérdést: nem könnyű Jézust
              alakítani. A Megváltót megformálni azért is bonyolult, mert
              ő, bár Isten fia volt, de mégiscsak emberként járt köztünk,
              annak minden gyarló tulajdonságaival felruházva és mégis túl
              tudott lépni a gyarlóságain. A színpadon nem lehet csak úgy
              megjeleníteni, mint aki a „felhők között jár”, s onnan prédikál.
              A darabban egy olyan esendő embert kellett eljátszanom, aki az
              Isten fia, s puszta lényével is kitűnik a többiek közül, s
              ez nem könnyű feladat. 
              
               – Másképpen kell hangilag felkészülni egy rockkoncertre, mint egy
              színházi előadásra?
              
               
              
               – A hang igénybevétele között van különbség. Egy
              hagyományos koncerten nincs idő hangilag pihenni. A színházban
              sem pihen a színész, ha nincs a színpadon, hanem a kulisszák mögül
              nézi a darabot, hogy ne essen ki annak a légköréből. A
              rockkoncerten, ha felmegyek a színpadra, akkor csak nagyon rövid
              pihenőt engedhetek meg magamnak. Egy koncert főleg fizikailag fárasztó,
              míg egy előadás szellemileg is. 
              
               – Bizonyára már önnek lerágott csont, de az olvasók miatt nem
              tudom megkerülni a témát. Önnek megtiltották, hogy a jövőben
              elénekelje az István, a királyt. Nemcsak önnek, hanem az egész
              hajdani szereplőgárdának. Ez olyan – bár nem teljesen pontos
              a hasonlat – mintha Simándyt nem engedték volna Bánkot énekelni.
              Tisztázzunk valamit: ön nem azt mondja, hogy más ne énekelhesse
              el István szerepét, igaz? Irigység sincs önben?
              
               
              
               – Abszolút nincs. Mi már többször átadtuk a stafétabotot.
              A volt Nemzetiben – a mai Magyar Színházban – 2000-től már
              Tóth Sándor énekelte István szerepét. Az a szörnyű, hogy
              Rosta Mária, a Társulat megálmodója, s a Zikkurat Színpadi Ügynökség
              vezetője, aki a jogok tulajdonosa, és a szerzőpáros is úgy állítja
              be a régi szereplőgárdát, mintha mi akarnánk egyedül eljátszani
              ezt a rockoperát, s nem engednénk teret másoknak. Nekem már réges-régen
              nem az István, a királyról szól az életem. Nagyon sok főszerepet
              játszottam már el azóta. Az István, a királyt az elmúlt néhány
              évben egy nyíregyházi színtársulattal, a Mandala Dalszínházzal
              adtuk elő. Ők eddig nyaranta meghívtak vendégművészként a
              darabba. Ennek már vége, mert az eredeti szereplők közül
              senki sem adhatja elő ezt a darabot. Ide kívánkozik: ha nekem bármilyen
              fenntartásom lett volna az új gárdával kapcsolatban, akkor nem
              vettem volna részt a Társulat műsorfolyamában. Nem
              nyilatkoztam volna, s nem léptem volna fel ingyen és bérmentve
              az egyik jelölt társaságában. 
              
               - Tehát ahhoz jó volt, hogy népszerűsítse a műsort, de ahhoz nem,
              hogy énekeljen a darabban… 
              
               
              
               – Ezek szerint igen. Az az abszurd, hogy mindenki játszhatja
              ezt a művet, csak mi nem. Azt mondják, hogy öregek vagyunk, s
              foggalkörömmel ragaszkodunk az István, a király szerepeihez.
              Finoman szólva ez egy marhaság. Nem abból áll az életem, hogy
              állandóan Istvánt énekeljek, s hogy őszinte legyek, ennyi
              hajcihő után már nincs is sok kedvem hozzá… 
              
               – A jubileumi előadást eredetileg önnel képzelték el?
              
               
              
               – Nem, hanem a Társulattal. Rosta Máriának volt később
              az az ötlete, hogy idén nyáron Szegeden még egyszer velünk színre
              viteti a produkciót. Azt már nem tudom, hogy mennyi előadás
              volt tervbe véve. Ez az egész azon bukott el, hogy Deák Bill
              Gyula nem vállalta, hogy beüljön a Társulat valamelyik műsorába.
              Azt mondta, hogy erre a Társulatos felhajtásra ő egyáltalán
              nem kíváncsi. Ezek után a producer visszamondta a szegedi felkérést.
              Tehát eredetileg bennünk gondolkodott. Ezért abszurd, hogy később
              azt nyilatkozták, mi már alkalmatlanok vagyunk az István elénekléséhez. 
              
