vissza a főoldalra

 

 

 2009.08.28. 

Sárkányok földjén- Beszélgetés Horváth Levente sanghaji egyetemistával

– A Magyar Fórum olvasói már találkozhattak a lap hasábján „A magyar sárkány” című könyved ajánlásával. Hogyan született meg ez a könyv és miről szól?

 – A 2008-ban megjelent könyvem alcíme: „Egy év Kínában gimnazistaként”, ez már jelzi a tartalmat. Írásom első mondata így hangzik: „2005. augusztus 19-én kezdődött minden.” Akkor vágtam neki gimnazistaként a kínai utazásnak, egy évig ott tanultam az ötmilliós lakosú nagyváros, Nanjing egyik középiskolájában. Én döntöttem így, egy alapítvány szervezésében, szüleim hathatós anyagi támogatásával éltem Kínában egy évig. Nagy magányomban naplót vezetve „illeszkedtem” bele a kínai életbe, három különböző családnál laktam, a kiutazásomkor ismert 20-30 szóból kellett fejlesztenem kínai nyelvtudásomat. Azaz, könyvem erről az egy évről szól, sok-sok fényképpel színesítve az oldalakat, mert mai szemmel hihetetlen nagy utazásokat tettem a Mennyei Birodalomban, keresztül-kasul.

 – Hova sikerült eljutnod? Zökkenőmentesek voltak utazásaid?

 – Többször jártam Pekingben, felemelő élmény volt sétálgatni a Kínai Nagy Falon, amely őseink, a hunok ellen épült. Megcsodáltam a fővárosban a Tiltott Várost, a kínai császárok palotáját, eljutottam Xianba az agyaghadsereghez, kirándultam Kína „Velencéjébe”, Suzhou-ba, nyaraltam a Dél-kínai tengerben fekvő Hainan szigetén, és bebarangoltam a Himalája 4 ezer méter magas keleti vonulatát. Ezeket az utakat repülővel és vonattal tettem meg, mindenhol pontossággal és tisztasággal találkoztam. A hatóságok semmiféle akadályt nem gördítettek elém egyedüli utazásaim során. A vonat ablakából azt is láttam, hogy vidéken sajnos nem fordítanak még nagy figyelmet a környezetvédelemre. Külön élmény a sanghaji repülőtérről mágnesvasúton beutazni a városközpontba, a vonat 431 km/órás sebességgel, hangtalanul suhan. Ilyen mágnesvasút épül most Sanghaj és Peking között, a mintegy 1200 km-es távon.

 – Együtt lakva kínai családokkal, milyen tapasztalatokra tettél szert, hogyan működik a kínai családmodell?  

– Harmadik éve tanulok Kínában, és itthon rendszeresen tapasztalom, hogy a magyar embereknek teljesen téves képzete van erről a hatalmas országról, még mindig az 50-60 évvel ezelőtti állapotokra, életszínvonalra gondolnak. Igaz, a pekingi olimpia felnyitotta az emberek szemét, Kínát kezdik másképpen látni a külföldiek. Kétségtelen, hogy nagyvárosban, értelmiségi kínai családoknál laktam, ezért igen színvonalas körülmények között. Mindegyik családban – az előírásoknak megfelelően – csak egy gyerek volt, mindegyik családnak volt autója, és a lakások is európai színvonalon voltak berendezve. Szobámban saját számítógéppel rendelkeztem, és mindenhol, ahol laktam, már működött az internet és vezetékes telefon is. A szülők rendkívül sokat dolgoznak hétközben, a hétvége a rokonság körében telik el. A kínai családoknál nagyon erősek a rokoni kapcsolatok, rendszeresek a nagyszülőkkel, távolabbi rokonokkal való, nagy étkezésekkel összekötött együttlétek. A távoli rokonok is nagyon szívélyesek voltak velem, csakúgy, amikor vonaton beutaztam Kínát, az utazók is nagyon kedvesen elbeszélgettek velem. Magyar mivoltom azonnal a hunokra terelte a szót.

 – Milyen tapasztalatokat szereztél az ottani gimnáziumban, milyen a kínai oktatás színvonala, hogyan zajlott le egy tanítási nap? Könnyen befogadtak a diákok?

 – Az oktatás nagyon magas színvonalú, hihetetlen mennyiséget kell a diákoknak megtanulniuk. Az mindent elárul, ott mindennapos, hogy a tanárok PowerPoint-os előadásokat tartanak. A kínai középiskolában délután is folytatódik a tanítás, még szombaton is. A matematikára és az angol nyelvre különösen nagy hangsúlyt helyeznek. Emellett szerteágazó sportélet folyik, a gimnáziumoknak műfüves labdarúgópályái vannak, emellett számtalan kosárpálya is található. Angol nyelvismeretem és focitudásom révén hamar kedvelt diák lettem, testnevelőtanárom ismerte a magyar Aranycsapatot. A középiskolában nagy küzdelem folyik a minél több tudás elsajátításáért, mert csak így lehet előbbre jutni, egyetemre bekerülni