vissza a főoldalra

 

 

 2009.02.27. 

Az MSZP-s Burány lemondásra szólította fel az MSZP-s Hunvaldot

Tarlós Istvánt, a Fidesz fõvárosi frakcióvezetőjét kérdezte a Magyar Fórum.

 – Hunvald György VII. kerületi MSZP-s polgármester, fővárosi képviselő letartóztatásával megszűnik az MSZP-SZDSZ többség?

 – Érdekes és új helyzet, patthelyzet állhat elő a közgyűlésben, mert 33 MSZP-SZDSZ, illetve ugyanennyi Fidesz-KDNP-MDF képviselő lesz jelen az ülésen. Ugyanakkor Burány Sándor az MSZP elnöksége nevében hiába szólítja fel lemondásra Hunvaldot, neki a jogerős ítéletig megmarad a képviselői mandátuma, az ő privilégiuma, hogy arról lemond-e. Kétségbeesett elővágás, hogy alig néhány órával Hunvald György ügyészségi kihallgatásának megkezdése után már a fővárosi képviselői mandátumáról való lemondásra szólították fel. Érdekes az is, hogy a VII. kerületi MSZP elnöki posztjáról és a polgármesteri tisztségéről való lemondásra nem szólították fel, a fővárosi képviselői poszt azonban láthatóan nagyon fontos számukra. Úgy vélem, hogy a következő közgyűlésen ki fog derülni az, hogy az MDF valóban ellenzéki párt-e. Ellenzéki támogatás nélkül ugyanis a közgyűlés még a napirendjét sem tudja elfogadni. Sajnos a fővárost vezető koalíció igen káros lépéseket tesz nap mint nap, de amint kiegyenlítődnek az erőviszonyok, nem tudják az általunk negatívnak tartott lépéseiket folytatni.

 – Négy alternatívája van Budapest közigazgatási reformjára. Ezek közül három a jelenlegi kerületek határait is érintené, míg egy „csupán” az önkormányzati hatásköröket. Mit vár a közigazgatás átalakítását célzó kezdeményezésektől?

 – Aki ismeri Budapest közigazgatását, működését, az tudja, hogy a kétszintű önkormányzás már régen csődöt mondott. Az átlagos városlakó – önhibáján kívül – nem is értheti mi a lényege ennek a kétszintű önkormányzásnak. Rendkívül rosszak a feladatmegosztások, nincs összehangolva a felelősség és a hatáskörök. Ráadásul a főpolgármester semmibe veszi a kerületeket. Ez így tovább nem működhet, szétforgácsolódnak az akaratok, a stílusok a módszerek, a források. Valamit tenni kell. Mi egy vitát szeretnénk elindítani, kinyilvánítani a konstruktivitásunkat, és nem tettünk egyebet Kósa Lajossal, csak az elméletileg elképzelhető megoldási javaslatokat egymás mellé tettük, elemeztük előnyeiket, hátrányaikat, és hozzáfűztük, milyen jogszabályokat kell megváltoztatni a fővárosi önkormányzat eredményesebb működéséhez. Most úgy véljük, hogy az MSZP és a kormány térfelén pattog a labda. Ha komolyan gondolják azt, amiről már annyiszor szónokoltak, akkor tessék, valljanak színt, elemezzék ki a helyzetet, tegyenek javaslatokat, és induljon meg a párbeszéd ebben az ügyben.

 – Mi szól amellett, hogy tartsuk meg a kerületeket, és mi szól ellene?

 – Budapesten jelenleg 700 önkormányzati képviselő tevékenykedik, van 24 polgármester és 55 alpolgármester, ennyi ember nem nagyon tud operatívan irányítani egy várost, és éppen ezért is nincs Budapesten egységes városrendezési elv, sem egységes vagyongazdálkodás. Nem azt mondom, hogy vegyék el a kerületek vagyonát, de meg kell fogalmazni és érvényesíteni az egységes vagyongazdálkodási elveket. Pályázatoknál, döntéseknél jogszabályba kell foglalni a személyi felelősséget, mert ameddig bizottsági szinteken kenik el ezeket a dolgokat, addig átlátható rendszerről beszélni nem lehet.

 – A budapesti közigazgatást, amely eltér az ország más településeinek közigazgatásától, egységesíteni szeretnék egy új struktúra megalkotásával?

 – Tekintettel arra, hogy van az országnak 3200 önkormányzata közül egy, amelyik egészen másképp működik, mint az összes többi, főpolgármester úr is jó néhányszor utalt már rá, a szocialisták is, hogy lépni kell, mi letettünk az asztalra egy olyan anyagot, ami vitaalapként szolgálhat. Ez az anyag elemzi a helyzetet és felvázolja azokat az alternatívákat, amik a főváros közigazgatásának átszervezése során szóba jöhetnek, anélkül, hogy valamelyik mellett letenné a voksot.

 – A BKV bejelentett átalakítása, hét külön céget átfogó holdinggá, elvileg azt a célt szolgálná, hogy a vállalat jobban és olcsóbban működjön. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint ezek közül egyikre sem látni jelenleg garanciát. Frakcióvezető úrnak mi az álláspontja?

 – Elvben a holdingosítás, vagy adósságkezelő szervezet létrehozása, lehetne jó is. Azonban a BKV jelenlegi elképzeléseiben nincs kellően alátámasztva, hogy mitől lenne ez az új cég olcsóbb. A VEKE kritikája jogos, nem látni garanciát arra, hogy olcsóbb vagy jobb lenne 7-féle BKV-jegy, mint egy, vagy a 7 BKV leánycég, külön-külön akár kilenctagú felügyelő bizottsággal és igazgatósággal eredményesebben működne. Nincs garancia arra, hogy a közlekedésszervezési rendszer egysége megmarad. Vagyis például olyan menetrend készül később is, amiben az utolsó metrót megvárja az utolsó busz. Nyomatékosítja még a problémát, hogy tőzsdére akarja vinni a cég részeit a főváros, ami burkolt privatizáció, ami a fővárosi vezetés nagyon negatív és általunk ellenzett döntése lenne. Másfelől a BKV-nál a csődhelyzet nem az utóbbi években állt elő, két és fél éven belül a harmadik vezérigazgatója van a BKV-nak. Kocsis amúgy egy nagyon felkészült ember, de nem varázsló, a BKV nincs abban a helyzetben, hogy kirántsa magát a slamasztikából, önerőből erre soha nem lesz képes, a városnak és a kormánynak a zsebébe kell nyúlnia. A BKV adósságállománya 85 milliárd körül van, 2006-ban ez még csak 12 milliárd volt. Akkor azt ígérték, hogy 2008-ra el fog tűnni az adóság. Gyakorlatilag ki lehet mondani, hitelképtelen ez a cég. Nagyon furcsállom, hogy a 100%-ban önkormányzati vállalat nehéz helyzetéért mindig a vezérigazgatókat teszik felelőssé, mikor van az önkormányzatnak egy első számú vezetője, és van egy törvény, ami egyértelműen a főváros feladatává teszi a budapesti közlekedés biztosítását.

 

Oláh János József