               – Olyan ferdítések is elhangzottak, hogy 25 éve csak play-backre tátogtak
              az előadásokon. Ha jól emlékszem, pont Bródy János mondta.
              
               
              
               – Mi sosem kértük, hogy play-back legyen. Készséggel
              elismerem, 1983-ban a Királydombon és ‘84-ben Szegeden magnóról
              szólt a hangom, de hát furcsa lett volna, ha a háttérben Pelsőczy
              Laci tátogására énekeltem volna. Az 1990-es népstadionbeli és
              a 2003-as csíksomlyói István, a király valóban play-backről
              ment, a televíziós közvetítés miatt, nem a mi kérésünkre.
              Most soroljam az összes többi előadást, ami élőben ment? Egyébként
              a csíksomlyói előadással kapcsolatban én voltam az, aki
              ragaszkodott hozzá, hogy bemenjen a stúdióba, s újra felénekelje
              a szerepet. Az első felvétel óta eltelt 20 év. Azóta megváltozott
              a hangszínem is, s másképpen adom elő a darabot. A stúdióban
              pedig azt kértem, hogy legyen előadásszerű a felvétel. Ne
              legyen túl steril, s a kis hibákat hagyják benne. 
              
               – Egyéb Szörényi-műben énekelhet?
              
               
              
               – Jó kérdés: fogalmam sincs, bár a történtek után
              ennek nincs realitása. Nem is igazán érzek ahhoz késztetést,
              hogy más Szörényi-darabban fellépjek, hiszen az István, a király
              óta nem hallottam Szörényi Leventétől olyan művet, amelybe
              én nagy kedvvel mennék énekelni. De azt hiszem, egy ilyen felkéréstől
              nem kell tartanom. 
              
               – Azt mondják, a művészek érzékeny emberek. Azt is terjesztették
              önről, hogy nem képes már elénekelni Istvánt. Túltette magát
              ezeken a sérelmeken?
              
               
              
               – Tisztázzunk valamit: nem vagyunk megsértődve,
              nincsenek sérelmeink. Igaz, úgy próbálnak minket beállítani,
              mintha sértettek lennénk azért, mert mások játsszák ezt a
              darabot. A Társulat összes tagja kapott egy aranylemezt, mi,
              akiknek a neve alatt eladtak 2 millió példányt, nem kaptunk se
              arany-, se platina-, se gyémántlemezt. Ennyi az összes keserűség
              bennem a témát érintően. A többi pedig már nem érdekel. 
              
               – Rendben. És a vádpontok felett is elsiklott? Kiöregedtek, nincs
              hangjuk stb.
              
               
              
               – Ezek az állítások a nyilatkozattevőket minősítik.
              Minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy így, 51 évesen
              is bárkivel felveszem a versenyt, erről bármelyik koncertemen
              meg lehet győződni. Nincsenek hangi problémáim. Az István, a
              király volt előadói egytől egyig aktív énekesek. Nézzék
              meg a honlapjainkat. Egy kiöregedett, énekelni nem tudó embert
              ennyit nem foglalkoztatnak. Úgy állítják be egyesek, hogy az
              István egy olyan szakmai kihívás, melyet már nem bírunk elénekelni.
              Nem akarom becsmérelni a művet, de ez a darab énekesi szempontból
              egy közepesen nehéz darab. Nem olyan, mint pl. a Jézus Krisztus
              Szupersztár, vagy a Megfeszített, amely eléneklése komoly
              szakmai kihívás. Függetlenül ettől az István, a királyt
              soha nem fogom megtagadni, még ha a szerzők engem meg is
              tagadtak. Azt se tagadom, hogy ezzel a darabbal nyíltak meg a zenés
              színház kapui előttem. Egy zseniális műről van szó, tegyük
              azért hozzá, hogy Márta Pista hangszerelésének is köszönhetően,
              ami mára klasszikussá vált. 
              
