vissza a főoldalra

 

 

 2009.12.01. 

Aki nem ismer lehetetlent

Pató Róza éremművész, szobrász Törökszentmiklóson született. 1954-60: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Pátzay Pál, Somogyi József. 1970: a Szegedi Nyári Tárlat díja; a kisplasztikai pályázat II. díja; 1972: Lektorátusi nívódíj; az Ezüstgerely pályázat nagydíja; 1985: Szocialista Kultúráért; a Dante Biennálé bronzérme, Ravenna; 1988: a Szolnok megyei Tanács művészeti díja; Pro Urbe, Törökszentmiklós; 1990: az Ezüstgerely pályázat különdíja; Budapestért emlékérem; 1991: a Katona József-pályázat III. díja; a Magyar Hitelbank művészeti ösztöndíja; 1992: a 39. Vásárhelyi Őszi Tárlat díja; 1995: Pro Arte Hatvan; X. Országos Portrébiennálé, Hatvani Galéria, bronzdiploma; 2000: Ló és lovas c. kiállítás, fődíj; Zichy-kastély, polgármesteri különdíj; 2005: Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje. Tanulmányúton járt több kelet- és nyugat-európai országban. Budapesten él. Koncepciójában természetelvű, formanyelvében klasszicizáló művészete a mindennapi élet jelenségeit dolgozza fel, hol zsánerszerűen, hol jelképes célzattal. Erőssége a portré- és a gyermekábrázolás, kedveli az anyaság témakörét. 1967 óta az országos rendezvények (Hatvani Portrébiennálé, Soproni Érembiennálé, Vásárhelyi Őszi Tárlat stb.), ill. a magyar művészek külföldi bemutatóinak rendszeres résztvevője. Több ízben kiállított a ravennai Dante Biennálén és a bulgáriai, gabrovói Humor és Szatíra Biennálén. Kisplasztikák, érmek és plakettek mellett megbízásra köztéri plasztikákat is készít. Számos díj és kitüntetés birtokosa. 2008-ban Kecskeméten fődíjat kapott a Jézus példabeszédei c. szobra.

 - Minden szerénytelenség nélkül állíthatom: nagyon sok hírességet, orvost, írót, költőt, zeneművészt, képzőművészt ismertem meg pályám során. Kodály Zoltánnal először az uszodában, a Lukácsban találkoztam. Később, mikor főiskolai mesterem, Pátzay Pál mintázta meg a mestert, többször beszélgettem vele. Egyszerűen lenyűgözött, ahogy a Parnasszus csúcsán álló két szellemi óriás egymással beszélgetett. Sokat tanultam így Kodálytól is, akit közvetve a mesteremnek mondok. De nem csak őt. Hatással volt rám Bernáth, Melocco és Makovecz, de bátran említhetem Hernádi, Csurka, Gyurkovics, Szakonyi, Lázár Ervin, vagy Kiss Dénes nevét is. Az ő munkásságuknak, műveinek megismerésének köszönhetően jöttem rá arra, hogy az egyéniség kialakulása az állandó gyakorláson és az új ismeretek befogadásán is múlik. Számomra nincs olyan, hogy „nem tudom”, nem ismerem azt a szót, hogy „lehetetlen.” Mindent el lehet sajátítani, meg lehet tanulni, csak önfegyelem, türelem, akaraterő kell hozzá. Nagy László, költővel is jó kapcsolatba kerültem. 1988-ban megörökítettem őt egy plaketten, melyet fivérének, Ágh Istvánnak akarok odaadni. Nagy László látta a munkáimat, s így szólt: „ha újabb alkotásaid születnek, akkor azokat bemutatom a Magyar Ifjúság c. lapban”. Többször találkoztam és beszélgettem vele az akkori ún. sajtóházban. Azt is lebontotta a mostani, „szép, új rendszer.” De nem ám színházat, vagy valami más nevelő, kultúraközvetítő intézményt emeltek a helyére, hanem eladták a telket. 1990-től kezdve csak abban versenyeznek a kormányok, hogy ki tud többet eladni a hazai, állami vagyonból. Azt mondják, hogy gazdasági válság van, s olyan időket élünk, mint a ’30-as években, születésem idején.

