| 
               
                2008.09.26.  
              Tabló – Minden, ami egy nyomozás mögött van!  
              (Dettre
              Gábor filmje) 
              Ez
              a film úgy készült, mint a Luca széke. Dettre Gábor már
              2000-ben nekikezdett a film előkészítéséhez, a forgatókönyvet
              együtt írta Kertész Ákossal, akinek 1992-ben megjelent A gyűlölet
              ára című regénye szolgál a Tabló alapjául. Dettre Gábor a
              jogi egyetem befejezése után nem sokkal, 1980-ban elhagyta hazánkat,
              azaz korabeli kifejezéssel élve: disszidált, és az Egyesült
              Államokban telepedett le, ahol a New York Universityn vágást
              tanult, majd tanított is ott. Az Óperenciás-tengeren túl rövid-és
              reklámfilmeket forgatott, majd a CBS producereként kereste a
              kenyerét. A rendszerváltásnak nevezett hatalomváltás után,
              1991-ben visszatért Magyarországra, és játékfilmek rendezésébe
              fogott: 1993-ban A színésznő és a halál, 1998-ban A tekerőlantos
              naplója, 2001-ben a Felhő a Gangesz felett került ki a keze alól,
              de kisfilmeket is készített, forgatókönyveket is írt. A Tablónak
              2006 februárjában kezdték el felvenni a jeleneteit, és a címe
              is többféle változáson ment át, 2003-ban még Tabló volt,
              majd 2007-ben Romazsarura változott, így is nevezték be a
              tavalyi Filmszemlére, de ezt rasszista felhangja miatt visszavonták,
              ezért be sem mutatták, majd a címet is Hangyaégetésre módosították.
              De ez sem bizonyult hosszú életűnek, mert visszakanyarodtak az
              eredeti Tablóhoz úgy, hogy kiegészítést fűztek hozzá. Az ez
              évi Filmszemlén Tablóként vetítették. Mostanában azonban
              nem is egy, hanem két alcíme is ismert: Egy romazsaru története
              és Minden, ami egy nyomozás mögött van! Ennek a nyolc évig
              tartó, már-már vesszőfutásnak nevezhető előkészületnek
              anyagi okai is voltak, az első producerek nem tudták a forgatáshoz
              szükséges pénzt előteremteni, végül az utolsóval, Kántor Lászlóval
              pedig Dettrének koncepcióbeli nézeteltérése támadt.
              Mindketten mást akartak: Dettre több mint kétórás művészfilmet,
              Kántor pedig rövidebb közönségfilmet. 
               Végül
              – miután mindketten engedtek – valamiféle öszvérmegoldás
              született, és így lett a Tabló 120 perces, lilagőzök nélküli,
              kommersz krimi, aminek moziváltozatát szeptember 18-tól láthatja
              az Art mozikban a közönség, de a felvett anyagból négyrészes,
              ötvenperces tévéfilmsorozatot is összevágtak, amit majd az
              egyik csatorna - még nem tudni, mikor - sugározni fog. A Tabló
              már a címéből következően szociológiai körképet kíván
              adni a jelen Magyarországáról. Ez bizony nagy falat, ezért
              csak a magyar társadalom egy-egy szűk rétegének bemutatására
              futja: a cigányokéra, rendőrökére és az alvilág bizonyos
              figuráira. A romazsaru nem más, mint a jó negyvenes, gyűrött
              arcú, szikár, jogvégzett Zofár alhadnagy, akire a rosszhírű
              lány- drog és műkereskedő megölésének kiderítését bízza
              a felettese. Az állítólagos elkövető, a börtönviselt cigányember
              túl korán horogra akad. Zofár azonban kételkedik benne, hogy
              ez a férfi lenne a tettes, ezért tovább nyomoz. Végül
              bebizonyítja, hogy egy másik cigány oltotta ki annak a hírhedt
              alaknak az életét. A Tabló olyan, mintha valamiféle tanmese
              lenne. A főhősnek cigány mivolta miatt az előítéletekből
              fakadó összes sértést el kell viselnie. Lenézik, még a kollégái
              is oda-odamondogatnak neki, de ő ritkán ugrik ezekre. A magánélete
              kész csőd, a felesége svéd származású, jótékonykodó zsidónő.
              Zofár elhidegült az asszonytól, és nemi kapcsolatot létesít
              a fiatalkorú gyanúsítottal, a vonzó cigánylánnyal, pedig ezt
              az írott és az íratlan törvények szigorúan tiltják. A vele
              együtt dolgozó rendőrök is társadalmunk jellegzetes alakjai:
              az egyik a genetikailag rasszista fajmagyar, aki tehetségtelen,
              de hogy ezt palástolja, egyfolytában hőbörög, biboldózik, büdös
              románozik. A másik pedig a titokban jazz énekesi babérokra vágyó
              széplélek. A többi rendőr is keményen italozik, akkora a
              hasuk, mint Falstaffnak, zsíros a hajuk, és káromkodnak. Elöljárója
              pedig korrupt, aki nyakig benne van a drogüzletben. 
              Dettre Gábor eredeti terve szerint stilizált elemekkel szerette
              volna visszaadni a kisebbségi létből fakadó nehézségeket, de
              ilyenek még elvétve sem akadnak a filmben, annál több – legfőképp
              a szerelmi, pornográf jeleneteteket ábrázoló – naturalista kép.
              A Tabló képi megjelenítése szomorú, lerobbant miliőt ad
              vissza, Tóth Zsolt operatőr felvételei színtelenek, időnként
              fekete-fehérek, néha ugró vágással, gyorsítással teszi őket
              érdekesebbé. Mucsi Zoltán Zofárja olyan megfáradt közeg, aki
              távol áll a rendőrviccek buta fakabátjától. Csuja Imre tökéletes
              alakítást nyújt a hőzöngő hekus karakterében. Györgyi Anna
              az elhanyagolt feleséget, Fátyol Kamilla a gusztusos cigányleányzót,
              Hollósi Frigyes és Újlaky Dénes a két mosdatlan zsarut, Tordy
              Géza a hivatalával visszaélő főnököt játssza. A Tabló nem
              emelkedik felül a közhelyes sztereotípiákon. Túl hosszú, túl
              sok a szereplő benne, túl bonyolult a cselekménye. Dettre sokat
              akar mondani, de annyira elaprózza a filmet, hogy közben elvész
              az eredeti gondolat, és csak egy nagy katyvasz lett belőle.
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes 
              
              
              |