               – Jelenleg van külön együttese, vagy egyedül koncertezik?
              
               
              
               – Van egy saját zenekarom, a Varga Miklós és a Band. Ez
              az és szócska azért van benne, mert egy régebbi zenekar, a
              Varga Miklós Band hat évig állt a magyar könnyűzenei palettán,
              s a két együttest meg kellett különböztetni. Nem szerettem
              volna azt az illúziót kelteni, hogy a régi csapat újra összeállt.
              Sajnos nagyot változott a világ, s a gazdasági helyzet miatt
              sokkal kevesebb koncertet lehet eladni, mint szólóban. 
              
               – Az utóbbi időkben sokfelé fellép nagy nemzeti rendezvényeken.
              Miért?
              
               
              
               – A pártpolitizálás mindig távol állt tőlem. Pártok
              jönnek-mennek, változik a programjuk, irányultságuk. Egy értékrendet
              képviselek, s ha ez találkozik egy bizonyos politikai
              csoportosulás céljaival, akkor nem tartom ördögtől valónak,
              hogy fellépjek egy adott rendezvényen. Soha nem én
              jelentkeztem, hanem hívtak, s én döntöttem el, hogy milyen
              dalt fogok énekelni. Tehát nem megrendelésre lépek fel. A miértre
              a kérdés: a vízválasztót a 2002-es országgyűlési választások
              jelentették. Azt láttam, hogy 1998- tól négy éven keresztül
              jó irányba forgatták az ország kormányrúdját. Azt nem
              mondom, hogy hibátlanul és hiányosságok nélkül történt
              mindez, de 2002-ben, az első forduló után volt egy olyan sejtésem,
              hogyha a másik oldal kerül hatalomra, akkor rosszabb lesz az élet
              Magyarországon. Sajnos sejtésem beigazolódott. Az első forduló
              után, többen, művészemberek úgy gondoltuk, most meg kell szólalnunk,
              ki kell állnunk saját értékrendünk mellett. Ezért voltam ott
              a Kossuth téren is. A baloldalon legendát gyártottak arról,
              hogy mi milyen nagy gázsit kaptunk ezért. Pénz nélkül, meggyőződésből
              léptünk fel. Furcsának hangzik, de arra is büszke vagyok, hogy
              egyetlenegy kormányzattól sem kaptam elismerést. Nem próbáltak
              meg lekenyerezni, s meg tudtam őrizni a függetlenségemet. 
              
               – Az egyik régi plakátjára ez volt ráírva: „dallal, zenével a
              szellem szabadságáért.” Ez a mondat a jelenre is érvényes
              lehet.
              
               
              
               – Így van. Fontos számomra a függetlenség, mert ha bármilyen
              pártbefolyásolás alá kerülnék, az énképem sérülne meg.
              Egy ilyen esetben még azt is megérteném, hogy más pártok
              tagjai elforduljanak tőlem. Megkapom sokszor, hogy fideszes
              vagyok, amit így, ebben a formában kikérek magamnak, mert bár
              törekvéseik szimpatikusak és támogathatóak, ebben a pártban
              is vannak olyan emberek – hol nincsenek? – akikkel nem tudok
              azonosulni. 
              
               – Jelenleg milyen feladatokra készül?
              
               
              
               – Nagyon sokat turnéztam a nyáron szólóban, s a
              zenekarommal is volt néhány koncert. Ősszel pedig játszani
              fogok az Egri csillagok történelmi musicalban. A darabot a Művészetek
              Palotájában láthatja majd a nagyérdemű. Ez talán az egyedüli
              darab, ahol negatív hőst játszok. Igaz, Jumurdzsák nem egy jágói
              gonoszságú alak, mert a saját hite és szempontjai alapján
              megvan a maga igazsága. A Mandala Dalszínházban arra akartak rávenni,
              hogy az áruló Hegedűst játsszam el. Ezt azért utasítottam
              el, mert nem tudtam azonosulni a figurával. Akkor pedig nem lenne
              jó az alakítás. 
              
               – Lesz új Varga Miklós-CD?
              
               
              
               – Igen, dolgozunk egy új szólólemezen. Az utóbbi
              megjelenése óta eltelt annyi idő, hogy új mondanivalóval álljak
              a közönség elé. 
              
               
               
              Medveczky Attila
              
              
              |