 -Tudtommal igen szegény családból származott…

 -Felmenőim mindkét ágon tisztességes és kiváló mesteremberek voltak. Szabó, kőműves, ács, cukrász és kovács is volt köztük. Almássy grófnak nagyapám testvére volt a gyógykovácsa. Apámék kilencen voltak testvérek, s abból hét fiú. Négyen zenét tanultak, s minden vasárnap eljöttek hozzánk, s hegedültek. Innen ered a zene iránti rajongásom. Édesapám kőműves volt, s tapasztalta, hogy a válság miatt nincs vidéken munkalehetőség. Úgy gondolta, hogy majd a fővárosban több szerencséje lesz. Így a nyomor és a nélkülözés elől 1936-ban Pestre, azon belül is Zuglóba költöztünk. Az Egressy útón laktunk egy szoba-konyhás lakásban. Igaz, alig éltem szülőhelyemen, Törökszentmiklóson, mégis nagy lokálpatrióta vagyok. A háború idején – a bombázások miatt – visszatértem Törökszentmiklósra, s ott végeztem el az elemi négy osztályát. Emlékszem: egy teremben négy osztály tanulói voltak összezsúfolva. Később, mint szobrász, nem egyszer visszalátogattam a városba, ahol több kiállításom is volt. A Törökszentmiklóshoz tartozó Szenttamáson egy óriási lovarda és kastély található. Ott áll az az életnagyságú -3 méter hosszú és 6 méter magas - versenylószobrom, amit még a múlt rendszerben alkottam. Egy Turbo nevű lovat mintáztam meg. A munka úgy történt, hogy a helyszínen dolgoztam egy-két hónapot, s közben megfigyeltem a lovakat, tanulmányokat végeztem a méntelepen. Az orvosi rendelőintézet előtt egy Anya gyermekével c. kőfigurám áll, s a helyi temetőben is állnak azok a síremlékek, melyeket én alkottam. Szívesen jövök és járok haza, örülök, hogy sokan emlékeznek rám.

 -Térjünk vissza a múltba. Édesanyja mivel foglalkozott?

 -Hiába végzett négy polgárit, mégis csak cselédnek kellett Pesten. De! Én soha, senkinek, nem panaszkodtam a nehéz megélhetés miatt. Mindig, már gimnazista korom óta dolgoztam… Voltam ruhaipari vállalatnál végvásznakat mérő munkás, kőművesek mellett napszámos – hiszen háború után az országot kellett építeni. Végül a Fehérvári úti kőfaragótelepen mindenes voltam. Havat lapátoltam, vagont raktam ki, ha kellett. Nem panaszkodtam. Bármit is dolgoztam, csak arra gondoltam: ebben a munkában legyek én a legjobb. Tanítványaimnak is mondom: amit dolgozol, azt becsülettel csináld. Sosem sírtam azért, hogy szegény családból származom. Igyekezzen az ember egy szakmát megtanulni, hogy lehessen valaki. Ma sokan tanulás, munka nélkül akarnak megélni, meggazdagodni. Úgy pedig csak nagyon keveseknek megy.  

-Mikor mutatkozott meg a művészet iránti hajlama?  

