vissza a főoldalra

 

 

 2009.02.20. 

Megjelent a Havi Magyar Fórum februári száma!

Csurka István: Áldozat. Sorskérdésünk sorsa (32.) (2-7.oldal): Az első világháború előtti korszak uralkodó szellemisége az új és az ósdi közötti harc volt. Az új harcosának lenni hatalmas, dagadó öntudatot adott egy fiatalembernek. Ami új volt, vagy annak látszott, az jónak lett ítélve, elsősorban a liberális sajtó által, ami régies volt az rossznak. Fiatal, aki adott magára valamit az újító lett. Ez a láz Adyt is elkapta. Eljött Debrecenből, mert Debrecenben senki nem lehetett újító, Nagyváradon pedig mindenki az volt. Kun Béla is mint az új marxista eszmék harcosa vetette meg az egész ósdi magyar életet. S amikor Ady Várad után Pestet is szűkösnek, réginek és állóvíznek érezte, Párizsba ment, s amikor nem kapta meg Párizstól azt a belső megújulást, amit remélt tőle, hazatért. Az új iránti éhség szellemét valószínűen Nagyvárad, Biró Lajos barátsága és Léda oltotta belé. Az öt évvel idősebb asszony kihívóan öltözött, nagyon erősen festette magát, erkölcsi gátlások nem kötötték a szerelemben, pazarlóan élt és költekezett és lenyűgözte az Érmindszentről Debrecenen át érkezett fiatalembert, a zsenit. Valójában azonban az „Új” korszelleme ragadta el Adyt és az egész nemzedékét. Ez a korszellem jóhiszemű volt, különösen Ady lantján, noha teli s tele volt váddal a régi magyar világ iránt. Keserűség és vád ömlött belőle. De mégis magyar volt és a magyar életért sírt, ha sírt. Az újítás korszellemének azonban volt egy másik árnyalata is, a zsidó árnyalat.

 Sütő Gábor: Önprovokáció és államközi terrorizmus (8-16.oldal) : Nem kizárható, hogy volt arab-iszlám indíttatású USA-ellenes szervezkedés, amiről a CIA és a Mosszad időben értesült és a már régebben kidolgozott világuralmi stratégiai célok elősegítése érdekében ráépültek, feláldozták a két tornyot és a benne tartózkodó saját állampolgáraikat. A világsajtó azonban a politikai vezetés részéről hallgatólagosan jóváhagyott Mosszad-CIA összeesküvést valószínűsíti, s az emellett szóló politikai és gazdasági érvek több mint nyomósak. A bevezetőben említett és egyéb elemzések, valamint a szakértők is ugyanezt az összeesküvést erősítik meg, s kisebb- nagyobb eltérésekkel, de a lényeget illetően eléggé egybehangzóan a következő változatot tartják a legvalószínűbbnek. A terroristákat felültetik a kijelölt eltérítendő gépekre, úgy, hogy a reptéri kamerák rögzítsék őket. Meglepő, de itt a hivatalos változattal egybeeső mozzanat következik: a gépeket tényleg eltérítették. Csakhogy ismét nem azok, akikre ráfogták és nem oda! Egy bizonyos repülési idő után, amikor mind a négy járat egymáshoz közel tartózkodott a légtérben, a pilótáikat figyelmeztették, hogy támadás érte az USA-t, szálljanak le azonnal a legközelebbi katonai reptéren. (Katonai szakértők a nyugat-virginiai Charleston melletti Yeager bázisra tippelnek). Az egyik gép utasait nem engedik kiszállni, hanem a másik három gép valamennyi utasát a személyzettel és a terroristákkal együtt erre ültetik fel, összesen 254 fő, s azzal, hogy menekítik őket, elindítják Pennsylvánia felé, ahol ismeretlen okból lezuhan. Állítólag ezen a gépen folyt közelharc a terroristákkal és a mobilhívások is erről történtek. De a szakértők szerint tíz kilométeres magasságból közel ezer kilométeres sebességgel haladó repülőből a sikeres mobilhívás valószínűsége egy a tízezerhez; itt azonban állítólag két ilyen hívás is volt. A szövegeik is megjelentek, de arab terroristákat nem említenek. Az egyik így kezdődik: „Szerbusz mama, én Mark Bingham vagyok!” Így ez a „bizonyíték” is a kiagyalóik ellen fordult, mintsem bármit is bizonyítson azon kívül, hogy ez az utas a gépen tartózkodott. A mama és a fia ugyanis nyilván nem először beszélt egymással telefonon, bemutatkozás nélkül is ismerték egymás hangját, s egyébként is ki az a gyermek, aki a teljes nevén mutatkozik be a mamájának? Itt csak azt kellett bizonyítani, hogy Penssylvánia felé repül egy gép, amelyen valami probléma keletkezett, ezért lezuhant.

 Dr.Somogyi Ferenc: Válság és kiút (17-20.oldal): „A krízis az ember társadalmi, szellemi életének zavarossá, illetve problematikussá vált struktúrája, illetve egész struktúrarendje.” Tárgyi oldalról olyan öszszetettnek, szétszedhetetlennek mutatkozik, hogy kísért a megoldhatatlanság réme. Alanyi oldalról a tehetetlenség tudatának elhatalmasodása bizonytalansághoz, a végzetesség érzéséhez vezet. Így gondolkodik a válságról Hamvas Béla 1936-ban. Mi történt azóta? A tárgyi oldalon a világválság elmélyült, szerves egységgé vált, beállt létállapotnak tekinthető. A történelem felszínén ez a liberalizmus, a bolsevizmus, a fasizmus megvalósult utópiák szintézisében forrta ki magát, az új szintézist nevezzük globalokrata libertinus technofasizmusnak.

 Újraolvasó rovatunkban:

Mi bennünk a magyar? (Újszászi Kálmán írása 1942-ből)

Magyar hibák (F. Boda István írása 1942-ből)

 Székely Dezső és Fejér György János versei

 Részlet Jósika Miklós emlékirataiból

 Horváth Lajos: Személyek ábrázolása állami postabélyegeken a volt szovjet övezetben (1990-2007)

 Mohácstól Budaörsig c. könyv ismertetője

 Interjú Szörényi Leventével (66-68.oldal): – Az európai kultúra keresztény kultúra. Az általános szellemi válságban inspiráló-e még a kereszténység?

-A jézusi lelkületet nem szabad, és nem is lehet elvetni. Még a legutolsó, nézhetetlen amerikai krimi is igazságot oszt, és a tízparancsolat valamelyik bűnét üldözi. Jézus óta új szellemet nem hozott senki és semmi. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy óriási kulturális és hitválságban élünk. Nézetem és megérzésem szerint átmeneti kor következik, amelyben komoly szerepet hordozhat a magyar szellem, amely mindig is alkalmas volt keleti és nyugati gondolatok integrálására.

 

Keresse a Havi Magyar Fórumot a nagyobb újságárusoknál!