vissza a főoldalra

 

 

 2009.08.28. 

Sam Bobrick – Julie Stein: Csókol anyád!
(Thália Színház)

Nyáron a szabadtéri színpadokon, de még a kőszínházakban is könnyen emészthető szellemi táplálékkal kínálják meg a közönséget, és ez így van rendjén. A hőségben a hűtött nézőtérre igen kellemes beülni, és a színpadi limonádétól is felfrissülni. A kánikulában bizony nincs szükség másra, mint szívből jövő, felszabadult nevetésre, ellazulásra. A Csókol anyád! ez az édes-bús vígjáték maximálisan megfelel eme kívánalmaknak. A rutinos broadway-i forgatókönyv-és színdarabíró Sam Bobrick, valamint felesége, Julie Stein 1994-ben tette közzé a Sheldon & Mrs. Levine című levélregényét, amiből ezt a komédiát fabrikálták. A megírás és a hazai premier között eltelt 15 év, ami sok idő, így természetszerűen az elmúlt időszak amerikai történéseit – már csak 2001. szeptember 11-ét, a legfontosabbat – is figyelembe véve kellett Magyarországon színre vinni. Az Orlai Produkciós Iroda szerezte meg a jogokat, így ők mutatták be Balatonföldváron július 17-én és 18-án. Pesten a Tháliában pedig négy alkalommal, július 21-től 24-ig játszották.

A Csókol anyád! hétköznapi témát dolgoz fel, dióhéjban csak ennyit: hogyan teszi tönkre felnőtt fia minden percét az anyja. Ez sokak számára ismerős és mélyen átélhető élethelyzet. Az „Anyád mindent jobban tud nálad” - örökbecsű Murphy-törvény itt is 100%-ig igaznak látszik. A szertelen, ötven körüli asszony: Doris, azaz Mrs. Levine majomszeretettel csüng Sheldonon, az ő 32 éves, s ebből a gúzsba kötésből minden áron menekülni akaró „kisfián”. Doris rátelepszik Sheldonra, akinek pokollá változtatja életét. Szegény fiatalember hiába tiltakozik kézzel-lábbal az anyai gyámkodás ellen, feleslegesen szalad New Yorkból Amerika túlsó felére, mert nincs a földgolyónak egyetlen olyan pontja, ahol az ő drága jó anyukája ne érné utol, és nem látná el hasznos tanácsokkal. Ez olyan vígjátéki szituáció, amiről már számtalan mű született, és még számtalanabb fog születni, mert amióta világ a világ mindig lesznek gyermeküket felnőni nem hagyó, azt a bizonyos lelki köldökzsinórt elvágni nem képes anyák, akiknek szorításából jámbor porontyaik menekülni akarnak. Mindebből drámát is lehetne írni, de a Csókol anyád! a szórakoztatóbb végét fogja meg. A színpadon méretes, Kedves Sheldon! feliratú nyitott boríték előtt játszik a két színész. Nem egymással, hanem egymás mellett, hol az egyik olvassa fel a levelét, hol a másik. Nincs párbeszéd csak a darab végén, de ez is csak rövid ideg tart. Olyan mennyiségű szellemes mondat hangzik el, hogy a közönség éppen hogy felfogja az egyiket, rögtön ott van a másik. Másfél órán keresztül humorpetárdák robbannak a színpadon. Nem egymástól függetlenül, csak úgy lógnak ezek a monológok, hanem felelnek, válaszolnak egymásnak, ahogyan az a levelezésnél általában szokásos. Az Egyesült Államokban divatos az a műfaj, amikor egyvalaki kiáll a nézők elé, és vicces szólamaival, gesztusaival, mimikájával megnevetteti őket. Ezt nevezik stand up comedy-nek. A Csókol anyád! is ez, csak itt nem egy ember mondja a magáét és jópofáskodik, hanem kettő. Az utóbbi 20 esztendőben Amerikában és a világtörténelemben előforduló sok-sok szomorú, vagy furcsa esemény szolgálja a mulattatást ebben a Zöldi Gergely által fordított és felturbózott szövegben. Így kapnak helyet a tengeren túli popkultúra silány minőségű termékei, köztük a valóság-és kibeszélő show-k szörnyű, de szánni való fő-és mellékszereplői, a celebeket imádó, láttukra visítozó tömegemberek, vagy a hangjuk nincs csak a mikrofonba tátogó, színpadon vonagló megasztárok meg az ő „koncertjeiken” csápoló teenagerek. Jellemfejlődés nincs Sam Bobrick és Julie Stein komédiájában, de nem is ez a cél, hanem a rekeszizmok állandó foglalkoztatása. Sok mindenen megy keresztül az uralkodni akaró mama és ezt az uralmat levetni vágyó fiú, de a végén ráébrednek, nem tudnak egymás nélkül élni, szükségük van a másikra. Annyira elrontották az életüket, hogy sehogyan sem tudják, és már nem is akarják kijavítani. A rettenthetetlen és elnyűhetetlen Doris Levine-t Vári Éva viszi fel a színre. Precíz színészi játékának, érthető szövegmondásának hála, a közönség minden egyes szavát jól hallja, nem hadar, ezért a poénok mindig ülnek, jut elég idejük, hogy kifejtsék hatásukat, így nem csapják agyon, nem semlegesítik egymást. A mulya, anyámasszony katonája Sheldon Levine-t Nagy Ervin személyesíti meg. Olyan fiút alakít, aki világosan tudja, mit kéne cselekednie, mi lenne számára a helyes út, de elhatározását képtelen megvalósítani, akaratát véghezvinni. Az ő Sheldonjának minden porcikája tiltakozik a gőzhengerként nyomuló, levakarhatatlan anyja által a nyakába tett járom ellen, de próbálkozásai rendre kudarcot vallanak. A rendező, Znemenák István hű marad a szerzőpáros eredeti elképzeléséhez, nem gyárt a vígjátékból tragédiát, nem csinál a felszínes lelkizésből komplexusokkal teli drámát, nem pszichologizál és analizál, hanem csak egy kis rötyögést nyújt.

 

Dr. Petővári Ágnes