-Már kisgyermek koromban. Az énekhez és a rajzhoz volt tehetségem. Szép kis szopránom volt, el tudtam énekelni Delibes Lakméjából a Csengettyűáriát, s a Pillangókisasszony nagyáriáját is. Éppen ezért elmentem meghallgatásra a zeneművészeti gimnáziumba. Onnan viszont kedvesen eltanácsoltak, mondván, hogy még nem érett meg a hangom, s az is gond volt, hogy nem tudtam zongorázni. Ez akkor nekem nagyon rosszul esett. A másik a rajz. Az elemi iskola szünetében sokat rajzoltam a táblára, s előfordult, hogy férfiaktokat is. Ez természetesen nem tetszett a tanítónak, s közölték szüleimmel, hogy milyen neveletlen vagyok. Otthon aztán édesanyám jól leszidott, s meg is vert emiatt. Ezután nem rajzoltam többet az iskolai táblára, de otthon rajzlapra festettem, rajzoltam, mikor mihez volt kedvem. Mint már említettem: szegények voltunk, s szüleimnek nem volt rá pénzük, hogy ceruzát, festéket vegyenek nekem. Mikor szüleim megkapták a pénzüket, az volt az első, hogy kifizették a házbért. Majd elővettek egy füzetet, s megnézték, mennyivel tartoznak a hentesnek, a trafikosnak, a péknek. Apám néha cigarettázott, bár a legolcsóbb bagót – ha jól emlékszem, a Hercegovinát - szívta, de hát az sem volt ingyen. Kifizették a tartozásukat, s utána ment minden elölről. De nekem szükségem volt rajzeszközökre. Voltak olyan osztálytársaim, akik lustaságból nem akarták az órai feladatot megrajzolni. Erre még a képzőművészeti gimnáziumban is akadt példa. Én tehát megrajzoltam helyettük a feladatokat, s cserébe pedig kértem valamilyen eszközt. Osztályfőnököm azt mondta: „van egy hely, ahol kiélheted a rajzolhatnékodat, felvételizzél a képzőművészeti gimnáziumba”. Bementem a tikárságra, s akkor közölték velem: elkéstem, lejárt a jelentkezési határidő. Nagyon el voltam keseredve. Ez látszódhatott rajtam, mert megkérdezték, hogy hívnak, s honnan jöttem. Elmondtam. „Na jól van, Pató Pál, akkor téged is behívunk a felvételire”- hangzott a válasz. A felvételi vizsgán a háborúról, a békéről és egy szabadon választott témáról kellett rajzolni. Sikerült bejutnom a gimnáziumba. Mindig is festő akartam lenni, de később a szobrász szakra irányítottak. Ültünk az első év végén a teremben, s névsor szerint kérdezte a tanár, ki mit szeretne tanulni. Amire hozzám elért, már elég sokan jelentkeztek festőnek, így én hiába akartam az lenni, a szobrászatot írták be a nevem mellé. „Erősek a kezeid, bírni fogod”- közölte velem a tanár.  

-Végül is megszerette ezt a művészeti ágat.

 -Ezt első mesteremnek, Somogyi Józsefnek köszönhetem. Szép, okos, tehetséges és jó ember volt. El lehet mondani, hogy szinte állandóan Somogyi műtermében tartózkodtam. A műtermet takarítottam, az agyagot olyan állapotban tartottam, hogy a mester bármelyik pillanatban tudjon mintázni. Segítettem neki az öntésnél, s mindemellett saját munkámat is elvégeztem. Somogyi József mellett nem lehetett tétlenkedni. A mesternek köszönhetem, hogy megmintázhattam életem első portréját, melyet azonnal ki is öntöttünk gipszből. Ezt az alkotást ma is műtermemben őrzöm a híres itáliai operaénekes, tenorista, Tito Schipa portréja mellett. Somogyi megtanított rajzolni, mintázni, szobrot önteni és kőbe faragni. Sok domborművet, portrét és figurát mintáztam a tanulmányokon kívül. Este nyolckor úgy osontam ki a portásfülke mellett, hogy ne lássák meg, hogy hivatalos időn kívül tartózkodom a gimnázium épületében. Még gimnazista koromban két híres professzor, Kiss Ferenc és Szentágothai János jóvoltából bejutottam az orvosi egyetem korbonctanára. Meg akartam ismerni az emberi testet, annak anatómiáját, az izmokat, csontokat. Még azt is megengedték nekem, hogy embert boncoljak. Szemléltető eszközöket – szíveket, tüdőket, hörgőket - is mintáztam az egyik professzorral az orvostanhallgatók részére viaszból, majd befestettem azokat. Múzeumokba is jártam, szinte minden nap. Akkor még ingyenesen lehetett látogatni a tárlatokat. A Károlyi-palotában voltak összezsúfolva akkor a nagy magyar szobrászoknak, festőknek a művei, s én azokat tanulmányoztam. Nem ritkán éjjel kettőkor mentem haza a munkából. Otthon várt télen a jéghideg lakás, az ablakon jégvirág…Este a mamám főzött a konyhában, a gőz beillant a szobába, rácsapódott az üvegre, s gyönyörű jégvirággá varázsolódott. Azóta sem látok ilyen csodaszépet.

 -Csak tanulással töltötte gyermekkorát? Nem járt sehová szórakozni?

 -Dehogynem! De számunkra, gyerekeknek – két testvérem van – mást jelentett a szórakozás, mint a mai fiataloknak. Ma a szabadosságot értik szabadág alatt. Szüleim sohasem törődtek azzal, hogy mit csinálok, vagy mi akarok lenni. A természet kegyeltjeként boldogan élhettem gyermekkoromat, amit szerettem, azt tehettem. Nyáron úsztunk, s télen korcsolyáztunk. Sétáltunk a budai hegyekben, gyűjtöttük az ásványokat, s néha-néha belógtunk a mozikba az előadások szünetében. Ha visszaemlékszem, nem is a film, hanem a zene miatt, mert a mai napig rajongok a szép melódiákért. A Turán téren lakott Tusa Erzsébet zongoraművésznő. Kijártam a ház elé tornázni, s közben hallgattam a muzsikát. De nem csak a művészetek érdekeltek. Tizenhatévesen már kipróbáltam a vitorlázó repülést és többször ugrottam ejtőernyővel.

 -A gimnázium után máris felvették a Képzőművészeti Főiskolára?

 -Igen, ott a már említett Pátzay Pál tanítványa voltam. Most engedjen meg egy kis kitérőt. Nekem szinte csak jegyzetekből lehetett, kellett tanulnom. Ennek oka, hogy mindig valamilyen történelmi fordulatkor váltottam intézményt, s a régi tankönyvek pedig a sutba kerültek. A történelmi fordulatokat megszenvedte a művészet is. Rákosiék kimondták, hogy nincs szükség az antik képzőművészet tanulmányozásaira, hanem csak a szocreálra. A főiskolán így vandál módon összetörték az ókori szobrok másolatait. Nekem sikerült egyet megmentenem: talicskával hoztam haza a szobormásolatot a házunkba. Ezt a házat egyébként ketten építettük apámmal. Ő volt a kőműves, míg én a segédmunkás. Visszatérve a főiskolára; Pátzay nagy hangsúlyt helyezett a klasszikus művészeti hagyományok megismerésére. Ön is megkérdezte tőlem, hogy melyik izmushoz tartozom. Engem nem érdekelnek az ilyen dolgok. Hanem, a hagyományok megismerése és továbbadása, természetesen egyedi módon. Kiemelendő, hogy Pátzay révén ismerhettem meg Kodályon kívül Keresztury Dezsőt és Borsos Miklóst.

 -A mai fiataloknak van lehetőségük arra, hogy ilyen nagyságokkal, egyéniségekkel megismerkedjenek, s tanuljanak tőlük.

 -Természetesen van, csak akarni kell, s nem kell félni a munkától. Úgy lehet igazán ellesni a nagyok módszereit, ha szinte mindig a műteremben vagyunk. Ha kell, kisöpörjük a műhelyt, s ha kell, elmegyünk ételért a mesternek. A szolgálat közben megtanulhatjuk a mesterséget.

 -Mi volt az első megbízatása a diploma megszerzését követően?

 -Nem sokkal a főiskola elvégzése után kaptam a megbízást az első köztéri szoborra. Az újonnan épült móri gimnázium elé terveztem és faragtam kőből egy két méter húsz centis lányfigurát. Ezt követően nagyon sok megbízást kaptam, de nem csak köztéri szobrokra, hanem portrékra, kisplasztikákra is. Neves tudósokról, művészekről – pl. Szent-Györgyi Albert tudós biokémikusról, Kovács Anikó csemballóművészről, Kovács Dénes hegedűművészről, Ujvári Béla művészettörténészről, Végvári Lajos művészettörténészről - portrékat, érmeket készítettem. 2001-ben 46 érmet ajándékoztam a Zeneművészeti Múzeumnak a világ legnagyobb zenészeiről készült anyagból. Nobel-díjas tudósainkról plakett-sorozatot készítettem. A mai napig több köztéri emlékművet készítettem kőbe, bronzba. Országszerte fel vannak állítva. Az ország jelentős múzeumaiban vannak szobraim, köztük a Magyar Nemzeti Galériában is. Sok egyéni kiállításom volt országszerte, Budapesten is a Műcsarnokban többek között. Hazai és nemzetközi kiállításokon is részt veszek. Pályázat útján pedig több köztéri szoborra nyertem megbízást. Jelentősek, a közelmúltban készített domborműveim, a Gilgames táblák, a Paradicsom kapujában és a Csodaszarvas története. Az Olajág Egyesület pályázatára pedig elkészítettem egy Írás c. domborművet. Rajta az egyiptomi írnok, Gutenberg, az első nyomdagép, és több ókori írásjel. Nagyon büszke vagyok a hatvani Országos kortárs magyar keresztény egyházművészeti kiállításon szereplő Pál és Péter apostolt ábrázoló munkáimra, domborműveimre. Úgy érzem, hogy ezekkel jutottam el 75 évesen a zenitre. Sokat olvasok az ábrázolandó történelmi, vallási, egyházi alakokról, mielőtt nekilátok a formázáshoz. Utána jön a tervezés. Mindent és mindig egy –egy munka előtt újból ki kell találni. Nem elég az anatómia ismerete, mert a tartalom határozza meg a formát. Tanítványaimat is erre figyelmeztetem, s arra is: a csiszolatlan kőkorszaktól kezdve a mai napig mindent meg kell ismerni ahhoz, hogy magunkat tudjuk adni, s mindig a szemünk előtt lebegjen az, amit el szeretnénk érni. Az ösztönösen ellesett konkrét motívumokat, eseményeket, fortélyokat is állandóan magunkba kell szívni, s életművünkhöz lényegíteni. Lehetnek példaképeink, de meg kell találni magunkat, egyéniségünket. E nélkül nem lehet művészetről beszélni.

 -Előfordul, hogy közösen állít ki tanítványaival?

 -A legutóbbi kiállításomat ez év márciusában közösen rendeztem tanítványaimmal a budafoki Kaluzál Házban. Tanítványaim többségével általános iskolás koruk óta foglalkozom. Van köztük keramikus, építész, szobrász, grafikus és építész is. Nekik, annak idején minden képzőművészeti ág alapját tanítottam meg, a jó rajzolást.

 -Fia, Győrffy Gergely hegedűművész. Akkor tehát ő viszi tovább a zenei vonalat.

 -Így van. Nem csak hegedűművész, hanem zeneszerző is. Egyik művét Bécsben is előadták. Jelenleg a Weiner Leó Zeneiskolában tanít, sokat koncertezik itthon és a nagyvilágban, gyakran közreműködik irodalmi esteken. A család nemrégiben túlvilágra költözött barátja, Gyurkovics Tibor is sokat hallgatta fiam hegedűjátékát. Amikor nem volt ihlete, megkérte Gergőt, hegedüljön neki. Karolin lányom szintén szobrász, Firenzében él, s megajándékozott engem egy Cesare nevű unokával. Unokámról már több kis szobrot készítettem. Hogy mire vágyom még? Még egy unokára, s arra, hogy fiatal tanítványaim is rivaldafénybe kerüljenek.

 

Medveczky Attila